2022-01-01, 10:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Hallå där!

Jag känner t.o.m. en person som var hos en del i sin familj i Sverige när pandemin bröt ut.
Han har fortfarande inte varit hemma på NZ.

Tycker du verkligen det är ok?

Nej egentligen inte, regeringen på NZ borde satt upp fler karantänhotell så folk fick komma hem. Men att NZ gjort något är bättre än att göra inget, alltid någon som drabbas.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänker att Omikron är så olik de tidigare varianterna, men vi får väl se helt enkelt. Fortfarande väldigt mycket deltafall i länder som har omikron.
Ja det stämmer för Omicron har inte fått ta över. Nedstängningar mm bromsar upp förloppet.
Kikade du på Afrika så svepte Omicron över dem rätt så snabbt och smittspridningen är på väg ner nu.

Delta är jag inte orolig för då vaccinet fungerar rätt så bra mot den. Dessutom kommer rester av den försvinna till våren här om vi fortfarande försöker mota bort smittspridningen med restriktioner mm.
Citera
Medlem
Citat:
Känns inte som att Kineserna berättat allt för oss om det här viruset. Varför stänger de stora städer bara efter något hundratal smittade? Vad vet de som inte vi vet? Jag tror det finns någon komponent i det här som är förbaskat farlig som inte är helt känd. Å
Jag tror tyvärr också det, hoppas det inte gäller för Omikron också även om det är troligt? Frågan om vad det kan vara? Kommande prion-sjukdom? Förstört imumförsvar, skydd mot cancer?
Citera
2022-01-01, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tomten AT kan man inte ta på allvar. Ofattbart att han får vara kvar och fortsätta gissa fel. Andra vågen var uppenbar då den redan startat i andra länder och vi fick den strax därefter.
1:a oktober 2020 öppnade man upp äldreboenden för besök igen och då hade precis den 2:a vågen startat här. Fullständigt korkat.

Ja, det verkar vara mycket politik och rena gissningslekar. Många framförde ju kritik och fick då som svar att de inte var epidemologer...
Citera
2022-01-01, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Js, kortare inkubationstid och det bildas en mycket större mängd virus som andas ut.
Det är den största förklaringen till ökad spridning av covid-19.
Innan omikron uppstod hade vi i stort sett inga restriktioner alls ett tag och smittspridning var lägre än den är nu med återinförda restriktioner.

Du glömmer att immuniteten är högre mot Delta vs Omikron.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är inte främst jag som tror att det är över snart.

Det är de ledande experterna i världen som börjar tro det..

Det vet jag inte. Var det inte WHO som gick ut med att det kanske blir bättre år 2024?
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Din fråga är höggradigt intressant. Risken för att det hade gått åt helvete hade varit väldigt hög. Hoppas Sverige och resten av världen lärt sig något och håller en bättre beredskap. Även för mer drastiska åtgärder än att rekommendera folk att jobba hemma, hålla avstånd och tvätta händerna.
Det är sådant som gör att jag anser vi är korkade att inte fixar en riktig pandemilag att kunna använda om vi får inte ett virus från helvetet. Eller att SARS-CoV-2 skulle mutera till något riktigt allvarlig.

Vi har ju inte ens gjort något för att förhindra kaos som vi såg med toapapper våren 2020.
Även då hyllorna i matbutikerna gapade tomma där pasta och tillbehör borde finnas.
Istället låter vi token AT och övriga hålla hov på pressträffar efter pressträffar och visa upp sina jäkla scenarier. Gissningar uppbyggda på bristfällig data. Vi kan inte ens göra som andra länder och redovisa löpande statistik på smittspridning mm. Sverige ett U-land när det gäller kriser.
Citera
2022-01-01, 10:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du glömmer att immuniteten är högre mot Delta vs Omikron.
Precis så.
Det verkar vara det som ligger bakom den stora smittspridningen snarare än att Omicron skulle vara mer smittsam version. Omicron smittar betydligt fler vaccinerade och de med naturligt skydd än Delta gör.

Dessutom verkar vaccinerade tro de är säkra från smittspridning och beter sig mer som 2019.
Öppen dörr för Omicron att sprida sig. Kommer bli intressanta veckor vi har framför oss.
Citera
2022-01-01, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är sådant som gör att jag anser vi är korkade att inte fixar en riktig pandemilag att kunna använda om vi får inte ett virus från helvetet. Eller att SARS-CoV-2 skulle mutera till något riktigt allvarlig.

Vi har ju inte ens gjort något för att förhindra kaos som vi såg med toapapper våren 2020.
Även då hyllorna i matbutikerna gapade tomma där pasta och tillbehör borde finnas.
Istället låter vi token AT och övriga hålla hov på pressträffar efter pressträffar och visa upp sina jäkla scenarier. Gissningar uppbyggda på bristfällig data. Vi kan inte ens göra som andra länder och redovisa löpande statistik på smittspridning mm. Sverige ett U-land när det gäller kriser.

Instämmer. Vad gäller FHM är jag ärligt talat förvånad över att de inte tycks göra mer internationella utblickar och kika på länder som ligger före oss. Varför väntade vi så länge i Sverige med att ge en tredje dos? Stod ju klart redan efter sommaren att skyddet dalade betänkligt. I Israel satte de full fart redan i augusti. I Sverige skulle man "invänta mer data". Israel har nu börjat med en fjärde dos...
Citera
2022-01-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ja det stämmer för Omicron har inte fått ta över. Nedstängningar mm bromsar upp förloppet.
Kikade du på Afrika så svepte Omicron över dem rätt så snabbt och smittspridningen är på väg ner nu.

Delta är jag inte orolig för då vaccinet fungerar rätt så bra mot den. Dessutom kommer rester av den försvinna till våren här om vi fortfarande försöker mota bort smittspridningen med restriktioner mm.

Vet inte om Omikron "svept över" Syd Afrika.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~ZAF

De var som mest uppe på runt 400 fall/miljon innevånare.

Sverige, Danmark, Finland och Norge är ju redan över detta.
Citera
2022-01-01, 10:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Den 15 december 2021
Tegnell tror på minskad smitta under julhelgen

Förra året minskade spridningen av covid-19 under julhelgen och statsepidemiolog Anders Tegnell tror att samma sak kan ske i år. Anledningen är att vi under helgerna umgås i mindre kretsar och att färre går till jobb och skolor under julen, säger han i en intervju med DN.

– Väldigt mycket av smittan tar fart på de två platserna och nu har vi dessutom en välvaccinerad befolkning, säger Tegnell.

Han säger också att situationen i år inte är lika allvarlig som den var vid samma tid förra året.
Omni,se

Alla vet att det blev i stort sett tvärtom.
Antalet nya dagliga fall har fördubblats sedan den 15 december.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-12-14..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~EuropeanUnion
Citera
2022-01-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Tror du? Jag tror att det blir mycket svårt för en ny variant att konkurrera ut Omikron. Den har en väldigt hög smittspridning och milda symptom. Det bästa vi kunnat hoppas på.

Jag läste en artikel om detta. Ser man till de tidigare varianterna så är de ganska lika medan Omikron har betydligt fler mutationer som kom relativt tidigt i Sars-Cov-2s evolution. Om stora hopp är möjligt så finns det ganska lite som talar för att dessa hopp är mättade. En ny variant behöver inte alls ha någon större likhet med Omikron och därmed runda immunförsvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in