2021-12-30, 22:58
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det har ju visat sig att syrgasbehandling har varit bättre och skonsammare än respiratorvård i väldigt många fall. Ett av skälen att många fler dog i början av plandemin är att alltför många vårdades vårdslöst i respiratorer.
Ovaccinerbara är tragiskt nog väldigt känsliga ofta svårt sjuka människor eller allergiska, det är såklart intressant om det påtalas hur många sådana som ligger på IVA men media och myndigheter vill ju verkligen skrämma friskt folk till vaccinbåsen…
Det stämmer säkert men den ansvariga läkaren vet nog bäst vilket alternativ som är bäst i de olika fallen. Speciellt nu, i början var det såklart svårare.
Jag har inga problem med att bli uppmanad att ta ett vaccin om den samlade vetenskapen säger det hjälper. Jag vet också att inga vaccin är 100 procentiga och att det alltid finns biverkningar.
Jag vet inte hur många vaccin som "onda" läkemedelsjättar tvingade i mig som nyfödd och barn men jag vet att jag lever idag. Och att jag slapp hemska sjukdomar.
För bara 40 år sedan hade detta inte varit ett problem. Man hade tagit sina sprutor, hållt avstånd och hållt käften. Men idag när alla ska vara så jävla individualistiska och känna sig kränkta så blir det såklart problem. Deras frihet att kunna leva ut sina begär är viktigast.
Jag vill inte ens tänka på hur det kommer att bli om det skulle bli krig.
Citera
2021-12-30, 22:59
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man kan också lyssna till vad experterna i UK säger. En ny pre-print med projektioner:

Short-term Projections based on Early Omicron Variant Dynamics in England.

Matt J. Keeling1,2, Ellen Brooks-Pollock1,3, Rob Challen1,4, Leon Danon1,3, Louise Dyson1,2,
Julia R. Gog1,5, Laura Guzmán Rincón1,2, Edward M. Hill1,2, Lorenzo Pellis1,6, Jonathan M. Read1,7, Michael J. Tildesley1,2

1. Juniper Consortium, 2. University of Warwick, 3. University of Bristol, 4. University of
Exeter, 5. University of Cambridge 6. University of Manchester, 7. Lancaster University.
Throughout the ongoing COVID-19 pandemic, the worldwide transmission and replication of
SARS- COV-2, the causative agent of COVID-19 disease, has resulted in the opportunity for
multiple mutations to occur that may alter the virus transmission characteristics, the
effectiveness of vaccines and the severity of disease upon infection. The Omicron variant
(B.1.1.529) was first reported to the WHO by South Africa on 24 November 2021 and was
declared a variant of concern by the WHO on 26 November 2021. The variant was first
detected in the UK on 27 November 2021 and has since been reported in a number of
countries globally where it is frequently associated with rapid increase in cases. Here we
present analyses of UK data showing the earliest signatures of the Omicron variant and
mathematical modelling that uses the UK data to simulate the potential impact of this variant
in the UK. In order to account for the uncertainty in transmission advantage, vaccine escape
and severity at the time of writing, we carry out a sensitivity analysis to assess the impact of
these variant characteristics on future risk

/.../

Despite these caveats, our projections show that Omicron, due to its rapid growth, can generate
levels of infection that could disrupt many services and levels of hospital admissions that will place
a severe burden on the health services. Determining the optimal control policy is highly dependent
on the objective, but several general conclusions can be drawn. First, strong controls enacted
early bring the greatest reduction in infections, hospital admissions and deaths during the first
wave of Omicron. Second, small initial waves lead to larger exit waves, with exit waves of deaths
and hospital admission relatively larger than the exit wave of infection due to changes in the agedistribution of infection. However, such later exit waves, which tend to peak in April 2022, provide the opportunity to learn more about the Omicron variant and to instigate specific controls.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.30.21268307v1.full.pdf

Finns en massa kurvor att titta på där.
Och precis som jag misstänkte studsade siffrorna upp när de idag redovisar 332 döda.

189,213 nya smittade och 1,152 nya patienter på sjukhus.

https://coronavirus.data.gov.uk/
Citera
2021-12-30, 23:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
D-vitamintillskott är för de flesta helt onödigt och betydligt bättre att få i sig det i maten än i tablettform
Tycker synd om alla suckers som sitter och tokknaprar tillskott av alla de slag, de flesta helt onödiga och overksamma. Men placebo kan ju vara en effekt eller så är det helt enkelt så att de flesta inte blir speciellt sjuka av detta ”dödliga” virus!
Det som dödar säger till och med Agnes Wold är våra egna farliga bakterier som vi belönas med efter osunt levern…
Men vem fan tänker på sånt när coooooroona går…

Studie på 2000ie d3. Så verkar vara bra att äta vitamin d piller för oss normalviktiga iallafall.

"Conclusions and Relevance In this randomized clinical trial, supplementation with vitamin D reduced the incidence of advanced (metastatic or fatal) cancer in the overall cohort, with the strongest risk reduction seen in individuals with normal weight."
Citera
2021-12-30, 23:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Europa ökar idag igen. 961000 positiva på ett dygn.

Väntar på att Sydamerika med Braziilien o Argentina tar fart också. Då borde vi lätt passera 2 miljoner strecket globalt sett.

Hur länge kommer Kina streta emot? Kommer kosta dem rejält att försöka hålla Omikron borta. När vi har flockimmunitet kommer de fortfarande hålla på med lockdowns haha
Citera
2021-12-30, 23:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Och precis som jag misstänkte studsade siffrorna upp när de idag redovisar 332 döda.

Fast döda var ju inga skräckinjagande siffror precis, 7 dagars faller ganska snabbt t.o.m.
Citera
2021-12-30, 23:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0

Enstaka dagar ska man inte lägga för stor vikt vid, det borde du veta vid det här laget. Sjudagarsmedel för dödsfall i UK ligger nära 100 och har länge visat en nedåtgående trend.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-30 kl. 23:31. Anledning: m
Citera
2021-12-30, 23:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Har siffrorna för SA vänt uppåt igen eller är det eftersläpning som kommer ikapp ?
Tror dom börjat smittspåra igen och då fångar de förstås upp fler, även asymptomatiska som annars kanske inte skulle ha testat sig.
Citera
2021-12-30, 23:30
Medlem
outoftheblues avatar
Antal IVA-patienter ökar i Sverige, men tittar man på antal nyintagna per dag är trenden faktiskt nedåtgående de senaste tio dagarna.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-12-30, 23:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tror dom börjat smittspåra igen och då fångar de förstås upp fler, även asymptomatiska som annars kanske inte skulle ha testat sig.

Framförallt är det ”nya” regioner som är på väg upp.
De som har legat högt har vänt ner.

Tänker samma med UK.
Blir omöjligt att dra några slutsater utifrån hela nationens siffror. Nu är jag jävligt nyfiken på vad som händer i London kommande veckan. Bör börja plana ut med tanke på hur många som är sjuka just nu.
Men man vet ju inte riktigt hur många bekräftade infektioner som krävs innan Giseckes flockimmunitet kickar in..
Citera
2021-12-30, 23:33
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Antal IVA-patienter ökar i Sverige, men tittar man på antal nyintagna per dag är trenden faktiskt nedåtgående de senaste tio dagarna.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Tyvärr pekar den kurvan alltid neråt i slutet pga eftersläpning..
Citera
2021-12-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Det stämmer säkert men den ansvariga läkaren vet nog bäst vilket alternativ som är bäst i de olika fallen. Speciellt nu, i början var det såklart svårare.
Jag har inga problem med att bli uppmanad att ta ett vaccin om den samlade vetenskapen säger det hjälper. Jag vet också att inga vaccin är 100 procentiga och att det alltid finns biverkningar.
Jag vet inte hur många vaccin som "onda" läkemedelsjättar tvingade i mig som nyfödd och barn men jag vet att jag lever idag. Och att jag slapp hemska sjukdomar.
För bara 40 år sedan hade detta inte varit ett problem. Man hade tagit sina sprutor, hållt avstånd och hållt käften.
Knappast det hade blivit uppror om folk tvingats på nya experimentella icke ordenligt testade vacciner. Eller rättare det som nu händer hade inte hänt då. Vetenskapen stod starkare då utan större påverkan från media eller den tidens miljardärer, medans dagens miljardärer med ofantligr mer inflytande nu velat vara vaccinorakel och epidemiologer trots skral kunskap.

At dagens läkare skulle veta vad som är bäst för patienten är ofta tyvärr en myt. Moderna lökare har väldigt dålig koll på alltför mycket..
Citera
2021-12-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Hur länge kommer Kina streta emot? Kommer kosta dem rejält att försöka hålla Omikron borta. När vi har flockimmunitet kommer de fortfarande hålla på med lockdowns haha

Kina har mängder av epidemier årligen men brukar låtsas som om det regnar…Tippar på att de dessutom har bra immunitet mot diverse sjukdomar på grund av deras gatunära leverne gener och deras matvanor starkt kryddad mat ventilerar systemen ordentligt. Många i Kina käkar t.e.x. Stark chili som snacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in