2022-01-02, 14:31
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag tror hon menar orimliga enligt M. Om M tackar nej till samarbete med SD har de inte tillräckliga mandat. Det är väl bara det. Jag tror inte att hon implicerar att en statlig kommission ska avgöra kravens rimlighet.
Nja, så här står det:
Citat:
Om högeroppositionen blir störst talar mycket för en moderatledd regering som tar stöd av SD och eventuellt L. Men vad händer om SD insisterar på att få ingå i regeringen? Eller om SD ställer helt orimliga krav för att släppa fram Kristersson som statsminister?
...
Inget av detta kan uteslutas i dagsläget. Moderaterna har på goda grunder dragit en röd linje vid att släppa in SD i en kommande regering. Men det har inte fått kraven från SD-håll att tystna. Tvärtom tycks anspråken växa med tiden.

1. "Högeroppositionen", vilket måste inkludera Sd, har alltså blivit störst.

2. Nu kommer Sd och ställer "orimliga krav".

3. Kristersson går med på "orimliga krav" för att kunna bilda regering, vilket skulle vara ett hot mot den liberala demokratin, eller någonting liknande.

Så tolkar jag det.
Citera
2022-01-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Bara för att man köpt en Rolex på avbetalning så är man inte "Elit". Du får söka djupare för att hitta Eliten. Om du söker i de sfärer där pengar inte har någon betydelse så kommer det att brännas rejält.

Det kan vara allt från gubbar som Bill Gates där 100 miljarder Dollar mer eller mindre i förmögenhet är skit samma. De äger själva ingenting på pappret utan har allting i stiftelser och fonder (som de dessutom kan dra av skatten mot) som sprider sitt gift i civilisationen. Vad fan ska de annars göra med pengarna? Köpa en kanton i Schweiz, 46 Teslor eller begå självmord i rymden i en 25 miljoner Dollar dyr tripp i någon av Musks raketer?

Det kan också vara kulturtanter som sitter med betald bostadsrätt i Stockholms innerstad och en hygglig lön och en kommande hygglig pension att se fram emot. Rynkiga kärringar som bara har bitterheten de kan spy ur sig i media kvar som livselixir. Ungarna är själva mediapersonligheter och har inte tid med stackars ensamma mamma, gubben hittade en 20 år yngre dam och flyttade till Lidingö och alla vänner hon har är likadana som hon själv. Då är det bara det dyra vinet, ekokammaren och spyorna i media som kan lindra dysterheten.

Du ser, att vara "Elit" har ingenting med att dra in cash och åka fet bil att göra. I så fall skulle varannan klanarab i Malmö tillhöra eliten.

Det var alltså "feinfeldt" som tog upp "eliten" i det sammanhanget, inte jag. Du skriver själv om gamla tanter i media vilket jag inte berört över huvud taget. Vad det handlade om var bisarra fantasiser om att "finanseliten" beordrar den akademiska världen att vara PK. Gissningsvis för att nazister menar att "finanseliten" är "judar".

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bara en snabb fråga. Tror du att någon här längre är mottagliga för att peka ut folk man vill motarbeta som "nazist"?
I media bland civilister kan det ha en viss effekt, men här inne skulle jag säga att "nazist"-beskyllningar förlorat sin kraft & nu snarare är kontraproduktivt.

Vad menar du med "beskyllningar"? Keith Woods har en kanal på Telegram. Denna är full med nazister och länkningar till andra nazister.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, det är en konstig retorìk i sammanhanget. På förra sidan (eller något) fick ju experten10 till det när han påpekade att någon annan felaktigt antagit att en kurd var jude*. Dock drunknar sådana poänger i nazist-paranoian som jag så fint avklädde för några (?) sidor sedan.

*Man kanske kan vara både och samtidigt iofs, jag vet inte

"Paranoia"? Har du en aning om vad du menar med detta? Jag gissar att du inte har det. Jag svarade inte på ditt inlägg eftersom jag tyckte det var rent nonsens. Besattheten av "porslinsdockan" - som inte förekommer i debatten över huvud taget och som inte nämns av någon annan än den besatte beskrev jag som mentalsjuk. Du håller uppenbarligen inte med. Avfärdande av "den demokratiska högern" betyder något. Vill du gissa vad det kan betyda?
Citera
2022-01-02, 15:04
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
"Paranoia"? Har du en aning om vad du menar med detta? Jag gissar att du inte har det. Jag svarade inte på ditt inlägg eftersom jag tyckte det var rent nonsens. Besattheten av "porslinsdockan" - som inte förekommer i debatten över huvud taget och som inte nämns av någon annan än den besatte beskrev jag som mentalsjuk. Du håller uppenbarligen inte med. Avfärdande av "den demokratiska högern" betyder något. Vill du gissa vad det kan betyda?
Du kan ju för fan inte hålla isär vem i tråden du "bemöter" längre.

Patetiskt!
Citera
2022-01-02, 15:49
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Akademikerna som stöder transeriet och därmed mediakriget övrigt avslöjas för att göra detta endast för egen vinning och inget annat.
En artikel i The Telegraph beskriver företeelsen och hur de som är kritiska till detta fördrivs från universitet.
https://uk.yahoo.com/news/academics-acting-naked-self-interest-142307972.html

Från artikeln:
Citat:
Academics are acting in “naked self-interest” on the transgender debate rather than pursuing the truth, a feminist professor who quit in a row with activists has warned.

Ytterligare ett exempel på när revolutionen äter sina egna barn.
Citera
2022-01-02, 16:15
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Från artikeln:

Ytterligare ett exempel på när revolutionen äter sina egna barn.
Och här är bilden som illustrerar just det, hittad i en annan tråd:

https://www.goldmansachs.com/careers/blog/posts/blog-images/pride-march-2018.jpg

OT: Skönt att Lucky Luke har bytt tillbaka till sin gamla avatar, vem det nu kan vara.
Citera
2022-01-02, 16:22
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Nja, så här står det:

1. "Högeroppositionen", vilket måste inkludera Sd, har alltså blivit störst.

2. Nu kommer Sd och ställer "orimliga krav".

3. Kristersson går med på "orimliga krav" för att kunna bilda regering, vilket skulle vara ett hot mot den liberala demokratin, eller någonting liknande.

Så tolkar jag det.

Jo, det är väl en öppen fråga också. Antingen nekar M samarbetet, som du beskriver, eller så går de med på något som Dahlberg anser orimligt och uppfattar att M idag "håller ställningarna mot" som orimligt, så att säga.
Citera
2022-01-02, 16:25
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det var alltså "feinfeldt" som tog upp "eliten" i det sammanhanget, inte jag. Du skriver själv om gamla tanter i media vilket jag inte berört över huvud taget. Vad det handlade om var bisarra fantasiser om att "finanseliten" beordrar den akademiska världen att vara PK. Gissningsvis för att nazister menar att "finanseliten" är "judar".

Vad menar du med "beskyllningar"? Keith Woods har en kanal på Telegram. Denna är full med nazister och länkningar till andra nazister.

Du gissar fel. Nazi-paranoia betyder precis vad det låter som, att du ser nazism där den inte finns.

"Porslinsdockan" har väl visst förekommit i debatten? Men det var inte den ordväxlingen jag åsyftade utan den lite senare där alla kunde se att du tolkade in nazism där den inte finns. Jag pratar alltså om det jag pratar om och inte något annat som du låtsas att jag pratar om.

(Detta gäller alltså 22-23/12 i denna tråd, ifall någon nu behöver upplysas om experten10's oärligheter känns som hen har alla emot sig redan men rätt ska vara rätt osv)
Senast redigerad av Mjäll 2022-01-02 kl. 16:29.
Citera
2022-01-02, 16:41
Medlem
Citat:

https://www.goldmansachs.com/careers/blog/posts/blog-images/pride-march-2018.jpg

OT: Skönt att Lucky Luke har bytt tillbaka till sin gamla avatar, vem det nu kan vara.

Ja, Goldman Sachs skulle ju ha 50% kvinnor anställda 2021. länk till bild. Och vidare:

Recently, Goldman Sachs announced that it will not take a company public unless the business has at least one woman on the board of directors. This signals a growing consensus among large investors that companies with all male boards are less profitable and less competitive than other companies.

Länk till artikel från vilken citaten är hämtade och som beskriver framgångarna i USA.

Racial and ethnic diversity on the board also enhances a company’s commitment to equity. We find that companies with influential minority directors enjoy better work-life policies and stronger LGBTQ policies.

USA tar täten och visar vägen.
Citera
2022-01-02, 21:59
Medlem
GP har ett gäng tyckare som förutspår vad som kommer bli den viktigaste samhällsdebatten 2022. Mestadels rimliga och vettiga synpunkter även om överlag de mångkulturella samhällsproblemen tonas ned (än mer märkligt är att faktiskt ingen nämner klimatet!). Vad som sticker ut är dock LO ekonomen Torbjörn Hållö. Här tonas mångkulturen inte ned minsann, om än med en något udda vinkling.

Citat:
Vi har idag växande grupper av barn som växer upp i bostadsområden som präglas av ekonomisk utsatthet och omfattande kriminalitet. Min bild är (tyvärr) att de politiska partierna ofta fokuserar på att erbjuda medelklassen ökade möjligheter att fly den socioekonomiska segregationen.

Jag tycker det är något fascinerande över sossar som fortfarande vågar uttrycka sig så här pass föraktfullt gentemot svenskarna. Det största samhällsproblemet är alltså enligt vänstern att det fortfarande finns svenskar som kan och vill fly undan mångkulturen! Inte mångkulturen i sig. Inte mångkulturens enormt destruktiva kraft. Det finns svennejävlar som smiter undan sitt öde!

https://www.gp.se/ledare/2022-%C3%A5rs-kolumnister-siar-om-framtiden-1.62745597
Citera
2022-01-02, 22:52
Medlem
Citat:

Curt Weibull.
Citera
2022-01-02, 23:04
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
GP har ett gäng tyckare som förutspår vad som kommer bli den viktigaste samhällsdebatten 2022.
...Vad som sticker ut är dock LO ekonomen Torbjörn Hållö. Här tonas mångkulturen inte ned minsann, om än med en något udda vinkling.
...
Jag tycker det är något fascinerande över sossar som fortfarande vågar uttrycka sig så här pass föraktfullt gentemot svenskarna. Det största samhällsproblemet är alltså enligt vänstern att det fortfarande finns svenskar som kan och vill fly undan mångkulturen! Inte mångkulturen i sig. Inte mångkulturens enormt destruktiva kraft. Det finns svennejävlar som smiter undan sitt öde!

https://www.gp.se/ledare/2022-%C3%A5rs-kolumnister-siar-om-framtiden-1.62745597

Svaret finns i texten:
Kvar står den skötsamma svenska arbetarklassen, inte sällan med utländsk bakgrund,
Den skötsamma arbetarklassen som finansierar LO.

Tidigare har Torbjörn Hållö sågat Reinfeldts pensionsräddarinvandring och klagat på mediernas beskrivning, Från 2019
Har nu läst Reinfeldts skrift "Att arbeta till 75" https://seniorarbetskraft.se/wp-content/uploads/2019/04/Rapport_2_S2018_10_WEBB.pdf

Verkshöjden är i nivå med ett sämre specialarbete på gymnasiet, dock utan referenser och källförteckning.

Men det mest bisarra är hans fria fantasier om migration som lösning på låga pensioner ->

-> Reinfeldt hävdar att låga pensioner kan fixas med liberal migrationspolitik.:

"...för att säkerställa att befolkningspyramiden behåller sina proportioner mellan yngre som arbetar och äldre som lever på pension är att återgå till en mer öppen och liberal migrationspolitik"

Reinfeldt har inte förstått grundläggande fakta

1. Man kan inte bibehålla dagens proportioner mellan yngre och äldre med migration. Av den enkla anledningen att invandrare själva blir äldre.

Det är således ingen lösning ->

2. Pensionsmyndigheten har visat att migrationen har följande 3 effekter

a) AP-fonderna stärks (mer pengar in)
b) pensionerna blir ngt lägre pg invandrare här lägre löner
c) kostnaden för garantipension skenar

Reinfeldts påståenden om att en liberal migrationspolitik skulle kunna rädda pensionerna är fria fantasier utan stöd i fakta (och en inblick i en politisk klass som är lika fakta-resistent som de SD-väljare de så intensivt föraktar)

Noterar att flera medier okritiskt återger Reinfeldts felaktiga påstående att liberal migrationspolitik skulle ge bättre pensioner.

Inte imponerad av
@sr_ekot
brist på saklighet
https://twitter.com/torbjornhallo/status/1115225679216427009

Sågning av en politikers fantasier om att använda migranter som pensionsräddare. Och det från vänster.
Citera
2022-01-02, 23:06
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarrySlisk
Curt Weibull.
Ahh! Då vet vi...

Gubbfan blev 105 år enligt Wikipedia.
Citat:
Tillsammans med brodern Lauritz blev han tidigt influerad av den källkritiska skola som växt fram i Tyskland under Leopold von Ranke. Tillsammans kritiserade de skarpt den dåvarande nationalistiskt präglade historieskrivningen och menade att endast sådant som var faktiskt vetbart skulle ligga till grund för historieskrivningen.
Tänk om bara sådant som är "faktiskt vetbart" skulle ligga till grund för mediakriget. Det skulle inte bli många spalter skrivna då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in