Citat:
Ursprungligen postat av
KnackehaxanMia
Jag lästa dom 2 första sidorna i tråden- läste att Heberlein har en diagnos, hon är bipolär- när jag läste texten som du citerade från boken o så lite från trådstartens innehåll så funderade jag först lite på om hon va inne i en psykos. Nu förstår jag också det du skrev om förläggaren som gav ut boken. Hur kan en förläggare ge ut en bok om/ när författaren ev är inne i ett skov? obetänksamt tycker jag!
Det med att boken skulle sälja bättre osv - det låter väldigt illa i mina öron!!! cyniskt som fan lr va hon som sagt inte vid sina sinnens fulla bruk just då? Det hela osar o dryper i alla fall av pathos men så jävla cyniskt kan väl det hela inte varit lr?
Jag tänker också på att det måste ju innebära vissa svårigheter att va en offentlig person som Heberlein o samtidigt ett liv som det kan innebära att ha en diagnos som bipolär. Såklart vet jag ju inte hur pass svårt lr inte det drabbar just henne.
Det är motstridiga uppgifter. i Ett gott liv menar Heberlein att hennes försvinnande 2009 berodde på att Aftonbladets recension varit så knäckande att hon ville ta sitt liv. Men på annat ställe skriver hon att hon redan i förväg hade planerat att ta sitt liv efter att hon givit ut Jag vill inte dö jag vill bara inte leva.
Här skriver Linderborg om det hela:
Citat:
Det är lördag förmiddag när Pia Bergström ringer och säger att hon inte kan recensera Ann Heberleins bok Ett gott liv, som vi bett henne om. Det är omöjligt eftersom Heberlein skriver att det var Pias ”vidriga” recension av Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, som fick henne att vilja ta livet av sig.
Jag tar fram mitt eget exemplar av boken, och jo, det står faktiskt så. Försvinnandet den där vinterhelgen 2009, när alla inklusive man och barn, trodde att hon var död, var Pias fel (sidan 148).
Men tidigare i boken skriver Heberlein att hon såg fram emot släppet av Jag vill inte dö ..., så att hon äntligen skulle få slippa leva.
I veckor hade hon planerat sitt dramatiska självmord till just den dan: ”Jag väntade hela hösten på att min självmordsbok skulle publiceras så att jag kunde få dö. Den tanken höll mig ändå uppe.” Så varför skuldbelägga en recensent?
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...lden-som-vapen
Båda versionerna (i samma bok!) kan inte vara sanna. Var det den kritiska recensionen eller hade hon faktiskt planerat att boken skulle vara hennes farväl till livet? Om det var det senare, borde nog förläggaren ha märkt att hon var svårt deprimerad eller psykotisk. Det tar tid att ge ut en bok. När de diskuterade igenom utgivningen, gick igenom korrekturet o.s.v. Hela den tiden gick hon och väntade på att att få ta sitt liv. Det ger kalla kårar. Men var det så? I så fall kan nog varken förläggaren eller recensenten anklagas.
Linderborg drabbas av skuldkänslor, hur kan man ta sig rätten att ifrågasätta en förtvivlad människa osv. Bra artikel av Linderborg, f.ö. Men det är här "skulden som vapen" kommer in, trots allt. Oavsett om det är avsiktligt av Heberlein eller ej, så är självmordshot ett kraftigt vapen som vältrar över skuldkänslor eller väcker medlidande hos den som får ta emot. Och det är här det gäller att se upp. I intervjuer framgår det att Heberlein anser att alla de artiklar och inlägg som kritiserats, exempelvis artikeln om Nyår i Köln 2016, var helt ok. Det var de inte. Hon är övertygad om att "tiden kommit ikapp" och att utspelen inte skulle väcka upprördhet idag. Skrämmande om det är på det viset, men så är det inte. Någon gång är det dags för en grundlig kritik av AH:s utspel. Nya eller gamla självmordsförsök eller artiklar med tillfälligt patos får inte hindra det.