2021-12-22, 19:24
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Kompletterat förundersökningsprotokoll/Resningspromemoria

1. https://docdro.id/iOepEQP

Som redan nämnts är det mycket som är bekant från resningspromemorian som kom i somras. Om man redan har läst den kan man läsa de två första sidorna och sen hoppa till s. 56 (s. 59 enligt sidnumrering).

--

God jul

Verkar ju skitjobbigt att ha med NFC att göra. Kan dom inte bara höra av sig när dom gjort något? Verkar ju som om det inte händer ett smack om inte polisen ligger på. Och bör dom väl gör något initierar dom inte kontakt med polisen, utan sitter och väntar på att polisen skall fråga igen.

Jag får fan ont i magen av trögheten i mailkonversationen sist i bilagan.
Citera
2021-12-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Men han måste delges innan 23 November 2026 annars preskriberas brottet eller ny delgivning behövs kanske inte

Det har kommit förslag på att avskaffa absolut preskription för bl.a. mord. Så han skulle nog behöva gömma sig hela livet i så fall.
Citera
2021-12-27, 21:11
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Men han måste delges innan 23 November 2026 annars preskriberas brottet eller ny delgivning behövs kanske inte

Jag tror det blir tufft för honom att lyckas hålla sig undan i fyra år. Känns inte som att han har exempelvis ett nätverk utomlands som kan ge honom mat och husrum.
Citera
2021-12-27, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror det blir tufft för honom att lyckas hålla sig undan i fyra år. Känns inte som att han har exempelvis ett nätverk utomlands som kan ge honom mat och husrum.
Han har ju lilla mamma..
Systrarna, har de haft kontakt med honom genom åren?
Vilket bortkastat liv, tror ni han tycker det var värt det?
Varför inte bara erkänna och ta det futtiga straffet? Detta är så urbota dumt, så klockorna stannar.
Det är utrett, bortom rimligt tvivel, vad sysslar pajasarna med?
Det är väl bara att plocka in honom, så kan de gå vidare med nästa fall. Detta har pågått länge nog. Hans advokat har förhalat det ytterligare. Det är omänskligt att låta Malins föräldrar vänta in i döden.
Citera
2021-12-27, 22:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Han har ju lilla mamma..
Varför inte bara erkänna och ta det futtiga straffet? Detta är så urbota dumt, så klockorna stannar.
Det är väl bara att plocka in honom, så kan de gå vidare med nästa fall. Detta har pågått länge nog. Hans advokat har förhalat det ytterligare. Det är omänskligt att låta Malins föräldrar vänta in i döden.

Så som det hela utvecklat sig så tror jag faktiskt att det skulle kännas bättre för honom att kontakta polisen och erkänna. Han vet nog att han gjort fel, och även om det inte på något vis går att ställa allt till rätta så är jag rätt säker på att om/när han väl erkänt så kommer den enorma tyngd han burit på i över 25 år ändå kännas lite lättare.

Om jag förstått det rätt får han väl fortfarande ungdomsrabatt, och dessutom får han räkna av den tid han tidigare satt frihetsberövad.
Citera
2021-12-27, 23:37
Avslutad
Citat:
Så som det hela utvecklat sig så tror jag faktiskt att det skulle kännas bättre för honom att kontakta polisen och erkänna. Han vet nog att han gjort fel, och även om det inte på något vis går att ställa allt till rätta så är jag rätt säker på att om/när han väl erkänt så kommer den enorma tyngd han burit på i över 25 år ändå kännas lite lättare.

Om jag förstått det rätt får han väl fortfarande ungdomsrabatt, och dessutom får han räkna av den tid han tidigare satt frihetsberövad.
Ja, precis. Det är mycket som ska räknas av, sen vet jag inte hur det blir med det skadestånd som han beviljades efter den friande domen, just nu känns det som att det vore det bästa att sätta punkt för cirkusen. Vad väntar de på?
Jag hoppas Malins föräldrar kan få ro, innan de dör. Ett erkännande, kommer han väl inte haspla ur sig, men bevisningen talar sitt tydliga språk.
All denna väntan och grötande, tjänar inget till, det blir bara mer utdraget. "Alla" vet nu att det var Olof. Till och med hans ömme moder..
Citera
2021-12-28, 00:10
Bannlyst
Citat:
Han har ju lilla mamma..

Citat:

Citat:
Ja, precis. Det är mycket som ska räknas av, sen vet jag inte hur det blir med det skadestånd som han beviljades efter den friande domen, just nu känns det som att det vore det bästa att sätta punkt för cirkusen. Vad väntar de på?
Jag hoppas Malins föräldrar kan få ro, innan de dör. Ett erkännande, kommer han väl inte haspla ur sig, men bevisningen talar sitt tydliga språk.
All denna väntan och grötande, tjänar inget till, det blir bara mer utdraget. "Alla" vet nu att det var Olof. Till och med hans ömme moder..

Om vi utgår ifrån att OW är skyldig, då tycker jag inte att det är fel av honom att låta Malins föräldrar vänta in i döden på att få hämnd om det är det som de är ute efter, eftersom jag tycker hämnd är fel.

Däremot kan jag tycka att det är fel av honom att inte erkänna och på så sätt låta Malins föräldrar få veta vad som hände deras dotter. Men orsaken till att han inte erkänner är ju sannolikt att han inte vill få fängelse, och det kan jag förstå, och därför tycker jag att man lika gärna kan säga:

Han har redan kastat bort sitt liv pga vad han har gjort, och han har därmed troligen redan straffats minst lika mycket som han skulle ha straffats i ett svenskt fängelse.
Så varför inte bara låta honom erkänna och ta bort det "futtiga" fängelsestraffet?
Alltså en slags amnesti.
Har han varit ute i frihet så här länge så är det nog ingen fara att han fortsätter vara det.
Möjligheten finns ju då ändå att ha koll på honom och vid behov låsa in honom på en vanlig psykakut, och förstås åtala honom om han begår nya brott.
Och det finns många andra minst lika otrevliga sätt att straffa människor förutom fängelse.

Och om man erbjuder amnesti även i andra fall så kanske sanningen äntligen kan komma fram där också.
Kanske behövs det ett riksdagsbeslut för sådan amnesti, men det kan ordnas snabbt om bara viljan finns.

Men detta gäller förstås bara OW om han faktiskt är skyldig, och det vet varken vi eller Malins föräldrar med säkerhet förrän han erkänner, vilket han kanske inte kommer göra även om han blir fälld för mordet. Så att erbjuda honom amnesti när det gäller fängelse är troligen den bästa chansen om man vill få honom att erkänna och berätta hela sanningen.
Citera
2021-12-28, 01:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Om vi utgår ifrån att OW är skyldig, då tycker jag inte att det är fel av honom att låta Malins föräldrar vänta in i döden på att få hämnd om det är det som de är ute efter, eftersom jag tycker hämnd är fel.

Däremot kan jag tycka att det är fel av honom att inte erkänna och på så sätt låta Malins föräldrar få veta vad som hände deras dotter. Men orsaken till att han inte erkänner är ju sannolikt att han inte vill få fängelse, och det kan jag förstå, och därför tycker jag att man lika gärna kan säga:

Han har redan kastat bort sitt liv pga vad han har gjort, och han har därmed troligen redan straffats minst lika mycket som han skulle ha straffats i ett svenskt fängelse.
Så varför inte bara låta honom erkänna och ta bort det "futtiga" fängelsestraffet?
Alltså en slags amnesti.
Har han varit ute i frihet så här länge så är det nog ingen fara att han fortsätter vara det.
Möjligheten finns ju då ändå att ha koll på honom och vid behov låsa in honom på en vanlig psykakut, och förstås åtala honom om han begår nya brott.
Och det finns många andra minst lika otrevliga sätt att straffa människor förutom fängelse.

Och om man erbjuder amnesti även i andra fall så kanske sanningen äntligen kan komma fram där också.
Kanske behövs det ett riksdagsbeslut för sådan amnesti, men det kan ordnas snabbt om bara viljan finns.

Men detta gäller förstås bara OW om han faktiskt är skyldig, och det vet varken vi eller Malins föräldrar med säkerhet förrän han erkänner, vilket han kanske inte kommer göra även om han blir fälld för mordet. Så att erbjuda honom amnesti när det gäller fängelse är troligen den bästa chansen om man vill få honom att erkänna och berätta hela sanningen
.
Men va?
Det är bevisat att det är Olofs sperma, det finns ingen alternativ gärningsman.
Hade NFC kunnat analysera dessa prover för 25 år sen, hade han fått livstid.
Du börjar jiddra om att skona "grabben", erbjuda honom amnesi!?
Han ska inte komma undan, det är schack matt, nu. Snarare en fråga om att låta rättvisan ha sin gång, utan dröjsmål. Nu, gärna igår.
Citera
2021-12-28, 13:29
Medlem
darkaims avatar
Nu är det väl så att försöka göra hela den här processen så långdragen som möjligt samt kanske erbjuda ett par nya absurda "teorier" om vad som kan ha skett istället för att bara erkänna. Speciellt i dagens läge då "alla" som vill veta vad som hände också vet att han kan berätta exakt vad som hände om han så ville, borde väl liksom vara vad man ska förvänta sig av en förmodligen väldigt frustrerad och bitter sexualsadist som OW.
Citera
2021-12-28, 14:02
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku

Alltså en slags amnesti.

Men detta gäller förstås bara OW om han faktiskt är skyldig, och det vet varken vi eller Malins föräldrar med säkerhet förrän han erkänner, vilket han kanske inte kommer göra även om han blir fälld för mordet. Så att erbjuda honom amnesti när det gäller fängelse är troligen den bästa chansen om man vill få honom att erkänna och berätta hela sanningen.

Here we go again. Hej på dig.

Nu var det ju ingen här som pratade om någon "hämnd" utan om ro.. Ro (närmare bestämt att sätta punkt) och rättvisa är vad föräldrarna gång på gång efterlyst, rättvisa och lagföring för brott är inte detsamma som hämnd, men bra att veta din personliga åsikt om hämnd.

Föräldrarna själva har varit tydliga och är det fortfarande, med att de vill se OW dömd och avtjäna sitt straff. Ungefär vad som hänt deras dotter är de helt på det klara med, och jag tvivlar på att de i huvudsak eftersöker fler specifika detaljer kring själva händelseförloppet, de vill däremot i huvudsak ha mördaren dömd i rättegång och att han ska sitta i fängelse för det han har gjort, det är tydligt.

Det som de faktiskt vill ha svar på är varför. Men att de vill ha och förtjänar ett sådant svar, betyder däremot inte att vi ska vända hela rättssystemet på ända så att OW (och enligt din önskan i förlängningen alla andra mördare) känner sig fri att "berätta" något som varken de anhöriga eller någon annan vet om det faktiskt är sanningen.

De förväntar sig inget erkännande, men har uttryckligen sagt att de önskar ett. Jag kan inte tala för dem, men efter allt jag läst och hört från dem, tror jag inte att de skulle föredra ett erkännande - där man aldrig kan lita på att det han säger stämmer - mot att han fortsätter gå fri för alltid. Absolut inte.

Fadern har sagt i en podd att han en gång när han såg OW för längesedan fick en tanke om hämnd, men ville inte bli likadan som OW. Han ville inte själv bli någon brottsling eller mördare. De har i alla år valt att lita på rättsväsendet. Någon hämnd har de inte önskat eller utkrävt. Det är inte heller det fängelsestraff handlar om. Utan en rättvisa som vi som samhälle kräver för våra medmänniskor och anhöriga. En grundprincip att man inte ska få mörda en annan människa och komma undan med det, nej, inte ens om man "berättar"...

Varför vi som samhälle i stort inte önskar, och varför rättsväsendet varken bör eller kommer erbjuda mördare "amnesti" mot ett erkännade, är en konversation jag skulle kunna föra med i princip vem som helst utom just dig faktiskt.. Jag tycker och önskar iallafall inte detta system, men det får stå för dig att tycka att vi "lika gärna" kan göra så.

Jag kan säga att det finns vare sig stark vilja eller möjlighet för riksdag (eller regering för den delen) att erbjuda OW amnesti. Finns ingen som helst anledning att plötsligt inte sätta tillit till rättsväsendet just vad gäller OWs fall, finns heller ingen vidare anledning till fundamental förändring av systemet på det sätt du efterlyser.

Som Donald Trump fick höra när han försökte förhandla med vår statsminister om att släppa ASAP Rocky så varken kan eller vill regeringen göra något dylikt. Rättsväsendet är av uppenbara anledningar politiskt fristående vad gäller processen att utreda brottsfall och utdela domar. Förutom att riksdagen faktiskt naturligtvis stiftar lagarna rättsväsendet behöver följa, så är politik helt fristående från rättsväsendet i övrigt och lägger sig inte i enskilda fall, de kan heller ej göra det. Det är en del av rättssäkerheten att ingen oavsett maktposition kan låta mördare få amnesti, jag tycker att detta är positivt.

Det är gudskelov heller inget som någonsin kommer att ske vare sig att riksdagen kan erbjuda amnestier, eller att rättsväsendet får verktyg och rätten att erbjuda folk att slippa sina straff bara de erkänner.

Det finns inget utrymme i ett fungerande rättssamhälle, och knappast en allmän vilja från dess medborgare heller, att hålla på utgå ifrån att en person som undsluppit rättvisan och gått fri i 26 år "troligtvis" straffas redan bara av att ha funnits till, och spekulera i att han "ändå" slängt bort sitt liv redan.

Vi kan sitta här och uttrycka oss i sådana termer men det utgör naturligtvis inte, och ska absolut inte utgöra, grund för att frias från fängelsestraff. Ej heller ska någon kunna undkomma fängelse med utgångspunkt i och för att att man har förståelse för att mördare vill slippa fängelse och av den anledningen inte erkänner.

Målet med vad polis, åklagare och domstolar håller på med är inte specifikt att uppnå ett erkännande. Ett erkännande är överhuvudtaget inte likställt med det enda sättet att vi får veta med "säkerhet" vad som hände. Det går alldeles utmärkt att utreda vilka som är skyldiga till såväl mord och andra brott utan deras erkännanden, det är ju för guds inte "förrän han erkänner" som man vet om en snubbe begått ett mord eller ej. Snälla nån!?

Jag får väl påpeka det alldeles uppenbara verkar det som, att erkännanden inte är detsamma som bevis eller sanning. Du kan för det första läsa lite om falska erkännanden. Sen får man tänka lite själv ibland, och då inser man ju rätt snabbt att det även i erkännanden från skyldiga 9 gånger av 10 (grov gissning) slätas händelseförloppet över, man ljuger och vrider på saker för att få sitt eget dåd att framstå mindre brutalt och hemskt än det var, kanske till och med skona anhöriga till viss del, hävdar olycka fast det inte är det, etc etc. Erkännanden är fullt av osäkerheter.

Sen finns det de som bara säger som det är för att de har ett samvete. Har vi inte bevisning nog kan vi inte skilja det ena från det andra. Vem som berättar precis hur det gick till, och vem som förskönar detaljerna för att inte dömas av rättsväsendet och allmänhet lika hårt. Det finns inget som helst likhetstecken mellan erkännanden och sanning.

Vi måste ha bevisning helt oavsett erkännande, bara ett erkännande kan man inte döma någon till mord för. Och har vi bevisning för mord i övrigt utan ett erkännande så ska personen naturligtvis dömas till fängelse för mord. Erkännande är inte fundamenalt för rättsprocessen och rättsprocessen ska inte bortses ifrån för att uppnå ett erkännande.

Om han skulle erkänna skulle han som tur är ändå prövas i domstol precis som alla andra. Tillsammans med övrig bevisning.

Rättsväsendets uppgift är att komma så nära en sanning de bara kan, och samlar så mycket bevisning det bara går från såväl åklagare som försvarare för att försöka komma fram så nära en absolut sanning det går, och sedan eventuellt lagföra personen utifrån de lagar som finns. Riksdagen kommer iallafall absolut inte att komma in och erbjuda OW amnesti bara han "berättar sanningen". Det kommer inte, och kan inte, ske vare sig genom att "ordnas snabbt" eller ens långsamt.

Att hans eventuella straff kommer bli alltför "futtigt" är något som de absolut flesta av oss tycker är orimligt, och gör att det inte skipas någon riktig rättvisa, men utifrån de lagar som rådit så är det så nära rättvisa vi kan komma med de futtiga åren. De år han kan få är alldeles för få mot för det brott han utförde, även om det var längesedan. Tycker väldigt många. Det är knappast något som gör att folk känner "kan han inte lika gärna få slippa det lilla straffet då", det vi känner är att han åtminstone ska få sitt futtiga straff men önskar att det vore längre. Att helt slopa straffet däremot är ju allt annat än rättvisa för ML och föräldrarna.

Om du önskar att diskutera hur du tycker att saker och ting borde vara, hur rättsväsendet, riksdag, regering, polis eller annat borde fungera, vänligen starta en av dina trådar med dina förslag och tankar, jag ber dig, ta inte upp den här tråden med sådant dravel. Inte igen.
Senast redigerad av KrimiMilla 2021-12-28 kl. 14:10.
Citera
2021-12-28, 19:09
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:

Frågan är om det verkligen är en tyngd om man är beredd att begå ett sånt brott till att börja med. Möjligtvis är det en tyngd att inte veta om man kommer åka fast, men jag tror inte att gärningsmannen känner någon skuld.
Citera
2022-01-01, 16:44
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Och de kan naturligtvis inte heller när de ska besluta om skuldfrågan efter en rättegång där OW per definition STÅR åtalad, hävda att OW inte kan åtalas, pga preskibering. Det blir ju helt baklänges.

Det finns en skribent här som menar att det är fullt möjligt att domen ogillas eftersom hovrätten kan tolka lagen som att brottet har hunnit bli preskriberat. Han tror att förvaret kommer lägga fram argument för detta när det blir ny rättegång. Inlägg #2353.
Senast redigerad av Rabattfyllan 2022-01-01 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in