2021-12-21, 01:39
Avslutad
Kommer fupen ut komplett med bilder osv vid en fällande dom?
Citera
2021-12-21, 08:00
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Kommer fupen ut komplett med bilder osv vid en fällande dom?

FUP blir offentligt när åtal väcks, dvs innan rättegång hålls. Då kan man begära ut (beställa, och oftast betala för) den. Domstolen sekretessprövar innehållet i FUP innan den lämnas ut, vilket innebär att tex obduktionsbilder eller annan eventuell känslig information tas bort i de protokoll som allmänheten kan ta del av.

FUP för detta mål är offentligt sedan åtal väcktes mot OW 1996. Den hittar du i länksamlingen nedan:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23

Blir det ny rättegång kommer man kunna begära ut den kompletterande förundersökningen, dvs bevisning som tillkommit sedan senaste rättegången 1998. I det här fallet är det nog mest bara OWs nya förhör och DNA-fyndet som tillkommer - så vitt jag vet.
Senast redigerad av KrimiMilla 2021-12-21 kl. 08:03.
Citera
2021-12-21, 10:13
Avslutad
Men kommer bilder från brottplats och dom fynd som gjorde när dom hittade henne finnas ?
Citera
2021-12-21, 15:12
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Men kommer bilder från brottplats och dom fynd som gjorde när dom hittade henne finnas ?

Finns i FUPen som finns på länken i mitt inlägg ovan.
Citera
2021-12-21, 15:18
Medlem
Citat:

Inga bilder på Malins kropp kommer att vara tillgängliga för allmänheten, de är sekretessbelagda. Däremot finns bilder på hennes kläder och tillhörigheter. Och obduktionsprotokollet går givetvis att läsa.
Citera
2021-12-21, 15:23
Medlem
Jag kan inte släppa det här med att Olofs släkting agerade tolk åt den döva kvinnan som var vittne… Vet polisen om detta tro? Borde man höra av sig till dem om det?
Citera
2021-12-21, 16:06
Medlem
KnasTramss avatar
Riksåklagarens kompletterade förundersökningsprotokoll ligger nu hos HD. Ärendet kan alltså äntligen rulla vidare.

Protokollet är i stora delar identiskt med den resningspromemoria som lämnades in i somras. Nytt innehåll:

1. Förhör med OW.

2. Erinran från advokat Holst med lite frågor.

3. Väldigt utförligt svar från NFC angående olika DNA-tekniker och dess historia m.m.

4. Redovisning av mejlkontakten mellan polisutredarna och NFC, åren 2017-2020.

Försöker lösa länk till handlingen ikväll.
Citera
2021-12-21, 19:02
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Riksåklagarens kompletterade förundersökningsprotokoll ligger nu hos HD. Ärendet kan alltså äntligen rulla vidare.

Protokollet är i stora delar identiskt med den resningspromemoria som lämnades in i somras. Nytt innehåll:

1. Förhör med OW.

2. Erinran från advokat Holst med lite frågor.

3. Väldigt utförligt svar från NFC angående olika DNA-tekniker och dess historia m.m.

4. Redovisning av mejlkontakten mellan polisutredarna och NFC, åren 2017-2020.

Försöker lösa länk till handlingen ikväll.

Fortsatt tacksam över att du löser detta och har stenkoll.

Tack för info att FUP inkommit till HD, antog nästan det utifrån artiklarna i media från just förhöret och NFCs arbete som ju Holst efterlyste till FUPen. Då är det "bara" HDs handläggningstid som återstår då..
Citera
2021-12-21, 20:03
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie-May
Jag kan inte släppa det här med att Olofs släkting agerade tolk åt den döva kvinnan som var vittne… Vet polisen om detta tro? Borde man höra av sig till dem om det?

Nu har jag kollat på de där förhören. Jag tänker såhär jag. Förhör med den döva kvinnan gällde vittnesuppgifter från bussresan, och hon förhördes om detta den 25/11 och 28/11 - 96, samt ett förhör 14/1 - 97 där hon inte direkt har något att tillägga. Detta är ju långt före OW grips som misstänkt (25/8 - 97), långt innan han pekas ut.

Det finns ju inget felaktigt i situationen, där en döv passagerare uppger sina iakttagelser från bussresan 2 dagar efter att den skett, och att den som tolkar visar sig vara släkt med den som visar sig bli huvudmisstänkt långt senare. Det finns ju inget jäv i den situationen där tolkningen sker. Jag har ingen aning om hur de 2 är släkt men jag tror inte det är något som behöver "göras om" pga den omständigheten oavsett.

Jag tror inte det är någon fara med det där faktiskt. Mig veterligen får väl alla vittnen godkänna sina förhör i efterhand (det har alltid varit min uppfattning?) för att kunna säga till om något missuppfattats eller liknande? Så även har jag själv fått göra som vittne. Detta är väl inte desto mindre viktigt utan snarare extra viktigt om man som döv använt en tolk. Nog tror jag att hon har läst och godkänt vad som uppges i förhören. Sen borde hon nog ha anmärkt på vid det här laget om de vittnesuppgifter hon lämnat tolkats annorlunda av en tolk som tar sig friheter med tolkningen till OWs fördel, eller överhuvudtaget tolkats felaktigt. Och är tolkningen helt korrekt så finns det ju inget problem oavsett släktskap.

Sen kan man givetvis höra av sig till Polisen om man känner så, att det är något de behöver veta och man inte är säker på ifall de vet. Det har man inget att förlora på om man känner på det viset.
Citera
2021-12-22, 00:06
Medlem
KnasTramss avatar
Kompletterat förundersökningsprotokoll/Resningspromemoria

1. https://docdro.id/iOepEQP

Som redan nämnts är det mycket som är bekant från resningspromemorian som kom i somras. Om man redan har läst den kan man läsa de två första sidorna och sen hoppa till s. 56 (s. 59 enligt sidnumrering).

--

God jul
Citera
2021-12-22, 18:19
Medlem
zoomlanders avatar
ngn vänlig själ som kan markera fyndplatsen åt mig i google maps? eller berätta vilken sida i tråden man kan se detta. hoppas de tar den jäveln snart. tack
Citera
2021-12-22, 19:10
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Kompletterat förundersökningsprotokoll/Resningspromemoria

1. https://docdro.id/iOepEQP

Som redan nämnts är det mycket som är bekant från resningspromemorian som kom i somras. Om man redan har läst den kan man läsa de två första sidorna och sen hoppa till s. 56 (s. 59 enligt sidnumrering).

--

God jul

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in