2022-05-31, 23:25
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Vallningsfilmen som är omtalad, den måste man väl kunna begära ut?

Allmän handling.

Hur gör man det på bästa sätt?

Vet att detta varit uppe många gånger i tråden och jag minns faktiskt inte varför man inte lyckades få ut den

Men just för stunden så finns hela vallningsvideon nedskriven utförligt i FUP, allt som sägs och görs. Sedan var det med lite klipp från den i Efterlyst, säsongspremiären i höstas. Men skulle också vilja se hela, det är ju givet. Det störiga är att hela den videon legat ute på Tv4 för typ 7 år sedan i samband med att avsnittet om Malin i Svenska fall för FBI sändes, men togs bort, precis som avsnittet togs bort. Avsnittet finns länkat i länksamlingen i tråden men ingen verkar ha kvar vallningsfilmen.
Citera
2022-05-31, 23:26
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:

Allmän handling.

Polisen har en e-tjänst på sin hemsida om du vill försöka. Folk i tråden har dock tidigare försökt begära ut den men fått avslag, så jag tror det ser rätt dystert ut just nu.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/ta-del-av-allman-handling/
Citera
2022-05-31, 23:36
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:

Allmän handling.

Åberopades vallningsfilmen i åtalet mot MGM? Om inte, så är det ej säkert att den är att betrakta som allmän handling då den icke genomgått det s k "offentlighetsdopet". KrimiMilla skriver att händelseförloppet i filmen finns beskrivet i text i förundersökningen. Det tyder på att man ej åberopade själva filmen.
Citera
2022-05-31, 23:51
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Åberopades vallningsfilmen i åtalet mot MGM? Om inte, så är det ej säkert att den är att betrakta som allmän handling då den icke genomgått det s k "offentlighetsdopet". KrimiMilla skriver att händelseförloppet i filmen finns beskrivet i text i förundersökningen. Det tyder på att man ej åberopade själva filmen.
Filmen åberopades åtminstone i tingsrätten vilket framgår av stämningsansökan.

Citat:
Övrig bevisning
1. Uppspelning av videoband 1997-11-24 från rekonstruktion av ett av OW tänkt händelseförlopp vid dödandet av Malin Lindström.

I domen skriver man även att filmen har spelats upp i rätten.

Citat:
Inför vittnesförhöret med S-Å C, har videoinspelningen från den s.k. rekonstruktionen förevisats. Videoinspelningen visar det avsnitt av rekonstruktionen, som utfördes i anslutning till den plats, där Malin påträffats. Innehållet i videofilmen och vad som därvid uttalats mellan OW och S-Å C och LS framgår av videofilmen och utskriften av samtalen.
Citera
2022-05-31, 23:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Filmen åberopades åtminstone i tingsrätten vilket framgår av stämningsansökan.

I domen skriver man även att filmen har spelats upp i rätten.
Tack för information. Frågan är om innehållet på bandet blivit digitaliserat, eller om det endast finns kvar på videokassett?
Citera
2022-06-01, 00:44
Medlem
KrimiMillas avatar
För den som vill se delar av videon (bättre än inget alls) är det alltså Efterlyst, säsong 58, avsnitt 1. Inslaget om Malin börjar ungefär halvvägs in i avsnittet. Det är I slutet av detta inslag som de visar lite från den.
Citera
2022-06-01, 00:45
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
För den som vill se delar av videon (bättre än inget alls) är det alltså Efterlyst, säsong 58, avsnitt 1. Inslaget om Malin börjar ungefär halvvägs in i avsnittet. Det är I slutet av detta inslag som de visar lite från den.

Men rekommenderar att läsa om den i skriftform i FUP också
Citera
2022-06-01, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror att han kallat mordet på Malin Olsson för polisiärt uppklarat. Kallas också för ”Malinmordet” ibland.

Tveksam till att han offentligt skulle kalla detta för polisiärt uppklarat, givet att det finns en så tydlig och identifierbar misstänkt gärningsman.

Förstår mig inte riktigt på hur du tänker? Borde ju vara tvärtom, enligt min logik. Vi kanske uppfattar saken på helt olika sätt, du och jag.
Citera
2022-06-01, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Förstår mig inte riktigt på hur du tänker? Borde ju vara tvärtom, enligt min logik. Vi kanske uppfattar saken på helt olika sätt, du och jag.

Inte jag heller.
Citera
2022-06-01, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Tack för svar, men varför gick hon från all bebyggelse, ut till ingenstans? Hamnar man fel så knackar man väl på närmsta hushåll och ber om att få låna telefon.. Med all respekt, hur tragiskt detta än är så begriper jag inte riktigt hur hon tänkte. Skulle hon ta sig tillbaka hela vägen till fots? Lång text nu men jaja, du får svara om du behagar

Hon kanske frågade om vägen. Oturligt nog var det Olof som fick frågan. Till att börja med så förlitade hon sig på honom. En bit kan hon ju ha gått tillsammans med Olof utan att ifrågasätta vägvalet.

Sedan vet vi inte säkert händelseförloppet eller tidsåtgången mellan avstigningen från bussen och fyndplatsen.
Citera
2022-06-01, 05:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Tack för svar, men varför gick hon från all bebyggelse, ut till ingenstans? Hamnar man fel så knackar man väl på närmsta hushåll och ber om att få låna telefon.. Med all respekt, hur tragiskt detta än är så begriper jag inte riktigt hur hon tänkte. Skulle hon ta sig tillbaka hela vägen till fots? Lång text nu men jaja, du får svara om du behagar
Viktigt att inte glömma bort är att busshållplatsen där Malin klev av, ligger vid Olofs hus, så det närmsta hus att fråga var just Olofs..
Citera
2022-06-01, 06:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Hon kanske frågade om vägen. Oturligt nog var det Olof som fick frågan. Till att börja med så förlitade hon sig på honom. En bit kan hon ju ha gått tillsammans med Olof utan att ifrågasätta vägvalet.

Sedan vet vi inte säkert händelseförloppet eller tidsåtgången mellan avstigningen från bussen och fyndplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Viktigt att inte glömma bort är att busshållplatsen där Malin klev av, ligger vid Olofs hus, så det närmsta hus att fråga var just Olofs..

Tack för svar hörni. Jag menar bara att jag tycker det är lite märkligt eftersom man kommer ut på den där stora vägen där det inte finns utrymme att gå till fots. Men jag antar att precis som med alla andra ouppklarade mord, sitter folk med flera frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in