2022-06-30, 12:15
Medlem
KnasTramss avatar
Ny FUP

--

Tycks innehålla det mesta som polis och åklagare har tittat på sedan resning beviljades.
Citera
2022-06-30, 12:18
Avslutad
[quote=Zootis|80731598]
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Bilden var ny för mig med. Sannolikt daktningsfotot från '97.

Bekräftar att den bilden är minst 15år gammal
Varför har den "undanhållits" i alla år?
Citera
2022-06-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Nu en kortare paus. Finns inte mycket att säga. Åklagaren går sakligt och grundligt igenom sin anföran.

Vi icke-media sitter i åhörarsal och tittar på vanliga tv-skärmar. Av Olof kan man inte se mycket. Man kunde se honom i profil, men kameran filmar översiktligt över hela salen så han blir väldigt "liten" på skärmen.

Ser en skallig, korpulent, kort man i röd tröja och skägg. Ser inga ansiktsdrag. Ser inget som säger mig hur personen faktiskt ser ut.

18 åhörarplatser finns. Vi är 7 personer så flera lediga platser finns.

Grymt. Stort tack för rapporteringar. Så man sitter alltså inte med i salen utan ett avsides rum med tv? Där sjönk ju min båt av att ens åka ner på måndag 😞
Citera
2022-06-30, 12:26
Avslutad
Jag kan rekommendera ÖAs (Örnsköldsv*iks alleha*nda)
Deras LIVE-rapportering är snabb, underhållande och får med mycket.
Tecknade ett prova på för 0:- första månaden, säg upp när du vill
Jäkla skillnad mellan LIVE reportrar..
Citera
2022-06-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag kan rekommendera ÖAs (Örnsköldsv*iks alleha*nda)
Deras LIVE-rapportering är snabb, underhållande och får med mycket.
Tecknade ett prova på för 0:- första månaden, säg upp när du vill
Jäkla skillnad mellan LIVE reportrar..

Länka gärna

Hittade, https://www.allehanda.se/2022-06-30/live-smset-till-44-aringen--bad-honom-erkanna
Senast redigerad av aurorasangel 2022-06-30 kl. 12:32.
Citera
2022-06-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Idag börjar rättegången.
Finns det risk att den åtalade ska bli frikänd?Om svaret är ja vilka anledningar kan finnas?
Antar DNA beviset väger mycket tungt och övertygar alla domare som finns,

Alltså man kan säga såhär: Att den misstänktes sperma hittats på Malin visar ju inte att den misstänkte mördat henne, utan visar snarare att han haft någon form av sexuell kontakt med henne. Det finns heller ingenting som kan visa om sperman avsattes där före eller efter döden. Det är väl isåfall detta som kan göra att han skulle kunna frias. Dvs att rätten anser att det inte finns någonting som styrker att han mördat henne.

Men så finns det ju omständigheter som hjälper till att visa att den misstänkte är den enda realistiska och möjliga gärningsmannen...

1. Det faktum att den misstänkte bor precis där Malin klivit av bussen, och att han varit hemma i samband med att Malin rört sig i området.

2. Att den misstänkte kommit med olika berättelser, men i stort sett ALLTID placerat sig själv på platsen/ med Malin. T ex genom att berätta att han varit där Malin gått och att han då sett Malin med en annan man. Men när ett vittne som passerat förbi med bil berättar att han endast sett en ung kvinna (Malin) och en man som han känner igen och kan namnge som O.W, så ändrar sig O.W och säger att han själv är mannen som gick bredvid Malin. Till detta tillägger han att han haft kroppskontakt med Malin, då han råkat snuddat till henne. Därefter ändras berättelsen till att Malin sålt sex till honom och att dom efter samlaget skildes åt. Därefter ändrar sig O.W och berättar att han haft minnesförlust under hela tiden han varit med Malin och kring skogen.

3. Att man hittat tygfibrer hos O.W, som stämmer överens med tyget på Malins jacka.

4. Till detta finns mindre avgörande bevisning som att man hittat trasdockor, hemma hos honom, som är uppskuren i byxorna på ett liknande sätt som Malins byxor när man hittade henne. Samt att man hittat en teckning av en dödskalle, som teknikerna anser liknade Malins kranium.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-06-30 kl. 12:41.
Citera
2022-06-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Åklagarens PowerPoint-presentation

Tack för delningen!

Väldigt tydliga bilder från teknisk undersökningen av DNA fynden från insidan av jeansen. Och inte minst det intressanta meddelande i slutet från kusinen.
Citera
2022-06-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
"En tömning av den misstänktes telefon verkar kunna innehålla intressant konversation mellan 44-åringen och en annan person. Den andre mannen ber 44-åringen att samarbeta och berätta för att komma vidare i livet. Meddelandet är skickat till 44-åringen 2021."

Namngav denna andre man?
"

Jäklar så intressant!
Känner denne person alltså till vad Olof gjort, har Olof erkänt för denne? Som jag förstått det levde Olof ensam förutom sitt arbete, ingen partner eller vänner? Ja det skulle vara bättre för honom också att erkänna. Detta gör faktiskt att jag får empati med honom, trots den fruktansvärda handling han begått. Han måste ju ha någon form av sexuell störning.
Citera
2022-06-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbe27
Enligt liverapporteringen från Allehanda så ska en äldre man ha stoppats i säkerhetskontrollen på hovrätten. Anledning: han hade med sig – ett knogjärn.

Stod bakom denna man, stämmer bra det 😅
Citera
2022-06-30, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jäklar så intressant!
Känner denne person alltså till vad Olof gjort, har Olof erkänt för denne? Som jag förstått det levde Olof ensam förutom sitt arbete, ingen partner eller vänner? Ja det skulle vara bättre för honom också att erkänna. Detta gör faktiskt att jag får empati med honom, trots den fruktansvärda handling han begått. Han måste ju ha någon form av sexuell störning.
Han har haft korta förhållanden, enligt p7:an🙄
Citera
2022-06-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Gah....han har alltså, tillsammans med 3 andra killar, onanerat på henne. Men han vill inte säga vilka de andra är eftersom dom hotat honom.

Säger han det nu???
Fortfarande samma lögner alltså???
Trodde han kanske mognat något med åren, insett att föräldrarna är värda en förklaring.
Citera
2022-06-30, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Stod bakom denna man, stämmer bra det 😅
Kändes han aggressiv?
Återberätta gärna förfarandet, det är inte vanligt att man "råkar" ha ett knogjärn på sig av misstag, om man ska in till en rättegång..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in