Citat:
Ursprungligen postat av
IceWebbie
Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra.
Jag tycker att man istället borde fortsätta med Windows 10, och ge support till den, vad tycker ni andra?

Windows 11 är en fortsättning på Windows 10, men om du vill diskutera de tekniska skillnaderna viille det vara dig klädsamt att först göra dig bekant med vad MS själv önskar förbättra, och varför. Om du är oenig i deras vägval står det dig naturligtvis fritt, liksom det står dig fritt att fortsätta med Windows 10, i alla fall fram hösten 2025, då "end-of-life" träder in. Det är naturlitvis välkännt att MS ofta skjuter upp denna dato och fortsätter uppdateringar och support omgångsvis långt efter deras 1. plan, så skall vi gissa 2027 ?
Om det är kosmetiken du hetsar upp dig över finns där massor av möjligheter för dig och dina likar, att tillpassa GUI till något du känner igen, och håller din bokstavsdiagnos i schack. För de flesta andra, vill man efter någon tillvänjning vara glad över den mer intiutiva gränsflatan, omställningen till de kosmetiska ändringarna har aldrig varit enklare med MS än denna "uppgradering", vilket jag väljer kalla det, det handlar INTE om ett helt nytt OS, helt basalt är det fortfarande en Win10 i botten, och det här vill fortsätta i windowsvärlden till tids ände, eller tills man bestämmer sig för att bygga något som inte har fötterna i en "regestreringsdatabas".
Utan att ha testat med exakt samma hardware med 2 olika utgåvor (Win10/Win11) hävdar jag att Win11 måste hantera resurserna bättre, allt går i alla fall snabbara med det jag sysslar med, eller det känns i alla fall så, kanske kan detta skyllas det faktum att navigationen till det man vill är enklare, ibland kortare, särskilt funktioner till olika inställningar är lättare, och kortare också, om man av gammal vana vill kryssa genom den skärgård som i Windows kallas Kontrollpanel...
Igen, finns inget som hindrar dig att fortsätta med Windows 10 i många år ännu, och vad vet jag, din dator kanske inte är kompatibel med de nya kraven för "uppgraderingen" ?
Personlige uppfattar jag windows 11 som den smidigaste ändringen MS lyckats släppa ifrån sig, och mina klagomål handlar om kosmetiska detaljer, som jag faktiskt räknar med bliver "rättade", någon gång, kanske senare än förr då de näppe räknas som kritiska...
Anyways, här är kort summering som kanske kunde ligga till underlag för en mer nyanserad "diskussion", en den som kort sagt lutar sig mot något luddigt om att "Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra."
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/windows-11-whats-new