2021-12-31, 00:29
Medlem
Folketstempels avatar
Windows 10 har samlat på sig tonvis av fulkod som gör det instabilt.
Jag släppte Windows 10 under ett par år och körde Linux under tiden.

jag köpte ny hårdvara och testade Microsofts OS åter igen.
Windows 11 är inte färdigutvecklat men kan bli stabilt om kanske 1-2 år.

Eller inte, jag kör Linux när jag arbetar med viktiga saker och vill undvika blåskärm.
Citera
2021-12-31, 00:32
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
För att Pyttemjuks affärsmodell är att varannan release är skräp.

95 - Skräp
98 - Bra
Me - Skräp
XP - Bra
Vista - Skräp
7 - Bra
8 - Skräp
10 - Bra
Där har du fel.

Windows 8.1 är ett av de absolut top bästa OS som finns. Ingen legal spionverksamhet som Win 10, avsevärt mer slimmat än Win 7. Det du måste göra för är att installera classic shell (typ 4mb open source program), som ger vanlig startmeny. Så jag gör revision här:
98 - Bra
Me - Skräp
XP - Bra
Vista - Skräp
7 - Bra
8 - Bäst
10 - Spionverksamet
11 - Ännu mer spionverksamhet
Citera
2021-12-31, 02:00
Medlem
Knivur-273s avatar
Det blir nog bra med Windows 11 I framtiden :=)

Slå ihjäl mig
Citera
2021-12-31, 02:11
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceWebbie
Att världen rullar framåt är ändå bra, uppfinner teknologi osv. Windows 11 kommer nog bli bra med tiden

Denna temat gillar jag bäst av alla:

https://ateanewsstorage.blob.core.windows.net/cache/0/7/7/7/4/2/077742a22341a7d883a89d35f1fe14dc8c1125df.jpg

Mörka temat är bra, Sverige är ett land som går framåt, var du än kollar på datoraffärer erbjuder dom alla windows 11 på alla snabba datorer, det är bra ändå med andra ord.

När den stora nyheten efter en uppgradering är att man kan välja var startmenyn hamnar tröttnar man.. Wow! Tekniken går verkligen framåt.
Citera
2021-12-31, 08:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Har dom löst buggen i sök-fönstret när man deletear filer?

Så här:
Jag sökert på "C1*" i en katalog. Får upp C12, C13 och C14. Delete'ar C13, men i win10 så ser man inte att filen försvinner. I alla tidigare windowsversioner så uppdaterades fönstret automatiskt, omedelbart. Så inte i w10, alltså. Detta har fungerat i alla tidigare windowsversioner, men i w10 har microfost inte lyckats lista ut hur man skall lösa detta.
Fungerar det i 11an? Om inte så finns inga skäl att byta.

Något direkt svar på din fråga har jag inte men kanske en lösning - https://www.maketecheasier.com/fix-windows-10-start-menu-search/.

Punkt #5, 6 och 12 är de vanligtvis intressantaste.
Citera
2021-12-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Där har du fel.

Windows 8.1 är ett av de absolut top bästa OS som finns. Ingen legal spionverksamhet som Win 10, avsevärt mer slimmat än Win 7. Det du måste göra för är att installera classic shell (typ 4mb open source program), som ger vanlig startmeny. Så jag gör revision här:
98 - Bra
Me - Skräp
XP - Bra
Vista - Skräp
7 - Bra
8 - Bäst
10 - Spionverksamet
11 - Ännu mer spionverksamhet
XP som det lanserades var dock total säkerhetskatastrof.
Citera
2021-12-31, 11:35
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceWebbie
Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra.

Jag tycker att man istället borde fortsätta med Windows 10, och ge support till den, vad tycker ni andra?

Windows 11 är en fortsättning på Windows 10, men om du vill diskutera de tekniska skillnaderna viille det vara dig klädsamt att först göra dig bekant med vad MS själv önskar förbättra, och varför. Om du är oenig i deras vägval står det dig naturligtvis fritt, liksom det står dig fritt att fortsätta med Windows 10, i alla fall fram hösten 2025, då "end-of-life" träder in. Det är naturlitvis välkännt att MS ofta skjuter upp denna dato och fortsätter uppdateringar och support omgångsvis långt efter deras 1. plan, så skall vi gissa 2027 ?

Om det är kosmetiken du hetsar upp dig över finns där massor av möjligheter för dig och dina likar, att tillpassa GUI till något du känner igen, och håller din bokstavsdiagnos i schack. För de flesta andra, vill man efter någon tillvänjning vara glad över den mer intiutiva gränsflatan, omställningen till de kosmetiska ändringarna har aldrig varit enklare med MS än denna "uppgradering", vilket jag väljer kalla det, det handlar INTE om ett helt nytt OS, helt basalt är det fortfarande en Win10 i botten, och det här vill fortsätta i windowsvärlden till tids ände, eller tills man bestämmer sig för att bygga något som inte har fötterna i en "regestreringsdatabas".

Utan att ha testat med exakt samma hardware med 2 olika utgåvor (Win10/Win11) hävdar jag att Win11 måste hantera resurserna bättre, allt går i alla fall snabbara med det jag sysslar med, eller det känns i alla fall så, kanske kan detta skyllas det faktum att navigationen till det man vill är enklare, ibland kortare, särskilt funktioner till olika inställningar är lättare, och kortare också, om man av gammal vana vill kryssa genom den skärgård som i Windows kallas Kontrollpanel...

Igen, finns inget som hindrar dig att fortsätta med Windows 10 i många år ännu, och vad vet jag, din dator kanske inte är kompatibel med de nya kraven för "uppgraderingen" ?

Personlige uppfattar jag windows 11 som den smidigaste ändringen MS lyckats släppa ifrån sig, och mina klagomål handlar om kosmetiska detaljer, som jag faktiskt räknar med bliver "rättade", någon gång, kanske senare än förr då de näppe räknas som kritiska...

Anyways, här är kort summering som kanske kunde ligga till underlag för en mer nyanserad "diskussion", en den som kort sagt lutar sig mot något luddigt om att "Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra."

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/windows-11-whats-new
Senast redigerad av konstit 2021-12-31 kl. 11:38.
Citera
2021-12-31, 11:54
Bannlyst
Citat:
Nu var ju inte listan speciellt seriös, men 95 var verkligen inte bra. Var många som bytte tillbaka till 3.11 eftersom 95 hade så fruktansvärt mycket barnsjukdomar. Visst, nytt och bättre GUI, men så vansinnigt instabilt. Det mesta rättades till i 98. Men Pyttemjuk har verkligen tendensen att varva helt ok produkter med fullständigt jävla skräp.

Nu var väl det så att Windows 3.11, 95, 98, ME var dos baserade produkter, dom hade MS DOS i botten. MS DOS var inte byggt för att köra multitaskning överhuvudtaget. MS DOS var en produkt som Microsoft hade köpt billigt och bara byt namn på.

Det var först med Windows NT som MS hade en produkt som närmade sej något användbart. Även jag personligen gillande OS/2 Warp bättre än NT.
Citera
2021-12-31, 12:09
Medlem
Jag upplever Windows 11 trevligaste windows hittills. "mysigare" rent allmänt. För mig är inställningar och kontrollpanel trevligare. Ikoner som "delete file" är allmänt snyggare i filhanteraren. Någon prestandaskillnad vettikattsingen men klart trevligare att arbeta i. Powershell är fortfarande powershell så att säga

Också snapping med fönster fungerar lite smidigare för mig än jag upplevt tidigare. Rent allmänt kontrollera desktopen med tangentbordet känns lite mer som jag sitter i xmonad.

Powertools tycker jag fungerar något bättre med? hade strul med powertools run i 10. Clipboardhanteraren tycker jag fått ett lyft (speciellt för bilder!). Om det sen beror på mitt 10 var buggigt vettifan. För mig fungerar projicering något bättre. Men igen troligt för pga nån bugg i något.
Citera
2021-12-31, 13:59
Medlem
Folketstempels avatar
Jag får minst en gång om dagen blåskärm och felkoden - Stop Code Memory Management.
Eftersom jag har de nyaste prylarna som hårdvara och att Linux flyter smärtfritt, så underkänner jag Windows 11.
Jag har försökt fixa detta nu sedan Oktober, mina IT-kunskaper ligger högre än de flesta outbildade hemmaanvändare. Alla möjliga drivrutiner har prövats samt att jag även testat Insider Preview i ett sista desperat försök. Minnena är det inga fel på.

Jag köpte till och med ett nytt moderkort på Black Friday fast den gamla bara var ett år gammalt.

Får ni andra blåskärmar ofta? Jag har gett upp allt gällande felsökning av Windows.
Citera
2021-12-31, 14:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att Pyttemjuks affärsmodell är att varannan release är skräp.

95 - Skräp
98 - Bra
Me - Skräp
XP - Bra
Vista - Skräp
7 - Bra
8 - Skräp
10 - Bra
Vad var skräp med Win95? Kanske inte var lika optimerat som Win98 var. Att Plug and play ibland krånglade lite på den tiden berodde nog mest på att hårdvaran inte var riktigt kompatibel med Plug and Play på den tiden. Var ett stort uppköp jämfört med Win 3.11 tycker jag.
I övrigt stämmer listan ganska bra. Me strulade och bjöd på extremt få nyheter jämfört med W98. Vista var buggigt, framför allt i början och W8ans nya gränssnitt där dom plötsligt trodde att ett smartphonegränssnitt skulle funka bra på en dator som man styr med tangentbort och mus var verkligen katastrof.
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det blir nog bra med Windows 11 I framtiden :=)

Slå ihjäl mig
Windows 11 funkar bra redan nu, i alla fall för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Isknack
XP som det lanserades var dock total säkerhetskatastrof.
Ja det var framför allt i och med servicepack 2 som XP fick acceptabel säkerhet. virus som Sasser och Blaster kunde ta sig in på datorn bara den var uppkopplad före dess utan att man klickat på något eller laddat ner något. Detta håll täpptes igen av SP2. I SP2 kom också varningar innan installationer. Tidigare kunde klickande på en länk innebära att något installerades utan att man märkte det.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-12-31 kl. 14:23.
Citera
2021-12-31, 14:41
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag får minst en gång om dagen blåskärm och felkoden - Stop Code Memory Management.
Eftersom jag har de nyaste prylarna som hårdvara och att Linux flyter smärtfritt, så underkänner jag Windows 11.
Jag har försökt fixa detta nu sedan Oktober, mina IT-kunskaper ligger högre än de flesta outbildade hemmaanvändare. Alla möjliga drivrutiner har prövats samt att jag även testat Insider Preview i ett sista desperat försök. Minnena är det inga fel på.

Jag köpte till och med ett nytt moderkort på Black Friday fast den gamla bara var ett år gammalt.

Får ni andra blåskärmar ofta? Jag har gett upp allt gällande felsökning av Windows.

Det felmeddelandet tyder på att du har en defekt minnesmodul... Att Linux inte har problem med defekt hårdvara är fint, men om jag var du skulle jag kontrollera klossarna, kanske ta ut dom växelvis om de är lätt åtkomliga, eller kanske använda ett dignosticeringsverktyg, via Linux på usb-pinne, så är ingenting som annars kan störa igång ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in