2021-12-30, 18:38
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceWebbie
Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra.

Jag tycker att man istället borde fortsätta med Windows 10, och ge support till den, vad tycker ni andra?

Windows 11 ställer högre hårdvarukrav än Windows 10 (bla TPM på moderkortet) och ser till att OEM tillverkarna får sälja nyare datorer, Microsoft får kickbacks av dessa.

Att supporta 10:an i evighet skulle inte vara en bra affär.
Citera
2021-12-30, 19:09
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
11an var väl från början inte planerad för release först 2022?

Läste lite om detta innan och det var någon som spekulerade att Microsoft ville pusha 11an tidigt för att kunna öka sina försäljningar under jul.

Du har tolkat någonting du har läst fel. Microsoft ville lansera Windows 11 under 2022. Däremot pressade datortillverkarna på för en lansering lagom till amerikanska holiday season 2021 för att kunna sälja fler datorer. Det är samma anledning till att windows 11 ställer orimliga krav på hårdvaran för att kunna uppgradera.
Citera
2021-12-30, 19:12
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra.

Jag tycker att man istället borde fortsätta med Windows 10, och ge support till den, vad tycker ni andra?

Det enda svaret är att ekonomin ska hållas rullande. Världen hade klarat sig med Windows 7.
Citera
2021-12-30, 19:13
Medlem
1FFs avatar
Större uppdateringar för W11 ska ju bara komma 1 gång per år till skillnad från 2, på W10. Kommande är tydligen planerad till sommaren 2022. Lite info om det och möjligt innehåll - https://www.ghacks.net/2021/12/30/the-first-major-windows-11-update-may-be-released-in-summer-2022/
Citera
2021-12-30, 19:14
Medlem
Nails avatar
Det sägs i pc-pressen, att man inte kan ha ett lokalt konto i Windows 11 Home, vilket innebär att man får nöja sig med den programvara som Microsoft bjuder på. Vill man använda programvara från utomstående leverantörer måste man, sägs det, uppgradera till Pro-versionen.
Senast redigerad av Nail 2021-12-30 kl. 19:40.
Citera
2021-12-30, 19:18
Avslutad
Jag måste ha sovit under en sten som helt missat att ens Windows 11 skulle komma överhuvudtaget, sist jag läste (när Windows 10 kom förvisso) var att det var deras sista operativsystem och det skulle helt sömlöst uppgraderas till det bättre.

Men det är väl för mycket pengar i businessen att släppa nytt :-)
Citera
2021-12-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Den åsikten kar funnits i alla tider. Det var samma snack när man gick över från runsten till pappyrusrullar och senare till böcker. När Volvo 140 ersatte Amazonen. När glödlampan ersatte fotogenlampan. Exemplen är otaliga.

Du är konservativ ock lite rädd för nyheter och det har folk alltid varit. Inget konstigt med det.
Allt har blivit sämre.
Citera
2021-12-30, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag kan hålla med listan något faktiskt.
Men du har missat lite, vilket gör den något mer "random" än vad du vill visa.

Windows 2000 var absolut inte skräp, det var riktigt riktigt bra...

95 var "bra" jämfört med Windows 3.11 (WFW) som var det man använde innan 95.

Windows 98 var inte bra (95B var bättre tycker jag) när det kom, 98 blev bra efter många patchar (98SE var väl OK).

Windows XP var skräp när det kom, men blev bra efter ett par service packs.

Jaja petitesser... men förstår inte varför du inte kommer ihåg Windows 2000 som var så ypperligt bättre än NT4 med Active Directory osv osv osv...
Nu var ju inte listan speciellt seriös, men 95 var verkligen inte bra. Var många som bytte tillbaka till 3.11 eftersom 95 hade så fruktansvärt mycket barnsjukdomar. Visst, nytt och bättre GUI, men så vansinnigt instabilt. Det mesta rättades till i 98. Men Pyttemjuk har verkligen tendensen att varva helt ok produkter med fullständigt jävla skräp.
Citera
2021-12-30, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Det sägs i pc-pressen, att man inte kan ha ett lokalt konto i Windows 11 Home, vilket innebär att man får nöja sig med den programvara som Microsoft bjuder på. Vill man använda programvara från utomstående leverantörer måste man, sägs det, uppgradera till Pro-versionen.

Fanns väl en version av 10 som var sån med. D? EL nåt

Svar på trådfrågan är som vanligt (vid versionsbyte): För att kunna dra in mer flis.
Citera
2021-12-30, 20:02
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Köpte en laptop som lanserades med Windows 11 och jag har ingenting att klaga på. Känns fräscht!
Citera
2021-12-30, 20:03
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Nu var ju inte listan speciellt seriös, men 95 var verkligen inte bra. Var många som bytte tillbaka till 3.11 eftersom 95 hade så fruktansvärt mycket barnsjukdomar. Visst, nytt och bättre GUI, men så vansinnigt instabilt. Det mesta rättades till i 98. Men Pyttemjuk har verkligen tendensen att varva helt ok produkter med fullständigt jävla skräp.

Ah, 95 var bättre än 3.11 (Som OS). Program som man normalt använde var inget vidare i början i just detta OS dock. Sedan visst OS'et jämfört med andra OS var inget vidare, men jämförelsen måste ändå vara med andra Microsoft OS och jämfört med renodlad DOS/WIN3.11 var Windows 95 ett stort steg till det bättre.

Var det verkligen folk som gick tillbaka till 3.11? NT 3.51 var betydligt bättre men samma gränsnitt?

Jaja...

Men visst, Microsoft har "normalt" svaga versioner efter starka det kan jag hålla med om.

Petar du dock in mästerverket (ja tekniken är kopierad från bland annat Novell) Windows 2000 i mellan Windows Millenium (vilket var SKIT) och Windows XP så borde Windows XP också vara skit, vilket det inte blev tillslut det var helt OK (efter ett antal servicepacks)...
Citera
2021-12-30, 20:08
Medlem
Kalliss avatar
Citat:

Instämmer!
Windows 11 suger lite, påminner lite, lite om Windows 8, eller kanske inte...
Windows 8 var ju ett riktigt botten napp = SHIT! Höll på att glömma Windows Vista, som var riktig skit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in