2021-12-30, 20:23
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ah, 95 var bättre än 3.11 (Som OS). Program som man normalt använde var inget vidare i början i just detta OS dock. Sedan visst OS'et jämfört med andra OS var inget vidare, men jämförelsen måste ändå vara med andra Microsoft OS och jämfört med renodlad DOS/WIN3.11 var Windows 95 ett stort steg till det bättre.

Var det verkligen folk som gick tillbaka till 3.11? NT 3.51 var betydligt bättre men samma gränsnitt?

Jaja...

Men visst, Microsoft har "normalt" svaga versioner efter starka det kan jag hålla med om.

Petar du dock in mästerverket (ja tekniken är kopierad från bland annat Novell) Windows 2000 i mellan Windows Millenium (vilket var SKIT) och Windows XP så borde Windows XP också vara skit, vilket det inte blev tillslut det var helt OK (efter ett antal servicepacks)...
Fy, fan, när man tryckte fel på en windows 2.8, då var det bara att plocka fram disketterna och offra en massa tid. Första utgåvan av Windows 95 var väl också på installationsdisketter, innan CD.

Windows 3.11 upplevde jag som stabil arbetshäst. Windows 95 som svajig, 98:an stabil, och XP när den kom = En total säkerhetsrisk.

Men efter att dessa håligheter täpptes snabbt igen av Microsoft, undrar jag inte om XP är The Game Changers...
Citera
2021-12-30, 20:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Fy, fan, när man tryckte fel på en windows 2.8, då var det bara att plocka fram disketterna och offra en massa tid. Första utgåvan av Windows 95 var väl också på installationsdisketter, innan CD.

Men efter att dessa håligheter täpptes snabbt igen av Microsoft, undrar jag inte om XP är The Game Changers...

Någon Windows 2.8 känner jag inte till... Har installerat Window 1.0 och 2.0, men ingen 2.8 (säger inte att det inte finns, men har aldrig hört talats om det)

Visst Windows 95 var installations disketter (typ 40+) så även Windows 3.11 WfW (11 stycken har jag för mig).

Men som du säger fanns det även en CD installation...

Citat:
Windows 3.11 upplevde jag som stabil arbetshäst. Windows 95 som svajig, 98:an stabil, och XP när den kom = En total säkerhetsrisk.

Jo det har du väl rätt i, men återigen... som OS var 95 bättre dock körde ju man program som var skapat på Windows 3.11 i Windows 95 och det var lite "hit and miss"...

Sedan var Windows 95 återigen inget bra OS på någotvis... det var bara bättre Windows 3.11.

Windows 3.11 var inget bra OS heller, det var bara lite bättre än MS-DOS (5x).
Citera
2021-12-30, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Instämmer!
Windows 11 suger lite, påminner lite, lite om Windows 8, eller kanske inte...
Windows 8 var ju ett riktigt botten napp = SHIT! Höll på att glömma Windows Vista, som var riktig skit!

Roligt ändå att dom vill släppa nya grejer. För mig är GUI:n bättre på windows 7, än windows 11, kanske dom släpper en bättre update snart med bättre GUI?
Citera
2021-12-30, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Det enda svaret är att ekonomin ska hållas rullande. Världen hade klarat sig med Windows 7.

Att världen rullar framåt är ändå bra, uppfinner teknologi osv. Windows 11 kommer nog bli bra med tiden

Denna temat gillar jag bäst av alla:

https://ateanewsstorage.blob.core.wi...dc8c1125df.jpg

Mörka temat är bra, Sverige är ett land som går framåt, var du än kollar på datoraffärer erbjuder dom alla windows 11 på alla snabba datorer, det är bra ändå med andra ord.
Citera
2021-12-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Det sägs i pc-pressen, att man inte kan ha ett lokalt konto i Windows 11 Home

Jo då det kan man
Citera
2021-12-30, 21:36
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ah, 95 var bättre än 3.11 (Som OS). Program som man normalt använde var inget vidare i början i just detta OS dock. Sedan visst OS'et jämfört med andra OS var inget vidare, men jämförelsen måste ändå vara med andra Microsoft OS och jämfört med renodlad DOS/WIN3.11 var Windows 95 ett stort steg till det bättre.

Var det verkligen folk som gick tillbaka till 3.11? NT 3.51 var betydligt bättre men samma gränsnitt?

Jaja...

Men visst, Microsoft har "normalt" svaga versioner efter starka det kan jag hålla med om.

Petar du dock in mästerverket (ja tekniken är kopierad från bland annat Novell) Windows 2000 i mellan Windows Millenium (vilket var SKIT) och Windows XP så borde Windows XP också vara skit, vilket det inte blev tillslut det var helt OK (efter ett antal servicepacks)...
På den tiden var det rätt få som hade råd med en maskin som klarade NT. Dessutom var det rätt få som ens hade hört talas om det.

Win 95 hade ett nytt gränssnitt som på många håll var mycket bättre, men det var väldigt instabilt. Fan, när man gamade mycket på den tiden såg man det som normalt att installera om Windows en gång i månaden för att bli av med alla problem.
Citera
2021-12-30, 21:39
Citat:
Windows 3.11 var inget bra OS heller, det var bara lite bättre än MS-DOS (5x).

Windows 3.x var inget OS utan ett fönstersystem som kördes ovanpå DOS.
Citera
2021-12-30, 21:40
Medlem
LeifD2s avatar
Har dom löst buggen i sök-fönstret när man deletear filer?

Så här:
Jag sökert på "C1*" i en katalog. Får upp C12, C13 och C14. Delete'ar C13, men i win10 så ser man inte att filen försvinner. I alla tidigare windowsversioner så uppdaterades fönstret automatiskt, omedelbart. Så inte i w10, alltså. Detta har fungerat i alla tidigare windowsversioner, men i w10 har microfost inte lyckats lista ut hur man skall lösa detta.
Fungerar det i 11an? Om inte så finns inga skäl att byta.
Citera
2021-12-30, 22:10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
På den tiden var det rätt få som hade råd med en maskin som klarade NT. Dessutom var det rätt få som ens hade hört talas om det.

Win 95 hade ett nytt gränssnitt som på många håll var mycket bättre, men det var väldigt instabilt. Fan, när man gamade mycket på den tiden såg man det som normalt att installera om Windows en gång i månaden för att bli av med alla problem.

Eller så försökte man fixa problemen, vilket inte var helt omöjligt tro det eller ej...

Windows NT (speciellt 3.51) var det nog få som körde (OS2 var ju så mycket bättre). Men NT4 var inte helt ovanligt dock, och det var betydligt bättre än 95/98... men allt gick ju inte att köra där. DOS var ju enbart emulerad och de flesta spel var ju antingen ren MS-DOS, eller MS-DOS/Win95...

Antagligen därför du inte hörde så mycket av Windows NT...
Citera
2021-12-30, 22:16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Windows 3.x var inget OS utan ett fönstersystem som kördes ovanpå DOS.

Njae inte riktigt sant. 286 protected mode (dvs MMU'n) var normalt inget du körde i MS-DOS. I Windows 3.11 kunde du faktiskt köra i detta läget, och då vart det mer eller mindre tvärtom (efter du startat Windows) dvs du körde MS-DOS under Windows.

Windows 1.0 var ett ASCII/ANSI fönstersystem under MS-DOS, Windows 2.0 var något "semi" GUI under MS-DOS, Windows 3 var också mer eller mindre "under" MS-DOS men Windows 3.11 WfW kördes normalt i protected mode och var lite av en "game changer"... Värdelöst OS men släppte en del av MS-DOS.

Många säger Windows 95 också var under MS-DOS men det var det inte riktigt... Det var en modifierad MS-DOS (typ v7-v8) som var fullt kompatibel men samtidigt kunde släppa allt för Windows 95.
Citera
2021-12-30, 23:55
Medlem
Jag har inte provat Windows 11.
Men man kan ju säga att det fanns saker i Windows som ofrånkomligen behövde ändras.
Det fanns delar som var ett uppenbart fast i ett mellansteg mellan gamla tider och nya tider: exempelvis Settings.
Vissa ljud-settings låg i nya Settings-appen medan andra låg i ControlPanel.

(Jag klandrar inte MS för det. Läste en gång nåt inlägg av en f.d. Windows-utvecklare som beskrev att Kontrollpanelen va såpass ingrodd i systemet att det fanns massor med beroenden som va nästintill omöjliga att plocka bort utan att förstöra. Så förstår fullständigt att man försökt göra en gradvis övergång )
Citera
2021-12-31, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Den åsikten kar funnits i alla tider. Det var samma snack när man gick över från runsten till pappyrusrullar och senare till böcker. När Volvo 140 ersatte Amazonen. När glödlampan ersatte fotogenlampan. Exemplen är otaliga.

Du är konservativ ock lite rädd för nyheter och det har folk alltid varit. Inget konstigt med det.

När Volvo upgraderade ifrån 140 till 240, så gjorde man inga större förändringar.. Däremot blev 240 en väldig bra produkt i slutet.

Att man måste ha microsoft konto i Win 11 home är ett jävla sattyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in