2021-12-30, 16:11
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Alldeles för mycket för att nämna här, kort och gott kan man väl säga att win10 började bli väldigt välslipat och välfungerande medens win11 känns som en usel beta.

Jag kör Win 11 just nu. Uppgraderade genom Win 10, och jag känner att det fungerar som det ska. Har inte märkt av något dåligt med Win 11 alls. Win 11 startar upp snabbare är 10'an t.ex.

Vi kanske använder våra datorer olika?
Citera
2021-12-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceWebbie
Windows 10 och Windows 7 är bättre, microsoft lanserar ändå något som inte är bra.

Jag tycker att man istället borde fortsätta med Windows 10, och ge support till den, vad tycker ni andra?

Den åsikten kar funnits i alla tider. Det var samma snack när man gick över från runsten till pappyrusrullar och senare till böcker. När Volvo 140 ersatte Amazonen. När glödlampan ersatte fotogenlampan. Exemplen är otaliga.

Du är konservativ ock lite rädd för nyheter och det har folk alltid varit. Inget konstigt med det.
Senast redigerad av Typ3 2021-12-30 kl. 16:19.
Citera
2021-12-30, 16:16
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Jag kör Win 11 just nu. Uppgraderade genom Win 10, och jag känner att det fungerar som det ska. Har inte märkt av något dåligt med Win 11 alls. Win 11 startar upp snabbare är 10'an t.ex.

Vi kanske använder våra datorer olika?

Det gör vi med allra största sannolikhet isåfall, det är inte buggar per se. Utan snarare avsaknad av menyer och inställningar som man förut kunde göra som jag stör mig på.

Ska tilläggas att jag dock inte tycker att det är skräp på något sätt, men det märks tydlig att det inte är helt genomarbetat då funktioner som fanns i win10 och man såg som en självklarhet inte längre finns. En så enkel sak som att ha klockan på alla taskbars (flera skärmar) är bara ett exempel på ett sånt "enkelt" problem.
Citera
2021-12-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Det gör vi med allra största sannolikhet isåfall, det är inte buggar per se. Utan snarare avsaknad av menyer och inställningar som man förut kunde göra som jag stör mig på.

Ska tilläggas att jag dock inte tycker att det är skräp på något sätt, men det märks tydlig att det inte är helt genomarbetat då funktioner som fanns i win10 och man såg som en självklarhet inte längre finns. En så enkel sak som att ha klockan på alla taskbars (flera skärmar) är bara ett exempel på ett sånt "enkelt" problem.

Vad är det för menyer och inställningar som man inte kan göra i Windows 11 menar du? Har inte märkt något som saknas..
Citera
2021-12-30, 16:25
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Vad är det för menyer och inställningar som man inte kan göra i Windows 11 menar du? Har inte märkt något som saknas..

Det jag skrev ovan om klockan är vad som först störde mig, sedan är ju högerklicksmenyn betydligt sämre än tidigare (detta har jag dock åtgärdat via regedit så jag fick tillbaka den gamla).
Även installation av "icke godkända" program har blivit betydligt krångligare och jag har blivit tvungen att installera flertal program via cmd.
Startmenyn är ju även helt kass i jämförelse med win10 då man inte kan ändra storlek på saker och inte gruppera det hur man vill.

För att inte tala om den nya volymkontrollen som stör mig nått ofantligt iomed att man inte längre kan klicka och scrolla för att ändra volym samt att det är otroligt mycket krångligare att ändra volym och vart ljudet ska hamna "program för program".

Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Man kan tex inte ha taskbars, eller vad det heter, överst på skärmen vilket jag haft i över 30 år och ämnar fortsätta med.

Det går nog att åtgärda via regedit men det är ändå oerhört krångligt mot vad det borde vara.
Senast redigerad av GanjaFarfar 2021-12-30 kl. 16:31.
Citera
2021-12-30, 16:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Man kan tex inte ha taskbars, eller vad det heter, överst på skärmen vilket jag haft i över 30 år och ämnar fortsätta med.
Citera
2021-12-30, 16:38
Avslutad
För att Pyttemjuks affärsmodell är att varannan release är skräp.

95 - Skräp
98 - Bra
Me - Skräp
XP - Bra
Vista - Skräp
7 - Bra
8 - Skräp
10 - Bra
Citera
2021-12-30, 17:03
Medlem
För att Windows 11 är bättre än 10. Har kört Win11 ca 2 månader nu allt funkar riktigt bra. Även spelen har en prestandaförbättring med 10-15 fps. Ångrar inte en sekund. Windows 7 kan de begrava, det var riktigt dåligt.
Citera
2021-12-30, 17:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
För att Pyttemjuks affärsmodell är att varannan release är skräp.

95 - Skräp
98 - Bra
Me - Skräp
XP - Bra
Vista - Skräp
7 - Bra
8 - Skräp
10 - Bra

Jag kan hålla med listan något faktiskt.
Men du har missat lite, vilket gör den något mer "random" än vad du vill visa.

Windows 2000 var absolut inte skräp, det var riktigt riktigt bra...

95 var "bra" jämfört med Windows 3.11 (WFW) som var det man använde innan 95.

Windows 98 var inte bra (95B var bättre tycker jag) när det kom, 98 blev bra efter många patchar (98SE var väl OK).

Windows XP var skräp när det kom, men blev bra efter ett par service packs.

Jaja petitesser... men förstår inte varför du inte kommer ihåg Windows 2000 som var så ypperligt bättre än NT4 med Active Directory osv osv osv...

----edit

Till ämnet... varför man lanserar Windows 11...

Pga av pengar möjligen (men troligen inte).

Kanske Microsoft har upptäckte något riktigt dåligt säkerhetsmässigt (och "omöjligt" att patcha bort) fel. Vilket gjort att dom har tagit lite nya tag.
Eller så är det dator tillverkare som vill sälja nya datorer...
Ingen aning...
Senast redigerad av 4yoonly 2021-12-30 kl. 17:32.
Citera
2021-12-30, 17:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ämnet finns redan och svar och frågor inom Windows 11 finns här -> (FB) Windows 11 - Den stora diskussionstråden
Citera
2021-12-30, 18:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Ständiga uppdateringar = skit

Inte kunna vägra uppdateringar = skit.

Alla har inte datorn i sig själv som första hobby utan är ett verktyg för att göra andra saker man är intresserad av. Aspergare i mammas källare har svårt att förstå vad man pratar om.
Citera
2021-12-30, 18:33
Avslutad
11an var väl från början inte planerad för release först 2022?

Läste lite om detta innan och det var någon som spekulerade att Microsoft ville pusha 11an tidigt för att kunna öka sina försäljningar under jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in