2021-12-28, 18:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag har sett siffror på 70% mindre patogen.

Och det verkar som att antikropparna du får också agerar neutraliserande mot Delta.

Hittills har allt jag har sett bara varit extremt positivt, ännu mer positivt än förväntat faktiskt.
Precis det vi alla hoppas på.
Då behövs inget mer vaccin och de som är emot vaccin får börja hata något annat.

Nej nu var jag inte snäll. De fortsätter givetvis att älska alla oavsett ras, religion eller tagit vaccin någon gång.
Citera
2021-12-28, 18:53
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då behövs inget mer vaccin och de som är emot vaccin får börja hata något annat.

Nej nu var jag inte snäll. De fortsätter givetvis att älska alla oavsett ras, religion eller tagit vaccin någon gång.
Nä här ska inte hatas någonting. Om vi dessutom lyckas mota bort alla maktfullkomliga politiker, godtycklig diskriminering, vaccinpass, restriktioner och annat otyg så kommer jag vara den mest kärleksfulla personen på planeten. Då jävlar ska levas och älskas

Åt helvete med 2020 / 2021

Fjamåt, som nån rödtott i rosenbad brukar säga
Citera
2021-12-28, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De är knappast immuna mot omikronvarianten. Nästan ingen är.

Fast jag tror att det hjälper. Sedan sa ju faktiskt överläkaren Johan Styrud i går i en chatt på Expressens sida att omikron mestadels ger symtom i luftrören. Det kan innebära att det inte är lika viktigt med immunitet.
Citera
2021-12-28, 18:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag har sett siffror på 70% mindre patogen.

Och det verkar som att antikropparna du får också agerar neutraliserande mot Delta.

Hittills har allt jag har sett bara varit extremt positivt, ännu mer positivt än förväntat faktiskt.

Hade varit intressant att veta om de som vårdas på sjukhus nu har Delta eller Omikron. Står att en stor andel av smittspridningen i Stockholm nu är Omikron. Undrar hur det avspeglas i sjukhussiffrorna.
Citera
2021-12-28, 18:59
Bannlyst
Citat:

Frågan är vilka vaxisterna ska hata? Nej, det var inte heller snällt, men kunde inte låta bli.
Citera
2021-12-28, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nä här ska inte hatas någonting. Om vi dessutom lyckas mota bort alla maktfullkomliga politiker, godtycklig diskriminering, vaccinpass, restriktioner och annat otyg så kommer jag vara den mest kärleksfulla personen på planeten. Då jävlar ska levas och älskas

Åt helvete med 2020 / 2021

Fjamåt, som nån rödtott i rosenbad brukar säga

Det gäller att få ut tillräckligt med vaccin innan alla blir sjuka i HIV-varianten från Afrika. Ger alla rådet att hålla sig undan.
Citera
2021-12-28, 19:08
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det gäller att få ut tillräckligt med vaccin innan alla blir sjuka i HIV-varianten från Afrika. Ger alla rådet att hålla sig undan.
HIV varianten? Vad är det för påhitt?
Citera
2021-12-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hjärtmuskelinflammation är också en bieffekt av Covid 19.

https://www.lakemedelsvarlden.se/fler-fick-myokardit-av-covid-19-an-av-vaccin/
Det gällde dom gamla varianterna, omikron verkar inte ge samma biverkningar, men vaccinen är fortsatt farliga.
Citera
2021-12-28, 19:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sydafrika ger oss hopp. Omikron ger skydd även mot delta! Så hoppas nu omikron ökar rejält då man får bättre immunitet även mot andra varianter.

Research by South African scientists suggests that Omicron could displace the Delta variant of the coronavirus because infection with the new variant boosts immunity to the older one. From a report: The study only covered a small group of people and has not been peer-reviewed, but it found that people who were infected with Omicron, especially those who were vaccinated, developed enhanced immunity to the Delta variant
Skulle inte hoppas på det:
83 The ability of one variant to elicit immunity which can cross-neutralize another variant varies by
variant9-11
84 . Immunity elicited by Delta infection does not cross-neutralize Beta virus and Beta elicited
immunity does not cross-neutralize Delta well
85 . However, participantsin this study have likely been
86 previously infected, and more than half were vaccinated. Therefore, it is unclear if what we observe
87 is effective cross-neutralization of Delta virus by Omicron elicited antibodies, or activation of antibody
88 immunity from previous infection and/or vaccination.
https://secureservercdn.net/50.62.198.70/1mx.c5c.myftpupload.com/wp-content/uploads/2021/12/MEDRXIV-2021-268439v1-Sigal.pdf
Citat:
Tackar, nu ser jag ljuset i tunneln.

Se även detta från Dr John Campell
Spola fram till 1:50 så visar graf hur Omikron tar över och konkurrerar ut delta i UK

https://www.youtube.com/watch?v=2HN6cIfp5T4&t=112s&ab_channel=Dr.JohnCampb ell
Nej, tyvärr inte som sagt.

Jag kan inte förstå att ett seriöst lab släpper en sådan studie.
Senast redigerad av arbetet 2021-12-28 kl. 19:14.
Citera
2021-12-28, 19:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
HIV varianten? Vad är det för påhitt?

Man tror ju att Omikron uppkommit genom att en hivsmittad afrikan blivit smittad av covid. HIV är ju en immunbristsjukdom. Det är så alla mutationer i spikproteinet uppkommit. Vad det innebär i förlängningen har jag ingen aning om. Vissa drömmer mardrömmar om att HIV har blivit luftburet, men det visar sig nog först om några år.
Citera
2021-12-28, 19:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, man vet aldrig. Men skulle Folkhälsomyndighetens scenario 1 och 2 stämma så borde smittspridningen ökat ännu mera förra veckan.

Ett tag, när jag var väldigt pessimistisk, så räknade jag med 30 000 Omikron fall, om dagen, varav ca 1 procent kräver sjukhusvård och 1,5 promille IVA vård i mars 2022. Detta skulle snabbt överbelasta sjukvården.

Nu ligger vi, iof, 2 månader efter de andra länderna, vilket gjorde att jag valde mars. Men i Danmark, där man nu har ca 15 000, mesta dels Omikron fall om dagen, så har sjukvården, i alla fall inte ännu, blivit rejält överbelastad.

Kanske ligger Omikron på bara några promillen vad gäller sjukhusvård och väl under 0,5 promille vad gäller fall som kräver IVA vård. Om så skulle bli fallet så kommer vi att klara oss fint. I alla fall om de allra flesta av de sjukhusvårdade bara blir där 2-3 dagar och toppen av pandemikurvan bara håller i sig i någon vecka.

Vi kommer ligga bra till p.g.a. av vår vaccinationstäckning och höga antal med hybridimmunitet samt att vi gett boosterdoser till de flesta gamla.

Däremot kommer de ovaccinerade ta en smäll även här:

Pediatric hospitalizations up 395% in NYC amid COVID-19 surge
/.../Pediatric hospitalizations are up 395% in New York City since the week ending December 11, jumping from 22 to 109 the week ending December 23. Statewide pediatric hospitalizations jumped from 70 to 184.

The state's trend is having a particularly disturbing impact on unvaccinated children -- even as the state touts a high vaccination rate among adults. Of the 5- to 11-year-old children admitted to New York City hospitals with COVID from the week of December 5 until the current week, none were fully vaccinated.
https://abc7ny.com/covid-in-kids-vaccine-omicron-variant-children-with/11393287/
Citera
2021-12-28, 19:24
Medlem
arbetets avatar
Rekombinationer på gång?:

Chief Nerd
@TheChiefNerd
A new Delta variant has emerged with 10+ more mutations, similar to Omicron. Are the two variants merging?

Source: https://nextstrain.org/ncov/gisaid/global
https://twitter.com/TheChiefNerd/status/1475551713239175173?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in