2021-12-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Hälften av alla förkylningar i UK är Omicronfall och man ser ingen explositionsartad ökning av dödsfall. I Sydafrika har Omicron dominerat under två månader och man ser överhuvudtaget inte en fjärde våg. Det är skitsamma om vaccinet är "effektivt" mot Omicron. Omicron är harmlös för alla utom de svårast sjuka. Vi ska vara tacksamma att Omicron är här. Att gå runt och vara rädd för Omicron är som att gå runt och vara rädd för influensa. Om vi ska ha det så då kan vi lika gärna skita i att gå tillbaka till våra gamla liv och leva som deprimerade hypokondriker resten av livet.

100 pers på IVA just nu av 10 miljoner invånare. Det här är ett ickeproblem. Vi har haft över 1000 dödsfall per år av vanlig influensa också. Det är helt normalt.

Inlagda med covid på iva minskar, medan antalet inlagda totalt sett ökar…
Hörde man skyllde på influensa och rs-virus.
Citera
2021-12-28, 17:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men sluta nu. Daszak sitter med i WHOs expertgrupper. WHO och EHA samarbetar väldigt väl. Det finns hur många dokument, mail och rapporter som helst som överbevisar dig.

Det är inte samma sak att samarbeta med en organisation och bestämma över den. Behöver jag förklara det på riktigt?

Citat:
WHO behövde inte göra någon utredning då de redan hade kontakt med Zengli och Daszak. De två som de facto (av dokument bevisat) ledde forskningen.

Men inga av dem sitter med i WHO-ledningen, din mupp. Det är självklart att WHO skulle utreda saken även om det var uppenbart att Kina tillverkat viruset. Att du ens insinuerar något annat betyder att man inte kan ta någonting du skriver på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Intressant att du kallar fem av Kinas toppforskare på Corona för inkompetenta ja-sägare...

Herregud, det hade skrivits larmrapporter i många år om labbet, t.o.m WHO själva skrev att labtekniker arbetade på labbet som inte alls var kompetenta att hantera patogener. Fransmännen var skitsura för att det lab som de varit med och finasierats missköttes redan typ 2016.
Citera
2021-12-28, 17:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror du underskattar riskerna med viruset. Håll dig undan är mitt råd. Blir du smittad blir du brännmärkt. I värsta fall för livet.

Intressant att du nämner Kina. Landet som viruset härstammar ifrån. De vill under inga omständigheter ha någon som helst smittspridning av sitt labframställda virus. Du kan ju fundera kring varför...

Lägg av!

Är det bara Kina och NZ som känner till hemligheterna?

Dom följer en strategi som man valt från början. Samma som bla Norge och Australien körde på.
I Kina är det inte svårt att få folk att heja på strategin. Har du något att invända, hamnar du helt enkelt i arbetsläger.

NZ vet jag inte vad dom håller på med.. jag känner folk som inte varit ”hemma” på NZ sedan pandemin startade. Dom släpper inte ens in sina egna..
Helt osannolikt att ett modernt samhälle kan hålla på så..
Citera
2021-12-28, 17:27
Medlem
Misstänker nu att smittspridningen kommer öka 1-2 veckor till för att sedan i mitten på januari klinga av rejält, vi bör ha vaccinerat 50% av den vuxna befolkningen med en tredje dos dessutom då. Resten av samhället lär väl ha antikroppar då dessutom.

TA BORT RESTRIKTIONERNA HORUNGAR.
Citera
2021-12-28, 17:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
PCR skiljer inte på döda virusrester och levande virus. Det är betydligt svårare att testa om det genetiska material man detekterar är en del av "levande" fullständiga virioner med förmåga att infektera eller bara trasiga virusrester. Inte konstigare att du kan ta DNA från en död och testa det, men testet skiljer inte på levande och döda. Eller tänk ett spermieprov efter misstänkt våldtäkt. Det är DNAt som testas, inte om spermierna lever eller är döda. På samma sätt kan dött virusskräp ge ett positivt PCR. De första reinfektionerna man trodde sig ha hittat insåg man vara bara dött genetiskt material och inga levande (infektiösa) virioner. Och hur ofta tror du man ids kolla om det är infektiösa virioner man detekterat? Eller bara skräp?
Jag såg någon instruktion för en tid sedan hur PCR-tester ska bokföras.
De som testat positivt tidigare inom 28 dagar ska inte registreras som nya fall.
Citera
2021-12-28, 17:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Lägg av!

Är det bara Kina och NZ som känner till hemligheterna?

Dom följer en strategi som man valt från början. Samma som bla Norge och Australien körde på.
I Kina är det inte svårt att få folk att heja på strategin. Har du något att invända, hamnar du helt enkelt i arbetsläger.

NZ vet jag inte vad dom håller på med.. jag känner folk som inte varit ”hemma” på NZ sedan pandemin startade. Dom släpper inte ens in sina egna..
Helt osannolikt att ett modernt samhälle kan hålla på så..

De vet mycket väl vad de håller på med. Tycker du att viruset ger normala symtom? Låg syresättning, påverkan på hjärta, lungor, luktlob, proppar och förlamningar i ben, fötter m.m . Coronatår. Barn som drabbas av mis-c. Det är fan ingen vanlig förkylning vi snackar om. Det här viruset ska man hålla sig borta ifrån. Jag tänker ta allt vaccin jag kan få.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Hur bedömer du omikron nu - är varianten ett snabbspridande vaccin? Blir vi mindre sjuka? Är omikron en logisk konsekvens av naturligt urval? Det handikappar värddjuret mindre vilket möjliggör effektivare spridning samtidigt som den skapar antikroppar mot varianter som är mer dödliga?
Inget av det där vet vi något om fortfarande. Det kom t.ex. en studie nu som menar att Omikron ger immunitet mot andra varianter som Delta men den är utförd på bara 13 personer med oklar bakgrund. Så man kan inte säga något egentligen:

Pre-print:

Omicron infection enhances neutralizing immunity against the Delta variant

https://secureservercdn.net/50.62.198.70/1mx.c5c.myftpupload.com/wp-content/uploads/2021/12/MEDRXIV-2021-268439v1-Sigal.pdf

Och det är märkligt då jag trodde det labbet var bland de seriösa. Lite andra kommentarer:

gianluca c #MaskUp #no GBD
@gianlucac1
this is so wrong

why you did sign a study which didnt control for previous infectious status of vaccinated?

how can you isolate Omicron-only effect without that control?

how can you isolate Vaccine-only effect as well?

@Tuliodna
https://twitter.com/gianlucac1/status/1475737479655342081?s=20

Så där står vi. Det gäller även farligheten och allt annat. Rätt mycket delade meningar där ute och många knarkar hopium som det verkar och har lite väl mycket hopp om en mild variant. Utvecklingen i Gaudeng, SA ser dock inte ut att upprepa sig i UK, Danmark eller i Norge. Vi har också en explosiv utveckling i New York där tidigare immunitet borde vara omfattande och även vaccinationstäckningen vara god. Där och i UK ser man också oroande siffror på sjuka barn som blir inlagda vilket tyder på att det slår hårt på ovaccinerade. De flesta seriösa där ute höjer ett varningens finger över att inte ta Omikron på allvar.

Hur ska man då tänka? Jag har fastnat för siffran två som denne doktor har gjort. Dubbelt så kraftigare smittspridning men hälften så farligt. Han kör också med en schack-analogi som jag gillar:

Bob Wachter
@Bob_Wachter
Levels of immunity, pre-Omicron:
Queen: 3 mRNAs (better: 3mRNAs + infection)
Rook: 2 mRNAs, OR 1 J&J plus mRNA, OR infctn plus 1 vax
Bishop: 1mRNA OR 1 J&J OR infctn in last few months
Pawn: 1 vax-only or infctn >6 mths ago
No protection: neither vax nor prior infection.(13/25)
Tråd: https://twitter.com/Bob_Wachter/status/1475675513481936905?s=20

Så sammanfattningsvis står jag kvar i att Omikron kanske är ungefär lika farligt som den första varianten D614G men mer smittsam och att den nu möter en befolkning som i varierande grad är immuna. Det kommer att mildra effekterna och korta ner tiden för vågen. I Sverige kommer vi därför att klara oss bra framförallt med den höga och jämna vaccinationstäckningen samt dessutom att många som haft COVID19 lytt uppmaningarna att ändå vaccinera sig och därför har extra skydd. Vi har varit duktiga i att ge boosterdoser åt våra äldre med.

Problemen kommer att som vanligt vara bland de i riskgrupperna och naturligtvis bland de ovaccinerade. Omikron kommer tyvärr nog att hänga med oss ett tag framöver och hur länge och till vilken grad den kommer att ställa till det är den närmaste tiden helt avgörande. Alltså hur det kommer att utveckla sig i världen. Vi kan nog inte använda oss av Sydafrika som mall verkar det som. Man får komma ihåg flera saker som att de har sommar där nere och ung befolkning med skolorna stängda samtidigt, och ganska olyckligt så ändrade man helt plötsligt landets test-strategi och testar nu 75% mindre än förut.

Omikron är däremot varken ersättning för vaccin eller slutet på pandemi. Det tror jag ingen seriös expert skulle vilja säga i det här läget. En av dessa seriösa och respekterade säger så här:

Kristian G. Andersen
@K_G_Andersen
I think it's a safe bet to say that infection with *various* diverse variants will eventually lead to broad(er) immunity - however, given selection for escape, I doubt a single one like Omicron (or Delta) will do it. Over time, yes, but we're not there yet.
Also, to be clear - I *absolutely* do not believe in the "we'll all eventually get Omicron". Nope, we won't - and we shouldn't. Updated vaccines may be available in 3 mths - why not wait?

I'll take my spike genes pure chemical grade, thank you. Build broad immunity that way.
/.../
Not all hCoVs are equal, and SARS-CoV-2 (like SC1) seems like a particularly nasty one to me. The common notion that "it's just another recently emerged hCoV" is unfortunately unsupported by data.
https://twitter.com/K_G_Andersen/status/1475626109416796168?s=20

Jag tror att man ska lyssna på honom: https://andersen-lab.com/

Så är man inte i någon riskgrupp och är vaccinerad helst med booster där också de omkring en är det så klarar man sig nog ganska bra och hursomhelst från allvarlig sjukdom. Man bör dock lyda uppmaningen om att vaccinera sig fast man haft COVID19 tidigare särskilt av mild karaktär. Det var viktigt för Delta-varianten med ännu mer nu mot Omikron. Vi borde också vaccinera fler unga som det verkar när man tittar på utvecklingen i andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Vad har ont i bröstet med vaccinet att göra?
Har någon i plattjordsförbundet berättat det för dig?

Hört talas om Omikron och dess möjlighet att infektera även vaccinerade individer?

Hjärtmuskelinflammation är en biverkning på vaccinet som särskilt drabbar yngre.
Ringer det nån klocka?

Unga fräscha idrottare som inte riskerar att få nån svår sjukdom av coviden, ska behöva tvingas att riskera karriären pga vaccinskador.

Det är tokigheter.

Så vad ska ni på vaccinkanten göra nu? Göra ett nytt vaccin och vaccinera alla igen mot omnicron?
Citera
2021-12-28, 17:46
Medlem
DroidBishops avatar
Gick en sväng på stan tidigare idag. Ingen bryr sig längre. Någon enstaka går med munskydd. Såg inga munskydd på bussarna. Ingen kontrollant i affärerna. Folk beter sig precis som vanligt. Fikar, skrattar, kramas.

Mycket glädjande och hoppingivande! Folk verkar helt enkelt inte vara rädda längre. Det är en helt annan stämning nu mot ett år sedan. Jag tror faktiskt inte covidpsykopaterna kommer så mycket längre med det här i Sverige.

Jag tror och hoppas att vi går mot ljusare tider 2022. Visst kommer några sista dödsryckningar komma från regimen, men uppenbarligen har folk ledsnat på vansinnet.
Citera
2021-12-28, 17:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Jag gillar din optimism. Men detta har inget med våran hälsa att göra. Och detta kommer aldrig försvinna.

Självklart är detta spekulationer. Men om vi båda lever om 1 år så märker vi

Ja, man vet aldrig. Men skulle Folkhälsomyndighetens scenario 1 och 2 stämma så borde smittspridningen ökat ännu mera förra veckan.

Ett tag, när jag var väldigt pessimistisk, så räknade jag med 30 000 Omikron fall, om dagen, varav ca 1 procent kräver sjukhusvård och 1,5 promille IVA vård i mars 2022. Detta skulle snabbt överbelasta sjukvården.

Nu ligger vi, iof, 2 månader efter de andra länderna, vilket gjorde att jag valde mars. Men i Danmark, där man nu har ca 15 000, mesta dels Omikron fall om dagen, så har sjukvården, i alla fall inte ännu, blivit rejält överbelastad.

Kanske ligger Omikron på bara några promillen vad gäller sjukhusvård och väl under 0,5 promille vad gäller fall som kräver IVA vård. Om så skulle bli fallet så kommer vi att klara oss fint. I alla fall om de allra flesta av de sjukhusvårdade bara blir där 2-3 dagar och toppen av pandemikurvan bara håller i sig i någon vecka.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-12-28 kl. 17:50.
Citera
2021-12-28, 17:54
Medlem
Citat:
Vad har ont i bröstet med vaccinet att göra?
Har någon i plattjordsförbundet berättat det för dig?

Hört talas om Omikron och dess möjlighet att infektera även vaccinerade individer?

Vad rätt du får när du lägger in en jämförelse med flath earth knäppisar. Inte riktigt det som grejen handlar om.

Varför då fortsätta vaccinera med samma vaccin? Plus att omikron är så mild så ingen hamnar på sjukhus. Källa läkare och forskare i Sydafrika. När fan ursäkta språket blev människor rädda för feber och förkylning?
Citera
2021-12-28, 18:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Sydafrika ger oss hopp. Omikron ger skydd även mot delta! Så hoppas nu omikron ökar rejält då man får bättre immunitet även mot andra varianter.

Research by South African scientists suggests that Omicron could displace the Delta variant of the coronavirus because infection with the new variant boosts immunity to the older one. From a report: The study only covered a small group of people and has not been peer-reviewed, but it found that people who were infected with Omicron, especially those who were vaccinated, developed enhanced immunity to the Delta variant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in