Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Risken är att det slår tillbaka. Jag är allvarligt oroad. Folk tänker nog att de är vaccinerade, men många har nog minst 6 månader gammalt skydd och då har man nog inget vidare skydd längre. Har visat sig i många andra länder, så jag tror det kommer att hända även i Sverige.
Det finns ändå inget man kan göra. Och jag förstår inte varför du inte gläds? Nu har vi en mutation som tydligt är mycket mildare, den sätter sig inte i djupare lungvävnad utan mest i bronkiterna och övre luftvägarna, precis som en förkylning. Den kliniska bilden är mycket mild, vi har gott om data för att slå fast den saken.
Den är också extremt smittsam, som vi ser på smittokurvorna, men dödstalen fortsätter att vara mycket låga och inom normalen för ett helt vanligt år. Eftersom den har ett r0 som verkar vara högre än mässling,

, så finns det således absolut noll och ingenting vi kan göra åt smittspridning. Verkligen NOLL! Men det spelar ingen roll, det är snarare positivt.
Det är helt enkelt naturens egna vaccin, så att så många som möjligt blir smittade av den här snuvan är något positivt. Viruset kommer uppnå equlibrium och gå in i en endemisk fas, och bli som vilken förkylning som helst och försvinna som ett bakgrundsbrus bland alla andra irriterande luftvägsvirus som kommer och går varje vinter.
Det är dags att folk släpper sin oro, börjar leva sina liv som vanligt, och försöka få tillbaka en positiv framtidstro. Världen gick inte under, viruset var i det stora hela ganska milt, och nu är det mer eller mindre över.
Lev, frodas, skratta, kramas