2021-12-28, 19:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sydafrika ger oss hopp. Omikron ger skydd även mot delta! Så hoppas nu omikron ökar rejält då man får bättre immunitet även mot andra varianter.

Research by South African scientists suggests that Omicron could displace the Delta variant of the coronavirus because infection with the new variant boosts immunity to the older one. From a report: The study only covered a small group of people and has not been peer-reviewed, but it found that people who were infected with Omicron, especially those who were vaccinated, developed enhanced immunity to the Delta variant

Absolut så kan det vara så, speciellt vad gäller hybridimmunitet. Personligen så hoppas jag på ett gott grundskydd emot Omikron. När jag låg sjuk i Wuhan-varianten våren 2020, så kände jag mig, främst, väldigt trött, även fast jag var risig i magen också. Huvudsymptomen hos Omikron-varianten lär var just en extrem trötthet. Kanske tog mitt immunförsvar i extra och gav mig bredare skydd. Men jag kommer ändå att ta min bosterdos den elfte januari.
Citera
2021-12-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut så kan det vara så, speciellt vad gäller hybridimmunitet. Personligen så hoppas jag på ett gott grundskydd emot Omikron. När jag låg sjuk i Wuhan-varianten våren 2020, så kände jag mig, främst, väldigt trött, även fast jag var risig i magen också. Huvudsymptomen hos Omikron-varianten lär var just en extrem trötthet. Kanske tog mitt immunförsvar i extra och gav mig bredare skydd. Men jag kommer ändå att ta min bosterdos den elfte januari.

Självklart ska du det, 2 doser och naturlig immunitet kan ju knappast hjälpa mot en variant som är 70% mildare än den du blev lite trött av.
Citera
2021-12-28, 19:41
Medlem
arbetets avatar
Omikron har nått Indien:

Coronavirus Omicron Dec 28 Highlights: Mumbai reports 70% surge in Covid-19 cases, Delhi records 496 new cases
Covid-19 India News, New Omicron Variant Cases in India, Coronavirus Vaccine Statistics and Registration Latest Updates, December 28 Highlights: Delhi govt on Tuesday announced fresh curbs hours after declaring yellow alert in the city. Mumbai recorded 70% surge in new Covid-19 cases and Delhi saw an increase of 50%.

https://www.financialexpress.com/lifestyle/health/coronavirus-omicron-live-updates-covid-19-cases-today-omicron-cases-today-delhi-lockdown-karnataka-u p-haryana-bengal-night-curfews-latest-covid-vaccine-news-today-omicron-world-news-today/2391701/
Citera
2021-12-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man tror ju att Omikron uppkommit genom att en hivsmittad afrikan blivit smittad av covid. HIV är ju en immunbristsjukdom. Det är så alla mutationer i spikproteinet uppkommit. Vad det innebär i förlängningen har jag ingen aning om. Vissa drömmer mardrömmar om att HIV har blivit luftburet, men det visar sig nog först om några år.

”Vissa drömmer mardrömmar om att HIV har blivit luftburet”, är du en utav dem? Slappna av nu, det är troligare att din paranoia tar död på dig än COVID-19.
Citera
2021-12-28, 19:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi kommer ligga bra till p.g.a. av vår vaccinationstäckning och höga antal med hybridimmunitet samt att vi gett boosterdoser till de flesta gamla.

Däremot kommer de ovaccinerade ta en smäll även här:

Pediatric hospitalizations up 395% in NYC amid COVID-19 surge
/.../Pediatric hospitalizations are up 395% in New York City since the week ending December 11, jumping from 22 to 109 the week ending December 23. Statewide pediatric hospitalizations jumped from 70 to 184.

The state's trend is having a particularly disturbing impact on unvaccinated children -- even as the state touts a high vaccination rate among adults. Of the 5- to 11-year-old children admitted to New York City hospitals with COVID from the week of December 5 until the current week, none were fully vaccinated.
https://abc7ny.com/covid-in-kids-vaccine-omicron-variant-children-with/11393287/

Ja, speciellt ovaccinerade, 40 år och äldre, som inte genomgått en SARS-COV2 infektion tidigare. Vad gäller små barn så beror det på hur vanlig MIS-C är efter en SARS-COV2 infektion.
Citera
2021-12-28, 19:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Självklart ska du det, 2 doser och naturlig immunitet kan ju knappast hjälpa mot en variant som är 70% mildare än den du blev lite trött av.

Tja, jag blev nog inte bara "lite trött". Snarare så låg jag utslagen i nästan två veckor, innan jag, t.ex orkade se på TV och spekulera om graden flockimmunitet i Sverige och andra länder. Vissa dygn sov jag bara och åt ingenting.
Citera
2021-12-28, 20:00
Medlem
Citat:
Man tror ju att Omikron uppkommit genom att en hivsmittad afrikan blivit smittad av covid. HIV är ju en immunbristsjukdom. Det är så alla mutationer i spikproteinet uppkommit. Vad det innebär i förlängningen har jag ingen aning om. Vissa drömmer mardrömmar om att HIV har blivit luftburet, men det visar sig nog först om några år.

Googla lite om HIV och Covid, och du hittar:

https://www.gov.sg/article/factually031221

https://mothership.sg/2021/12/goh-meng-seng-pofma-hiv-omicron/
Citera
2021-12-28, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Mycket prat om hybridimmunitet och omikron, men varför inget om nästa variant?

Hur kommer skyddet mot nästa variant att vara med dagens vacciner och genomgångna infektioner?

Kan det vara så att man hela tiden ligger i efterhand?
Citera
2021-12-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket prat om hybridimmunitet och omikron, men varför inget om nästa variant?

Hur kommer skyddet mot nästa variant att vara med dagens vacciner och genomgångna infektioner?

Kan det vara så att man hela tiden ligger i efterhand?

Nu när replikeraing har muterat sig upp ur lungorna mestadels så behöver vi nog inte oroa oss särskilt mycket över framtida mutationer.
Citera
2021-12-28, 20:35
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det är väl anekdotiskt men jag känner få som överhuvudtaget blivit smittade, men ett syskons kompis har lyckats bli smittad tre gånger och blivit sjuk som med influensan varje gång (sista gången som dubbelvaccinerad).

Lyssnade på även på Financial Times dagliga pod där en av journalisterna var tillbaka efter en tredje vända med covid och var måttligt road. Så det verkar vara väldigt individuellt.

Vanliga coronavirus kan man få efter något år igen, däremot verkar SARS och MERS ge längre immunitet.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02825-8

Ja, det återkommer ständigt. Man kan få covid igen, om man tar vaccin efter genomgången sjukdom. Det är relativt vanligt.
Citera
2021-12-28, 20:41
Medlem
Citat:
Risken är att det slår tillbaka. Jag är allvarligt oroad. Folk tänker nog att de är vaccinerade, men många har nog minst 6 månader gammalt skydd och då har man nog inget vidare skydd längre. Har visat sig i många andra länder, så jag tror det kommer att hända även i Sverige.

Det är vida känt nu att effekten av vaccin är nästan borta efter 6 mån.

Din oro är obefogad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Problemet är ju att regeringen inte vill göra så. De kommer att fortsätta med sina olika steg och vaccinpass så länge andra EU-länder, som egentligen inte är jämförbara med vårt land, behöver behålla dem.

Dom stegen kommer inte mota spridningen nämnvärt.
Främst Skolorna och sen hemmen kommer vara och förbli motor för spridningen.

Bättre att fokusera på att låta läkarna få fria verktyg för att behandla dom som blir sjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Mm så är det ju.

Vi upptäckte att ett visst vaccin gav en viss risk för hjärtmuskelinflammation och stoppade det.

Tänk om vi kunde göra samma sak med Covid 19.

Ja stoppade det, sen samtidigt går man ut och säger att ”vaccinen är testade med bred erfarenhet ”

Hur dumma tror dom folk är?
Citera
2021-12-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sydafrika ger oss hopp. Omikron ger skydd även mot delta! Så hoppas nu omikron ökar rejält då man får bättre immunitet även mot andra varianter.

Research by South African scientists suggests that Omicron could displace the Delta variant of the coronavirus because infection with the new variant boosts immunity to the older one. From a report: The study only covered a small group of people and has not been peer-reviewed, but it found that people who were infected with Omicron, especially those who were vaccinated, developed enhanced immunity to the Delta variant

Om det stämmer att omicron neutraliserar delta borde antalet fall gå upp eftersom omicron är mer smittsam men antalet döda borde ligga kvar på samma nivå eftersom omicron är mindre dödlig.
Kurvan över antalet fall och antalet döda borde se helt olika ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in