2021-12-21, 22:45
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det som talar väldigt starkt för att SE inte ingick i en konspiration är att han exponerar sig så mycket i media. Det skulle absolut inte gillas eller vara gynnsamt av "konspirationsgänget".
Ja det är sant !

Dock, en spekulation/reflektion angående det ( precis som det jag nyss skrev som var lösa tankar som dök upp medan jag läste "Inuti Labyrinten")

Om det nu fanns nån sanning i detta med Stay Behind så var det också uppbyggt så att de olika cellerna inte visste om varandra (som Al Quaida) ...

Om mördaren åkte fast så skulle troligen inte hela nätet dras upp med rötterna ...

---

Men visst - det är mest spekulationer från mig - som inte har en aning om hur det var med SB för 35 år sedan ...

---

Men det tål hur som helst att spekuleras i varför HH kunde få sån oinskränkt makt över hela PU och nästan på egen hand föra hela skiten i sank som han gjorde ...

Det sticker verkligen ut ... Skulle vara intressant att höra vad Gunnar Wall säger om det idag och hur han ser på att han faktiskt skrev en hel bok som pekade mot Stay Behind redan innan SE hamnade i fokus ...
Senast redigerad av matsqq 2021-12-21 kl. 22:51.
Citera
2021-12-21, 22:53
Medlem
quggels avatar
Kanske man kan komma lite längre med spåret SE genom att kartlägga hans liv lite mer. Exempelvis:

Vad var det egentliga skälet till skilsmässan? Alkohol ja, men på vilket sätt? Exakt vad med alkoholintaget gillade inte exfrun? Ändrade han personlighet på fyllan?

Vilka intressen hade han förutom bridge? Var han t.ex. med i ngn suspekt förening?

Har man sökt igenom villan på det sättet att man kan ha hittat något prång/lucka/whatever som kan ha funkat som vapengömma?

Har han någon gång sagt att han känner sig osäker i city? (Vilket skulle föranleda behovet att bära vapen)

Läste han regelbundet tidskriften "Skydd & Säkerhet"? I så fall varför? Var han kanske t.o.m. prenumerant? Varför då?

Ingick någon i hans bekantskapskrets i någon form av superextrem organisation?
Citera
2021-12-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Kanske man kan komma lite längre med spåret SE genom att kartlägga hans liv lite mer. Exempelvis:

Vad var det egentliga skälet till skilsmässan? Alkohol ja, men på vilket sätt? Exakt vad med alkoholintaget gillade inte exfrun? Ändrade han personlighet på fyllan?

Vilka intressen hade han förutom bridge? Var han t.ex. med i ngn suspekt förening?

Har man sökt igenom villan på det sättet att man kan ha hittat något prång/lucka/whatever som kan ha funkat som vapengömma?

Har han någon gång sagt att han känner sig osäker i city? (Vilket skulle föranleda behovet att bära vapen)

Läste han regelbundet tidskriften "Skydd & Säkerhet"? I så fall varför? Var han kanske t.o.m. prenumerant? Varför då?

Ingick någon i hans bekantskapskrets i någon form av superextrem organisation?

Tycker själv det tydligaste med Engström är hur han beskriver vad han ser o hör fram till att han kommer fram till en liggande Olof. ..

Han borde beskriva det på ett helt annat sätt som sent vittne...enligt mig
Citera
2021-12-22, 00:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Möjlig förklaring? Men totalt osannolik och idiotisk.
Att SE i den mörka rocken, trots alla felaktigheter i media och alla olika signalement, kopplar ihop två stycken olika nyhetsuppgifter som alltså går ut på att Lisbeth misstagit hans mörka rock för en mörk täckjacka, möjligen mörkt blå! Vilket slutligen ordagrant blir "mörkblå täckjacka".
//
Du gör dina högst personliga tolkningar av det jag skriver. Jag syftade väl snarare på den förklaring som författarna Gunnar Wall och Thomas Pettersson m.fl. har varit inne på, dvs. att Lisbeth Palme troligen såg vittnet Anders B när hon först vände sig om, och då misstog Anders (som hade just mörkblå täckjacka) för att vara skytten. Ursprunget till de här tidiga uppgifterna om en mörkblå täckjacka skulle alltså kunna vara att de uppstod just i och med den här förväxlingen som Lisbeth gjorde. Sedan gick det här om "mannen i den mörkblå täckjackan" olyckligt ut i TV-nyheterna under natten, och då hakade väl SE (som själv hade en lång mörk rock) på. Svårare än så här behöver det väl inte vara.
Senast redigerad av Draifos 2021-12-22 kl. 00:48.
Citera
2021-12-22, 00:53
Medlem
Citat:
Allmänt känt via nyheterna är ingen garanti alls för att uppgifterna stämmer som du vet.
Hur kan han som GM ens tro på den uppgiften? Än mindre använda den.

Att hon inte var mer träffad än hon var och plötsligt föll ihop....
Eller omvänt, inte ens träffad så som han beskriver henne, ståendes, levande och springandes ut i gatan.

"Mörkblå täckjacka" är om än ännu starkare indicium på att SE talat med Lisbeth.
Pusslandet av signalement från 2 nyhetssändningar i kaoset av signalementsuppgifter är inte trovärdigt utan sagolikt.
Lägg där till förväxlingsstrategin som ger SE den mörka rocken, vilket även mordplatsvittnena såg.
Ändå chansar han på att Lisbeth såg den "mörkblåa täckjackan".

Har du eller har du sett att någon har sammanställt all information som presenteras i nyhetsinslagen (radio, tv, tidningar) fram till SEs första kontakt med polisen?

Då skulle man kunna lista all ”fakta” som framkommer i inslagen och sedan jämföra med vad SE prickar in och om han även prickar in felaktigheter eller inte..
Citera
2021-12-22, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Snackar vi om att rusa så är det väl 3-4 personer. För gående människor kan du väl inte kräva att man ska reagera på när man är på Sveavägen?

3 bilar som svänger plus ett par andra som stannar. I en korsning där bilar brukar stanna och svänga... Inget uppseendeväckande.

Lisbet skriker inte konstant. Hon skriker dessutom ord som folk uppfattar. Det är inte ett konstant skräckfilmsskrik det handlar om.

Du tycker att allt är helt normalt vad gäller SE, det har vi förstått. Men du förminskar vissa saker här. Ja bilar brukar svänga i korsningen. Men hur ofta svänger bilar över och parkerar mot den här sidan? Rakt mot trottoaren?

Alltså möjligheten finns att SE missar alltihop. Men det är fortfarande märkligt att han gör det så till den milda grad att han snubblar över offret innan han reagerar.
Citera
2021-12-22, 02:41
Medlem
Citat:
Jag håller inte med.
Det finns uppgifter som talar emot hennes egna påstående om detta, som SE också kommer med.

Hur vet SE att Lisbeth var skjuten, träffad?
Han borde i rollen som GM veta att han åtminstone sköt åt hennes håll, men träffad?

Till väktarna(Henry O). redan 20 minuter efter så talar han om kvinnan som stod bredvid.

Ja, hur träffad var hon?

Senare beskriver han det mer ingående hur hon rörde sig upp och ned... men där faller det för standardförklaringen läst i media.
Men inte här.

Och gällande "mörkblå täckjacka", så har detta en smått fantastisk bortförklaring.

Det enkla är förstås att han faktiskt talat eller hört Lisbeth säga detta.

Är verkligen förklaringen till mörkblå jacka smått fantastisk? Den ligger väl åt det mindre troliga hållet, men smått fantastisk?

Vi har uppgifter i media under natten och morgonen om signalementet mörk täckjacka möjligen mörkt blå och att LP ska ha sett en mörk täckjacka. Är det verkligen smått fantastisk att plussa ihop dessa två uppgifter och slänga in i ett försök att upprätta närvaro på brottsplatsen efter mordet?
Citera
2021-12-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Är verkligen förklaringen till mörkblå jacka smått fantastisk? Den ligger väl åt det mindre troliga hållet, men smått fantastisk?

Vi har uppgifter i media under natten och morgonen om signalementet mörk täckjacka möjligen mörkt blå och att LP ska ha sett en mörk täckjacka. Är det verkligen smått fantastisk att plussa ihop dessa två uppgifter och slänga in i ett försök att upprätta närvaro på brottsplatsen efter mordet?

Ja, jag instämmer klart med att det är smått fantastiskt och samtidigt rent urbota dumt risktagande.
De ni inte vill förstå, självfallet, är att det är mer än en liten gissning på ett signalement.
Det är en riskfylld lögn även om ett samtal med självaste Lisbeth. (Nämnt här tidigare så har självfallet inte Stickan någon aning om hur polisen kommer att kontrollera uppgifter)

Och som MOPspanaren varit inne på tidigare så fullkomligt kryllade det av olika signalement och framförallt fullt av felaktigheter i media.

"Slängde" ordagrant in rätt uppgifter.
Citera
2021-12-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tycker själv det tydligaste med Engström är hur han beskriver vad han ser o hör fram till att han kommer fram till en liggande Olof. ..

Han borde beskriva det på ett helt annat sätt som sent vittne...enligt mig

Läs igen! Det är just som ett sent vittne han beskriver vad han möts av.

Han nämner en avgasknall och uppskattar sedan tiden till runt 15 sekunder tills han är framme.
Men..
Det är folk redan framme.
Palme ligger på rygg och inte som han "landade".
Det vittnena iakttar tidigast(vad vi har uppgifter på) är hur AB hoppar in i porten och att Hage och Johansson springer fram mot mordplatsen.

Borde han inte hört 2 skott (Borde han inte som GM ljugit om 2 skott)?
Borde han inte hört Lisbeth skrika efter hjälp, som Jeppsson och Björkman gjorde precis efter skotten?

Svårt, för att inte säga omöjligt för er här inne att ens se detta.
Citera
2021-12-22, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du gör dina högst personliga tolkningar av det jag skriver. Jag syftade väl snarare på den förklaring som författarna Gunnar Wall och Thomas Pettersson m.fl. har varit inne på, dvs. att Lisbeth Palme troligen såg vittnet Anders B när hon först vände sig om, och då misstog Anders (som hade just mörkblå täckjacka) för att vara skytten. Ursprunget till de här tidiga uppgifterna om en mörkblå täckjacka skulle alltså kunna vara att de uppstod just i och med den här förväxlingen som Lisbeth gjorde. Sedan gick det här om "mannen i den mörkblå täckjackan" olyckligt ut i TV-nyheterna under natten, och då hakade väl SE (som själv hade en lång mörk rock) på. Svårare än så här behöver det väl inte vara.

Du bortser från att samtliga 4 närmsta vittnen (NF, AB, LP och LJ) uppger mörk täckjacka eller mörkblå täckjacka i deras första kontakt med polisen.
Citera
2021-12-22, 09:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Bemöta dig i sak? Jag har väl diskuterat skjortan av dig åtskilliga gånger. Senast när det gällde framstupa sidoläge. Där du i kaxig stil sa att SG var först och att AH kom efter och vi var nollor som inte förstod det. Sen sa du ändå att SE kommit ut sent, varit med på framstupa och blandade in BP och KJ i någon märklig soppa som du inte fick ihop. Patetiskt dåligt analyserat av dig, tror du inte vi märker sådana klavertramp i tråden? Din analytiska förmåga räcker inte till helt enkelt. Du har därför tappat all trovärdighet.

För ett halvår spaltade du upp en massa punkter som styrkte att SE kunde vara ett vittne och som du tyckte hängde i luften. Du har fått svar på alla och mer därtill. Du kan använda Sökfunktionen så ser du. Nu börjar du loopa runt med samma tramsiga argument igen. Du tror väl inte i din vildaste fantasi att jag är rädd att bemöta dig i sak? Det har jag gjort tillräckligt. Sanningen är den att jag tycker att du inte kommer upp i nivå.

Men det är så här det är när man är förnekare. Värst är väl ändå när Gunnar Wall och Juan Esposito sitter i en podd och säger att det troligt att SE hjälpt till med framstupa sidoläge. Två rätt kunniga på området i mitt tycke. Endera så sitter dom och blåljuger eller så saknar dom analytisk förmåga. Välj själv !!!

Sedan 1986 har man försökt bringa klarhet i SEs roll och försökt ge honom alibi. Aldrig någonsin har man varit längre ifrån. Alla hans utsagor är förklarade. Använd Sökfunktionen så kanske poletten trillar ner.

Oj, vad du låter frustrerad.

Som vanligt har du inte ens stöd här för det du skriver.
Jag hävdar fortfarande att SG var före Hage och där kom du inte likväl som Wall och Esposito att Palme lades i framstupa sidoläge.

Du kunde inte här tidigare svara på frågan om varför Ersson och Glantz minns att de faktiskt la Palme i framstupa sidoläge! Med stöd av Karin J.
Använd sökfunktionen!

Så frågan är vad som är värst?
Att du fortsatt vill påstå något du inte ens kan förklara och vidare kasta skit runt om kring dig utan argument. Eller att att man i podden redogjorde för uppgifterna och citerade vittnen!
Skärp dig!

Du försöker projicera dina egna och teorins tillkortakommande på tvekarna.
Bortförklaringar, fantasier, prestige, ilska och frustration luktar dina inlägg.
Citera
2021-12-22, 10:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Du tycker att allt är helt normalt vad gäller SE, det har vi förstått. Men du förminskar vissa saker här. Ja bilar brukar svänga i korsningen. Men hur ofta svänger bilar över och parkerar mot den här sidan? Rakt mot trottoaren?

Alltså möjligheten finns att SE missar alltihop. Men det är fortfarande märkligt att han gör det så till den milda grad att han snubblar över offret innan han reagerar.

Varför ska "nästan snubblar över" tolkas bokstavligt? Så vitt jag vet är det ett vanligt uttryck när man går in i en situation man inte uppmärksammat innan. På samma sätt som när jag nästan snubblade över två slagskämpar i city. Det var ett par personer som stod bredvid så jag inte såg att något hände.

Vilka parkerade rakt mot trottoaren? LL? Var det någon mer? Delsborns bil längs med, HJ:s bil längs med.

Varför skulle inte GM SE säga att han hörde skott och såg någon lunka in i gränden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in