2022-07-20, 13:33
  #34117
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man behöver inte ha några tider. Vi vet att LOP gick på i gångtakt, inte söndagsstrosande.

Ska man ha SE som Grandman måste man räkna in det Mårten säger om att mannen går efter dom.

Vilka vi pratar du om, som vet den gångtakt LOP hade?

Vad är normal gångtakt för dig, för mig, för en äldre dam som går armkrok etc? Ganska subjektivt skulle jag vilja påstå, även om det finns schablonvärden att använda sig av.
Citera
2022-07-20, 13:39
  #34118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför måste SE uppfatta allt som LL, kan han inte missa detta precis som flertalet andra vittnen, tex SG?

Eftersom man inte kan bevisa saker från brottsplatsen så är det ju logik o sannolikt man får bygga om ska välja att tro eller inte tro på hans berättelse...

1 Det är inte logiskt att Engström inte tittar upp när skotten föll eller hörde Lisbeth skrika ....Eller om han kom ut senare inte märkte något från brottsplatsen !

2 Det är inte sannolikt att Engström har haft ett samtal med Lisbeth 40sek efter skotten då inget annat vittne beskriver Lisbeth så första minuten....Heller inte kontaktbar samt att andra vittnen har "koll" på henne

3 Inte sannolikt att Engström springer efter polisen då han inte ser dom i trappan eller att något vittne kan bekräfta denna löptur trots relativ liten brottsplatsen o relativt få personer så borde denna språngmarschen registreras antingen av vittne eller polis

4 Inte speciellt logiskt att en Polis som just tagit emot ett vittnesmål plötsligt inte behöver Engströms o tackar nej...

5 Heller inte speciellt logiskt att Engström går när han påstår just får reda på att det är Olof Palme som blivit skjuten.....Eftersom vi vet hur han sen älskar att "skina" i media så varför syns han inte i Media på mordnatten !?
Hage o Delsborn o många till syns ju i både bild o skrift...

6 Engström plötsliga jätteintresse för han utstämplingstid får en mkt central roll på morgonen när han ska åka till Idre......okej en bubblare men den känns lite mer personlig än att han ska "hjälpa" polisen

7 Är det logiskt att ingen på brottsplatsen kan bekräfta Engström trots relativ stor aktivitet ?




När jag slår ihop hela hans berättelse så får jag en stark känsla att allt är en lögn...

Gör detta han till GM ?

Nej men det blir jävligt märkligt att ljuga så om man inte har något att dölja för mig personligen...
Citera
2022-07-20, 13:46
  #34119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan inte någon posta en sammanfattning av den godkända teorin om SE som Grandman och vilka turer denna medför.

Jag postade just logik o sannolikhet med Engström berättelse...

Men när man bara är ute efter att sticka hål på en detalj så väljer man inte att se helheten...

Vad tänker du om det ?
Citera
2022-07-20, 14:39
  #34120
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Eftersom man inte kan bevisa saker från brottsplatsen så är det ju logik o sannolikt man får bygga om ska välja att tro eller inte tro på hans berättelse...

1 Det är inte logiskt att Engström inte tittar upp när skotten föll eller hörde Lisbeth skrika ....Eller om han kom ut senare inte märkte något från brottsplatsen !

2 Det är inte sannolikt att Engström har haft ett samtal med Lisbeth 40sek efter skotten då inget annat vittne beskriver Lisbeth så första minuten....Heller inte kontaktbar samt att andra vittnen har "koll" på henne

3 Inte sannolikt att Engström springer efter polisen då han inte ser dom i trappan eller att något vittne kan bekräfta denna löptur trots relativ liten brottsplatsen o relativt få personer så borde denna språngmarschen registreras antingen av vittne eller polis

4 Inte speciellt logiskt att en Polis som just tagit emot ett vittnesmål plötsligt inte behöver Engströms o tackar nej...

5 Heller inte speciellt logiskt att Engström går när han påstår just får reda på att det är Olof Palme som blivit skjuten.....Eftersom vi vet hur han sen älskar att "skina" i media så varför syns han inte i Media på mordnatten !?
Hage o Delsborn o många till syns ju i både bild o skrift...

6 Engström plötsliga jätteintresse för han utstämplingstid får en mkt central roll på morgonen när han ska åka till Idre......okej en bubblare men den känns lite mer personlig än att han ska "hjälpa" polisen

7 Är det logiskt att ingen på brottsplatsen kan bekräfta Engström trots relativ stor aktivitet ?




När jag slår ihop hela hans berättelse så får jag en stark känsla att allt är en lögn...

Gör detta han till GM ?

Nej men det blir jävligt märkligt att ljuga så om man inte har något att dölja för mig personligen...

Hur tänker du kring det som sägs om SEs vittnesmål och roll på Sveavägen i Lampers film "Palmemördaren" av vapensamlarens dotter och av grannen F*lkner?
Citera
2022-07-20, 14:43
  #34121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Hur tänker du kring det som sägs om SEs vittnesmål och roll på Sveavägen i Lampers film "Palmemördaren" av vapensamlarens dotter och av grannen F*lkner?

Har inte sett det ..

Är det på youtube?
Citera
2022-07-20, 14:46
  #34122
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Har inte sett det ..

Är det på youtube?

Nä, SVT Play. Kolla den, intressant och välgjord dokumentär om SE.

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren
Citera
2022-07-20, 14:48
  #34123
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så personen som Mårten ser är då, trots att TP tror det, inte SE? Mannen i keps och glasögon är någon annan? Det finns alltså en dubbelgångare i närheten som rörde sig åt samma håll?

Vadå dubbelgångare? Mårten säger också att han inte ser någon gå efter makarna Palme, bara att han kollade efter hans föräldrar. Detsamma sade vittnet Pia som inte såg någon som förföljde Palme från Grand. Men stor sannolikhet fanns det flera sk Grandmän som inte var dubbelgångare med varandra utan hade olika utseenden och klädsel m.m. Om SE gick från Grand vid 23:10 tiden hade han väldigt gott om tid faktiskt.
Citera
2022-07-20, 15:09
  #34124
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just där (det fetade) tycker jag inte att det finns några konstigheter alls i TP:s teori, och jag undrar om det inte kan vara du som har missförstått någonting. Vilka är frågorna du tycker uppstår här?

SE tar alltså vägen genom Skandia. När han kommer ut så borde han inte kunna veta var de är, så hur hamnar han bakom dom? Han borde kunna se dom om han går norrut så då finns ingen anledning för honom att gå längre norrut, går han söderut och över vägen så lär han absolut inte hinna över och vara bakom LOP vid La Carterie.

Om han vill skjuta Palme, varför ta vägen genom Skandia och riskera tappa bort dom för alltid.

TP har inget trovärdigt scenario om Grandmannen.
Citera
2022-07-20, 15:13
  #34125
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vadå dubbelgångare? Mårten säger också att han inte ser någon gå efter makarna Palme, bara att han kollade efter hans föräldrar. Detsamma sade vittnet Pia som inte såg någon som förföljde Palme från Grand. Men stor sannolikhet fanns det flera sk Grandmän som inte var dubbelgångare med varandra utan hade olika utseenden och klädsel m.m. Om SE gick från Grand vid 23:10 tiden hade han väldigt gott om tid faktiskt.

Mårten säger att en man med glasögon och keps tittade mot Palme, och sen gick efter Palme. Det är alltså denne man som är SE enligt TP.

Det har ansetts osannolikt att en annan man skulle gå runt i samma kläder och skjuta Palme. Men om det finns en sådan vid möbelaffär strax innan mordet så är det ju helt klart möjligt att någon annan än SE mördade Palme klädd på samma sätt som SE.

Pia pratar om att ingen går inom 10m efter Palme tror jag. De som går efter Palme vid korvkiosken då?
__________________
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-20 kl. 15:15.
Citera
2022-07-20, 15:17
  #34126
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi pratar sannolikt o logik...

Det är inte troligt att det samtal ägt rum..

Att du försöker vinna genom att säga att jag inte kan bevisa saker är bara trams

Sa jag att du skulle bevisa? Nej, det är du som försöker bevisa men misslyckas. Flera personer vittnar om att de pratar med Lisbet, det är fakta. Du får använda den korrekta definitionen av att prata bara. Om du säger något och jag säger något, då har vi pratat.
Citera
2022-07-20, 15:18
  #34127
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det är säkert många som inte fick reda på det förren senare...

Men när jag skrev första gången om det så skrev jag att det nog var lite olika tider som personer visste...

Hage o Leif förstod det när Lisbeth sa att det är Olof o det var också min poäng...

Lisbeth sa ju flera gånger vem offret var...

Ja, men många missade det, så det kan även SE missa.
Citera
2022-07-20, 15:20
  #34128
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om man tänker sig att Skandiamannen mördade Olof Palme.

Skulle ni ha gjort likadant som Skandiamannen.
Kontakta tidningar och SVT, bli fotograferad och springa i TV.,
Skulle ni inte vara rädda för att något vittne skulle se er och känna igen er som gärningsman.

Alla tänker inte likadant men hade jag varit gärningsmannen så skulle jag försökt ha så låg profil som möjligt.
Kanske inte exakt men han hade inte så mycket att spela med, i stort så följde han instruktions- eller ska vi säga kursboken.

"Vi lämnar nu 80-talet och förflyttar oss några decennier bakåt i tiden. Efter några struliga år på Sigtuna humanistiska läroverk gav han studierna en ny chans, denna gång på Stockholms universitet. Här vände det. Engström började studera kommunikation och hittade äntligen något han både passade för och trivdes med. Han visade fina studieresultat och blev så småningom elevrådsordförande. En av hans utbildningar på universitet var IHR, institutet för högre reklamutbildning, som var ansedd som en av de vassaste och hårdaste utbildningarna i sitt område. Förutom att ha högmotiverade elever, såsom Engström, var IHR också känt för dess breda syn på kommunikation, där teorier inom psykologi och beteendevetenskap var självklara och centrala. Här kan Engström-koden tagit sina första, darriga steg.


Andra kommunikationstricket var att synas – överallt och helst hela tiden. Det här är omdiskuterat då kritiker menar att det var helt vansinnigt att en gärningsman visade upp sig och därmed kunde avslöjas av vittnen. Men sätter man sig in i Engströms knepiga situation fanns logik i hans agerande. Mördarens signalement fanns redan där, som sagt, och han kunde inte trolla bort sig själv från mordplatsen. Den enda han kunde påverka var vad han gjorde där."
https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in