2021-12-21, 07:20
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Nästa Tour de Ski (2022-23) kan bli en riktigt rolig svensk historia. Med både tio damer och herrar om man satsar stenhårt på att få med fyra bland top 20 i sprintcupen då.

Följande namn kan vara aktuella:

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Linn Svahn * (top 20 i sprintcupen = friplats i TdS)
Charlotte Kalla
Jonna Sundling *
Emma Ribom *
Maja Dahlqvist *
Moa Olsson
Johanna Hagström
Anna Dyvik
-------------
Louise Lindström
Moa Lundgren
Kalla lär väl sluta efter den här säsongen? Eller kommer en misslyckad vinter medföra att hon gör en sista satsning?
Citera
2021-12-21, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Kalla lär väl sluta efter den här säsongen? Eller kommer en misslyckad vinter medföra att hon gör en sista satsning?

Eller så gör hon som Roponen och Jagr. Håller på sju år till. Spöade Ribom, Delfinen och Nepryaeva med minuten för NIO månader sen. Försvinner förmågan till formtoppning (femma och sexa i VM) bara för att man satsar på OS som 34-åring? Skulle vilja säga att de meriterna smäller rätt högt. Men, som sagt. Tour de Ski avgör.
Senast redigerad av ccnut 2021-12-21 kl. 08:46.
Citera
2021-12-21, 08:54
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Eller så gör hon som Roponen och Jagr. Håller på sju år till. Spöade Ribom, Delfinen och Nepryaeva med minuten för NIO månader sen. Försvinner förmågan till formtoppning (femma och sexa i VM) bara för att man satsar på OS som 34-åring? Skulle vilja säga att de meriterna smäller rätt högt. Men, som sagt. Tour de Ski avgör.
Misstänker att du missförstår mig - om hon lyckas ta sig till OS är jag säker på att hon gör säsongens bästa lopp i OS och sen avslutar karriären. Dvs, det enda jag ser som kan få henne att satsa vidare är om säsongen bara blir ett misslyckande - för jag tror hon vill få till ett bra avslut på sin fantastiska karriär. Men visst - det är möjligt hon kör i tio år till - men jag tror hon får svårt att platsa i ett svenskt världscuplag om två år (Roponen har ju sämre konkurrenter än vad Kalla har vad gäller att platsa i landslaget)
Citera
2021-12-21, 08:57
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Hon är ju 34 år och har ju en relation nu och hon vill nog snart bilda en familj så mitt tips är att detta är hennes sista elitsatsning möjligen återkommande efter ett ev barnafödande.
Citera
2021-12-21, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Hon vet att hon själv riskerar att underleverera i TdS, det gick ju inget vidare där förra året (33-33-29-34-40-41 i distansloppen). Medverkan skulle därför bara riskera att minska hennes chanser om hon direkt kunde jämföras på hög höjd, som hon dessutom inte tävlat i år, mot Kalla/Ribom/Dyvik. (Lindström och Hagström räknar jag inte med kunna konkurrera alls i distans.)

Det finns en poäng här. Det har ofta visat sig vara bättre att stå över tävlingar istället för att göra dåliga resultat. Men det kräver is i magen. Jag är ganska säker på att Moa kommer presenteras idag vid lunch.
Citera
2021-12-21, 09:27
Medlem
sunessensommars avatar
Nu klara för OS:
Maja Dahlqvist, Moa Olsson, Emma Ribom, Marcus Grate, Johan Häggström, Leo Johansson, Anton Persson, William Poromaa.
Citera
2021-12-21, 09:40
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Nu klara för OS:
Maja Dahlqvist, Moa Olsson, Emma Ribom, Marcus Grate, Johan Häggström, Leo Johansson, Anton Persson, William Poromaa.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det finns en poäng här. Det har ofta visat sig vara bättre att stå över tävlingar istället för att göra dåliga resultat. Men det kräver is i magen. Jag är ganska säker på att Moa kommer presenteras idag vid lunch.

Tidig lunch?

Ser bra ut. Calle får ev ta chansen på touren och damläget är glasklart.

Backhopperskan även uttagen vilket är kul.
Citera
2021-12-21, 09:44
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Häggström, Wille och Leo uttagna som stafettåkare. Övriga på individuella prestationer om jag tolkar pressmeddelandet korrekt.

Undra vad som krävs av Calle på touren nu?
Citera
2021-12-21, 09:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Inte en chans Moa O är klar för OS.

Så var det med det konstaterandet
Citera
2021-12-21, 09:48
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Backhopperskan även uttagen vilket är kul.

Vore riktigt illa annars
Citera
2021-12-21, 09:49
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Häggström, Wille och Leo uttagna som stafettåkare. Övriga på individuella prestationer om jag tolkar pressmeddelandet korrekt.

Undra vad som krävs av Calle på touren nu?
Vad har egentligen Häggas presterat som motiverar en uttagning?
I övrigt känns uttagningen rätt självklar, inte minst efter gårdagens tds-uttagning
Citera
2021-12-21, 09:49
Medlem
Alkibiadess avatar
Hoho!

Citat:
Inte en chans Moa O är klar för OS.

Grattis Moa, trodde helt klart på att hon skulle bli uttagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in