2021-12-20, 21:32
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Nästa Tour de Ski (2022-23) kan bli en riktigt rolig svensk historia. Med både tio damer och herrar om man satsar stenhårt på att få med fyra bland top 20 i sprint.

Följande namn kan vara aktuella:

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Linn Svahn * (top 20 i sprintcupen = friplats i TdS)
Charlotte Kalla
Jonna Sundling *
Emma Ribom *
Maja Dahlqvist *
Moa Olsson
Johanna Hagström
Anna Dyvik
-------------
Louise Lindström
Moa Lundgren

Jens Burman
William Poromaa
Leo Johansson
Oskar Svensson *
Berglund Gustaf * 28 23 29 22 (placeringar i sprintar i år)
Marcus Grate * 10 6 13 -
Anton Persson * 12 35 8 -
Fredrik Andersson
Eric Rosjö
Calle Halfvarsson
-------------------------
Johan Häggström * 25 24 15 25
Björn Sandström
Johan Herbert?

Nån vi glömt?
Tja Moa Hansson kan väl vara aktuell och Elina Rönnlund om hon får en skadefri sommar o höst
Citera
2021-12-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men menar inte Frankk att man kunde presenterat dom åkare som i dag är klara för OS samtidigt med TdS-truppen?
Då vet alla vad som gäller för dom som åker touren.
Så skulle man ju kunna göra.

Kanske dom tycker att dom trampar SOK på tårna då? Det är ju trots allt dom som bestämmer.
Citera
2021-12-20, 21:36
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Så skulle man ju kunna göra.

Kanske dom tycker att dom trampar SOK på tårna då? Det är ju trots allt dom som bestämmer.
Exakt!

Och SOK verkar tycka om att visa att det är de som bestämmer
Citera
2021-12-20, 21:43
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Exakt!

Och SOK verkar tycka om att visa att det är de som bestämmer
Fast jag tror nästa uttagning från SOK är i morgon 21 dec så det blir väl mer klarlagt då.
Citera
2021-12-20, 21:50
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
så är det.

Jag känner mig rätt säker på att Moa O är klar för OS och ges chansen att förbereda sig för OS på bästa sätt.

Inte en chans Moa O är klar för OS. Om däremot Kalla fortsätter att gravt underleverera i TdS så ökar hennes chanser såklart väsentligt.
Citera
2021-12-20, 21:54
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Inte en chans Moa O är klar för OS. Om däremot Kalla fortsätter att gravt underleverera i TdS så ökar hennes chanser såklart väsentligt.
Det känns väl orimligt att hon skulle avstå TdS som är en viktig uttagstävling om hon inte fått förhandsinfo. Hon borde ju gå före Louise Lindström i touren efter sina fina resultat hittills.

Edit: Nästa uttagning är ju i morgon så då blir det väl lite mer klarlagt
Senast redigerad av OweGbg 2021-12-20 kl. 21:59.
Citera
2021-12-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Det känns väl orimligt att hon skulle avstå TdS som är en viktig uttagstävling om hon inte fått förhandsinfo. Hon borde ju gå före Louise Lindström i touren efter sina fina resultat hittills.

Edit: Nästa uttagning är ju i morgon så då blir det väl lite mer klarlagt

Är det någon som ska petas ur truppen, till förmån för Olsson, är det givetvis Lundgren och inte Lindström.
Citera
2021-12-20, 22:26
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Är det någon som ska petas ur truppen, till förmån för Olsson, är det givetvis Lundgren och inte Lindström.
Fast Lundgren är i A-laget medan Olsson i Bauhaus och Lindström i svenska Spel därav min kommentar ang TdS.
Senast redigerad av OweGbg 2021-12-20 kl. 22:28.
Citera
2021-12-20, 22:33
Medlem
Citat:
Kan du då ge någon (vettig) förklaring till att Moa INTE är med i Tds som isf skulle vara hennes sista chans att kvalificera sig?
Citera
2021-12-20, 23:00
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Håller med att det har sett lite segt ut. Man bara väntar på att det som bubblar under ytan ska explodera i en vulkan med varm lava under skidorna.

Spännande att se toursprinten vart det barkar.
Kul om nu A & J väljer samma heat fast det är de nog för fega för?

Vore nästan skönt om de bara diskade av det hela med en heads up i första kvartsfinalen, så är vi klara sen!
Citera
2021-12-20, 23:22
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Kan du då ge någon (vettig) förklaring till att Moa INTE är med i Tds som isf skulle vara hennes sista chans att kvalificera sig?

Jag vet ju inte hur hon tänker. Men ungefär så här skulle jag resonera om jag var Moa Olsson:

Hon vet att hon själv riskerar att underleverera i TdS, det gick ju inget vidare där förra året (33-33-29-34-40-41 i distansloppen). Medverkan skulle därför bara riskera att minska hennes chanser om hon direkt kunde jämföras på hög höjd, som hon dessutom inte tävlat i år, mot Kalla/Ribom/Dyvik. (Lindström och Hagström räknar jag inte med kunna konkurrera alls i distans.)

Så hon kan kallt räkna med att åtminstone två av dessa Kalla/Ribom/Dyvik kommer att ha placeringar tydligt sämre än hennes 12-8(3)-16 från Ruka och Lillehammer.

Utan TdS-deltagande så maxar hon därmed sina chanser utan att behöva åka ett enda lopp. Hon kan i lugn och ro formtoppa järnet för att - om det skulle vara några tveksamheter - smälla till i Les Rousses i sin favoritdiciplin 10km fritt.
Citera
2021-12-20, 23:41
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Jag vet ju inte hur hon tänker. Men ungefär så här skulle jag resonera om jag var Moa Olsson:

Hon vet att hon själv riskerar att underleverera i TdS, det gick ju inget vidare där förra året (33-33-29-34-40-41 i distansloppen). Medverkan skulle därför bara riskera att minska hennes chanser om hon direkt kunde jämföras på hög höjd, som hon dessutom inte tävlat i år, mot Kalla/Ribom/Dyvik. (Lindström och Hagström räknar jag inte med kunna konkurrera alls i distans.)

Så hon kan kallt räkna med att åtminstone två av dessa Kalla/Ribom/Dyvik kommer att ha placeringar tydligt sämre än hennes 12-8(3)-16 från Ruka och Lillehammer.

Utan TdS-deltagande så maxar hon därmed sina chanser utan att behöva åka ett enda lopp. Hon kan i lugn och ro formtoppa järnet för att - om det skulle vara några tveksamheter - smälla till i Les Rousses i sin favoritdiciplin 10km fritt.
Vi får ju en del svar i morgon när SOK gör sin näst sista uttagning i morgon. Den sista görs 17 jan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in