2022-01-06, 14:27
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Heidi Weng kom väl typ 10:a i Skiathlon förra OS men fick inte åka stafetten i det guldvinnande laget. Visserligen borde inte Jacobsen åkt, men möjligt att Falla hade varit ett bättre val än Weng.
Men Falla åkte väl första sträckan och inte Weng?
Eller vad menar du?
Citera
2022-01-06, 14:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Så du menar att det var uppenbart att INGEN skulle tas ut om inte Kalla skulle ha det du uppfattar som "formen"?

Det är inte jag som säger att Kalla har »form« eller en »formkurva« som pekar rätt. Det gör Byström. Det är inte jag som återkommande påpekar hur viktigt det är med »erfarenhet«. Det gör Byström. Det är inte jag som säger att det ska tas ut minst 6 åkare till stafett. Det gör Byström. Det är inte jag som säger att det vore »kul« med Kalla i OS. Det gör SOK:s sportchef.

Dessa aspekter tillhopa leder bara i en riktning, nämligen att Kalla ska med. Jag tror inte att det finns en chans i helvetet att de skulle bemöda sig lika mycket för LL och ML. Enda chansen att de kommit med vore att de placerat sig topp-8.
Citera
2022-01-06, 14:30
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men Falla åkte väl första sträckan och inte Weng?
Eller vad menar du?
Östberg-Jacobsen-Haga-Björgen körde dem. Jacobsen var ut slag pga sjukdom och borde inte åkt. Östberg borde flyttats till sträcka två och någon av Weng eller Falla borde tagit sträcka 1. Förmodligen Falla på form men de valde att spara henne till lagsprinten istället vilket nog var dumt då Haga-Björgen varit större hot mot Sverige och USA.
Citera
2022-01-06, 14:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Alltså man har ju läst om deltagare som kommit OS och fått en chock över vilken skillnad det är från vanlig världscup.
Bl a Helena Ekholm har beskrivit det väldigt bra.
Hon kom till OS som klar världsetta och var storfavorit hon har berättat hur hon blev helt ställd och hur mycket större allt var i OS än i WC.

Det är till att med varje pris försöka klamra sig fast vid detta med erfarenhet. Jag tror faktiskt inte att vare sig Calle eller Kalla är särskilt tydliga ledare att luta sig mot och som sagt vad gör ledarna?

Läs nedan.

Citat:
Helena Ekholm var inte klar världsetta och hon fick en dålig start med felvallade skidor vilket fuckade upp det mesta. Hjälpte ju inte heller att ha Aco i truppen.

Exakt.
Citera
2022-01-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte jag som säger att Kalla har »form« eller en »formkurva« som pekar rätt. Det gör Byström. Det är inte jag som återkommande påpekar hur viktigt det är med »erfarenhet«. Det gör Byström. Det är inte jag som säger att det ska tas ut minst 6 åkare till stafett. Det gör Byström. Det är inte jag som säger att det vore »kul« med Kalla i OS. Det gör SOK:s sportchef.

Dessa aspekter tillhopa leder bara i en riktning, nämligen att Kalla ska med. Jag tror inte att det finns en chans i helvetet att de skulle bemöda sig lika mycket för LL och ML. Enda chansen att de kommit med vore att de placerat sig topp-8.
Svara på den enkla frågan istället för att, allt som oftast, svammla till det.
Citera
2022-01-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Fast jag har inte hört hur han definierar den formkurvan...
Och du svarar inte på frågan. För alternativet var ju att skicka INGEN.
Att skicka LL eller ML efter deras TdS hade ju varit en aning märkligt.
Vi kan väl säga att de var en bit ifrån topp 8 i alla fall. Vilket aldrig har varit aktuellt att någon skulle behöva.
Det naturliga i all idrott är att ta ut den som är bäst av de som återstår att ta ut på distans.
Och det är ändå helt uppenbart Kalla. Det kommer nya OS och VM att försöka kvalificera sig till.
Att åka med UTAN meriter är inte bättre än att åka på en vecka GAMLA meriter.
Citera
2022-01-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Verkar svårt...
Citera
2022-01-06, 14:35
Medlem
Citat:
Rutin är en viktig bit i ett lag i OS.

https://sverigesradio.se/artikel/ville-ha-rutin-i-os-truppen-ska-inte-underskatta-erfarenhet

Självklart är rutinen en viktig parameter då man väljer åkare till ett mästerskap. När det gäller den biten är Kalla överlägsen.
Citera
2022-01-06, 14:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast jag har inte hört hur han definierar den formkurvan...
Och du svarar inte på frågan. För alternativet var ju att skicka INGEN.
Att skicka LL eller ML efter deras TdS hade ju varit en aning märkligt.
Vi kan väl säga att de var en bit ifrån topp 8 i alla fall. Vilket aldrig har varit aktuellt att någon skulle behöva.
Det naturliga i all idrott är att ta ut den som är bäst av de som återstår att ta ut på distans.
Och det är ändå helt uppenbart Kalla. Det kommer nya OS och VM att försöka kvalificera sig till.
Att åka med UTAN meriter är inte bättre än att åka på en vecka GAMLA meriter.

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Om Kalla kommit som LL tror jag inte att de skickat LL eller ML så som de nu presterat. Var det klart besked?

Citat:
Verkar svårt...

Inte alls.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-01-06 kl. 14:40.
Citera
2022-01-06, 14:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Helena Ekholm var inte klar världsetta och hon fick en dålig start med felvallade skidor vilket fuckade upp det mesta. Hjälpte ju inte heller att ha Aco i truppen.

Nu kanske inte ACO var samma ledartyp som Kalla är. Tycker inte man skall bortse från det i ett lag där det är tre av åtta som varit med på OS tidigare.
Citera
2022-01-06, 14:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu kanske inte ACO var samma ledartyp som Kalla är. Tycker inte man skall bortse från det i ett lag där det är 3 av åtta som varit med på OS tidigare.

Vad vet du om Kalla som ledartyp?
Citera
2022-01-06, 14:41
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu kanske inte ACO var samma ledartyp som Kalla är. Tycker inte man skall bortse från det i ett lag där det är 3 av åtta som varit med på OS tidigare.
Nej enligt Ferrys bok var ACO ingen ledartyp. Men är Kalla en ledartyp? Jag tycker inte det känns som det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in