2021-12-06, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
En Sundling fullt tillbaka efter skada är ett lika starkt kort som Dahlqvist på sista. Sundling grym hängåkare och Maja har kanske världens bästa spurt. Svårt val

Sundling är klippt och skuren för en sista sträcka mot Heidi Weng. Maja kan stumna i någon backe.
Citera
2021-12-06, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Det spelar ingen roll om det finns flera som har presterat bättre. Möjligen kunde det finnas en chans om hon presterat på topp senaste två säsongerna.

Kalla presterade på topp så sent som i VM 2021. Formtoppad till VM.
Citera
2021-12-07, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Elvira Öberg på 3:e sträckan

Finns det ingen statistiknörd som kan räkna på ett ungefär vad hon hade gjort på en femma?
Citera
2021-12-07, 03:07
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Finns det ingen statistiknörd som kan räkna på ett ungefär vad hon hade gjort på en femma?

Hur ska man kunna räkna ut det menar du? Det är ju en viss skillnad att åka med ett 4 kg gevär på ryggen. Det enda sättet att säkert avgöra hur väl Elvira står sig mot våra bästa längdtjejer är väl om hon ställer upp i en längdtävling i stark konkurrens.

Men med tanke på att Elvira just nu är den i särklass snabbaste längdåkaren i hela skidskyttevärldscupen kan man väl dra slutsatsen att hon förmodligen tillhör topp-8 bland våra svenska längdtjejer på 5 km fritt.
Citera
2021-12-07, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Är Jasmi gjuten på ankarsträckan?
Beror lite på vilken taktik man tänker sig. Men jag tycker hon är bättre på fristil så i dagsläget har jag henne som avslutare. Fördelen med den uppställningen, alltså Matintalo-Kerttu-Pärmen-Jasmi, är att man kan vara med täten länge och åka ifrån typ Tyskland och USA med hjälp av Norge, Sverige och/eller Ryssland.
Citera
2021-12-07, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Sundling är klippt och skuren för en sista sträcka mot Heidi Weng. Maja kan stumna i någon backe.
Sundling på hög höjd är väl en riskfaktor? Eller minns jag fel?
Citera
2021-12-07, 07:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs

Ja, utan höghöjdsuppladdning. Men det är inte aktuellt i OS.

Samma oro gäller i så fall för Ryssland. Och Fossesholm har väl ingen bra höjderfarenhet heller.
Citera
2021-12-07, 07:35
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Utan höghöjdsaklimatisering är Jonna ett säkert misslyckande - men nu lär de ju hinna med höghöjdsaklimatiseringen

Vad gäller Elvira i stafettlaget så blir ju frågan varför?
Hon är knappast mer än snäppet bättre än Moa Olsson (förutsatt bägge är i form) och det är klart tveksamt om Moa platsar. För Elvira är väl ingen superspurtare?
Däremot är det väl inte helt omöjligt att nån herrskidskytt skulle utgöra en förstärkning om sjuk-/skadeläget är fortsatt illa.
Senast redigerad av bcdefg 2021-12-07 kl. 07:40.
Citera
2021-12-07, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Kalla presterade på topp så sent som i VM 2021. Formtoppad till VM.

Kalla presterade helt okay så sent som premiären i Gällivare,där hon var trea 48 sek efter Frida i den för Kalla sämre stilen Klassiskt.
Något okänt har därefter hänt..och Kalla gör helt rätt som nu tar lite tävlingsledigt för att utröna varför hon grovt underpresterar.
För det är underprestationer som det handlar om.Underprestationer som har sin orsak någonstans.

Jag har på inga som helst sätt eller vis räknat ut Sveriges genom tiderna bästa längdåkerska.
Tvärtom så känner jag mig faktiskt ganska så trygg med att Charlotte kommer att finna duglig fysisk status i tid för att erhålla en OS biljett.

Jag är likaledes säker på att om Charlotte bara lyckas hitta tillbaka,så är det bara en nödvändig diskussion att ha vem som skall åka Sveriges fjärdesträcka i stafetten.

Räkna aldrig ut Charlotte Marina Kalla.
Citera
2021-12-07, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Utan höghöjdsaklimatisering är Jonna ett säkert misslyckande - men nu lär de ju hinna med höghöjdsaklimatiseringen

Vad gäller Elvira i stafettlaget så blir ju frågan varför?
Hon är knappast mer än snäppet bättre än Moa Olsson (förutsatt bägge är i form) och det är klart tveksamt om Moa platsar. För Elvira är väl ingen superspurtare?
Däremot är det väl inte helt omöjligt att nån herrskidskytt skulle utgöra en förstärkning om sjuk-/skadeläget är fortsatt illa.
Vi kan ju påminnas om det här.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/l1Qka7/lindstrom-chockade-skideliten
Fredrik Lindström slår hela Sverigeeliten 2014.
Nu tror inte jag heller att det är ett alternativ att plocka in Sebbe i längdstafetten. Han har nog med lopp ändå att avverka i OS. Men helt omöjligt att det skulle vara en förstärkning i ett krisläge är det inte. Elvira däremot. Nej vi har tillräckligt med tjejer av absolut världsklass, så det skulle i vilket fall som helst knappast vara aktuellt.
Citera
2021-12-07, 10:38
Medlem
FNLSs avatar
Det var inget
Senast redigerad av FNLS 2021-12-07 kl. 10:43.
Citera
2021-12-07, 10:41
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Extremt svagt damlag vi skickar till Skandinaviska cupen. Settlin största hoppet. Ingen Nordström Henriksson eller Modig.

Sweski har postat lagen
Det är inte landslaget utan nationell grupp. Landslaget kommer idag av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in