2021-12-21, 09:53
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad har egentligen Häggas presterat som motiverar en uttagning?
I övrigt känns uttagningen rätt självklar, inte minst efter gårdagens tds-uttagning
Ja, den är lite oklar. I pressmeddelandet nämns bara att han ingick i stafettlaget som slutade fyra på VM. För övriga uttagna lyfts åtminstone någon individuell prestation också fram (i Poromaas fall de två topp 10-löpen från VM).
Citera
2021-12-21, 09:53
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så var det med det konstaterandet

Jag får hoppas på att Kalla, Dyvik, Lindström och Lundgren toklevererar i TdS så att folk lackar ur på att man tog ut Moa O för tidigt.
Citera
2021-12-21, 09:54
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hoho!

Grattis Moa, trodde helt klart på att hon skulle bli uttagen.

Jag är i chock 😀
Citera
2021-12-21, 09:56
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Vad har egentligen Häggas presterat som motiverar en uttagning?
I övrigt känns uttagningen rätt självklar, inte minst efter gårdagens tds-uttagning
Tittar man på de herrar som inte är uttagna så har ändå Häggas klart bättre resultat än dem både i år och ifjol. Jag kan tänka mig att de vill ge honom ro att träna upp sig utan att stressa med touren och med lite tur är han i bra form i Februari.
Citera
2021-12-21, 12:00
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tittar man på de herrar som inte är uttagna så har ändå Häggas klart bättre resultat än dem både i år och ifjol. Jag kan tänka mig att de vill ge honom ro att träna upp sig utan att stressa med touren och med lite tur är han i bra form i Februari.
Visst är han minst dålig, men egentligen inte tillräckligt bra.
Sen är ju Oskar, Burman, Wille och Leo före om de är i form. Så det är en stafettreserv vi pratar om? Grate är väl även en kandidat till startsträckan?
Även reserv efter Anton och Grate i teamsprint som jag ser det.
Citera
2021-12-21, 12:09
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Visst är han minst dålig, men egentligen inte tillräckligt bra.
Sen är ju Oskar, Burman, Wille och Leo före om de är i form. Så det är en stafettreserv vi pratar om? Grate är väl även en kandidat till startsträckan?
Även reserv efter Anton och Grate i teamsprint som jag ser det.
Ja, i utgångsläget är det en reservplats men vi vet inte om Oskar kommer kunna prestera på distans så som han öppnat säsongen. Sedan kommer han få köra indeviduell sprint på också. Svårt att se hur två åkare skulle ta sig förbi honom så lika bra att ta ut honom direkt.

Vet inte om Grate är kandidat till startsträckan. Han kör ju knappt distans och när han gjort det har det inte gått så bra.

Vad gäller lagsprint tycker jag fortfarande Wille ska köra de udda sträckorna och kommer Oskar i form ska han gå jämna. Kommer inte Oskar i form så lär det bli Häggas som avslutare. Tror inte på Persson och Grate där heller. Lagsprint i klassiskt borde iofs också vara den gren som passar Calle bäst om han nu skulle bli uttagen.
Citera
2021-12-21, 12:09
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Moa Olsson uttagen till OS? På grund av ett bra lopp?

Thats a bold move cotton, lets say if it pays off.
Citera
2021-12-21, 12:37
Medlem
Citat:
Misstänker att du missförstår mig - om hon lyckas ta sig till OS är jag säker på att hon gör säsongens bästa lopp i OS och sen avslutar karriären. Dvs, det enda jag ser som kan få henne att satsa vidare är om säsongen bara blir ett misslyckande - för jag tror hon vill få till ett bra avslut på sin fantastiska karriär. Men visst - det är möjligt hon kör i tio år till - men jag tror hon får svårt att platsa i ett svenskt världscuplag om två år (Roponen har ju sämre konkurrenter än vad Kalla har vad gäller att platsa i landslaget)

Jag tänker lite så här att hon just nu är nummer tre på distans formtoppad. Och att hon kan tänka att hon har en säker plats men att hon måste visa det. Alla verkar ju vilja köra sprint enbart idag. Och är hon närmare 20:e istället för tionde i OS så kommer nog tankarna sätta igång. Avslutar nog säsongen med hopp om framgång men...

Eller så kommer nån jävla framgång i nåt snöfallslopp eller vallaföre få tanten att tänka på VM 2023 men kanske, vis av erfarenheten, sikta på en tidig formtopp och senare en till Planica. Det vet man ju hur det är med känslomänniskor. Svårt att lämna. Men personligen ser jag gärna att hon håller på tills hon tröttnar. Harvar på skandinavisk kupp 2025 och formtoppar sig blå ett par veckor per år.
Senast redigerad av ccnut 2021-12-21 kl. 12:59.
Citera
2021-12-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Moa Olsson uttagen till OS? På grund av ett bra lopp? Thats a bold move cotton, lets say if it pays off.

Möjligen tre bra lopp. Var ju bra halvminuten efter Frida (och några sekunder efter Ebba) i Gällivare. Nu, VARFÖR kan de inte ha en masstart i Gällivare och kalla loppet "Gällivarehänget"?
Senast redigerad av ccnut 2021-12-21 kl. 12:56.
Citera
2021-12-21, 15:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag hade inte koll på att Kalla var i Davos, trodde hon var hemma Sverige.
Citera
2021-12-21, 15:37
Medlem
Märkligt av Blomman att insinuera att Leo J kanske inte kommer få göra någon start trots uttagning.

Absolut cementerad plats på 15km och även skiathlon troligt enligt mig. Vilka lopp har Blomman kollat på i år?
Citera
2021-12-21, 15:42
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Märkligt av Blomman att insinuera att Leo J kanske inte kommer få göra någon start trots uttagning.

Absolut cementerad plats på 15km och även skiathlon troligt enligt mig. Vilka lopp har Blomman kollat på i år?
Ingen av våra sprinters lär ju åka skiathlon två dagar innan så där är ju övriga safe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in