2021-12-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ser inget "charad"-aktigt i det som händer.

Individerna befinner sig i olika stadier inför ett OS och då blir det individuella bedömningar om vilka som ska åka Tds.
Inget konstigt i mina ögon.

Poängen är att dom inte åker touren för att dom är klara för OS. Om dom inte varit klara för OS hade dom åkt touren för att vinna en plats.
Citera
2021-12-20, 20:45
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Poängen är att dom inte åker touren för att dom är klara för OS. Om dom inte varit klara för OS hade dom åkt touren för att vinna en plats.
Publicitetsmässigt så vill man nog lägga det på olika dagar och hade blivit charadmässigt åt andra hållet om man presenterat tourlaget på onsdagen.
Citera
2021-12-20, 20:51
Medlem
Citat:
Det är ju blandat med OS-klara och såna som ska försöka kvalificera sig?
Dom som är klara för OS men åker Tds har säkert en plan för det.
Dom som är OS-klara men INTE åker Tds har en annan plan.
Dom som åker Tds för att prestera resultat för att bli uttagen ligger lite sämre till, dom måste ju försöka få till någonting som kan kallas "toppform" för att ens bli uttagen.

Som sagt individuella upplägg, inget konstigt.........ja, förutom för dom som måste prestera på Tds.
Citera
2021-12-20, 20:54
Medlem
Citat:
Det är ju blandat med OS-klara och såna som ska försöka kvalificera sig?
Dom som är klara för OS men åker Tds har säkert en plan för det.
Dom som är OS-klara men INTE åker Tds har en annan plan.
Dom som åker Tds för att prestera resultat för att bli uttagen ligger lite sämre till, dom måste ju försöka få till någonting som kan kallas "toppform" för att ens bli uttagen.

Som sagt individuella upplägg, inget konstigt.........ja, förutom för dom som måste prestera på Tds.

Du missar hela min poäng, slutdiskuterat.
Citera
2021-12-20, 21:00
Medlem
Citat:
Du missar hela min poäng, slutdiskuterat.
Tydligen gör jag det.

Hur ska man kunna presentera både OS-laget och Tds-laget samtidigt när Tds (troligtvis) avgör
vilka som blir uttagen till OS?

Nää, förstår inte din kritik.
Men det gör ingenting, vi kan lämna det därhän.
Citera
2021-12-20, 21:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Tydligen gör jag det.

Hur ska man kunna presentera både OS-laget och Tds-laget samtidigt när Tds (troligtvis) avgör

Det är skidförbundet som tar ut laget till tds, men de har inte sista ordet vad gäller OS utan det har SOK.
Alltså, landslagsledningen lär ha nominerat t ex Maja till OS, men de kan inte säga det eftersom det är SOK som bestämmer. Alltså blir det olika datum som tds-trupp och OS-uttagna presenteras även om det i praktiken redan bestämts vilka som är OS-klara. Så de som är OS-klara lär veta om det även om det inte är officiellt.
Citera
2021-12-20, 21:16
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Tydligen gör jag det.

Men menar inte Frankk att man kunde presenterat dom åkare som i dag är klara för OS samtidigt med TdS-truppen?
Då vet alla vad som gäller för dom som åker touren.
Citera
2021-12-20, 21:17
Medlem
Ibland när jag tänker på vintersport så ser jag bilder framför mig. Det kan vara en jublande Johanna Hagström som går i mål som tvåa i nån sprint. Eller vinner ett kval. Eller en Foppa som är på jakt efter nån att passa. Konståkning, konstigt nog. Däremot uppbringas Anna Dyvik sällan i minnesbanken. Det är som när nån okänd norska fär chansen och blir sjua eller nåt. Man hör aldrig av åkaren sedan.
Senast redigerad av ccnut 2021-12-20 kl. 21:21.
Citera
2021-12-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det verkar som du garderar dig I slutklämmen.

Om nu Johanna fortsätter visa sig "seg" och formen inte går åt rätt håll?

Lite gardering blev det kanske.

Men jag ser det som att om hon fortsätter vara seg på den nivån hon varit hittills i de tre VC-sprintarna, alltså inte så bra som vi vet att hon kan men fortfarande kan ta pallplats med lite tur, då måste Anna överträffa sig själv för att peta henne. För då är Johanna fortfarande ett medaljhopp i OS. Men om formen fortsätter åt fel och hon presterar än sämre, i så fall är det nåt som inte stämmer (skada, sjukdom, mentalt etc), och i så fall behöver hon komma tillrätta med det annars är hennes plats "up for grabs".
Citera
2021-12-20, 21:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men menar inte Frankk att man kunde presenterat dom åkare som i dag är klara för OS samtidigt med TdS-truppen?
Då vet alla vad som gäller för dom som åker touren.

Precis, som Norge har gjort.
Citera
2021-12-20, 21:24
Medlem
Nästa Tour de Ski (2022-23) kan bli en riktigt rolig svensk historia. Med både tio damer och herrar om man satsar stenhårt på att få med fyra bland top 20 i sprintcupen då.

Följande namn kan vara aktuella:

Frida Karlsson
Ebba Andersson
Linn Svahn * (top 20 i sprintcupen = friplats i TdS)
Charlotte Kalla
Jonna Sundling *
Emma Ribom *
Maja Dahlqvist *
Moa Olsson
Johanna Hagström
Anna Dyvik
-------------
Louise Lindström
Moa Lundgren

Jens Burman
William Poromaa
Leo Johansson
Oskar Svensson *
Berglund Gustaf * 28 23 29 22 (placeringar i sprintar i år)
Marcus Grate * 10 6 13 -
Anton Persson * 12 35 8 -
Fredrik Andersson
Eric Rosjö
Calle Halfvarsson
-------------------------
Johan Häggström * 25 24 15 25
Björn Sandström
Johan Herbert?

Nån vi glömt?
Senast redigerad av ccnut 2021-12-20 kl. 21:36.
Citera
2021-12-20, 21:31
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickXIX
Lite gardering blev det kanske.

Men jag ser det som att om hon fortsätter vara seg på den nivån hon varit hittills i de tre VC-sprintarna, alltså inte så bra som vi vet att hon kan men fortfarande kan ta pallplats med lite tur, då måste Anna överträffa sig själv för att peta henne. För då är Johanna fortfarande ett medaljhopp i OS. Men om formen fortsätter åt fel och hon presterar än sämre, i så fall är det nåt som inte stämmer (skada, sjukdom, mentalt etc), och i så fall behöver hon komma tillrätta med det annars är hennes plats "up for grabs".

Håller med att det har sett lite segt ut. Man bara väntar på att det som bubblar under ytan ska explodera i en vulkan med varm lava under skidorna.

Spännande att se toursprinten vart det barkar.
Kul om nu A & J väljer samma heat fast det är de nog för fega för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in