2021-12-17, 01:41
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Har pandemin något slutdatum? Eller inte... ?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/12/nationella-informationsinsatser-om-vaccin-ska-fortsatta/

Jag tolkar detta som att man planerar att vi måste fortsätta ta sprutor även under hela nästa år.
Om vaccinpassen fortsätter ha en giltighet på 6 månader efter "sista" sprutan så skulle det innebära att vi kommer dras med dessa fram till våren/sommaren 2023.
Fascinerande att västvärldens ledare och myndigheter har förvandlats till antivetenskapliga kvacksalvare på bara två år. Nu är det ju en större agenda som håller på att implementeras och dom ljuger arslet av sig dagligen med allt som har med covid att göra.

Ännu mer fascinerande är väl hur många som köper deras skitsnack. Jag trodde varje normalbegåvad person visste att en pandemi inte bara fortsätter år efter år.
Citera
2021-12-17, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Ja, för de som vaccinerar sig är sååå solidariska och tänker på riskgrupperna i samhället och verkligen bryr sig om andra. De hade redan innan pandemin minst 3 flyktingar och 5 åldringar boende hos sig för att de vill bidra till samhällsnyttan och minska belastningen på vården etc etc.

Det var inte det jag påstod. Antivaxxarna kom inte ut och ville värdesignalera och kasta sig på första sprutan för att visa hur goda de var, det var ni. Samma idioter kutar nu ute på nattklubbar och teatrar och insjuknar i cåvid. Hade dom trott på sin egen lögn hade dom stannat hemma i influensatider och minimerat risken att döda nån multisjuk 90åring dom aldrig träffat. För så mkt empati har ju folk för totala främlingar eller hur.
Citera
2021-12-17, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Fascinerande att västvärldens ledare och myndigheter har förvandlats till antivetenskapliga kvacksalvare på bara två år. Nu är det ju en större agenda som håller på att implementeras och dom ljuger arslet av sig dagligen med allt som har med covid att göra.

Ännu mer fascinerande är väl hur många som köper deras skitsnack. Jag trodde varje normalbegåvad person visste att en pandemi inte bara fortsätter år efter år.
Det har hållit på många år i mindre omfattning.
Citera
2021-12-17, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Det var inte det jag påstod. Antivaxxarna kom inte ut och ville värdesignalera och kasta sig på första sprutan för att visa hur goda de var, det var ni. Samma idioter kutar nu ute på nattklubbar och teatrar och insjuknar i cåvid. Hade dom trott på sin egen lögn hade dom stannat hemma i influensatider och minimerat risken att döda nån multisjuk 90åring dom aldrig träffat. För så mkt empati har ju folk för totala främlingar eller hur.

Ja, det var ju precis det jag menade. Vaxxare påstår alltid att de är så empatiska och goda och tänker på riskgrupper och vill inte belasta vården och att vi antivaxxers inte gör det. Men det är ju konstigt att det bara är när det gäller vaccinet, för som sagt, jag har inte sett att de annars underlättar för vården och låter sina gamla bo hemma hos dem eller annars är så himla noga med det. Det där argumentet håller inte, och det är lite hyckleri.
Citera
2021-12-17, 06:34
Medlem
Konsekvensanalys av vaccinpass

Varför grillar inte journalisterna makthavarnas beslut mera ? Vad är vinsten/förlusten när man inför ett vaccinpass och vad ska det leda till? Alla andra förändringar i Sverige brukar kräva en utredning (jämför t ex när man ska knäcka kriminaliteten)

Men här verkar det vara fritt fram att snart hindra folk från att gymma och gå på restauranger

Att hindra folk från att gå på gym kommer att sätta alltfler människor i riskgrupp pga övervikt och psykisk ohälsa

Jag köper vaccinpasset om man kan visa en analys gällande vad det ska leda till

Hur har det blivit i andra länder där det införts ? Har dödsfallen blivit färre ? Har fler vaccinerat sig ? Har smittotalen sjunkit ?
Citera
2021-12-17, 06:49
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Så länge vaccinerade inte har nånting emot det så får alla leva med det. Det kallas för demokrati.
Citera
2021-12-17, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Så länge vaccinerade inte har nånting emot det så får alla leva med det. Det kallas för demokrati.

I en demokrati utreder man saker och ting innan beslut... det vet alla.. t ex när det kommer till arbetsmetoder hos polisen som kan inskränka integriteten hos människor så brukar besluten ta 2-3 år men här går det väldigt mycket snabbare
Citera
2021-12-17, 06:58
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
I en demokrati utreder man saker och ting innan beslut... det vet alla.. t ex när det kommer till arbetsmetoder hos polisen som kan inskränka integriteten hos människor så brukar besluten ta 2-3 år men här går det väldigt mycket snabbare

I det här fallet är det krisläge/nödsituation i världen. (Och vaccinering är förstås frivilligt.)

Om eller när vi röstar för det. Tror du att vi kommer bli av med vaccin-pass? Vi är snart 9 miljoner människor i Sverige som vaccinerat oss.

Om ja, så måste alla ta ansvar för vad man röstar på och då återstår det att se hur detta kommer sluta.
Citera
2021-12-17, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
I det här fallet är det krisläge/nödsituation i världen. (Och vaccinering är förstås frivilligt.)

Om eller när vi röstar för det. Tror du att vi kommer bli av med vaccin-pass? Vi är snart 9 miljoner människor i Sverige som vaccinerat oss.

Om ja, så måste alla ta ansvar för vad man röstar på och då återstår det att se hur detta kommer sluta.

Allt jag vill se är en konsekvensanalys av beslutet... jag bryr mig inte om det införs

Men det minsta man kan kräva är att de visar att det leder till något positivt
Citera
2021-12-17, 07:03
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Allt jag vill se är en konsekvensanalys av beslutet... jag bryr mig inte om det införs

Men det minsta man kan kräva är att de visar att det leder till något positivt

Jag vill gärna också se det så vi får se om nån stjärna dyker upp. Trevlig helg.
Citera
2021-12-17, 07:11
Medlem
Undrar också. Jag köper att det anses vara krisläge och allt går fort, men givetvis har man resonerat kring för- och nackdelar med både vaccinbevis och vaccinpass. Det hade varit intressant att ta del av hur tankegångarna går. Men om något går på tok får vi väl titta på ett avsnitt Uppdrag Granskning om ett par år istället.
Citera
2021-12-17, 07:18
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Varför grillar inte journalisterna makthavarnas beslut mera ? Vad är vinsten/förlusten när man inför ett vaccinpass och vad ska det leda till? Alla andra förändringar i Sverige brukar kräva en utredning (jämför t ex när man ska knäcka kriminaliteten)

Men här verkar det vara fritt fram att snart hindra folk från att gymma och gå på restauranger

Att hindra folk från att gå på gym kommer att sätta alltfler människor i riskgrupp pga övervikt och psykisk ohälsa

Jag köper vaccinpasset om man kan visa en analys gällande vad det ska leda till

Hur har det blivit i andra länder där det införts ? Har dödsfallen blivit färre ? Har fler vaccinerat sig ? Har smittotalen sjunkit ?

Dödsfallen kommer nog inte direkt gå ner eftersom, ovaccinerade kommer inte vaccinera sig ändå.
Indirekt kan de kanske minska, men det kommer inte kunna gå att bedöma då antal smittade inte bara beror på antal vaccinerade.

Andra länder har inte haft samma situation som Sverige och därför tror jag inte att det blir något bra underlag för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in