Är ju så korkat. Som redan sagt så sprider vaccinerade smitta. WHO:s generalsekreterare gjorde tex ett uttalande för en vecka sedan att vaccin stoppade delta spridningen med 40% (orkar inte gräva fram länk). I praktiken innebär det att skiten sprider sig genom ett samhälle vaccination eller ej. Den här nya varianten verkar ju också gå rakt genom vaccinering.
Likaväl uttalar sig alla politiker och figurer i media som att vaccination är nyckeln för att utrota covid-19. Vår så kallade statsministers snack om att "icke krama ovaccinerade" men att vaccinerade kramas går bra etc. Finns ingen jävla logik i deras resonemang.
Sedan finns det ju också ett argument att det till och med skulle kunna vara så att vaccinationerna har varit en bidragande orsak till den stora spridningen hittills. Maskering av symptom. Folk går runt och är asymtomatiska sprittspridare istället för att märka av att dem är sjuka och stanna hemma.
Summa summarum är att vaccin för att stoppa smitta är skitsnack. Argumentet som återstår är att skydda från allvarlig sjukdom och död. Ok köper det. Det borde dock i normalt samhälle vara upp till var och en att avgöra vilken risk man vill ta i det avseendet. Hade jag varit åldring eller vid dålig hälsa hade jag redan varit vaccinerad. Som frisk, relativt ung och vältränad, eh nej finns ingen anledning. Visst det kanske ger mig ett extra skydd men hur stor är risken att jag ska drabbas allvarligt utan vaccin? Obefintlig i princip så varför ska jag bry mig? Min kropp mitt val. Jag dricker inte, röker inte, tränar som fan, om jag vill skippa vaccin så låt mig.
Är rent åt helvete att försöka tvinga folk ta ett jävla medicinskt preparat för en sjukdom som inte är särskilt allvarlig för den förkrossande majoriteten. Inte fan kommer folk som mig att överbelasta IVA om vi fortsätter vara ovaccinerade.
Och snack om att stänga gym, hindra folk från att vara hälsosamma, träna och idrotta. Mitt liv är träning och nu så ska det tas ifrån mig. Fy fan.
redigerat: här var länken angående 40% skydd mot spridning av delta
https://www.france24.com/en/live-news/20211124-vaccines-reduce-covid-transmission-by-40-who