2021-12-16, 14:05
Medlem
Blundar myndigheterna för psykisk ohälsa kopplat till vaccinpasset?

Förra året pratade man vitt och brett om psykisk ohälsa kopplat till lockdowns. Jag vet inte om det är för att Anders Tegnell är missing in action, men hur kommer det sig att man inte alls pratar om motsvarande konsekvenser för vaccinpasset? Vaccinpasset bygger ju på en princip om social utfrysning, som är känt för att orsaka permanent skada på den psykiska hälsan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shunning

Man förstör de ovaccinerades relationer till familj, vänner och kollegor. Många ovaccinerade förlorar sina viktigaste emotionella och ekonomiska band, och i vissa fall jobbet. Självkänslan och förmågan att känna tillit till andra människor bryts ner. Man fyller människor med skam- och skuldkänslor, utanförskapskänsla och självhat kopplat till att de beskylls för att sprida sjukdom och död, och för att de inte följer normer.

Sånt här skadar ju människor för livet. Varför tar inte myndigheterna hänsyn till det? De borde ju begripa att konsekvenserna förr eller senare kommer ikapp dem?
Citera
2021-12-16, 14:09
Medlem
fittslems avatar
Tror dom är fullt uppdagna med viruset. Post covid psykisk ohälsa blir nog en grej det fokuseras på sen när det är över.
Citera
2021-12-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Yada yada, topic handlar om 86% statistiskt fastställt, fräscha siffror.
Jag tror att kulturbranschen mår förträffligt av insläpp med vaccinpass jämfört med att få ställa in - tror inte du?
Om man låter antivaxxarna bojkotta så riskerar de att tappa 15% av sin målgrupp, men jag garanterar att det räcker med 85% av befolkningen för att fylla sina event.

Du har inte läst undersökningen. 14 % är helt emot vaccinpass i alla sammanhang medan "bara" 68 % är positiva till vaccinpass på det sätt de används nu.

Det du tar fram som argument talar också så tydligt för varför siffrorna ser ut som de gör: många har uppfattningen att vaccinpass är "bättre än alternativet i alla fall". Men varför tycker ni att det enda alternativet till vaccinpassen är att ställa in allt? Jag är inte för någon form av covid-pass, men tycker t.ex. att en variant som inkluderar genomgången infektion eller negativt test skulle vara 1000 ggr vettigare än den variant som nu är aktuell med bara vaccin-info.
Citera
2021-12-16, 14:12
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Förra året pratade man vitt och brett om psykisk ohälsa kopplat till lockdowns. Jag vet inte om det är för att Anders Tegnell är missing in action, men hur kommer det sig att man inte alls pratar om motsvarande konsekvenser för vaccinpasset? Vaccinpasset bygger ju på en princip om social utfrysning, som är känt för att orsaka permanent skada på den psykiska hälsan:

https://en.wikipedia.org/wiki/Shunning

Man förstör de ovaccinerades relationer till familj, vänner och kollegor. Många ovaccinerade förlorar sina viktigaste emotionella och ekonomiska band, och i vissa fall jobbet. Självkänslan och förmågan att känna tillit till andra människor bryts ner. Man fyller människor med skam- och skuldkänslor, utanförskapskänsla och självhat kopplat till att de beskylls för att sprida sjukdom och död, och för att de inte följer normer.

Sånt här skadar ju människor för livet. Varför tar inte myndigheterna hänsyn till det? De borde ju begripa att konsekvenserna förr eller senare kommer ikapp dem?

Ja det är ett stort problem. Ovaccinerade lider troligen redan av psykisk ohälsa så det får inte bli värre.
Citera
2021-12-16, 14:13
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Känns det bra att kalla mig lurad?
Du kommer bli varse att det är du som är lurad. Vi börjar med att du inte kommer in på samma evenemang som oss. Och för din skull, det är alltså 100% av evemenangen som 15% av er inte kommer in på. Capice? Have fun i kylan dipshit.
Ni är allt evinnerligt småsinta som glädjas åt diskriminering mot de som inte gick med på att göra sig själva till försöksdjur i ett medicinskt experiment. Därtill en tidsfråga tills dess att vaccinpassen går ut och ni själva definieras som "ovaccinerade". Blir kul sen när ni ska boosta er moral, eller vad man nu ska kalla det.
Citera
2021-12-16, 14:14
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Högutbildad? Högst osannolikt då högutbildade i princip alla är vaccinerade... Ah, såg nu, välutbildad skrev du ju.

Men okej, det är oavsett ditt val och ditt ansvar. Hoppas det går bra för dig och att du slipper C19.

Det krävs för övrigt inte speciellt stora studieskulder för att genomlysa denna vaccinationskampanj och dess restriktioner och påtryckningar från staten i syfte att påtvinga civilbefolkningen injektioner som inte är verksamma mot den infektions som sägs utgöra det stora "hotet".

Tack för din omtanke.

Jag har för vana att befinna mig några steg före flocken, i tanke, ord och handling, det har alltid varit ett vinnande koncept, och vilket det kommer att vara framgent också.
Citera
2021-12-16, 14:18
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ni är allt evinnerligt småsinta som glädjas åt diskriminering mot de som inte gick med på att göra sig själva till försöksdjur i ett medicinskt experiment. Därtill en tidsfråga tills dess att vaccinpassen går ut och ni själva definieras som "ovaccinerade". Blir kul sen när ni ska boosta er moral, eller vad man nu ska kalla det.
Ja det känns fantastiskt måste jag erkänna. Gott med popcorn, och era konspirationsteorier kan få frysa i pissregnet denna jul.
Oerhört roande att kalla världens främsta forskare inom alla kategorier för experimenterande... Pucko.
Citera
2021-12-16, 14:19
Medlem
Vilket jävla skitsnack att 86% skulle vara för. Tror man på det här så är man bokstavligen efterbliven.
Citera
2021-12-16, 14:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Vad säger ni?
Är det möjligt att precis alla, plus 0.9%procenteneher, som fått minst en dos är för ett vaccinationsbevis?

Nej.

Jag har tagit två skott för laget och är positiv till vaccinering, men jag är fientlig till vaccinpass.

Kosmopoliterna vill ha sin fria gränslösa rörlighet för sig själva och för smittämnen från Sydafrika, Thailand och Somalia, och då måste vi som inte reser och smittar tvingas till inrikespass.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-12-16 kl. 14:24.
Citera
2021-12-16, 14:22
Medlem
holmiums avatar
Visst det gäller att få botat självmordssekten vars medlemmar tycker att dom är duktiga när dom lyder order blint utan att ifrågasätta, och utan att syna korten.
Citera
2021-12-16, 14:23
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Jag tror att kulturbranschen mår förträffligt av insläpp med vaccinpass jämfört med att få ställa in - tror inte du?
Det är falsk dikotomi. Alternativet till dessa två är att återgå till öppet som vanligt. Problemet är väl bara att du då inte längre kan känna dig priviligierad som varande ett försöksdjur.
Citera
2021-12-16, 14:27
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ja det känns fantastiskt måste jag erkänna. Gott med popcorn, och era konspirationsteorier kan få frysa i pissregnet denna jul.
Oerhört roande att kalla världens främsta forskare inom alla kategorier för experimenterande... Pucko.
Bra du erkänner att det inte handlar om annat än att få försöksdjuren att känna sig speciella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in