Citat:
Ursprungligen postat av
arbeteochbostad
Varför kan inte folk som tänder på att ha munblöja och springa och vaccinera sig som nå heroinjunkies bara göra det och hålla käften? Under svininfluensan var det en ickefråga vem som hade vaccinerat sig och inte.
Handlar ju om föreställningen att vaccin stoppar smittspridning. Vet att på senare tid har narrativet dock skiftat till att vaccin minskar smittspridning istället (kan köpa det men verkar vara ytterst marginell och kortvarig effekt). Många tror dock fortfarande att vaccinerade inte kan sprida smitta.
Eget exempel, nu under julen tex var jag som ovaccinerad tvungen att testa mig före julfirandet pga önskan från ett par släktingar. Dessa hade dock ingen rädsla för två personer på julfirandet som endast hade tagit en dos för typ ett halvår+ sedan. Bad dem inte testa sig.
Garanterat hade jag fått skulden om någon hade blivit smittad trots att jag hade färskt negativt test.
redigerat: Och ja var inte så jävla frestande att komma på det där julfirandet. Svarta fåret verkligen. Övervägde fira jul på egen hand men kom för mina föräldrars skull.