2022-01-05, 18:21
Medlem
Varför kan inte folk som tänder på att ha munblöja och springa och vaccinera sig som nå heroinjunkies bara göra det och hålla käften? Under svininfluensan var det en ickefråga vem som hade vaccinerat sig och inte.
Citera
2022-01-05, 18:23
Medlem
Läste lite om de senaste restriktionerna på aftonbladet. Står att det blir frivilligt för handelsplatser, kulturversamheter, restauranger mfl att börja med vaccinationspass. Lite förvirrande det här, blir det hela köpcentrum som kommer att ha samma regel, eller blir det enskilda affärer som kommer kräva vaccinationspass? Så rörigt det lär bli.

Vad förutspår folket här, kommer många handelsplatser & serveringsställen att börja att kräva vaccionationspass? Det borde väl minska deras kundbas isf.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-01-05 kl. 18:30.
Citera
2022-01-05, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Verksamhetsägaren får själv välja? Ja men det låter iaf lite positivt. Det enda jag personligen bryr mig om att göra är att dricka öl ute på lokal och känns som det i storstäderna alltid kommer finnas någon krog som ej vill ansluta sig till detta trams.

Jo men just därför kan man bojkotta de verksamheter som trots deras eget val inför pass.

Visserligen behöver de gå runt ekonomiskt men de som verkligen har plats att hålla igång verksamheten utan pass men ändå inför det ska sänkas!
Citera
2022-01-05, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Du verkar tro att det finns någon hemlig kommitté som styr allt? Vem exakt tror du kontrollerar allt? Tegnell? Löfven? Kungen? Nej låt mig gissa, en hemlig elit familj någonstans som styr alla andra ledare...
Nej, det tror jag inte. Jag tror att Sveriges politiker är naiva. Igen. De fattar inte själva vad de gör, precis som de inte fattade vad de gjorde när de öppnade Sveriges gränser under flyktingkrisen. Men det här kan användas i framtiden, i situationer vi inte kan föreställa oss nu, och det är det jag vill stoppa.
Citera
2022-01-05, 18:27
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Varför kan inte folk som tänder på att ha munblöja och springa och vaccinera sig som nå heroinjunkies bara göra det och hålla käften? Under svininfluensan var det en ickefråga vem som hade vaccinerat sig och inte.

Typiskt osäkra, uppenbart flockmentalitsmänniskor som behöver bli bekräftade av sin omgivning. Med det sagt kanske det är oss ovaccinerade som staten faktiskt vill utplåna och inte de lojala 🤡
Citera
2022-01-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Jag är (var?) fullvaccinerad med två sprutor men tycker att detta inskränker alldeles för mycket. Kommer aldrig ladda ner ett vaccinpass och kommer inte ta någon boosterdos!

Wow och tack för din styrka att våga stå rakryggad. Jag är i samma sits och tänker likadant!
Citera
2022-01-05, 18:28
Medlem
Citat:

Vaccinbolagens lobbying driver detta.

Att folk inte fattar.

Omikron är en förkylning och nu skall vaccinpass införas jädra pajasar
Citera
2022-01-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Läste lite om de senaste restriktionerna på aftonbladet. Står att det blir frivilligt för handelsplatser, kulturversamheter, restauranger mfl att börja med vaccinationspass.

Vad förutspår folket här, kommer många handelsplatser & serveringsställen att börja att kräva vaccionationspass? Det borde väl minska deras kundbas isf.
Hoppas de företag som aktivt väljer vaccin kommer bli bojkottade. Jag kommer då bojkotta även efter (om det blir något efter) detta.
Förmodligen kommer mestadels enbart stora företag/kedjor som har gott om ekonomi ta och införa om något, allt för signalera de allra följer strömmen.
Om litet företag aktivt gör detta hoppas jag de får känna på effekten och gå i konkurs.
Citera
2022-01-05, 18:31
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:

Handlar ju om föreställningen att vaccin stoppar smittspridning. Vet att på senare tid har narrativet dock skiftat till att vaccin minskar smittspridning istället (kan köpa det men verkar vara ytterst marginell och kortvarig effekt). Många tror dock fortfarande att vaccinerade inte kan sprida smitta.

Eget exempel, nu under julen tex var jag som ovaccinerad tvungen att testa mig före julfirandet pga önskan från ett par släktingar. Dessa hade dock ingen rädsla för två personer på julfirandet som endast hade tagit en dos för typ ett halvår+ sedan. Bad dem inte testa sig.

Garanterat hade jag fått skulden om någon hade blivit smittad trots att jag hade färskt negativt test.

redigerat: Och ja var inte så jävla frestande att komma på det där julfirandet. Svarta fåret verkligen. Övervägde fira jul på egen hand men kom för mina föräldrars skull.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2022-01-05 kl. 18:33.
Citera
2022-01-05, 18:33
Medlem
Citat:

Äsch låt de som vill ha munskydd på sig att ha det. Det är bara bra för dess omgivning, speciellt om de hostar och har sig men ändå envisas med att vara ute och åka kollektivt. Som en person gjorde igår. Var uppenbart sjuk, hostade som fan, men hade åtminstone ett munskydd på sig. Nog för att jag ändå satte mig så långt bort från möjligt, vem vill utsättas för andras sjukdomar.

Edit: läste ditt inlägg för hastigt. Jag tycker att folk ska välja huruvida de vill bära ett munskydd eller ej, likväl om man vill vaccinera sig eller ej. Gillar inte heller hetsen från de vaccinerade om att vi andra ska ta sprutor.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-01-05 kl. 18:43.
Citera
2022-01-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Handlar ju om föreställningen att vaccin stoppar smittspridning. Vet att på senare tid har narrativet dock skiftat till att vaccin minskar smittspridning istället (kan köpa det men verkar vara ytterst marginell och kortvarig effekt). Många tror dock fortfarande att vaccinerade inte kan sprida smitta.

Eget exempel, nu under julen tex var jag som ovaccinerad tvungen att testa mig före julfirandet pga önskan från ett par släktingar. Dessa hade dock ingen rädsla för två personer på julfirandet som endast hade tagit en dos för typ ett halvår+ sedan. Bad dem inte testa sig.

Garanterat hade jag fått skulden om någon hade blivit smittad trots att jag hade färskt negativt test.

redigerat: Och ja var inte så jävla frestande att komma på det där julfirandet. Svarta fåret verkligen. Övervägde fira jul på egen hand men kom för mina föräldrars skull.

Asymtomatisk smitta är bara snick snack. Hela plandemin bygger på skrämseln kring asymtomatisk smitta som i princip inte sker.
Citera
2022-01-05, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Var har du fått detta ifrån?
Vi kan väl se hur det ser ut i UK:

Antal infekterade per 100 000
Vaccinerade (ovaccinerade)

18-29 år: 2,809 (1,603)
30-39 år: 2,985 (1,510)
40-49 år: 3,049 (1,320)
50-59 år: 1,768 (983)
60-69 år: 863 (688)

I Danmark:
9 av 10 Omicronfall står vaccinerade för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in