2021-12-16, 07:38
Medlem
a-mortals avatar
Svt artikeln blev nyss uppdaterad med ett diagram.
Citera
2021-12-16, 07:39
Medlem
Det här är som när över 95 % påstods betala tv-licens.
Citera
2021-12-16, 07:40
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Verkar ju lite märkligt att det är fler för än vad vaccinationsgraden i befolkningen är. Tror dock att siffrorna är hyfsat korrekta.

Folk bryr sig inte eftersom dem själva är vaccinerade. Propagandan, det upp-piskade hatet gentemot ovaccinerade, att man vill få "valuta för pengarna" (inte tagit vaccinet i onödan, varför ska någon annan komma undan) etc.

Skulle tro att majoriteten svenskar tex skulle vara för vaccinationstvång (med lite hjälp av media såklart, propaganda matande). Som sagt dem är ju själva vaccinerade.

Hela den här pandemin cirkusen har tydligt visat folks rätta färger. Att man varit naiv och trott för mycket gott om sina medmänniskor. Hur folk kan manipuleras och styras.
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-12-16 kl. 07:54.
Citera
2021-12-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman
I stort sett alla som jag har träffat är emot! Dessa siffror är självklart inte korrekta.

Man blir som man umgås.
Citera
2021-12-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det kan ju också vara så att 42% (plus 14% av av de 58% som svarade) är emot vaccinpass

Nej det kan det inte. Undersökningen har självklart ett konfidensintervall och det är väl bara att gå till novus för att kolla det istället för att spekulera?
Citera
2021-12-16, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clusia
Äntligen lite nytt syre i debatten:

https://www.svt.se/nyheter/vaccinpassaktuellt

Dock är klippet såklart en nedkortad version. I den fulla versionen i Aktuellt 15/12 kl 21 hör man mer av Peters resonemang.

Och såklart publicerar de en artikel idag att de flesta är för vaccinpass

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/novus-14-procent-motsatter-sig-vaccinpass

Får se vad presskonferensen idag bjuder på.
Citera
2021-12-16, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Hela 86% i åldersgruppen 18-79år är alltså för vaccinationsbevis vid offentliga sammankomster.
Detta är fem procentenheter fler än vad som faktiskt är fullvaccinerade och en procentenhet fler än de som fått endast en dos.

Vad är detta för Nordkorea-siffror och vilka mönsterelever i hjärtvätteri har Novus hittat egentligen?

85,1% är vaccinerade med 1 dos
80,8 är vaccinerade med 2 doser
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Längst ner i inforutan kan man dock läsa;

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis

Vad säger ni?
Är det möjligt att precis alla, plus 0.9%procenteneher, som fått minst en dos är för ett vaccinationsbevis?
Men enbart 68% är för vaccinpass vid sammankomster med över 100 stycken personer.

De intervjuade är verkligen konsekventa i sitt tänk.

Kunde inte rubriken istället vara: 32% är emot vaccinpass vid offentliga sammankomster över 100 personer.
Citera
2021-12-16, 08:12
Medlem
backwardations avatar
Dessa undersökningar är naturligtvis behäftade med stora felkällor, inte minst med tanke på att de rör en infekterad fråga. Tankarna går såklart till riksdagsvalet eller USAs presidentval.
Citera
2021-12-16, 08:14
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Jag tror nog att siffrorna kan vara korrekta. Jag har hittills inte träffat någon som är emot vaccinationsbevis.

Jag träffar många människor, både i jobbet och privat, och har inte heller träffat någon som är emot beviset. Det är väl här på Flashback motståndarna är
Citera
2021-12-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jag träffar många människor, både i jobbet och privat, och har inte heller träffat någon som är emot beviset. Det är väl här på Flashback motståndarna är
32% stödjer inte vaccinationspass vid offentliga sammankomster.

Du kan inte ha så många vänner.
Citera
2021-12-16, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Jag tror nog att siffrorna kan vara korrekta. Jag har hittills inte träffat någon som är emot vaccinationsbevis.

Jag skulle gärna vilja träffa någon som är för vaccinpass och skällt ut denne.

Man är störd om man vill ha pass.
Citera
2021-12-16, 08:19
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz3l
Men enbart 68% är för vaccinpass vid sammankomster med över 100 stycken personer.

De intervjuade är verkligen konsekventa i sitt tänk.

Kunde inte rubriken istället vara: 32% är emot vaccinpass vid offentliga sammankomster över 100 personer.

När tråden startades var inte den informationen redovisad av svt. De har uppdaterat artikeln nyligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in