2021-12-13, 08:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Är detta ett exempel på en korrigering?

Det är svårt att veta vad du menar, tycker jag.
Ja, ditt rabiata utspel hade ingenting med verkligheten att göra.
Citera
2021-12-13, 08:35
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad ska jag inte lyssna på?
På korrupta politiker som inte vet ett skit om virus
Citera
2021-12-13, 08:37
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För att göra det, så behöver man veta befolkningens fördelning mellan olika åldersgrupper. Finns någon sådan uträkning i studien som du hänvisade till?

Studien anger att dödligheten bland åldringar är 5,5%. Med så hög dödlighet bland åldringarna, så har jag svårt att se hur dödligheten i hela befolkningen skulle kunna bli 0,15%. För att det ska vara möjligt, så krävs en extremt liten andel åldringar i befolkningen.

Jag är helt införstådd med att olika demografier löper olika risk. Det kan vara en viktig förklaring till varför västländer, med en stor andel åldringar, har drabbats hårdare än Världen i helhet. Afrika, med en liten andel åldringar, har drabbats anmärkningsvärt lindrigt av Kina-viruset.
Läs studien själv. Dödligheten bland unga är extremt löjligt låg.

Exakt. Länder med högre andel överviktiga har också högre dödlighet. Det handlar om grundhälsa. Varför utlänningar dör i högre grad i Sverige.
Citera
2021-12-13, 08:39
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Nej klart det inte gör. Det är hela poängen med den nya tekniken. Bilar fungerar inte idag som de gjorde 1957.
Det fungerar inte som ett vaccin alls. Därför var CDC tvungna att, i sann sovjetsk ändå, ändra definitionen av vad ett vaccin är. Så lämpligt.
Citera
2021-12-13, 08:44
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad som är än mer intressant är hur traditionella vacciner fungerar med tanke på bredden och Omikrons ursprung långt bak i utvecklingen. Fler som undrar det:

Brian Hjelle, virologist
@hjelle_brian
A whole virus inactivated vaccine like COVAXIN presents more than S antigen to immune system. Can yall remember the virus structural proteins from yesterday? Yay, they include S, N, M and E. Don't know whether non-S determinants add protection but efficacy is near 80%, so.
https://twitter.com/hjelle_brian/status/1470007806052868097?s=20

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
5) COVAXIN notably is not mRNA based nor vector based with an adenovirus like J&J or AstraZeneca or Sputnik. #COVAXIN is an inactivated (dead) virus vaccine that presents the WHOLE (dead) virus to the body for it to learn how to develop immune response. It’s classic old tech.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1469771848036622344?s=20

Sinovac är just ett sådant vaccin. Har använts av miljoner runt om i världen över ett år.
Men EMA har det fortfarande under "rolling review". Hur många månader tog det för EMA att godkänna Pfizer och Modernas?

Omikron vs Sinovac borde gå att studera vid det här laget.
Citera
2021-12-13, 08:47
Medlem
Kvastfeningens avatar
2471 konstaterade Omikron-fall i Danmark och noll av dessa har behövt vård på sjukhus än så länge.
Vi får se hur länge det håller i sig men det ser onekligen bra ut i mina ögon.

Finns det något ända fall i hela norden med Omikron som behövt vård undrar jag?
Samma i UK hur många med Omikron ligger sjukhus?

Om inte så ser detta ut som det ultimata "vaccinet" där alla kommer få en dos, perfekt
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-12-13 kl. 08:50.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja att det inte skyddar mot infektion kan vi vid det här laget konstatera.

Det är också av anledningen din studie tar upp som somliga varnar för att vaccinera mot endast spikproteinet i Sars2, eftersom man kan få just den här effekten. Dvs att viss korsimmunitet ändå finns och förhindrar immunförsvaret att ge respons på andra protein hos specifikt Sars2.

Fortfarande konstateras en viss korsimmunitet, och man kan fråga sig hur det yttrar sig mellan olika länder och populationer.
Detta missförstånd är vanligt.
Att producerade antikroppar skulle något sätt vara låsta mot ett visst antigen.

Så fungerar det inte. Bakom immunresponsen ligger faktiskt verkliga evolutionära processer med selektionstryck för de antikroppsproducerande B-cellerna.

Denna process brukar kallas "affinity maturation" där B-celler konkurrerar om T-follikulära hjälparceller (T-helper cells) cellernas signaler för överlevnad.

B cellerna har en väldigt hög mutationsfrekvens och vid upprepade exponeringar sker därmed en bättre anpassning. Kommer ett nytt patogen, eller likande fortsätter denna evolutionära process.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja att det inte skyddar mot infektion kan vi vid det här laget konstatera.

Det är också av anledningen din studie tar upp som somliga varnar för att vaccinera mot endast spikproteinet i Sars2, eftersom man kan få just den här effekten. Dvs att viss korsimmunitet ändå finns och förhindrar immunförsvaret att ge respons på andra protein hos specifikt Sars2.

Fortfarande konstateras en viss korsimmunitet, och man kan fråga sig hur det yttrar sig mellan olika länder och populationer.
Nja, innan vi når ADE krävs det betydligt större förändringar i RNA:t. Men däremot gradvis försämring av typen som studien presenterar med icke-neutraliserande antikroppar. Ser man hos influensan tydligen.

Men att det skulle vara ett problem med vaccinerna är inte troligt.

Tvärtom kan det förklara varför immuniteten är bättre från vacciner än från infektioner då vaccinerna är mer specifika och därför inte aktiverar gammalt immunologisk minne i lika hög grad.
Citera
2021-12-13, 08:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, ditt rabiata utspel hade ingenting med verkligheten att göra.
Bra att veta vad du, tillsynes utan anledning, tycker. Lägger till det som anteckning i intresseboken här.
Citera
2021-12-13, 08:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Detta missförstånd är vanligt.
Att producerade antikroppar skulle något sätt vara låsta mot ett visst antigen.

Så fungerar det inte. Bakom immunresponsen ligger faktiskt verkliga evolutionära processer med selektionstryck för de antikroppsproducerande B-cellerna.

Denna process brukar kallas "affinity maturation" där B-celler konkurrerar om T-follikulära hjälparceller (T-helper cells) cellernas signaler för överlevnad.

B cellerna har en väldigt hög mutationsfrekvens och vid upprepade exponeringar sker därmed en bättre anpassning. Kommer ett nytt patogen, eller likande fortsätter denna evolutionära process.
Det finns även kritik från samma håll mot ditt resonemang rörande vaccinen, men om du läser vad du citerar så ser du att det inte är en slutsats jag drar.
Jag håller alltså ett annat scenario för troligt än vad arbetet gör, så du kanske ska ta det med honom?

Å andra sidan skulle jag inte slå fast att arbetet har fel, då det fortfarande är så att respons med ineffektiva antikroppar onekligen kan (oftast) försvåra sjukdomen.
Citera
2021-12-13, 08:55
Medlem
Sydkorea kommer snart att lansera ett pilotprojekt för att använda artificiell intelligens (AI), ansiktsigenkänning och tusentals videokameror med slutna kretsar för att spåra rörelsen för personer som är infekterade med coronaviruset

https://www.aljazeera.com/economy/2021/12/13/ai-in-korea
Citera
2021-12-13, 09:04
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
2471 konstaterade Omikron-fall i Danmark och noll av dessa har behövt vård på sjukhus än så länge.
Vi får se hur länge det håller i sig men det ser onekligen bra ut i mina ögon.

Finns det något ända fall i hela norden med Omikron som behövt vård undrar jag?
Samma i UK hur många med Omikron ligger sjukhus?

Om inte så ser detta ut som det ultimata "vaccinet" där alla kommer få en dos, perfekt

Det kan säkert vara en och annan med omikron-varianten som hamnar på sjukhus. Troligen testas alla som blir inlagda, och om så är fallet så kommer inget land klara av att rapportera "äkta" fall, alltså fall där Covid-19 är anledningen till att de lagts in på sjukhus.

Det blir lätt att misstolka statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in