2021-12-13, 09:04
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
2471 konstaterade Omikron-fall i Danmark och noll av dessa har behövt vård på sjukhus än så länge.
Vi får se hur länge det håller i sig men det ser onekligen bra ut i mina ögon.

Finns det något ända fall i hela norden med Omikron som behövt vård undrar jag?
Samma i UK hur många med Omikron ligger sjukhus?

Om inte så ser detta ut som det ultimata "vaccinet" där alla kommer få en dos, perfekt

Det kan säkert vara en och annan med omikron-varianten som hamnar på sjukhus. Troligen testas alla som blir inlagda, och om så är fallet så kommer inget land klara av att rapportera "äkta" fall, alltså fall där Covid-19 är anledningen till att de lagts in på sjukhus.

Det blir lätt att misstolka statistiken.
Citera
2021-12-13, 09:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nja, innan vi når ADE krävs det betydligt större förändringar i RNA:t. Men däremot gradvis försämring av typen som studien presenterar med icke-neutraliserande antikroppar. Ser man hos influensan tydligen.

Men att det skulle vara ett problem med vaccinerna är inte troligt.

Tvärtom kan det förklara varför immuniteten är bättre från vacciner än från infektioner då vaccinerna är mer specifika och därför inte aktiverar gammalt immunologisk minne i lika hög grad.
Jag håller med om det understrukna även om jag finner kritiken relevant. Vid en mutation med ny receptor kan nämligen sådan reaktion fås, men jag skulle säga att ett sådant scenario inte är troligt. Med sådana här boosters vi kör idag kan det dock bli aktuellt.

Du har ju däremot helt fel i att vaccin skulle ge bättre immunitet än naturlig infektion. Att du fortsätter hålla fast vid denna totalt överbevisade felaktighet är bara konstigt. Släpp den!

För att återgå till din postade studie, så är Omikron mer likt förkylningsvirus än tidigare varianter. Hur det påverkar korsimmuniteten återstår att se.

Edit;
Min föreslagna teori förklarar varför barn under 5 år plötsligt drabbas hårdare, om det nu är så, medan vuxna (än så länge) inte tycks bli sjuka.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-13 kl. 09:14.
Citera
2021-12-13, 09:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag håller med om det understrukna även om jag finner kritiken relevant. Vid en mutation med ny receptor kan nämligen sådan reaktion fås, men jag skulle säga att ett sådant scenario inte är troligt. Med sådana här boosters vi kör idag kan det dock bli aktuellt.

Du har ju däremot helt fel i att vaccin skulle ge bättre immunitet än naturlig infektion. Att du fortsätter hålla fast vid denna totalt överbevisade felaktighet är bara konstigt. Släpp den!

För att återgå till din postade studie, så är Omikron mer likt förkylningsvirus än tidigare varianter. Hur det påverkar korsimmuniteten återstår att se.

Edit;
Min föreslagna teori förklarar varför barn under 5 år plötsligt drabbas hårdare, om det nu är så, medan vuxna (än så länge) inte tycks bli sjuka.
Men det säger ju de i studien jag länkade till att det är en möjlig hypotes. Det är det jag refererar till:
/.../However, inhibition of neutralizing antibodies would not impact antigen load in the context
484 of a vaccination, and therefore hCCCoV immunity would not have a similar impact on
485 infection and vaccination. Alternatively, it is also possible that there is no correlation
486 between baseline hCCCoV antibody levels and antibody levels following vaccination
487 because the mRNA vaccines induce such a robust immune response to the SARS-CoV-2
488 spike protein that the efficacy of these vaccines may override the effect of imprinting.

489 Interestingly, a recent report showed that imprinting also led to divergent outcomes
490 following influenza virus infection versus vaccination (Dugan et al., 2020)
https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S1931-3128%2821%2900570-9

Iaf kan jag tänka mig detta.
Citera
2021-12-13, 09:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men det säger ju de i studien jag länkade till att det är en möjlig hypotes. Det är det jag refererar till:
/.../However, inhibition of neutralizing antibodies would not impact antigen load in the context
484 of a vaccination, and therefore hCCCoV immunity would not have a similar impact on
485 infection and vaccination. Alternatively, it is also possible that there is no correlation
486 between baseline hCCCoV antibody levels and antibody levels following vaccination
487 because the mRNA vaccines induce such a robust immune response to the SARS-CoV-2
488 spike protein that the efficacy of these vaccines may override the effect of imprinting.

489 Interestingly, a recent report showed that imprinting also led to divergent outcomes
490 following influenza virus infection versus vaccination (Dugan et al., 2020)
https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S1931-3128%2821%2900570-9

Iaf kan jag tänka mig detta.
Det är helt överbevisat idag att naturlig immunitet ger en bättre immunitet om man menar;
1. Bredare immunitet, dvs bättre skydd mot mutationer
2. Längre period med höga antikroppsnivåer (skyddar mot infektion)

Man kan däremot säga att om man vill med säkerhet hålla fortsatt hög nivå av antikroppar, och prioriterar detta, så är en booster med vaccin då och då att föredra ovanpå den naturliga immuniteten. Dock kan nyttan med det starkt ifrågasättas, och risken ökar förstås också vid högre antikroppsnivåer.
Naturlig immunitet efter infektion med Sars2 är inte detsamma som naturlig immunitet mot förkylningsvirus.

Vad man kan dra för slutsatser av studien, däremot, är att denna vaccinering mot del av spikproteinet (eller eventuellt ett proteinbaserat vaccin mot spikproteinet) kan ge effekt vid längre sjukdomsförlopp efter Sars2 (kan kallas långtidscovid). Detta har också kunnat iakttas vid sådan behandling.
Citera
2021-12-13, 09:36
Medlem
https://rumble.com/vmyx1n-monopoly-who-owns-the-world-documentary-by-tim-gielen.html

https://seemorerocks.is/german-whistleblower-dr-andreas-noack-was-murdered/
Citera
2021-12-13, 09:37
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
2471 konstaterade Omikron-fall i Danmark och noll av dessa har behövt vård på sjukhus än så länge.
Vi får se hur länge det håller i sig men det ser onekligen bra ut i mina ögon.

Finns det något ända fall i hela norden med Omikron som behövt vård undrar jag?
Samma i UK hur många med Omikron ligger sjukhus?

Om inte så ser detta ut som det ultimata "vaccinet" där alla kommer få en dos, perfekt:yes:
Hoppas det även gäller de med "uppfuckat" immunsystem från vaccinet.
Citera
2021-12-13, 09:46
Medlem
Citat:

Omikron gör alla jämlika. Vaxxtards har inte längre någon ihopfantiserad hög häst att sitta på. Vips så blev allt de baserat sitt kastsystem och identitet på omintetgjort.

Det intressanta är att pandemier verkar ha en limit på 2-3 år. Antingen så slår flockimmunitet till eller så muterar viruset till något harmlöst. Jag trippar ut på en gren och säger att nu är det över. Vaccinpass och restriktioner kan slopas. Nu.
Citera
2021-12-13, 09:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Omikron gör alla jämlika. Vaxxtards har inte längre någon ihopfantiserad hög häst att sitta på. Vips så blev allt de baserat sitt kastsystem och identitet på omintetgjort.

Det intressanta är att pandemier verkar ha en limit på 2-3 år. Antingen så slår flockimmunitet till eller så muterar viruset till något harmlöst. Jag trippar ut på en gren och säger att nu är det över. Vaccinpass och restriktioner kan slopas. Nu.
Restriktioner bör hållas, i mitt tycke, fram till dess säsongen är över för influensa, RS och covid. Därefter bör vi lyfta dem varsamt.
Med restriktioner menar jag då de vi lade som grund, och som Maggan nu tydligen skiter i till förmån för belöning/ straffsystemet som endast kommer att förvärra situationen.
Citera
2021-12-13, 09:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är helt överbevisat idag att naturlig immunitet ger en bättre immunitet om man menar;
1. Bredare immunitet, dvs bättre skydd mot mutationer
2. Längre period med höga antikroppsnivåer (skyddar mot infektion)

Man kan däremot säga att om man vill med säkerhet hålla fortsatt hög nivå av antikroppar, och prioriterar detta, så är en booster med vaccin då och då att föredra ovanpå den naturliga immuniteten. Dock kan nyttan med det starkt ifrågasättas, och risken ökar förstås också vid högre antikroppsnivåer.
Naturlig immunitet efter infektion med Sars2 är inte detsamma som naturlig immunitet mot förkylningsvirus.

Vad man kan dra för slutsatser av studien, däremot, är att denna vaccinering mot del av spikproteinet (eller eventuellt ett proteinbaserat vaccin mot spikproteinet) kan ge effekt vid längre sjukdomsförlopp efter Sars2 (kan kallas långtidscovid). Detta har också kunnat iakttas vid sådan behandling.
Men så här är det. Det finns fortfarande obesvarade frågor från rena observationer där vacciner tycks fungera bättre än immunitet. Ett tydligt exempel är Iran där man inte har sett någon avmattning trots flera vågor. Ingen har riktigt svaret varför mer än att man ser detta fenomen att infektion inte verkar ge någon immunitet på populationsnivå:

Excess deaths associated with the Iranian COVID-19 epidemic: A province-level analysis

Samma i Brasilien:

Resurgence of COVID-19 in Manaus, Brazil, despite high seroprevalence

https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

Båda länderba ser nu till slut en minskning efter det att vaccinationerna kommit igång.
Citera
2021-12-13, 10:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men så här är det. Det finns fortfarande obesvarade frågor från rena observationer där vacciner tycks fungera bättre än immunitet. Ett tydligt exempel är Iran där man inte har sett någon avmattning trots flera vågor. Ingen har riktigt svaret varför mer än att man ser detta fenomen att infektion inte verkar ge någon immunitet på populationsnivå:

Excess deaths associated with the Iranian COVID-19 epidemic: A province-level analysis

Samma i Brasilien:

Båda länderba ser nu till slut en minskning efter det att vaccinationerna kommit igång.
Det finns flera tänkbara alternativa förklaringar.

Vi vet dock risken för återinfektion är låg, åtminstone bland vita.

Det kan handla om genetiska anlag
Det kan handla om generellt dålig folkhälsa
Påverkar ländernas olika vaccinationsprogram för barn?
Beror det på allt bättre kontroll (smittspårning/ tester)?
Beror det på allt bättre sjukvård?

Som sagt;
Att naturlig immunitet är bättre enligt premisserna jag gav i inlägget ovan är helt fastslaget.
Citera
2021-12-13, 10:08
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:

Samma i Brasilien:

Fallen började ju rasa brant i slutet på Juni för Brasilien, då var bara 12% fullvaccinerade. 7 dagars rullande medelvärdet sjönk med 30% på bara några dagar. Sjönk till hälften på mindre än 3 veckor.
Hur du kan få det till en vaccineffekt förstår inte jag.
Citera
2021-12-13, 10:14
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:

Samma i Brasilien:

Samma med Iran, deras kurva började falla brant i mitten på augusti, då var 5% fullvaccinerade. Otroligt att du kan se ett samband i minskat smittspridning och vaccination i dessa två länder.
I mitten på september har smittan rasat till hälften och det är då fortfarande bara 14% fullvaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in