2021-12-12, 17:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det fetade;
Det vet vi bara om vi vet hur registreringen ser ut. Om alla som fått endast en dos räknas som ovaccinerade i statistiken blir det fel.
Ja, det skulle innebära att skillnaden blir mindre mellan vaccinerade och ovaccinerade i statistiken, än den faktiskt är, eftersom även 1 dos ger ett litet skydd.
Citera
2021-12-12, 17:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ber om ursäkt. Ett inlägg har fallit bort. Jag hittar det inte men är säker på att jag skrev det. Kanske gjorde bort mig när jag skulle posta det.

Fåna dig inte, det inlägg jag flera gånger länkat till genom citeringsfunktionen är inte svårt att hitta. Det var det inlägget jag svarade på. Tror du slingrar dig.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det var ett inlägg du gjorde om självmordsbombare och offerkoftor. Citerar återigen formeln du gav:

Citat:
Det reducerar R-talet med minst en faktor
(1-1/R) -(A*Ve) där A är andelen som vaccinerar sig och Ve är vaccineffektivitet, allt annat lika.
Citera
2021-12-12, 17:29
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Är det billigt att beställa en statistisk undersökning?

Om den finns så bör den inte kosta mycket ..
Citera
2021-12-12, 17:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, det skulle innebära att skillnaden blir mindre mellan vaccinerade och ovaccinerade i statistiken, än den faktiskt är, eftersom även 1 dos ger ett litet skydd.
Nej, 1 dos ger visst skydd efter 2-3 veckor.

Det vore för övrigt konstigt om man inte riskerade svårare sjukdom i händelse av infektion efter vaccination men innan immunitet efter vaccination erhållits. Det är därför du ska vara frisk vid all vaccinering.
I normala fall behöver man inte fundera så speciellt mycket på det, men när vi har en epidemi och skenande smittspridning (alltså inte nu, men vi har haft) så kan statistik över sjuka och döda påverkas av det faktumet.
Citera
2021-12-12, 17:31
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Vaccinet är nyare än viruset. Vi vet mindre om det. Biverkningsrapporterna flödar in. Har du någon studie på 5-åringar i Sverige att luta dig på?

Dessutom pratade snubben du citerade om att det skulle skydda andra och avlasta sjukvården. Är det verkligen 5-åringars roll att användas för det?

Dessutom helt galet att han framställer det som att vaccinerade inte kan smittas och smitta, vilket bara får motsatt effekt, ingen är vaksam på deras möjlighet att smitta. Så stackars farmorsmor.

Hur kan du undgå att se galenskapen?

Det var danska Läkemedelsverket jag citerade för en i tråden frågade om Danmark inställning .. ingen snubbe ..
Citera
2021-12-12, 17:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ber om ursäkt. Ett inlägg har fallit bort. Jag hittar det inte men är säker på att jag skrev det. Kanske gjorde bort mig när jag skulle posta det.

I vilket fall.

R talet är proportionellt mot antalet mottagliga individer.
R'=R0*(1-p) där 1-p är antalet mottagliga individer för smittan att infektera.

p=x+y+AVe där x och y är de som antingen bär på smittan eller har burit på den.

Av detta kommer således, med villkoret för spridningen att stabiliseras p=1-1/R0. Således blir (1-1/R0)-AVe=x+y

Och R'=R0(1-p) => R'=R0(1-(x+y+AVe)), som är en funktion av tiden. Som alla beräkningar med populationsandelar begränsas både x och y och AVe på det sätt att summan av dem måste vara mindre än 1. Det som följer av detta är följande:
https://www6b3.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP470198803g6be207a7a00000i29dc0h6bid64ei?MSPStor eType=image/gif&s=18

Y axeln visar visar vilken fraktion av R som återstår när p går mot 1.

Med en Ve på 73 procent fås följande:
https://www6b3.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP448223952f16i2bad19i00002278e83888h8bd4d?MSPSto reType=image/gif&s=14

73 procent kommer härifrån:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext

DVS, R' reduceras hela vägen när A ökar givet en vaccineffektivitet.

Det är inte konstigare än att genomgångna infektioner också reducerar smittsoridningstakten.

Ja, ett snitt på hur många nya smittade varje smittad orsakar.

Du kan bortse från dessa 2-3 veckor om du vill.

Och män allvarligt överrepresenterade. De utgör 70 % av IVA-patienterna under hela pandemin.

Och vaccinerade män utgör en lägre storleksnormaliserad andel.

Det är ju detta du inte verkar begripa. Det är ju därför vaccinerade kan springa runt, för att de sprider lika lite som ovaccinerade i högre grad av isolation. Skulle ovaccinerade också springa runt, så skulle jämviktsläget förskjutas och sjukvården skulle riskera att överbelastas.

Ponera att du har ett R-tal på 1.0 för 80 procent av befolkningen. Om endast dessa tillåts ränna runt hålls spridningen stabil. Om vi öppnar upp för 20 procent med ett R-tal exvis på 1.6 skulle då det gemensamma R-talet för båda grupperna bli högre än 1.0 (1.2). Vilket skulle kunna innebära utmaningar för samhället.

Restriktioner reducerar också R-talet, det är hela vitsen med dem, för att samhället ska orka med spridningen. Det är så vi får kompensera för ovaccades förhöjda R-tal.

Ok. Du kan nog anta att risken för smitta två individer emellan följer inversa kvadratlagen med ett visst tidsberoende.

Ja, det är snittet som är det enda relevanta för samhällskonsekvenserna. Vad som händer om massor av människor med en viss risk har ett visst beteende som korrelerar med risken.

Jag har skrivit det tidigare men måste uppenbarligen återupprepa mig.

Det är inget straff. Det är ett sätt att tillåta ett öppnare samhälle. Och de ovaccade gynnas också av det. De ovaccade är närsomhelst välkomna att reducera sina risker att infekteras och belägga sjukvården. Fungerar inte vaccinpasset och spridningen blir problematisk ändå kommer som sagt restriktionerna att även börja innefatta vaccinerade.
Intressant att i din formel räknas de som haft infektionen utan reducerande faktor, medan de vaccinerade måste multipliceras med en vaccineffektivitetsfaktor, och vi vet ju alla hur ineffektivt vaccinet är! Som ovaccinerad som haft viruset reducerar jag alltså smittspridningen mer än en vaccinerad. Enligt din formel. Långvarigare dessutom. Och med ett bredare spektrum antikroppar.

Vaccinet är skit.

Dessutom antar jag att du ur A bör dra bort de som redan haft viruset, annars räknas de två gånger. Alltså tillför det noll och intet enligt din formel att vaccinera de som redan haft covid.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-12 kl. 17:46.
Citera
2021-12-12, 17:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det var danska Läkemedelsverket jag citerade för en i tråden frågade om Danmark inställning .. ingen snubbe ..
Fy vad du börjar bli tröttsam. Nån snubbe på läkemedelsverket då.
Citera
2021-12-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenkilo
Är väl bara en tidsfråga innan FHM uppgraderar restriktionerna till nivå 2 från 1. Smittspridningen kommer öka under hela december-mars så det är väl lika bra och dra handbromsen nu under några månader.

Vad tror ni?

Österrike öppnar nu upp för vaccinerade, deras smittotal har sjunkit till vår nivå, blir intressant att följa om vår siffror kommer öka i samma takt som deras
Citera
2021-12-12, 17:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Fy vad du börjar bli tröttsam. Nån snubbe på läkemedelsverket då.

I sak tycker jag Finland och Sverige har en bättre bedömning då de fortsatt avvaktar att rekommendera under 12 år. Men skribenten jag citerade efterfrågade den danska inställning.. Det var det du citerade mig på.
Citera
2021-12-12, 17:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Österrike öppnar nu upp för vaccinerade, deras smittotal har sjunkit till vår nivå, blir intressant att följa om vår siffror kommer öka i samma takt som deras
Med tanke på att Österrike även har haft rejält strikta restriktioner blir det även intressant att jämföra våra och deras sjukhuspatienter gällande andra infektioner än Sars2.
Citera
2021-12-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns ett till problem.

Naturligt immuna får ibland högre antikroppsnivåer efter första dosen än icke- immuna före vaccination får av andra dosen.
Ett starkare svar kan ge kraftigare eventuell inflammation på det ställe i kroppen vaccinet har verkat. Kanske. Troligen.

Dvs;
Vem vet?

"Antikroppsnivåerna som ses hos de personer som först haft covid-19 och därefter vaccinerats med en dos av Astrazenecas Vaxzevira är lika höga eller högre mot alla varianter vi testat. Detta gällde också deltagare som haft covid-19 för ett år sedan. Det talar för att det kan räcka med en vaccindos om man tidigare har haft covid-19, även om det har gått en lång tid sedan infektionen, säger Charlotte Thålin."
https://www.lakemedelsvarlden.se/svensk-studie-stoder-att-en-vaccindos-kan-racka/

Edit;
Man behöver även lägga till att många yngre barn ännu inte har ett fullt reglerat immunförsvar.

Ja, detta är dessutom välkänt och ignoreras.
Man bör åtminstone enbart ge en dos till barn som redan har antikroppar.
Citera
2021-12-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det var ju i Danmark ..

Så den samlade expertisen i världen inkludera inte Danmark?
Eller är det selektiv vilka länder som omfattas?
Hur ser reglerna ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in