Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
För den som inte klickar länkar (egentligen gör inte jag heller det) så ska danskarna börja specificera sjukvårdsinläggningarna med hur många som vårdas för faktisk covid. Nu innehåller deras siffror alla som vårdas på sjukhus och har covid, oavsett anledning till vården (i artikeln nämnd någon som är covidsmittad och bryter ett ben som exempel. Anledningen till vården är benbrott)
UK:s siffror är samma.
Är det någon som vet vad Sveriges siffror faktiskt visar? Har inte tänkt på det innan. Jag antar att IVA faktiskt är vård pga covid. Men helt säker är jag inte..
Så här skriver SVT om sin statistik.
Diagrammet visar antalet personer som vårdats för covid-19 på intensivvårdsavdelning varje given dag de senaste fyra veckorna.
Det tolkar jag som om de vårdas
för covid och inte bara är smittade men vårdas
för något helt annat.
Men så här skriver FoHM i sin veckorapport
Hittills har 59 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 50 vilket är högre än de föregående tre veckorna då medeltalet var 38 patienter per vecka.
Det tolkar jag som om de vårdas på IVA, oklart för vad men är bekräftade smittade med covid.
Håller med dig. Hade varit schyst att få det bekräftat hur det ligger till i Sverige.
Det måste ju stå någonstans på SIR om vilka de rapporterar.