2021-12-10, 22:44
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, knappast.

En annan sak jag sett. Tydligen kan AZ-vaccinet fungera snäppet bättre mot Omikron särskilt i kombinationer.

Har inte du förstått än, att det ej går att vaccinera mot något som man ej utvecklar immunitet mot?
Citera
2021-12-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är halmgubbar allt du kan prestera?

För mig är det helt ointressant hur du och dina eventuella barn förhåller er till vaccinering. Det ligger utanför mitt ansvar, varför jag nöjer mig med att presentera fakta från befintlig statistik. (FoHM)

Jag är så less på denna skit nu och alla äckliga koncensus mobbare och alla lögner.
Ge statistik på tidigare friska 9 åringar som hamnar på IVA samt avlidna
Citera
2021-12-10, 22:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sverige har väl också haft en rätt lugn deltavåg.

Du pratar bara i kvalitativa termer om en reduktion och mer öppet etc. Frågan är väl snarare hur mycket mer reduceras det och till vilket pris?

Utan att kvantifiera kan du inte göra en proportionalitetsbedömning!

Det finns ett stort antal publicerade studier som undersöker vaccineffektivitet. Det är ett bra lägre mått att utgå ifrån. Det är den direkta effekten på smittspridning och inläggningar och död.
FHMs veckorapporter visar också bra statistik som är enkel att ta till sig. Även socialstyrelsen exempelvis här

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Men detta är ju siffror du inte kan ha missat, då de och liknande kvantifieringar av relevans presenterats ett stort antal ggr i tråden.

Till vilket pris? Vaccin så klart.

Citat:

Hur stor tror du egentligen vinsten rent kvantitativt blir av att pressa de sista ovaccinerade genom repressalier utestängning och försämrade försörjningsmöjligheter? Rent kvantitativt alltså?

Det reducerar R-talet med minst en faktor
(1-1/R) -(A*Ve) där A är andelen som vaccinerar sig och Ve är vaccineffektivitet, allt annat lika.

Hur stor reduktion vill du se innan du blir en del av A? Varför behöver andra vara det men inte du?
Citat:

Tänk då på att många redan har naturlig immunitet, många löper mycket liten risk att hamna på sjukhus för covid, och alla tycks ha klarat sig bra de första 20 månaderna av pandemin. Tror du verkligen det skulle ha en omvälvande effekt på utvecklingen?

Vaccinet reducerar fortfarande effekterna av viruset. De med genomgången infektion får ett bättre skydd efter vaccination. Här bör du också kvantifiera om du ska låtsas ha en balanserad syn.

Citat:

Och dessa som inte vill vaccinera sig ska sen tvingas, eller pressas, inte bara en gång utan ett okänt antal gånger. Hur uppskattar du den kostnaden i mänskligt lidande, att upprepade gånger tas ifrån sin grundlagskyddade rättighet om än inte med den grad av tvång att någon bryter sig in i ditt hem, brottar ner dig och sticker en spruta i dig inför dina förskräckta barn utan "bara" med sanslösa böter för att ruinera dig, utstötning, utestängning, förnedring eller gud vet vad de ursparade myndigheterna kan hitta på? Eller nästan värst av allt en överbeskyddande attityd att "ta hand om" och skydda dig eftersom du införs plötsligt betraktas som så skör och känslig att du inte längre antas tåla kontakt med andra på bussar och tåg.

Framför allt tar du ifrån folk deras självständighet, nominellt i vetenskapens namn - precis som förra gången det begav sig då rashygienen, den tidens hyllade medicinska vetenskap, motiverade landets skamliga tvångssteriliseringar.

Nu är det virushygienen som ska krossa folk med 'vetenskapliga" argument som knappast motiverar det extrema ingrepp man gör i folks liv när man tar ifrån dem den så viktiga grundlagskyddade rättigheten att avstå medicinsk behandling, eller i alla fall inte kunna utnyttja den rättigheten utan att betala ett orimligt pris.

Och allt detta i ett skede då vissa regioner knappt hade någon covidpatient på sjukhus. Visst, det ökar nu, men hur mycket av den smittspridningen står inte de vaccinpassade för? De som får leva på utan begränsningar i den naiva föreställningen att vaccinpasset garanterar större trygghet än vad som i verkligen är fallet.
Människors inbillade offerkoftor som baserar sig på väderkvarnar och missförstånd vet inte sitt eget bästa. Deras beslut går också ut över andra än de själva. Det låter hårt och kanske "arrogant" men så är det. På samma sätt som att Säpo förhindrar självmordsbombare att göra vad de tror är bäst utifrån sina föreställningar som inte har med verkligheten eller vetenskap att göra. Det är också en frihetsbegränsning att förbjuda människor att spränga sig i luften.

Jag likställer inte antivaxare med självmordsbombare. Självmordsbombare har en långt mer avskyvärd illusion som de arbetar efter för att uppnå. Men samma princip gäller. Felbeslut baserat på okunskap och illusioner.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-10 kl. 22:50.
Citera
2021-12-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Du vet att man avbröt försöken med 3 doser i USA på grund av biverkningarna.

Vad tror du händer om man hugger människor 3 gånger till ovanpå det?

Menar du att fruktansvärda biverkningar drabbar gemene man vid 3:e dosen?

Det verkar inte avspeglas i Sverige trots att ett flertal pensionärer tagit en booster.
Citera
2021-12-10, 22:52
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Börjar bli duktigt irriterad på vaccinerade personer som inte kan knipa igen.
Det går inte en vecka på mitt jobb där jag blir dumförklarad till varför jag inte vaccinerat mig, börjar nästan bli att jag inte vill komma in till jobbet och möta dessa knäppskallar om dagarna, för att helt enkelt slippa deras påhopp. Att jag inte vill vaccinera mig och mina anledningar därtill är min ensak inte deras.

Om folk vill vaccinera sig, låt dem vaccinera sig, vill folk inte vaccinera sig låt dem vara ifred för deras val!

Printa ut den Svenska artikeln i TS, lägg på fikabordet....
(FB) Vaccinet är "AIDS" på spruta

Borde få tyst på trollen.
Citera
2021-12-10, 22:56
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Menar du att fruktansvärda biverkningar drabbar gemene man vid 3:e dosen?

Det verkar inte avspeglas i Sverige trots att ett flertal pensionärer tagit en booster.

Vi får vänta och se. Amerikanska gener borde ej skilja sig mycket åt mot Svenska.
Citera
2021-12-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vi får vänta och se. Amerikanska gener borde ej skilja sig mycket åt mot Svenska.

Då verkar det inte vara någon fara på taket, med tanke på att inte omfattande biverkningar konstaterats.
Citera
2021-12-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Nej det är totalt, alla möjliga orsaker.

Måste vara influensa, parainfluensa eller RSV som spökar. Dom virusen skapar en vårdtyngd som måste räknas med när man bedömer åtgärder mot covid. Slappa restriktioner ger spelrum för andra virus.
Citera
2021-12-10, 23:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Till vilket pris? Vaccin så klart.
Om människor vore boskap kanske, men det är de inte. Tror du människor är boskap?

Citat:
Det reducerar R-talet med minst en faktor
(1-1/R) -(A*Ve) där A är andelen som vaccinerar sig och Ve är vaccineffektivitet, allt annat lika.
Men allt annat är inte lika. Ju fler som vaccinerar sig desto fler kan gå på nattklubb så desto mer smitta. Var någonstans ryms det i din behändiga lilla formel?

Citat:
Vaccinet reducerar fortfarande effekterna av viruset. De med genomgången infektion får ett bättre skydd efter vaccination. Här bör du också kvantifiera om du ska låtsas ha en balanserad syn.
Ska jag kvantifiera när det är du som påstår? Ok, om du tvättar händerna fyra gånger på raken blir de renare än om du tvättar dem en gång, men betyder det att du behöver tvätta dem fyra gånger?

Less is more.

Citat:
Människors inbillade offerkoftor som baserar sig på väderkvarnar och missförstånd vet inte sitt eget bästa. Deras beslut går också ut över andra än de själva. Det låter hårt och kanske "arrogant" men så är det. På samma sätt som att Säpo förhindrar självmordsbombare att göra vad de tror är bäst utifrån sina föreställningar som inte har med verkligheten eller vetenskap att göra. Det är också en frihetsbegränsning att förbjuda människor att spränga sig i luften.

Jag likställer inte antivaxare med självmordsbombare. Självmordsbombare har en långt mer avskyvärd illusion som de arbetar efter för att uppnå. Men samma princip gäller. Felbeslut baserat på okunskap och illusioner.
Det där säger allt om din attityd. Men eftersom du uppenbarligen saknar normal förståelse för normala människor så det är lönlöst försöka övertyga dig om hur avskyvärd din illusion är som du arbetar för att uppnå. Man kan bara tycka synd om dig.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-10 kl. 23:57.
Citera
2021-12-10, 23:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Måste vara influensa, parainfluensa eller RSV som spökar. Dom virusen skapar en vårdtyngd som måste räknas med när man bedömer åtgärder mot covid. Slappa restriktioner ger spelrum för andra virus.
Strikta restriktioner reducerar motståndet mot andra virus.
Citera
2021-12-11, 00:17
Medlem
outoftheblues avatar
Det är inte alla i Nya Zeeland som gillar deras vaccinationshets. En läkare som var mot vaccinet blev avslöjad då hon skrev falska intyg åt patienter som ville slippa, och på annat håll fick en man 10 vaccindoserna på en dag då han vaccinerade sig för andras räkning.
A man who was vaccinated against Covid-19 up to 10 times in one day on behalf of other people has prompted a warning from the Ministry of Health about the dangerous behaviour.
https://www.nzherald.co.nz/nz/covid-19-delta-outbreak-man-got-10-vaccine-shots-in-a-day-ministry-of-health-investigating/2ZDJLPLPM2NFG5KW5N4LEGRKWY/
Shocking moment doctor is caught issuing fake Covid vaccine exemption certificates to anti-vaxxers - and she even coaches patients on how to trick people into believing they're real
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10290413/Christchurch-New-Zealand-Doctor-caught-issuing-fake-exemptions-dont-want-Covid-jab.html
Citera
2021-12-11, 00:53
Medlem
outoftheblues avatar
10 dagars husarrest - so to speak - för att ha gått på nattklubb!

I länder där de smittspårar kan man bli ombedd att isolera sig i 10 dagar bara för att ha varit på samma nattklubb eller pub som en smittad.

Det norska julbordet där 60 av 120 testade positivt efteråt, trots att alla var vaccinerade och testat negativt innan, är inget undantag.
Thaulow said all the cases had been treated as if they had the Omicron variant and told to self-isolate for seven days. At least 41 of those infected live in Oslo.

Authorities scrambled to find close contacts of the employees to get them to quarantine for ten days, warning everyone who was at the Oslo bar between 10:30pm on Friday and 3am on Saturday to isolate.

At least one of the people infected was out in the community, at the Old Irish Pub at Majorstuen, on Saturday evening and the Oslo Municipality have also encouraged anyone who was there between 10pm and 1am to quarantine.

'At the moment one person is confirmed as infected with Omicron but more cases are expected,' the city said in a statement.

'We are working actively with contact tracing to limit the spread and prevent bigger outbreaks.'
Har man inga såna planer för Sverige? Om alla inte bara visar upp utan även registrerar sig med sitt pass när de går på krog så skulle de kunna få en glad liten överraskning några dagar senare då de uppmanas isolera sig i 10 dagar för att det bland de vaccinerade krogbesökarna funnits en smittad.

Tänk att inte kunna gå på krog eller bio utan att veta att det kanske leder till husarrest i 10 dagar! Festa på Lucia, bli tillsagd att sitta inne fram till jul. Julbord med kollegorna? Husarrest över nyår.

Alla ni som skriker efter åtgärder för att minska smittan, varför vill ni inte ha smittspårning och isoleringskrav för alla som varit på samma tillställning som någon smittad? Då jäklar skulle det kunna sparas in pengar på sjukvården. Varför göra något halvhjärtat?

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10267251/Christmas-party-leaves-50-60-people-infected-suspected-Omicron-Covid-Norway.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in