2021-12-11, 09:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Alla åtgärder vi kan"

Suck
Tycker du att vi ska släppa på allt i det här läget?

Jag vill återgå till det normala så fort som möjligt men en hållbar sådan faktiskt.
Citera
2021-12-11, 09:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tycker du att vi ska släppa på allt i det här läget?

Jag vill återgå till det normala så fort som möjligt men en hållbar sådan faktiskt.
Nej, jag tycker att vi ska hålla oss till strategier som är vetenskapligt belagda så som effektiva för folkhälsan. Dit hör verkligen inte "allt vi kan göra för att minska spridningen av Sars2".
Citera
2021-12-11, 09:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, jag tycker att vi ska hålla oss till strategier som är vetenskapligt belagda så som effektiva för folkhälsan. Dit hör verkligen inte "allt vi kan göra för att minska spridningen av Sars2".
I vad i detta får dig att tro att jag säger något annat?
Citera
2021-12-11, 09:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tycker att AT varit den ärligaste genom pandemin.

Föreställ dig dock att ha så gott som alla länder, WHO, Bryssel
och tillsist regeringen emot dig! Detta samtidigt som journalister misstolkar det du försöker förmedla till folket! Till och med POTUS hånar dig!

"Ni" vann, nu kör Maggan efter vad de vill i Bryssel och skiter i Tegnell.

Citat:
Det kan man tycka, men jag har förståelse för att AT inte pallade trycket. Jag ser ju själv uppförsbacken när våra journalister drar igång sina narrativ. De är som en jäkla vägg av sirap att försöka ta sig förbi.

Citat:
Jag kan inte se någon alarmism i detta faktiskt. Du läser in något som inte finns. Jag bara efterlyser normala försiktighetsåtgärder, det vi redan gör. Gå och ta din tredje spruta. Vacciner hjälper. Situationen i Sverige är talande. Om vi fortsätter på inslagen väg med sunda restriktioner också kommer vi att slippa lindrigt undan den här gången.

Värre är det för länder där deltan härjar för fullt.
Nu vet du vad jag tycker.
Citera
2021-12-11, 09:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
I vad i detta får dig att tro att jag säger något annat?
Du är ju nöjd med de politiska och ovetenskapliga beslut som tagits hittills för den här vågen som nu kommer.
Citera
2021-12-11, 09:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nu vet du vad jag tycker.
Jag vet faktiskt inte vad du vill komma med egentligen.
Citera
2021-12-11, 09:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du är ju nöjd med de politiska och ovetenskapliga beslut som tagits hittills för den här vågen som nu kommer.
Nej, jag hänvisar till pågående diskussion bland experter där ute. Framförallt att vi än så länge bör låta bli att ha bestämda åsikter. Vi vet litegrann dock. Låt oss gå på det tills vidare. T.ex. att dubbelvaccinering eller genomgången sjukdom inte ger något bra skydd mot Omikron eller inget alls snarare.
Citera
2021-12-11, 09:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Har ni haft obligatorisk kontorsnärvaro?
Det hette ju att man skulle införa en stegvis återgång till kontoren, det var ju inte så länge sedan ändå. Vet inte hur snabbt en del företag har tagit de där stegen.

Det gick ut information att det normala var att man var på kontoret. Hemarbete skulle inte schemaläggas men man kunde efter pratat med chefen jobba hemma enstaka dag max 1 dag i veckan.

Resultatet blev att i princip alla gick tillbaka till 100 procent på jobbet direkt. Dvs ingen stegvis återgång.

Sker viss "smittspårning" o folk blir hemskickade om de jobbat nära en som testat positivt. Men alla testar sig inte o vissa går till jobbet med tydliga symptom på luftvägsinfektion.

En skola i närheten där många anställda har sina barn är nära att uppnå flockimmunitet. Föräldrar lämnar sjuka barn till skolan.
Citera
2021-12-11, 09:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kan det då vara idé att ta vaccin för att minska risken för långvarig ohälsa till följd av infektion?

Jag vill inte tvinga någon att ta vaccin. Jag vill bara varna andra på att inte falla för vaccinmotståndarnas vilseledande retorik. Det jag retar mig mest på, är att vaccinmotståndarna bedömmer vaccinerna utifrån en helt annan filosofi än dom bedömmer viruset. När vaccinmotståndarna bedömmer viruset, så ser dom endast till andelen överlevare. Men när vaccinmotståndarna övergår till att bedömma vaccinet, så anser dom genast viktigt att se till andra möjliga effekter på hälsan. Vaccinmotståndarna skiftar hela tiden mellan att bara se till dödsfall, och att även se till andra effekter på hälsan. Jag vill uppmärksamma andra på vaccinmotståndarnas knep för att vilseleda.

Det är vaccinmotståndarna som betecknar sig själva som renblodiga, eftersom dom inte har utsatt blodet för dom spike-proteiner som vaccinerna alstrar. Jag har inte fått grepp om vad vaccinmotståndarna anser om spike-proteiner som har alstrats av viruset. Är man renblodig även efter infektion?

Din förvirring skulle nog minska, om du insåg att det finns tusen olika orsaker till att man är emot covidvaccinen. Du kan inte, någonsin, klämma in alla i samma mall. Det är inte en motsägelse, om det inte är samma person som står för motsägande åsikter.
Citera
2021-12-11, 09:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, jag hänvisar till pågående diskussion bland experter där ute. Framförallt att vi än så länge bör låta bli att ha bestämda åsikter. Vi vet litegrann dock. Låt oss gå på det tills vidare. T.ex. att dubbelvaccinering eller genomgången sjukdom inte ger något bra skydd mot Omikron eller inget alls snarare.
Vad vi inte vet, åtminstone inte offentligt, är vilken effekt ett vaccinationsprogram med en tredje dos, speciellt mitt under en ny våg, kan ge på folkhälsan. Jag vill helst inte posta länken här, men gör det ändå;

"Consider what we are witnessing here. We have a vaccine whose recipients are suffering fewer deaths by causes other than covid and hence are benefitting from improved mortality. It appears very unlikely that this can be from the vaccine since the very best we can hope for is that the vaccine is causing no adverse reactions leading to additional non-Covid deaths. Instead, we have the unvaccinated who are suffering increased non-Covid mortality, especially in the near term close to the vaccine rollout for each age group.
This is enigmatic. Does the vaccine have short-term benefits beyond reducing Covid deaths? Is undetected Covid increasing mortality in the unvaccinated in a way that presents itself as other causes of death? If so, why would it be staggered by vaccine rollout periods across age groups? None of these possible reasons make any sense so we need to look elsewhere for a more plausible explanation"

https://www.researchgate.net/publication/356756711_Latest_statistics_on_England_mortality_d ata_suggest_systematic_mis-categorisation_of_vacci ne_status_and_uncertain_effectiveness_of_Covid-19_vaccination

För att ingen ska missförstå;
Jag påstår inte att det finns en konstaterad förhöjd risk, men jag påstår att den data som finns och är relevant för risk/ nytta- bedömning vid vaccination innehåller fel vilka ger en missvisande bild av vaccinens effekt.

Förutom det är införandet av belönings/bestraffningssystemet gällande vaccinering helt ovetenskapligt och de indikationer som nu kommer säger snarare att vaccinpass ger ökad smittspridning. Så går det när politiker grundar sina åtgärder på aktivism istället för på vetenskap.
Citera
2021-12-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De får inte jobba med symptom. Då ska de vara hemma och testa sig.
Samma gäller på det sjukhus frugan jobbar på. De ska vara hemma om de har symptom och sedan testa sig.
Samma gäller de flesta arbetsplatser
Fattar du inte alls hur det fungerar?

Är du arbetslös eller varför vet du inte hur det fungerar?
Nej, jag är inte arbetslös. Jag skriver om hur jag tycker att det borde vara. Fattar du inte det? Eftersom det rör sig om ett för de allra flesta harmlöst virus så behövs inga åtgärder förutom att skydda riskgrupper så gott det går. Tänk hur många dödsfall, psykisk sjukdom och ekonomiska problem som kommit av hanteringen av "pandemin". Det är fler svårt drabbade av hanteringen av pandemin än av själva viruset.
Citera
2021-12-11, 10:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag tycker inte heller att de borde använda någon form av vaccinpass eller covidbevis, covidpass, men om de nu gör det så borde det vara en självklarhet att inkludera även negativa tester och genomgången sjukdom så att alla har en chans att använda dem, oavsett om man går med på just de här medicinska behandlingarna eller inte.

I det här läget borde de inte använda vaccinpass överhuvudtaget. Med omikron kommer nya förutsättningar som ställer tanken om vaccinpass på ända. Det spelar ingen roll om man tar 50 doser av mRNA vaccin, det kommer bara att snurra vidare.

Ja, det är märkligt, och det är tydligt att det finns en vaccinationstvångs-agenda.

Motiveringen från FHM/regeringen är ytterst märklig - att det ändå är så få som har tagit korrekta tester, d v s när covidtestet har utförts av sjukvårdspersonal. Om de nu anser att testerna fungerar - varifrån skulle isåfall de positiva utslagen ha kommit ifrån, när folk själva har gjort testen hemma? Ser de en risk att folk har kört provstickan i en mango eller en get istället...?

Med det sagt, så vill jag inte se vaccinpass alls. Om vi inte står upp tillsammans, utan letar undantag för oss själva, så står vi snart där med någon version av Kinas social credit system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in