2021-12-11, 10:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad vi inte vet, åtminstone inte offentligt, är vilken effekt ett vaccinationsprogram med en tredje dos, speciellt mitt under en ny våg, kan ge på folkhälsan. Jag vill helst inte posta länken här, men gör det ändå;

"Consider what we are witnessing here. We have a vaccine whose recipients are suffering fewer deaths by causes other than covid and hence are benefitting from improved mortality. It appears very unlikely that this can be from the vaccine since the very best we can hope for is that the vaccine is causing no adverse reactions leading to additional non-Covid deaths. Instead, we have the unvaccinated who are suffering increased non-Covid mortality, especially in the near term close to the vaccine rollout for each age group.
This is enigmatic. Does the vaccine have short-term benefits beyond reducing Covid deaths? Is undetected Covid increasing mortality in the unvaccinated in a way that presents itself as other causes of death? If so, why would it be staggered by vaccine rollout periods across age groups? None of these possible reasons make any sense so we need to look elsewhere for a more plausible explanation"

https://www.researchgate.net/publication/356756711_Latest_statistics_on_England_mortality_d ata_suggest_systematic_mis-categorisation_of_vacci ne_status_and_uncertain_effectiveness_of_Covid-19_vaccination

För att ingen ska missförstå;
Jag påstår inte att det finns en konstaterad förhöjd risk, men jag påstår att den data som finns och är relevant för risk/ nytta- bedömning vid vaccination innehåller fel vilka ger en missvisande bild av vaccinens effekt.

Förutom det är införandet av belönings/bestraffningssystemet gällande vaccinering helt ovetenskapligt och de indikationer som nu kommer säger snarare att vaccinpass ger ökad smittspridning. Så går det när politiker grundar sina åtgärder på aktivism istället för på vetenskap.
Och du pratar om alarmism!

Här lite från riktiga experter i ämnet. Jämförelse av nABS mot olika virusstammar hur de funkar mot vacciner och olika konvalescentplasma. Tyvärr inte mot tre doser vaccin men man tar med infektion + vaccin:

https://pbs.twimg.com/media/FGHZOwMXoAURYix?format=jpg&name=4096x4096

Dr. Janine Kimpel

https://www.i-med.ac.at/virologie/cv-kimpel.html
Citera
2021-12-11, 10:09
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag påverkas inte öht av nuvarande inskränkning av mänskliga rättigheter. Generellt tycker jag inte om att umgås med de flesta människor ändå. Det innebär förstås inte att jag är okej med att se hur det hetsas mot ovaccinerade. Dels ska människor inte behandlas så, dels ser jag ju att folk vill straffa oss vilket innebär att även en eremit som jag själv tillsist får välja böter eller fängelse enligt Österrikisk modell om de får som de vill.
Jag väljer för övrigt fängelse i en sådan situation.

Jag tyckte också att det var en möjlig lösning - inte minst för att systemet skulle braka samman i brist på fängelseplatser. Men det senaste budet är ju att man i motsats till verkligt kriminella belastningar i samhället, ska få betala för fängelsevistelsen. Och jag gissar att de ser till att det blir dyrare än böter. Det innebär att den som vägrar vaccin blir av med alla sina tillgångar, och/eller skuldsatt för livet. En fullständig utestängning från den vita ekonomin resten av livet.

Med tillräckligt kraftfulla protester, kan de backa från att genomföra agendan nu. Jag vill att de backar, och att vi slipper se vaccintvång i Sverige (eller andra s k demokratiska länder).
Citera
2021-12-11, 10:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Dos3 dröjer i storstadsregionerna trots att smittan förutspås explodera närmaste tiden. Känns inte alls bra det här. Inte heller FHM vaga rekommendationer som knappast kommer förhindra smittspridningen. Nu krävs onekligen hårdare tag.
Citera
2021-12-11, 10:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om människor vore boskap kanske, men det är de inte.

Tror du människor är boskap? Det handlar om ett vaccin. Även om din uppfattning är att människor är kor. Det är ju detta jag försöker säga. Du baserar dina uppfattningar och ståndpunkter på illusioner utan verklighetsförankring.

Citat:

Men allt annat är inte lika. Ju fler som vaccinerar sig desto fler kan gå på nattklubb så desto mer smitta. Var någonstans ryms det i din behändiga lilla formel?

Det som gäller är alltså att R talet reduceras i avseende på infektion först och främst. Sedan reduceras även antalet inläggningar med en ytterligare större fraktion.

Så, detta är ju den stora poängen med både vaccin och vaccinpass eftersom, som du säger, vaccinerade kan ränna omkring i betydligt högre utsträckning eftersom vaccinet kompenserar för det rännande som innebär en ökning av R. Vi kan alltså ha mer rännande än en ovaccinerad population, givet samma R. Vilket är hela poängen jag försöker göra. Ett annat ord för "rännande" är "ett öppet samhälle".

Detta skulle alla, som ärligt försöker förstå, förstå. Och detta är vad du jobbar emot genom att reducera A som är en lika betydande faktor som Ve.

Citat:

Ska jag kvantifiera när det är du som påstår? Ok, om du tvättar händerna fyra gånger på raken blir de renare än om du tvättar dem en gång, men betyder det att du behöver tvätta dem fyra gånger?

Less is more.

Du är i behov av kvantifieringar endast för en av sidorna i diskussionen.
Citat:

Det där säger allt om din attityd. Men eftersom du uppenbarligen saknar normal förståelse för normala människor så det är lönlöst försöka övertyga dig om hur avskyvärd din illusion är som du arbetar för att uppnå. Man kan bara tycka synd om dig.
Jag häller med om att det var en drastisk liknelse. Det är inte självmordsbombare jag jämför med antivaxare. Det är epistemologin, hur farliga illusioner och brist på intresse för att förstå vad handlingar leder till.

"Människor är boskap" är det senaste exemplet på ett typiskt sådant budskap som visar att ingen egentlig tankeverksamhet med relevans för frågan är aktuell.

Ni som inte vaccinerar er har en förhöjd risk att sprida smitta och belasta vården och stänga samhället i högre Det drabbar inte bara er. Med vaccinpass kan vi ha ett öppnare samhälle genom att reducera R-talet genom att införa restriktioner för de som har ett högre R-tal.

Alla säger att "du är korkad", "du är farlig", "Människor är inte boskap" när jag säger detta. Men ingen bemöter det som jag faktiskt skriver eller vaccinets faktiska betydelse. Ni är inte intresserade av hur det faktiskt ligger till och den enda relevanta faktiska sakfrågan. Ni är för upptagna med att sticka på era offerkoftor och känna er kränkta. Det är inte omoraliskt att begränsa effekterna av omoraliska handlingar.

https://ibb.co/Q8BvsdJ
Citera
2021-12-11, 10:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och du pratar om alarmism!

Här lite från riktiga experter i ämnet. Jämförelse av nABS mot olika virusstammar hur de funkar mot vacciner och olika konvalescentplasma. Tyvärr inte mot tre doser vaccin men man tar med infektion + vaccin:

https://pbs.twimg.com/media/FGHZOwMXoAURYix?format=jpg&name=4096x4096

Dr. Janine Kimpel

https://www.i-med.ac.at/virologie/cv-kimpel.html
Du har en övertro på virologer, en övertro som nu innebar att du fullständigt missade min poäng. Det jag tog upp är inte en virologs område.
Citera
2021-12-11, 10:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tror du människor är boskap? Det handlar om ett vaccin. Även om din uppfattning är att människor är kor. Det är ju detta jag försöker säga. Du baserar dina uppfattningar och ståndpunkter på illusioner utan verklighetsförankring.

Det som gäller är alltså att R talet reduceras i avseende på infektion först och främst. Sedan reduceras även antalet inläggningar med en ytterligare större fraktion.

Så, detta är ju den stora poängen med både vaccin och vaccinpass eftersom, som du säger, vaccinerade kan ränna omkring i betydligt högre utsträckning eftersom vaccinet kompenserar för det rännande som innebär en ökning av R. Vi kan alltså ha mer rännande än en ovaccinerad population, givet samma R. Vilket är hela poängen jag försöker göra. Ett annat ord för "rännande" är "ett öppet samhälle".

Detta skulle alla, som ärligt försöker förstå, förstå. Och detta är vad du jobbar emot genom att reducera A som är en lika betydande faktor som Ve.

Du är i behov av kvantifieringar endast för en av sidorna i diskussionen.

Jag häller med om att det var en drastisk liknelse. Det är inte självmordsbombare jag jämför med antivaxare. Det är epistemologin, hur farliga illusioner och brist på intresse för att förstå vad handlingar leder till.

"Människor är boskap" är det senaste exemplet på ett typiskt sådant budskap som visar att ingen egentlig tankeverksamhet med relevans för frågan är aktuell.

Ni som inte vaccinerar er har en förhöjd risk att sprida smitta och belasta vården och stänga samhället i högre Det drabbar inte bara er. Med vaccinpass kan vi ha ett öppnare samhälle genom att reducera R-talet genom att införa restriktioner för de som har ett högre R-tal.

Alla säger att "du är korkad", "du är farlig", "Människor är inte boskap" när jag säger detta. Men ingen bemöter det som jag faktiskt skriver eller vaccinets faktiska betydelse. Ni är inte intresserade av hur det faktiskt ligger till och den enda relevanta faktiska sakfrågan. Ni är för upptagna med att sticka på era offerkoftor och känna er kränkta. Det är inte omoraliskt att begränsa effekterna av omoraliska handlingar.

https://ibb.co/Q8BvsdJ

Kan bara hålla med. Tycker dessutom att vaccinationsmotståndares argument är sjukt ihåliga.
Några vanliga är att vaccinet är experimentellt. Att det inte är testat. Att det kan ge biverkningar på lång sikt.

Min fråga är då om viruset är testat och ofarligt?
Ger genomgången covid-infektion inga biverkningar eller skador på lång sikt?

Man är egentligen inte särskilt intresserad av fakta utan har bara bestämt sig för att vaccinet är piss och farligt, medan covid19 bara är en snuva. Detta samtidigt som siffrorna säger totalt tvärtom. Dessutom har man väl nu vaccinerat någon miljard människor världen över under 1 års tid. Borde man inte märkt om folk dog av vaccinet vid det här laget?
Citera
2021-12-11, 10:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tyckte också att det var en möjlig lösning - inte minst för att systemet skulle braka samman i brist på fängelseplatser. Men det senaste budet är ju att man i motsats till verkligt kriminella belastningar i samhället, ska få betala för fängelsevistelsen. Och jag gissar att de ser till att det blir dyrare än böter. Det innebär att den som vägrar vaccin blir av med alla sina tillgångar, och/eller skuldsatt för livet. En fullständig utestängning från den vita ekonomin resten av livet.

Med tillräckligt kraftfulla protester, kan de backa från att genomföra agendan nu. Jag vill att de backar, och att vi slipper se vaccintvång i Sverige (eller andra s k demokratiska länder).
Jaha.

Men jag behöver ju ändå inga tillgångar om jag ska spendera resten av mitt liv i fängelse, som jag för övrigt i ett sådant scenario ber till Gud ska bli kort.
Citera
2021-12-11, 10:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du har en övertro på virologer, en övertro som nu innebar att du fullständigt missade min poäng. Det jag tog upp är inte en virologs område.
Det är uppenbarligen inte matematikers och statistikers område heller.
Citera
2021-12-11, 10:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Regeringen är vårt högsta beslutande organ.

Försök inte ens att hitta någon på lägre nivå..
Regeringen är alltid huvudansvarig, det håller jag med om.

Att Socialstyrelsen skulle sakna ansvar som den myndighet som utfärdar direktiv för triangeringen håller jag däremot definitivt inte med om.
Citera
2021-12-11, 10:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är uppenbarligen inte matematikers och statistikers område heller.
Det är uppenbart att det existerar ett systemfel, det är väldigt enkelt att se. Vad det betyder är att vi inte vet risk/ nytta- balansen.
Citera
2021-12-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Dos3 dröjer i storstadsregionerna trots att smittan förutspås explodera närmaste tiden. Känns inte alls bra det här. Inte heller FHM vaga rekommendationer som knappast kommer förhindra smittspridningen. Nu krävs onekligen hårdare tag.

Man undrar fortfarande hur FHMs plan ser ut, verkar ju inte vara att begränsa smittspridning iaf. Eller så är de bara helt inkompetenta och inbillar sig att det inte händer oss.
Citera
2021-12-11, 10:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är uppenbart att det existerar ett systemfel, det är väldigt enkelt att se. Vad det betyder är att vi inte vet risk/ nytta- balansen.
Jo, det vet vi med eftertryck:

WHO/ECDC: Nearly half a million lives saved by COVID-19 vaccination in less than a year

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/who-ecdc-nearly-half-million-lives-saved-covid-19-vaccination

Unvaccinated Texans make up vast majority of COVID-19 cases and deaths this year, new state data shows

https://www.texastribune.org/2021/11/08/texas-coronavirus-deaths-vaccinated/

Russia hits another grim record of daily COVID-19 deaths
Majority of deceased were unvaccinated, with health authorities blaming people for not getting vaccinated in time

https://www.aa.com.tr/en/europe/russia-hits-another-grim-record-of-daily-covid-19-deaths/2410859
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in