2021-12-11, 08:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Jag var aldrig säker på tegnells kompetens men nu är jag det. Han har haft stenkoll hela tiden. Problemet är att han inte har kunnat vara ärlig. Hade han från början sagt att vi kan inte stoppa detta virus, vi måste satsa på flockimmunitet direkt så hade jag haft mer respekt och förståelse. Dock hade det blivit ramaskri såklart. Det hade blivit för uppenbart att staten offrar dessa gamla sjuka för att korta ner pandemin. Omikron skiter jag fullständigt i då den är som en vanlig förkylning (ännu mer än tidigare varianter) och kommer vara vår väg ur pandemin. Just därför bör allt hållas öppet för alla. Låt alla utom riskgrupper bli smittade. Fort!
Det sa han, och det blev det.
Citera
2021-12-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men du tycker det är ok att släppa smittan fri och det kommer fattas personal inom dessa områden. Du verkar inte förstå allvaret i situationen.

Att det kommer fattas folk på mindre viktiga ställen går att anpassa sig efter men knappast så viktiga områden som jag räknade upp. Kommer smittan in på en brandstation så kan hela gänget bli hemma någon vecka. Eller gå löst på stora delar av sjukhus. Omicron är rejält smittsam men som tur verkar den oftast vara mycket mild.
Tror du att ett gäng brandmän inte kan arbeta om de är lite förkylda i ett par dagar eller? Hur tror du det var innan corona? Var alla hemma vid minsta lilla snuva eller? Svar nej. Folk i alla branscher arbetade med lätta förkylningar. Med rätta. Det går ändå inte att stoppa dessa smittor. Lika bra att bli sjuk och stärka sitt försvar. Vansinnet måste få ett slut snart. Helvete vad mesiga alla har blivit helt plötsligt.
Citera
2021-12-11, 08:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att du tycker han är kompetent är ok, jag tycker det saknas något, ärlighet bland annat. Jag drar inte slutsatsen att det är en förkylning innan jag sett mer data men blir glad om det är så.
Jag tycker att AT varit den ärligaste genom pandemin.

Föreställ dig dock att ha så gott som alla länder, WHO, Bryssel
och tillsist regeringen emot dig! Detta samtidigt som journalister misstolkar det du försöker förmedla till folket! Till och med POTUS hånar dig!

"Ni" vann, nu kör Maggan efter vad de vill i Bryssel och skiter i Tegnell.
Citera
2021-12-11, 08:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men du tycker det är ok att släppa smittan fri och det kommer fattas personal inom dessa områden. Du verkar inte förstå allvaret i situationen.

Att det kommer fattas folk på mindre viktiga ställen går att anpassa sig efter men knappast så viktiga områden som jag räknade upp. Kommer smittan in på en brandstation så kan hela gänget bli hemma någon vecka. Eller gå löst på stora delar av sjukhus. Omicron är rejält smittsam men som tur verkar den oftast vara mycket mild.

Fohm/regeringen satsar troligen på att folk ska vara sjuka över jul/nyår för att vi ska vara tillbaka på jobbet efter nyår.

På mitt jobb är det bara snuviga som är hemma även om de flesta hade kunnat jobba hemifrån. Råden som kom var så luddiga att det i praktiken inte förändrade någonting. Vi trängs fortfarande i konferensrum, lunch restaurang, hissar mm. Så tror att fohm designat råden enbart för att kunna visa att de gjort något men inte vill begränsa spridningen.
Citera
2021-12-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det sa han, och det blev det.
Jo men han och staten skulle haft stake att stå fast vid det. Staten måste vara ärlig mot medborgarna. Visst, tufft mot de sjuka äldre men det var endast dessa som skulle skyddas.
Citera
2021-12-11, 09:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tror du att ett gäng brandmän inte kan arbeta om de är lite förkylda i ett par dagar eller? Hur tror du det var innan corona? Var alla hemma vid minsta lilla snuva eller? Svar nej. Folk i alla branscher arbetade med lätta förkylningar. Med rätta. Det går ändå inte att stoppa dessa smittor. Lika bra att bli sjuk och stärka sitt försvar. Vansinnet måste få ett slut snart. Helvete vad mesiga alla har blivit helt plötsligt.
De får inte jobba med symptom. Då ska de vara hemma och testa sig.
Samma gäller på det sjukhus frugan jobbar på. De ska vara hemma om de har symptom och sedan testa sig.
Samma gäller de flesta arbetsplatser
Fattar du inte alls hur det fungerar?

Är du arbetslös eller varför vet du inte hur det fungerar?
Citera
2021-12-11, 09:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är väl inte det som är mest oroande.

Det är möjligt att Omikron kommer att ha ett mildare förlopp men chansen är större att det beror på immuniteten bland befolkningen än på viruset själv. Man kan förledas att tro att virus är mindre skadligt av det vilket skulle vara en katastrof dör de som drabbas av Delta-varianten idag trots vacciner. Det är de allra äldsta och de i riskgrupperna samt naturligtvis de ovaccinerade.

Men det stora hotet är inte bara att tidigare infektioner inte ser ut att skydda mot Omikron. Detta beror till stor del på att varianten är en egen arm på det fylogenetiska trädet. Det kan mycket bäl visa sig ge dålig immunitet tillbaka mot framförallt Delta-varianten.

P.g.a. olika karakteristika på varianterna kan vi alltså stå där med två vågor samtidigt. Det är en fullt möjlig utveckling och man måste komma ihåg att varken Omikron eller Delta är färdigutvecklade:

Andy Slavitt
@ASlavitt
If Omicron were the only challenge of the winter, it would be easier to manage. But Omicron will arrive when Delta is raging. And if Delta spreads as fast or faster than Omicron innately, then scientists tell me we are likely to get stuck with both. 18/
That means two viruses circulating, 2 types of immunity required to thwart infection. 2 cycles of spread.

We have had 2 strains of the flu before. 2 flu vaccines combined.

One solution. 19/
https://twitter.com/ASlavitt/status/1468767088982429699?s=20

Öppnar upp för rekombinationer då det också ökar risken för att någon blir smittad av båda samtidigt.

Så även om Omikron skulle visa sig mildare direkt eller indirekt är det ingen bra situation vi står inför och det finns alla anledning att ta till alla åtgärder vi kan för att bromsa detta.

Så ta du din tredje spruta innan du åker till fjällen.
Snacka om alarmism.
Citera
2021-12-11, 09:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo men han och staten skulle haft stake att stå fast vid det. Staten måste vara ärlig mot medborgarna. Visst, tufft mot de sjuka äldre men det var endast dessa som skulle skyddas.
Det kan man tycka, men jag har förståelse för att AT inte pallade trycket. Jag ser ju själv uppförsbacken när våra journalister drar igång sina narrativ. De är som en jäkla vägg av sirap att försöka ta sig förbi.
Citera
2021-12-11, 09:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fohm/regeringen satsar troligen på att folk ska vara sjuka över jul/nyår för att vi ska vara tillbaka på jobbet efter nyår.

På mitt jobb är det bara snuviga som är hemma även om de flesta hade kunnat jobba hemifrån. Råden som kom var så luddiga att det i praktiken inte förändrade någonting. Vi trängs fortfarande i konferensrum, lunch restaurang, hissar mm. Så tror att fohm designat råden enbart för att kunna visa att de gjort något men inte vill begränsa spridningen.
Jag håller med om att råden inte tillförde något.

På företaget jag jobbar på återinfördes nyligen varannan stol i konferensrum och matsal samt fikaplatser.
Dock kommer det inte räcka.
Det är än så länge delta som sprids och det verkar som FHM mm skiter i de som är ovaccinerade nu. Ungefär som att de har haft sin chans.
Citera
2021-12-11, 09:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Snacka om alarmism.
Jag kan inte se någon alarmism i detta faktiskt. Du läser in något som inte finns. Jag bara efterlyser normala försiktighetsåtgärder, det vi redan gör. Gå och ta din tredje spruta. Vacciner hjälper. Situationen i Sverige är talande. Om vi fortsätter på inslagen väg med sunda restriktioner också kommer vi att slippa lindrigt undan den här gången.

Värre är det för länder där deltan härjar för fullt.
Citera
2021-12-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Har ni haft obligatorisk kontorsnärvaro?
Det hette ju att man skulle införa en stegvis återgång till kontoren, det var ju inte så länge sedan ändå. Vet inte hur snabbt en del företag har tagit de där stegen.
Citera
2021-12-11, 09:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan inte se någon alarmism i detta faktiskt. Du läser in något som inte finns. Jag bara efterlyser normala försiktighetsåtgärder, det vi redan gör. Gå och ta din tredje spruta. Vacciner hjälper. Situationen i Sverige är talande. Om vi fortsätter på inslagen väg med sunda restriktioner också kommer vi att slippa lindrigt undan den här gången.

Värre är det för länder där deltan härjar för fullt.
"Alla åtgärder vi kan"

Suck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in