Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ja, alla uppgifter är osäkra, men samtidigt vad gäller tiden så är det inget hårt "bäst-före-datum" som gör att alla uppgifter över den gränsen är felaktiga.
Vad gäller HO's och ALG's uppgifter så är frågan om dom inte minns ett dugg, eller om någon av uppgifterna som den återvändande SE kommit med stämmer. Några av dessa ger i princip SE alibi.
Med tanke på att dom uppenbarligen minns korrekt i att SE återvände chockad, så kan man tycka att de borde minnas något av det han sa snarare än att inte minnas något därifrån?
Vi kan så klart spekulera vidare kring vad de minns eller inte minns.
För min del väcker uppgifterna ändå stora tvivel kring SE som GM.
Jag håller med om att väktarnas uppgifter väcker tvivel. Jag skulle inte gå så långt som att uppgifterna i sig innebär alibi. Men om uppgifterna stämmer så är det väldigt sannolikt att han inte är GM.
Vi har ju varit inne på det här mängder av gånger tidigare. Men för mig är det främst två uppgifter som tydligt pekar på att SE är vittne:
1: Han beskriver hur det tar en bra stund innan det går upp för folk på mordplatsen att det är OP.
2: Han beskriver att poliserna ger sig av på jakt utan signalementsuppgifter.
För mig är resten (beskriver framstupa sidoläge mm.) ganska oväsentligt jämfört med dessa två punkter. Jag tycker t.ex. Att många av de 15 punkterna som GW med flera tog upp är utan särskild tyngd.
Än så länge har jag inte hittat tillfredsställande förklaringar på dessa två punkter.
Det närmaste jag kommer på punkt 1 är att det han enligt uppgift säger till väktarna på mordnatten, i själva verket berättas långt senare, efter att mer blivit känt via media. Och på punkt 2 att det nämns i rapport under natten, att "polisen bara har vaga signalementsuppgifter".
Men inga av dessa två förklaringar känns klockrena.