2021-12-27, 09:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Håller med MOPspanarn
Du har ju för fan inte svarat på frågan! Sluta spela Allan här och skylla ifrån dig.

Glantz och Ersson kan ju knappast ha fel över sin egna insats, eller hur?
Dom har alltså lagt Palme i framstupa sidoläge vilket även Karin menar.

Bra att du länkar. Det visar att MOPspanarn flitigt svara på dina frågor medan du beter dig som en idiot!
Och som sagt, verkar ha svårt att förklara Glantz och Erssons uppgifter på ett trovärdigt sätt.
Dom drömde om att dom la Palme i framstupa sidoläge?
Dom ljög precis som Stickan?

Tack, nej det finns så klart inga andra förklaringar till Glantz och Erssons uppgifter annat än att de la Palme i framstupa sidoläge. Anna H och Glantz tar sedan pulsen på Palme då han ligger så. s.15 i Annas förhör från 2 april.

"Problemet" med denna fråga, som fler uppmärksammat även på FB, är att det innebär:
  • Att Thomas Pettersson har fel.
  • Att SE har rätt. Det är flera som lägger Palme i framstupa.

Det är här skon klämmer och det är trist att SE ska behöva ljugas fram som GM.
Men som jag sagt tidigare, så är väl detta beroende på att teorin är så svag. Den behöver hjälp uppenbarligen.

Fenomenet ovan är både intressant och tråkigt.
Citera
2021-12-27, 09:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Har du någon aning varför ingen kommenterar att jag är fel ute om SEs framstupa-historia?

Jag tror du måste läsa mitt inlägg många gånger så trillar nog poletten ner till slut ska du se. Ta hjälp av papper och penna och rita lite pappfigurer. Klipp ut och simulera pappgubbarna kronologiskt vet jag. Vänd och stå i. Det blir väl ett kul söndagsnöje. Ha en trevlig kväll.

Nu är det så att flera kommenterat.
Och det blir rätt uppenbart så att SE-förespråkare har haft svårt för frågan.
Intressant att se alla fokusskiften. Men där vi faktiskt har lite mer seriösa och ärliga personer. (Ex. Pirigin)

Draifos
Undvker frågan och kan inte besvara på Glantz och Erssons uppgifter
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen

Makarov.24
Verkar kunna tillstå framstupa sidoläge.
(FB) Skandiamannen

Pirigin
"Är överens"
(FB) Skandiamannen

Ursprungligen
"vändes i framstupa sidoläge av (pluralis) personer."
(FB) Skandiamannen
Citera
2021-12-27, 09:27
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, och kanske kommer denne då med ett förslag om ett hemligt anonymt möte med en kontakt senare på kvällen - nära skandiahuset ...

Stay Behind var ju uppbyggt på ett sätt så att om någon skjuter Palme så är det oerhört svårt att spåra detta tillbaka till uppdragsgivaren - ingen skulle veta varifrån ordern EGENTLIGEN kom innan den sipprade ned ...

Jag tror det man skulle se var en person med lite halvskumma kontakter - åkte han fast så skulle det vara svårt att spåra det uppåt ...

Skoglund som utredde SE från andra hållet fick lämna sin tjänst i PU och fantombilden kom i ett kritiskt läge ... en bild på en person 400 m från mordplatsen ...

En annan grej jag tidigare skrivit om var att Ebbe Carlsson och Hans Holmér tidigare agerat privata städgummor åt Lennart Geijer och med lögner sysslat med mörkläggning åt denne / S.

Jag undrar om Lennart Geijer kan vara släkt med Reinhold Geijer som var en höjdare inom Stay Behind i Sverige - de står båda på denna sidan ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijer_(sl%C3%A4kt)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Geijer_(1917%E2%80%932009)
"Reinhold Geijer (1917–2009)
...
Har var VD för AB Storliens högfjällshotell från 1955 och för Fjällkedjans hotellaktiebolag 1961-1979. Han var därefter VD för Sällskapet 1980-1990.
Geijer rekryterades 1957 till Stay behind, en hemlig motståndsrörelse som organiserats i Sverige och flera Nato-länder för att verka i händelse av en sovjetisk ockupation.[5] 1959 skickades han på utbildning i Storbritannien, på ett gods utanför Eaton[särskiljning behövs]. Geijer var regional ledare för Stay behind och under honom fanns åtta motståndsceller med sammanlagt 60–70 personer i Jämtland, Härjedalen, Västerbotten och Västernorrland. Han är den ende av de verksamma inom organisationen som i efterhand har framträtt öppet, vilket han gjorde 1998.[5]
Reinhold Geijer var son till major Axel Geijer och Maria, född Melin.[2] Han gifte sig 1947 med Agneta von Stedingk (1922-1991), dotter till översten friherre Gösta von Stedingk."

Anders Jallai hade någon kontakt som menade att Hans Holmér till och med ingick i en parallelorganisation till "Stay Behind"...

Francovich skrev följande i sina artiklar:
"Det kan konstateras att Hans Holmér tillhörde en parallellorganisation till Nato:s Stay Behind, bestående av poliser, underrättelsefolk och militärer. Vilket borde betyda: Aktionsgruppen Arla Gryning eller Krigs IB/SSI inrikes (min anm)."

https://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/

Man kan förstås säga att allting runt Stay Behind är trams men jag tycker både "Inuti Labyrinten" och en av Walls böcker pekar på att det kanske inte alls är det ...

Det är ju oerhört riskfyllt att mörda en statsminister ... men har man en paramilitär organisation som är så hemlig kanske man aldrig kan nysta upp trådarna även om man fick fast skytten ...

Man skulle bara landa med en massa aningar och förmodade kontakter, typ som i fallet SE, kommer från misstänkt byggnad och med misstänkt bakgrund, men det skulle vara oerhört svårt att bevisa vilka som var inblandade ...

Men vi är 34 år för sent och jag vet inte omständigheterna, så det är svårt att veta vad som är verkliga samband och vad som är slump ..

Bra.
Jag tror man kan komma en bit framåt genom att undersöka varför SE hade eget lås på sitt Skandiarum samt mer kring personen Stig. Jag får intrycket att han är den sorten som gärna hade varit medlem i ett hemligt sällskap, typ Frimurarna. Stay Behind kan ha fyllt en sådan roll i hans liv.

Vet inte om även detta är en slump men Palme planerade en resa till Sovjet bara någon månad efter mordet. Det kan ju ha varit så att några inom Stay Behind hade börjat bli oroliga.

SE var ju mycket plikttrogen. Samma arbetsgivare sedan 1967. Han kan ha sett det som sin plikt att delta i mordet, kanske till och med hålla i vapnet, trots att han inte var den typen. Men när plikten kallade och det (enligt honom och Stay Behind) handlade om nationens säkerhet så gjorde han det.
Citera
2021-12-27, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu är det så att flera kommenterat.
Och det blir rätt uppenbart så att SE-förespråkare har haft svårt för frågan.
Intressant att se alla fokusskiften. Men där vi faktiskt har lite mer seriösa och ärliga personer. (Ex. Pirigin)

Draifos
Undvker frågan och kan inte besvara på Glantz och Erssons uppgifter
(FB) Skandiamannen
(FB) Skandiamannen

Makarov.24
Verkar kunna tillstå framstupa sidoläge.
(FB) Skandiamannen

Pirigin
"Är överens"
(FB) Skandiamannen

Ursprungligen
"vändes i framstupa sidoläge av (pluralis) personer."
(FB) Skandiamannen

Jag vet inte om jag tillhör de ärligare och/eller seriösare personerna men jag har varit VÄLDIGT tydlig med att det finns saker som talar för att SE är ett vittne.
Citera
2021-12-27, 10:06
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tråden handlar om SE, och om vad han kan ha sysslat med den här kvällen, så det är svårt att utelämna honom ur handlingen. Han säger själv att han nästan snubblar på en ryggliggande Palme när han kommer till platsen, och frågan är ju då om ett sådant där eventuellt vändande till framstupa sidoläge i så fall skall ha gjorts mycket tidigt (och att någon då dessutom skall ha hunnit vända tillbaka Palme till ryggläge igen innan SE nästan snubblar på honom):
SE: Jo, när jag då går på insidan av trottoaren så håller jag i princip på att snubbla på en person som ligger på rygg och jag ser att det är blod och jag står och tvekar om jag skall fortsätta mot min tunnelbanestation eller om jag skall stanna.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-i-Stockholms-tingsr%C3%A4tt.pdf
Eller också skulle Palme ha vänts till framstupa sidoläge i något senare skede då, efter att SE nästan snubblar på honom. Problemet är att det helt enkelt inte verkar gå att få in ett läggande i framstupa sidoläge i något begripligt händelseförlopp. Många har försökt, men ingen har lyckats.

Klockrent, det här handlar om SE inte SG. Vittnesuppgifter ger stöd för att SG & co måste ha gjort vändningen i ett tidigt skede utan att SE kunnat sett eller deltagit i framstupa eftersom han kommer ut sent och efter AH enligt egna utsagor. Framstupa enligt SG och AE saknar relevans till SE.

Det enda som kan rädda upp scenariot är att AH vänder OP på rygg för att vänta in SE. Varefter dom hjälps åt med framstupa och sen vänder AH tillbaka OP på rygg igen. Case closed. SE ljuger tills motsatsen bevisas.
Citera
2021-12-27, 10:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag vet inte om jag tillhör de ärligare och/eller seriösare personerna men jag har varit VÄLDIGT tydlig med att det finns saker som talar för att SE är ett vittne.

Frågan i sig handlar inte om SE utan om Ersson och Glantz vittnesmål och minne av att ha lagt Palme i framstupa sidoläge.
(Det är i frågans förlängning det blir intressant i SE-teorin, då även han uppfattar att flera personer la Palme i framstupa sidoläge. Det är enligt mig detta som gör frågan så svår att besvara för vissa.)

Men för mig är det en gåta hur något så uppenbart kan förnekas.
Ersson och Glantz kan ju inte gärna minnas samma fel i vad de gjort, eller?

https://imgur.com/a/z1atwRr
Citera
2021-12-27, 10:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Varför han hade rum med eget lås är det ingen som riktigt vet:
https://proletaren.se/artikel/finns-helt-klart-fortfarande-saker-att-utreda

Men hans chef var tydligen högdjur inom Stay Behind. Ännu en slump? Börjar lukta riktigt illa det här.

Är det konstigt att en person som har hemligt arbetsmaterial på sitt rum har låsbar dörr? Inte enligt mig. SE producerade grafik till Skandia, så han får tillgång till hemlighetsstämplat material.
Citera
2021-12-27, 10:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Klockrent, det här handlar om SE inte SG. Vittnesuppgifter ger stöd för att SG & co måste ha gjort vändningen i ett tidigt skede utan att SE kunnat sett eller deltagit i framstupa eftersom han kommer ut sent och efter AH enligt egna utsagor. Framstupa enligt SG och AE saknar relevans till SE.

Det enda som kan rädda upp scenariot är att AH vänder OP på rygg för att vänta in SE. Varefter dom hjälps åt med framstupa och sen vänder AH tillbaka OP på rygg igen. Case closed. SE ljuger tills motsatsen bevisas.

Är det inte exakt så det sägs ha gått till? Från rygg till framstupa sidoläge?

Men visst, GM SE kanske hittade på något helt taget ur det blå. Men är det sannolikt?

Ja vi vet att du gissar att SE ljuger.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-12-27 kl. 10:19.
Citera
2021-12-27, 10:42
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det inte exakt så det sägs ha gått till? Från rygg till framstupa sidoläge?

Men visst, GM SE kanske hittade på något helt taget ur det blå. Men är det sannolikt?

Ja vi vet att du gissar att SE ljuger.

Jag gissar inte att SE ljuger utan härleder det utifrån befintligt material och det oavsett om han är skyldig eller oskyldig. Hoppar vi utanför materialet och spekulerar kan vi få ihop en historia där SE ser eller hjälper till med framstupa, men jag tycker då inte att det blir ett giltigt argument för ett alibi.

Önskar dock att jag kunde svara på varför SE ljuger, men det kan jag tyvärr inte. Jag kan bara hålla med om det som KP säger, dvs vi måste få klarhet i märkligheterna kring SE och det går ju inte. Det är ju inte bara någon enstaka grej som vi snackar som är märklig. Visst kan det vara som du säger att han ljuger för att göra sig viktig. Det har jag aldrig förnekat.
Citera
2021-12-27, 10:44
Medlem
Dalulvens avatar
I samtliga versioner av det framstupa sidoläget är det andra på platsen, och SE förefaller vara en av de som är med och utför det hela (eller om han stod nära intill och tog åt sig lite av äran?). Vill minnas att IM säger i ett förhör att en person kastar sig ur HJ:s parkerade bil samtidigt som en annan kommer springande från gatan. Det är alltså SG och AH och de torde ha varit på plats ungefär samtidigt.

Enligt HJ tog det bara 5 sekunder att svänga runt med bilen från andra sidan av vägen, så att SG och AH kom fram till kroppen torde ha skett bara en 15-20 sekunder efter skotten. Om de var så snabba kan det ju stämma att SE kommer till korsningen strax därefter.

För egen del nämner han 15-20 sekunder i tingsrätten, efter att ha kollat klockan och allt.

Om han minns bara 5-10 sekunder fel så faller pusselbitarna på plats för SE som vittne.

1.
"Han såg dock snart att någon låg på marken och även att det var folk omkring denne."

2.
"På huk bredvid mannen [som låg på gatan] var en äldre kvinna, vilken senare visade sig vara LP. Vidare en ung kvinna och en ung man. OP låg på gatan med huvudet i riktning mot Kungsgatan. Det gick inte att känna igen honom. Munnen var full med blod. Ur näsan rann det kraftigt med blod. Palme vändes till framstupa sidoläge."

3.
"Det var två unga flickor först framme och SE stannade upp och såg en dam på knä och liksom vädjade både med blick och ropade på ambulans så beslutade sig SE för att [...] hjälpa till.

SE är gift med en sjuksköterska och dels utbildad i viss mån i första hjälpen, kurser som Röda Korset givit. SE tänkte först på andningsvägarna och att inte förvärra en skada genom att göra för mycket. Hela munnen var alldeles fylld med blod så att man inte kunde se tänderna och det kom ganska kraftigt blodflöde ur näsan, varför sidoläge föreföll det enda SE kunde tänka sig i form av hjälp att själv ge sig på."

4.
"eftersom munnen var fylld med blod och det rann ur näsan, [förstod jag] att så fort som möjligt försöka och få andningsvägarna klara. Då har vi ungefär samtidigt kommit fram tre stycken personer. Jag har en ung flicka till vänster och en ung grabb till höger. Flickan tar pulsen och vi andra försöker få den här personen som visade sig vara OP i framstupa sidoläge för att blodet skall kunna rinna undan."
Citera
2021-12-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Frågan i sig handlar inte om SE utan om Ersson och Glantz vittnesmål och minne av att ha lagt Palme i framstupa sidoläge.
(Det är i frågans förlängning det blir intressant i SE-teorin, då även han uppfattar att flera personer la Palme i framstupa sidoläge. Det är enligt mig detta som gör frågan så svår att besvara för vissa.)

Men för mig är det en gåta hur något så uppenbart kan förnekas.
Ersson och Glantz kan ju inte gärna minnas samma fel i vad de gjort, eller?

https://imgur.com/a/z1atwRr

"Ersson och Glantz kan ju inte gärna minnas samma fel i vad de gjort, eller?"

Det kanske inte är så troligt. Å andra sidan förklaras andra märkliga saker på mordplatsen med att det var panik, hysteri osv.

"hur något så uppenbart kan förnekas"

Tja, många tycker att du gör samma sak med språngmarschen och "supervittnet". Det kanske finns prestige både från "SEkten" och "förnekarna"?
Citera
2021-12-27, 11:12
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det konstigt att en person som har hemligt arbetsmaterial på sitt rum har låsbar dörr? Inte enligt mig. SE producerade grafik till Skandia, så han får tillgång till hemlighetsstämplat material.

Han var reklamkonsulent på försäkringsbolaget Skandia. Varför skulle han i egenskap av reklamkonsulent som arbetar med den grafiska delen på ett försäkringsbolag ha tillgång till hemligstämplat material som kräver egen låsmekanism på dörren när ingen annan på bolaget hade det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in