2021-11-30, 10:23
Medlem
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med en läshänvisning?

Jag skulle vilja veta om någon skribent har drivit tesen att SE gick norrut när han kom ut på Sveavägen, och inte söderut som alla (flertalet) utgår från, och att han därför anslöt till mordplatsen först efter att han hade hört polisbilar alt. tittat bakåt och sett folksamlingen eller motsvarande.
Citera
2021-11-30, 10:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med en läshänvisning?

Jag skulle vilja veta om någon skribent har drivit tesen att SE gick norrut när han kom ut på Sveavägen, och inte söderut som alla (flertalet) utgår från, och att han därför anslöt till mordplatsen först efter att han hade hört polisbilar alt. tittat bakåt och sett folksamlingen eller motsvarande.

Då menar du som vittne, då flertalet med SE som GM menar att han mötte paret Palme efter att ha gått norrut?

Vet inte hur sannolik tesen är som du är ute efter då den skulle inbegripa en lögn/felaktig uppgift om att han skulle ta tunnelbanan (som alltså ligger till vänster och söder ut). Något han nämnt till väktare Olofsson. Och vidare även sina egna uppgifter om hur han gick.

Tror det är att krångla till det...
Citera
2021-11-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror inte att SE är GM och har inte sett serien.

Om man har ett scenario där SE är Grandmannen är det svårt att komma runt att både Mårten och NF säger att en misstänkt person hade blå jacka.

Sen så ger det ju en bättre förklaring till varför SE pratar om att han förväxlas med mördaren. Den gamla teorin är att han skyddar sig från att pekas ut genom att hävda förväxling tre minuter efter mordet. Befängd plan. Men har han en blå jacka så handlar ju förväxlingen om att byta sina egna kläder tre minuter efter mordet. Han trollar bort sin blåa jacka. (Dvs att han ju då på morgonen vet att blå jacka är det korrekta signalementet på mördaren, han behöver då få på sig ett annat plagg. Mörk rock har han ofta på sig. Men han måste styrka sin egen klädsel, hur kan han göra det? Jo genom att låta ett påhittat vittne få berätta att han hade mörk rock på sig. Finns det ett bättre sätt styrka att man haft ett annat plagg än man verkligen haft.

Ja det är ju också en plan, en översmart sådan. Men i Netflixserien så hävdar han ju att han förväxlats i en blå täckjacka. Han nämner alltså inte sin mörka rock överhuvudtaget, det som han gör i ”verkligheten”. Att behöva tweaka en sådan viktigt detalj pekar i mina ögon på att produktionsbolaget inte tycker att teorin håller.

Edit: de frångår helt enkelt boken ”den osannolika mördaren”
Citera
2021-11-30, 12:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Ja det är ju också en plan, en översmart sådan. Men i Netflixserien så hävdar han ju att han förväxlats i en blå täckjacka. Han nämner alltså inte sin mörka rock överhuvudtaget, det som han gör i ”verkligheten”. Att behöva tweaka en sådan viktigt detalj pekar i mina ögon på att produktionsbolaget inte tycker att teorin håller.

Nej den är inte översmart. Om han vet att han mördat Palme och får höra på morgonen att det fanns tiotalet vittnen så lär han ha insett att han inte kan stå för sin klädsel. Det är smart att hitta på ett vittne som placerar honom i ett annat plagg, men det är ju enbart självbevarelsedrift. På det stora hela är det ju en livsfarlig lögn.

Vad jag hört så har han blå jacka i serien men fejkar för polisen att han hade en mörk rock.
Citera
2021-11-30, 12:41
Medlem
Citat:
Nej den är inte översmart. Om han vet att han mördat Palme och får höra på morgonen att det fanns tiotalet vittnen så lär han ha insett att han inte kan stå för sin klädsel. Det är smart att hitta på ett vittne som placerar honom i ett annat plagg, men det är ju enbart självbevarelsedrift. På det stora hela är det ju en livsfarlig lögn.

Vad jag hört så har han blå jacka i serien men fejkar för polisen att han hade en mörk rock.

Ja, jag kanske borde se hela serien, inte bara första delen, innan jag uttalar mig
Citera
2021-11-30, 12:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, jag kanske borde se hela serien, inte bara första delen, innan jag uttalar mig

Jag borde se mer än trailern. Hehe
Citera
2021-11-30, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, är han GM så följde han nog självklart med i nyhetsrapporteringen. Försprång till vaddå?
Felaktiga uppgifter som han av ren supertur inte använde sig av?
Han har ingen aning om vilka mediauppgifter som är korrekta eller inte!
Nej, det blir en märklig efterkonstruktion.

Återigen.
Han har ingen aning om vilka mediauppgifter som är korrekta eller inte....
Det blir en chansning...

...vilket jag fortsatt kommer att hävda även den dag SE skulle bli bevisad GM...

Om han är GM har han väl en väldigt stor aning om vad som är korrekt och inte.

Han vet ju då exakt vem mördaren är och vad som är det korrekta förfarandet och signalementet. Dvs att han vet att två skott i bröstet, två gärningsmän, utländskt utseende, Ustasja mm. är fel.
Citera
2021-11-30, 12:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:

Detta är ju något som blir rätt osannolikt i verkligheten.
Att ljuga om sin klädsel mot bakgrund av att han mötte väktarna på vägen ut. Han vet ju inte vad de minns eller inte. Ljuger om mörk rock den 1/3 och har sådan tur, visar det sig, att majoriteten av mordplatsvittnena just också sett en mörk rock..... för det är ju det som förväxlingen handlar om sen.

Efterkonstruktionerna går inte riktigt ihop här..
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-11-30 kl. 13:11.
Citera
2021-11-30, 13:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta är ju något som blir rätt osannolikt i verkligheten.
Att ljuga om sin klädsel mot bakgrund av att han mötte väktarna på vägen ut. Han vet ju inte vad de minns eller inte. Ljuger om mörk rock den 1/3 och har sådan tur, visar det sig, att majoriteten av mordplatsvittnena just också sett en mörk rock..... för det är ju det som förväxlingen handlar sen.

Efterkonstruktionerna går inte riktigt ihop här..

Det handlar väl i så fall om att inte ha något val. Att slumpartat bli ett vittne för att han av någon anledning hamnade tillbaka på Skandia. Då blir det ju jobbigt om man skulle framgå som klädd i blå jacka. Men visst, att ljuga för polisen vore en sak, att ljuga i media så väktarna kunde avslöjat honom är farligt. Men det är ju en förklaring till att han nekar till ett samtal med väktarna,hålla dom utanför polisen.

Den turen du nämner är ju ingen tur, snarare otur, eftersom han ju blir misstänkt på 2000-talet pga att så många vittnen sagt mörk rock.
Citera
2021-11-30, 13:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Om han är GM har han väl en väldigt stor aning om vad som är korrekt och inte.

Han vet ju då exakt vem mördaren är och vad som är det korrekta förfarandet och signalementet. Dvs att han vet att två skott i bröstet, två gärningsmän, utländskt utseende, Ustasja mm. är fel.

Helt riktigt.
Detta vet han ju är fel i rollen som GM, men han vet omöjligen vad andra vittnen uppfattat och om detta är korrekt återgivet i media.

Ta uppgifterna om den "mörkblå täckjacka" och Lisbeth-samtalet... blir det inte en rätt tursam gissning av SE i rollen som GM att "sätta den". Här inne är förslagen att han pusslat uppgifter från 2 nyhetssändningar.
Utan att veta om uppgifterna ens stämmer. (betänk alla andra signalement som florerar)

För vad är rätt om signalementet? Och för att ta resonemanget vidare..

Förväxlingsstrategin med där han påstår sig ha en "mörk rock". Har han mörkblå täckjacka (som gör ovan uppgift enklare att förklara) så blir denna uppgift också rejält tursam... Majoriteten av mordplatsvittnena har alltså inte sett den "mörkblåa täckjackan" som Lisbeth såg utan en "mörk rock".

Jag får inte ihop detta..
Citera
2021-11-30, 13:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det handlar väl i så fall om att inte ha något val. Att slumpartat bli ett vittne för att han av någon anledning hamnade tillbaka på Skandia. Då blir det ju jobbigt om man skulle framgå som klädd i blå jacka. Men visst, att ljuga för polisen vore en sak, att ljuga i media så väktarna kunde avslöjat honom är farligt. Men det är ju en förklaring till att han nekar till ett samtal med väktarna,hålla dom utanför polisen.

Den turen du nämner är ju ingen tur, snarare otur, eftersom han ju blir misstänkt på 2000-talet pga att så många vittnen sagt mörk rock.
Om SE är GM och hade blå jacka måste det ha varit så han tänkt. Men det blir fler problem med den teorin än om SE hade mörk rock. Särskilt exponeringen i media, som t ex: "DET VAR MIG VITTNENA SÅG". Det var inte bara väktarna som såg honom den dagen. Hans fru och kollegor lär också ha sett hans ytterplagg den dagen, kanske även andra. Om han bara ljugit om sin klädsel för polisen vore det mer rimligt. Om han är GM och hade mörk rock är förklaringen enklare. Då vet han att blå jacka är fel och han gör vad han kan för att pränta in för polis och allmänhet att blå jacka är rätt.
Citera
2021-11-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om SE är GM och hade blå jacka måste det ha varit så han tänkt. Men det blir fler problem med den teorin än om SE hade mörk rock. Särskilt exponeringen i media, som t ex: "DET VAR MIG VITTNENA SÅG". Det var inte bara väktarna som såg honom den dagen. Hans fru och kollegor lär också ha sett hans ytterplagg den dagen, kanske även andra. Om han bara ljugit om sin klädsel för polisen vore det mer rimligt. Om han är GM och hade mörk rock är förklaringen enklare. Då vet han att blå jacka är fel och han gör vad han kan för att pränta in för polis och allmänhet att blå jacka är rätt.

Den gode SE var slug , mycket slug!
Inte nog med att han totalt lurade polisen, åklagarna, medierna och sen populasen.

Under många år var det inte en enda jä...l som tänkte att SE kunde vara en iskall KILLER.
Men efter 34år - den 10. juni 2020 - hade rättvisan kommit ikapp SE.
DÅ hette det, att den mannen kan vi bara inte komma runt, så vi får anta att HAN VAR MÖRDAREN.

Detta med SEkten är en lyteskomik på mycket hög nivå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in