2021-12-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har märkt att du läser mina inlägg som fan läser bibeln

Du har en agenda att smutskasta vaccinet för att du tror det är en konspiration. Jag tycker folk ska ta vaccinet för att det uppenbarligen räddar liv och tar bort svårt lidande. Visst finns det baksidor med vaccinet men dessa är ännu värre med viruset och de väljer du att bortse från utan en tanke på att folk far illa för att de lyssnar på dig.

Bitchute är inte en trovärdig källa oavsett hur många gånger du upprepar det.

Att våra styrande är skitstövlar är inte mitt fel då jag inte valt dem.

Jag ser det som så att ovaccinerade vaccinmotståndare som propagerar mot vaccinet är egoister och gör det för att de vill ha något, sin frihet, sin öl på krogen eller vad det nu månde vara. Så länge de får som de vill så är allt bra, att sen någon annan måste ge upp sin frihet (exempelvis pensionärerna våren 2020) skiter de i, det är bara jag jag jag.

Jag kan ge upp min frihet under en begränsad tid om det räddar liv, mitt intresse är inte att propagera för vaccinet, snarare att man ska vara vetenskapligt korrekt om man har en åsikt och inte förvränga fakta. Ni blir ju förbannade om man bemöter era felaktiga påståenden med fakta, redan där är något fel, men ni är så förblindade av hat att ni inte ser det. Hat mot big pharma, hat mot staten, hat mot vaccinen etc. Det är verkligen omöjligt att förstå er.

Fast du är rätt inmålad i en liten liten ruta och har grymt stora problem med att tänka i större perspektiv och har 0 empati eller sympati mot andra som inte delar din bild av verkligheten.. du är grymt ego! Skulle tippa på att du hav otroligt svårt att ändra uppfattning även om du
Har fel.
Citera
2021-12-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det åtminstone jag skrev var att in vitro studier tydde på det. Och det verkar fotfarande som att två doser vaccin ger ett minst lika bra skydd som endast genomgången infektion. Bäst skydd får dock den som genomgått infektion och sedan vaccineras.

Jag förstår dock inte riktigt vad det har för relevans här.

Även om det skulle vara så att endast genomgången infektion skulle ge ett bättre skydd än endast 2 doser vaccin, så har den som lyfter detta som ett skäl att avstå vaccin inte förstått vitsen med vaccin. Alls.

Vaccin syftar till att reducera riskerna att smittas, smitta och läggas in på sjukhus och dö. Inget av detta reduceras genom att genomlida infektion. Helt tvärtom faktiskt. Det är rent av infektionerna som är det stora problemet med pandemin. Rent av det enda primära problemet.

Det kan du ha rätt i men ett problem i Sverige är att gruppen ovaccinerade men immuna inte verkar existera öht.
Även internationellt så verkar denna grupp väldigt lågprioriterad i vetenskapliga undersökningar.
Svårt att ha en debatt och införa effektiva och säkra åtgärder när man total ignorerar en stor grupp.
Citera
2021-12-08, 15:24
Medlem
arbetets avatar
Glaser är halvfullt!

Chise
@sailorrooscout
Fantastic news. Initial lab studies show a third dose of Pfizer’s COVID-19 vaccine neutralizes Omicron. A booster with the current version of the vaccine RAISES antibodies 25-FOLD providing a similar level as observed after two doses against the original virus and other variants!
https://twitter.com/sailorrooscout/status/1468569718420389891?s=20
Citera
2021-12-08, 15:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det åtminstone jag skrev var att in vitro studier tydde på det. Och det verkar fotfarande som att två doser vaccin ger ett minst lika bra skydd som endast genomgången infektion. Bäst skydd får dock den som genomgått infektion och sedan vaccineras.

Jag förstår dock inte riktigt vad det har för relevans här.

Även om det skulle vara så att endast genomgången infektion skulle ge ett bättre skydd än endast 2 doser vaccin, så har den som lyfter detta som ett skäl att avstå vaccin inte förstått vitsen med vaccin. Alls.

Vaccin syftar till att reducera riskerna att smittas, smitta och läggas in på sjukhus och dö. Inget av detta reduceras genom att genomlida infektion. Helt tvärtom faktiskt. Det är rent av infektionerna som är det stora problemet med pandemin. Rent av det enda primära problemet.
Och du har fortfarande inte förstått att du hade fel, vilket är helt självklart.

Nej, immunitet mot en del av spikproteinet är aldrig lika bred som immunitet mot detsamma plus flertalet andra proteiner i viruset.

På samma vis var ditt argument att det av cellerna efter vaccination producerade proteinet inte kunde orsaka blodpropp fel. Inflammation i blodomloppet kan orsaka blodpropp.

Syftet är en sak.
Citera
2021-12-08, 15:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror inte alls vaccinet är livsfarligt eller en bluff men hyser reservationer mot massvaccineringshysterin.

Poängen med naturlig immunitet är möjligtvis att man får ett bättre lokalt skydd i slemhinnorna där viruset hamnar. Man kan tydligen ha lokala T-celler där även om de inte skulle vara mätbara i blodet. Detta har föreslagits som orsak till att vaccinet inte skyddar så bra mot smitta eftersom antikroppar och T-celler inte utvecklas lokalt i slemhinnan på samma sätt som efter naturlig infektion.

Nu har det ju visat sig att man får ett väldigt bra skydd i övre andningsapparaten av vaccinen, bättre än man trodde faktiskt.

Citat:
Samtidigt har en respektabel läkare i Nya Zeeland reagerat på att många av hans patienter med autoimmuna sjukdom (CFS) försämrats efter vaccinet utan att återhämta sig. Han har kontaktat Jacinda då och bett att de ska undantas vaccinkravet.

Jag vet inget om den läkaren du refererar till.

Citat:
Om kroppen reagerar annorlunda tiden efter förta dosen så kan det ha lett till skev statistik och gett ovaccinerade oförtjänt dåligt rykte vad gäller smittbarhet, om det är så att oproportionerligt många smittats efter 1a dosen. Samtidigt får vaccinerade en bonus i form av oförtjänt gott rykte av att ha fått naturlig immunitet under vaccinationsperioden, efter att ha smittats som ej färdigvaccinerade. Detta kan ha lett till onödig diskriminering av ovaccinerade och dåliga politiska beslut. Det kanske är personer under "vaccinationsperioden" (dvs från 1a spruta till 2v efter 2a) som bör vara extra försiktiga och portas från puben? Men det skulle få färre att vilja vaccinera sig, så därför måste vaccinationsperioden klumpas ihop med ovaccinerade istället för att ges en egen kategori.

Jag tycker din teori är alldeles för långsökt. De personerna du nämner är redan portade då de inte kan få ut något vaccinpass då de inte är fullvaccinerade.

Citat:
Jag berättade tidigare om en bekant som är agorafobiker och knappt lämnat huset sen långt innan pandemin och fick covid mellan 1a och 2a sprutan. Bara en slump? (Sprutan gavs i hemmet.)

Knappt lämnat huset, personen har alltså lämnat huset. Kanske var den smittad som gav sprutan?

Jag läste om någon kärring i England som inte heller lämnat huset och blev smittad. Enligt henne hade hon inte träffat någon då hon inte gick ut, sen kom det fram att grannen var ju där ibland och drack kaffe för hon kände sig såå ensam, ridå!
Citera
2021-12-08, 15:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Glaser är halvfullt!

Chise
@sailorrooscout
Fantastic news. Initial lab studies show a third dose of Pfizer’s COVID-19 vaccine neutralizes Omicron. A booster with the current version of the vaccine RAISES antibodies 25-FOLD providing a similar level as observed after two doses against the original virus and other variants!
https://twitter.com/sailorrooscout/status/1468569718420389891?s=20
Har du någon studie som dementerar uppgifterna att omikron muterat förbi dagens vaccin?
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det kan du ha rätt i men ett problem i Sverige är att gruppen ovaccinerade men immuna inte verkar existera öht.
Även internationellt så verkar denna grupp väldigt lågprioriterad i vetenskapliga undersökningar.
Svårt att ha en debatt och införa effektiva och säkra åtgärder när man total ignorerar en stor grupp.
Förvisso. Jag misstänker att problemet med detta har varit att det är svårt att kontrollera. Det är svårt att säkerställa att ett positivt test här till personen som säger sig ha testat sig.

Rent smakmässigt håller jag dock med om att covidpass även bör innefatta dessa, om det vore möjligt att lösa ovanstående.

Genomgången infektion är dock inget skäl att avstå vaccin. I synnerhet inte om det är ett bra skydd man vill skryta med.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vet ej, men kollade antikroppar nyligen.

Skulle ju vara intressant att höra om någon som blev smittad i mars förra året fortfarande har positivt antikroppssvar. Fast iofs säger det ingenting, de kan likagärna ha blivit utsatta för smitta i närtid och då pushat upp antikroppsnivåerna.
Citera
2021-12-08, 15:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, jag har haft C19 och har därför redan immunitet mot de protein Novavax ger immunitet emot.

Där emot kommer jag att, efter det vaccinet är beprövat, rekommendera det. Novavax ger nämligen ett brett skydd och är därför eventuellt relevant för folk utanför riskgrupper.

Ett problem vi kommer att få med att konstatera biverkningar och effektivitet med Novavax är att det ger väldigt lika antikroppar som naturlig infektion, då det inte kommer att gå att i efterhand kontrollera vad som är vad. Man kan önska att vi åtminstone från och med nu för relevant statistik.

Ja det blir intressant att läsa fas3 studierna. Jag skulle kunna tänka mig att det.
Citera
2021-12-08, 15:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Förvisso. Jag misstänker att problemet med detta har varit att det är svårt att kontrollera. Det är svårt att säkerställa att ett positivt test här till personen som säger sig ha testat sig.

Rent smakmässigt håller jag dock med om att covidpass även bör innefatta dessa, om det vore möjligt att lösa ovanstående.

Genomgången infektion är dock inget skäl att avstå vaccin
. I synnerhet inte om det är ett bra skydd man vill skryta med.
Det finns synnerligen skäl att avstå vaccin för redan immuna, särskilt som det saknas studier vad gäller inflammation vid vaccinering av redan immuna.
Citera
2021-12-08, 15:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Fast du är rätt inmålad i en liten liten ruta och har grymt stora problem med att tänka i större perspektiv och har 0 empati eller sympati mot andra som inte delar din bild av verkligheten.. du är grymt ego! Skulle tippa på att du hav otroligt svårt att ändra uppfattning även om du
Har fel.

Är konspirationsteorier ett större perspektiv? Om bilden av verkligheten är baserad på fakta, kan man då ha en bild som strider direkt emot gällande fakta? Det är ett konstigt resonemang. Vetenskap bygger på fakta och inte personligt tyckande för då är det inte vetenskap längre. Jag vet att jag kan vara fyrkantig i mina resonemang, men känslor får inte styra vetenskapen för då är det inte vetenskap längre. Jag kan absolut ändra uppfattning, kan du bevisa för mig att jorden är platt så får jag ju ändra uppfattning om det.
Citera
2021-12-08, 15:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Och du har fortfarande inte förstått att du hade fel, vilket är helt självklart.

Nej, immunitet mot en del av spikproteinet är aldrig lika bred som immunitet mot detsamma plus flertalet andra proteiner i viruset.

På samma vis var ditt argument att det av cellerna efter vaccination producerade proteinet inte kunde orsaka blodpropp fel. Inflammation i blodomloppet kan orsaka blodpropp.

Syftet är en sak.[/quote]
Nej, jag hade faktiskt inte fel. Läs igen vad jag skrev i inlägget du här citerade. Ditt påstående kommer från en fortsatt opublicerade studie, med bl. a en sannolik immortal time-bias. Det är inte så tvärsäkra vetenskapliga slutsatser dras. Läs ONS rapporter i England för motvikt exempelvis.

Men jag vill fortfarande framhäva att det är helt irrelevant i frågan som jag adresserade dig med, oavsett om jag hade rätt eller fel i en helt orelaterad fråga.

All statistik och publicerad vetenskap visar att vaccinering är det absoluta alternativet att föredra, framför att inte vaccinera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in