2021-12-13, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Än har det inte börjat bete sig som ett säsongsvirus någonstans.
Det har det givetvis gjort. Men på grund av lockdowns och restriktioner har ju säsongen förlängts på gott och ont.
Citera
2021-12-13, 13:27
Medlem
Citat:
Jag är av en annan uppfattning. Inget stoppar Omikron och om den bara är hälften så farlig så är det mycket illa..
Inger stoppar omikron? Jo vårt immunsystem!
Citera
2021-12-13, 13:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ingenting är ofarligt, hela livet är farligt. Du är på riktigt inte frisk i huvudet.

Vi har alltid accepterat att det finns sjukdomar i samhället. Folk dör, det är naturligt. Bara för att du har blivit hypnotiserad in i en psykos så betyder inte det att något är ”mycket allvarligt”. Det är du som har svårt att acceptera verkligheten. I verkligheten dör folk, ibland fler, ibland färre. Att du inte kan hantera det utan att försöka tvinga på din omgivning olika frihetsberövande åtgärder och behandlingar är DITT problem, ingen annans. Låt oss leva våra liv, du har inget med det att göra.

Men oj försöker "arbetet" tvinga på sin omgivning frihetsberövande åtgärder och behandlingar. Är det en sjukvårdsdirektör eller generaldirektör för FHM eller kanske rent av guds vi pratar om här? 3X
Citera
2021-12-13, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Från Aftonbladets coronablogg precis nu:

Hej Bengt,

jag kan inte svara för Region Stockholm, däremot har Folkhälsomyndigheten satt upp mål för den åldersgrupp som just nu får dos 3 i regionen, alltså de som är 65+. I prioriteringsdokumentet står det: ”En vaccinationstäckning på 80 procent bör ha uppnåtts på regional nivå i gruppen 65-79-åringar innan nästa grupp (medicinska riskgrupper) och personer 50-64 år erbjuds påfyllnadsdos”.

Man blir fullkomligt vansinnig på FHM. Varför kan inte regionerna bara köra över dem, de (FHM) har ju ingen lagenlig rätt att bestämma sådant här. Tegnell är inte KEJSARE i Sverige.

Det är ju rena vanvettet! Ge varje ny grupp en vecka att boka in sig, därefter: släpp på nästa grupp. Då har ju den högre prioriterade gruppen haft sin chans. Det är helt galet att tider står tomma. Och det finns ju ingen vaccinbrist, det är inte det det handlar om. Men FHM kommer att köra detta ända in i kaklet igen, och vi kommer att få en massa sjuka och döda människor, som inte hade behövt bli sjuka eller dö, om de bara hade fått ta sin boosterdos tidigare...
Citera
2021-12-13, 13:31
Medlem
Citat:
Jag är av en annan uppfattning. Inget stoppar Omikron och om den bara är hälften så farlig så är det mycket illa.

Den måste i det närmaste vara helt ofarlig för att man ska se ljust på detta.

Återstår att se.
Men ja, även en mildare variant kan orsaka problem inom sjukvården om många i riskgrupp blir infekterad samtidigt.
Det löser vi bäst genom riktade insatser för denna grupp om det visar sig behövas.
Äldreomsorg bör ha daglig test av sin personal och god skyddsutrustning för att skydda dom äldre.
Övriga samhället kan ha öppet som vanligt om Omicron är mildare.
Jag anser iof att vi redan nu med delta kan applicera detta.
Citera
2021-12-13, 13:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ingenting är ofarligt, hela livet är farligt. Du är på riktigt inte frisk i huvudet.

Vi har alltid accepterat att det finns sjukdomar i samhället. Folk dör, det är naturligt. Bara för att du har blivit hypnotiserad in i en psykos så betyder inte det att något är ”mycket allvarligt”. Det är du som har svårt att acceptera verkligheten. I verkligheten dör folk, ibland fler, ibland färre. Att du inte kan hantera det utan att försöka tvinga på din omgivning olika frihetsberövande åtgärder och behandlingar är DITT problem, ingen annans. Låt oss leva våra liv, du har inget med det att göra.

För övrig verkar du vurma för att alla äldre lika gärna kan dö. Du kan inte vara omedveten om vilken grupp som drabbas mest av corona.
Citera
2021-12-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Aftonbladets coronablogg precis nu:

Hej Bengt,

jag kan inte svara för Region Stockholm, däremot har Folkhälsomyndigheten satt upp mål för den åldersgrupp som just nu får dos 3 i regionen, alltså de som är 65+. I prioriteringsdokumentet står det: ”En vaccinationstäckning på 80 procent bör ha uppnåtts på regional nivå i gruppen 65-79-åringar innan nästa grupp (medicinska riskgrupper) och personer 50-64 år erbjuds påfyllnadsdos”.

Man blir fullkomligt vansinnig på FHM. Varför kan inte regionerna bara köra över dem, de (FHM) har ju ingen lagenlig rätt att bestämma sådant här. Tegnell är inte KEJSARE i Sverige.

Det är ju rena vanvettet! Ge varje ny grupp en vecka att boka in sig, därefter: släpp på nästa grupp. Då har ju den högre prioriterade gruppen haft sin chans. Det är helt galet att tider står tomma. Och det finns ju ingen vaccinbrist, det är inte det det handlar om. Men FHM kommer att köra detta ända in i kaklet igen, och vi kommer att få en massa sjuka och döda människor, som inte hade behövt bli sjuka eller dö, om de bara hade fått ta sin boosterdos tidigare...
Ingen panik, alla på samma gång! Vaccinpundare ett släkte för sig..
Citera
2021-12-13, 13:35
Medlem
Citat:
Jag är av en annan uppfattning. Inget stoppar Omikron och om den bara är hälften så farlig så är det mycket illa.

Den måste i det närmaste vara helt ofarlig för att man ska se ljust på detta.

Du vet ju inte vad du pratar om.
Om omikron är hälften så farlig som deltan så behövs inga restriktioner öht. Vi kan fortsätta sprita händer såklart och ta med oss detta i riskmiljöer bland äldre o.s.v.
Än så länge så visar data att omikron är mindre allvarlig men mer smittsam, vilket endast kan ses som positivt då det andra alternativet hade varit fler allvarliga symptom.

Corona är inte farligt för de allra flesta som det är nu ändå. Bara för man är 80+ med diabetes betyder inte det att man garanterat hamnar på IVA eller dör, risken är däremot högre men långt ifrån ens 50%.

Så chilla lite. Folk behöver bli bättre på att stanna hemma när de är sjuka dock.
Två gånger nu på bara en vecka har en som varit förkyld kommit in till mitt jobb då ingen annan kunde.
Blev också inbjuden på ett kalas där en var sjuk utan att säga något, det fick man reda på när man var där. Båda vaccinerade, liksom hallå...

Så håll truten med alarmismen om ni inte ens klarar av att sjukanmäla er! Så jäkla tröttsamt att höra att det är ovaccinerade som sprider smittan. Finns ju fan inga kvar om alla ovaccinerade blivit sjuka i två år och de enda som smittar ovaccinerade är andra ovaccinerade... dumma i huvudet är folk.
Citera
2021-12-13, 13:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
UK har sedan juli låtit smittspridningen ske i en hanterbar takt, och bör vara ett land som har jämförbart antal infekterade med Sverige. De har fler trippelvaccinerade.

Vad talar för att de har sämre förutsättningar än Sverige gällande omikron?
Att de har haft en stabilt högre smittspridning än oss säger kanske något om hur ofta smitta överförs mellan människor där. Vi har legat på en rätt stabil lägre nivå. I och för sig betyder det att både vi och de har ett aktuellt R nära 1. De verkar dock ha haft större svängningar så vi verkar ändå ha ett bättre utgångsläge. Dessutom har vi i början av en eventuell omicronvåg inte lika många covidpatienter på sjukhus, vilket måste vara en fördel. Deras sjukhusbeläggning verkar vara drygt dubbelt vår (per capita).

Visst ökar det tydligt i Sverige, men från en ganska låg nivå.
Citera
2021-12-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Twitterinlägg från professorer och forskare på ledande institut för forskning runt smittspridning och covid, som hänvisar och länkar till forskning i ämnet? Man kan kalla det mycket, men just skakiga källor är inte vad jag skulle säga.

Genomgången infektion är bättre än vaccin är den vedertagna kunskapen, och det kan mycket väl gälla hur pass svårt sjuk man blir. Men vad man faktiskt ser från den data som kommer är att det inte hjälper bättre mot att bli smittad.
Vad pratar du om? Det är ju väldigt sällsynt att någon med genomgången infektion reinfekteras!
Det är klart att det är skakiga studier du kommer med när de redan på teitter skjuts ned tämligen omgående.
Du verkar lita lite l mycket på folk som är professorer, men även de kan ha fel och en vilja att göra sig ett namn för att få mer forskningbidrag..
Citera
2021-12-13, 13:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Vad tyder på att den tredje dosen kommer att göra någon skillnad?

Dessa personer fick ont i halsen, feber och tappade smak och luktsinnet. Alltså samma symtom som 99.8 % av alla smittade fick under 2020.

Förklara gärna hur du resonerar.
Jag har set en del preliminära undersökningar och läst en del åsikter i frågan. Vi får verkligen hoppas att det är så:

https://pbs.twimg.com/media/FGF0tFLUYAER0ky?format=png&name=900x900

Ingen vet riktigt än.
Citera
2021-12-13, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Ingen panik, alla på samma gång! Vaccinpundare ett släkte för sig..

Frågan lydde så här (Aftonbladets coronablogg nyss):

Det finns ju ett överflöd av obokade vaccinationstider nu i appen "Alltid öppet". Varför släpper inte region Stockholm fram fler åldersgrupper att boka sin tredje dos?

Bengt C

Det är dumt att en massa tider står obokade, när det är så bråttom att få i befolkningen den tredje dosen innan omikron sprider sig här. Förstår du inte det?

Det här handlar inte om mig själv: jag har gått tillbaka till den försiktighet som jag iakttog innan jag fick mina två doser, och tänker försöka hålla ut så tills det går att få Novavaxx i stället för en tredje dos genetiskt vaccin. Jag är nämligen övertygad om, att man får en både bredare och hållbarare immunitet på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in