2021-12-07, 16:40
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Korrekt! Inskrivningsmyndigheten var det som fick sig en läxa och nu är det den "nya" inskrivningsmyndigheten Lantmäteriet som behöver en. Den juridiska kunskapen har inte ökat genom den organisatoriska ändringen.
Lantmäteriet övertog Inskrivningsmyndigheten med hull och hår så risken/chansen att kadern består av samma personer i stor utsträckning är överhängande.
2021-12-07, 20:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Ja, skrev fel fastighetsbeteckning. MARIELUND 7:1 ska det vara.

Förändra dock inget, då Esb fortfarande är den enda lagfarne ägaren på den fastigheten.

Att vara lagfaren ägare är inte samma sak som ägare av fastigheten.
Att vara ägare bestäms av ev köpeavtal och köpebrevet.
Det räcker med ett korekt skrivet köpebrev.
2021-12-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Att vara lagfaren ägare är inte samma sak som ägare av fastigheten.
Att vara ägare bestäms av ev köpeavtal och köpebrevet.
Det räcker med ett korekt skrivet köpebrev.

Ja, det är många i den här tråden som inte förstår att en lagfart är en enkelriktad handling.

En lagfart visar att du är registrerad ägare av fastigheten.

Avsaknad av lagfart, säger ingenting. Det är här många går bort sig, de tror att att om man inte har lagfart kan man inte vara ägare, men det kan man.

Det är som med ett vaccinpass. Ett vaccinpass visar att du är vaccinerad. Men du kan vara vaccinerad även om du ännu inte begärt ut ditt vaccinpass.

På samma vis som ett vaccinpass inte gör dig vaccinerad, så är det inte lagfarten som gör dig till ägare. Det är köpehandlingarna som gör det. Vaccinpasset såväl som lagfarten, visar bara att du är vaccinerad och ägare.

Sedan finns visst det en och annan som tror att Lantmäteriets kraftigt förenklade webtjänst ger all information. Så är det inte. Den som begär ut information om ägare till de aktuella fastigheterna från LM kommer upptäcka att det då är klart och tydligt angivet att det pågår ett ärende om ny ägare. Därmed kan heller ingen annan få lagfarten överförd till sig. Detta har varit uppe tidigare i tråden och jag vill minnas att även ett utdrag från LM finns någonstans längre bak, med just ovanstående information. Att Ebba sökte lagfart var viktigt, just för att inte Esbjörn och hans rövarband skulle ha fört över fastighetens lagfart på någon annan.
2021-12-08, 02:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ja, det är många i den här tråden som inte förstår att en lagfart är en enkelriktad handling.

En lagfart visar att du är registrerad ägare av fastigheten.

Avsaknad av lagfart, säger ingenting. Det är här många går bort sig, de tror att att om man inte har lagfart kan man inte vara ägare, men det kan man.

Det är som med ett vaccinpass. Ett vaccinpass visar att du är vaccinerad. Men du kan vara vaccinerad även om du ännu inte begärt ut ditt vaccinpass.

På samma vis som ett vaccinpass inte gör dig vaccinerad, så är det inte lagfarten som gör dig till ägare. Det är köpehandlingarna som gör det. Vaccinpasset såväl som lagfarten, visar bara att du är vaccinerad och ägare.

Sedan finns visst det en och annan som tror att Lantmäteriets kraftigt förenklade webtjänst ger all information. Så är det inte. Den som begär ut information om ägare till de aktuella fastigheterna från LM kommer upptäcka att det då är klart och tydligt angivet att det pågår ett ärende om ny ägare. Därmed kan heller ingen annan få lagfarten överförd till sig. Detta har varit uppe tidigare i tråden och jag vill minnas att även ett utdrag från LM finns någonstans längre bak, med just ovanstående information. Att Ebba sökte lagfart var viktigt, just för att inte Esbjörn och hans rövarband skulle ha fört över fastighetens lagfart på någon annan.

Väl talat! ja hennes lagfartsansökan var både viktig i den punkten att förhindra andra intressen att göra anspråk eller belåna, utöver det var det ju hennes skyldighet som ägare av köpeavtalet att göra detta.
2021-12-08, 02:32
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är alltså bara du som får fantisera fritt i tråden? Det finns inte ens belägg för att han skulle ha besökt en mäklare. Jag ska försöka låta bli att parasitera på din fantasi även om det verkar finnas så gott om den så det räcker till ett helt kompani.

Ebba har köpt huset, klart och betalt, efter att Esbjörn tog emot pengarna skrev han på ett köpebrev. Det är inte ens överklagat så det får nog anses rätt färdigt.

Enligt var som framkom tidigt i tråden, var just att Esb skulle ha besökt en mäklare.
Orsaken till besöket är såvitt jag vet okänt i tråden, men besöket ska ha utmynnat i en vetskap bland mäklarna att gubben hade en fastighet i Marielund. Detta spred sig till slut till Ebba.

Det ska alltså ha varit anledningen till Ebba överhuvudtaget kontaktade Esb.

Jag skulle inte riktigt varit helt nöjd med mitt husköp, om jag inte också hade varit lagfaren ägare till det också. Lite som att köpa en bil, utan att få med registreringspapperna. Skulle liksom aldrig falla mig in.
2021-12-08, 05:21
Medlem
Citat:
Enligt var som framkom tidigt i tråden, var just att Esb skulle ha besökt en mäklare.
Orsaken till besöket är såvitt jag vet okänt i tråden, men besöket ska ha utmynnat i en vetskap bland mäklarna att gubben hade en fastighet i Marielund. Detta spred sig till slut till Ebba.

Jag skulle inte riktigt varit helt nöjd med mitt husköp, om jag inte också hade varit lagfaren ägare till det också. Lite som att köpa en bil, utan att få med registreringspapperna. Skulle liksom aldrig falla mig in.
Besöket hos mäklare är alltså en ostyrkt uppgift, jag tror inte att Ebba Busch behövde ett tips från mäklare om huset eftersom hon hör hemma i området. Jag tror att hon sökte ny bostad eftersom huset hon hyrde skulle säljas.

Med facit på hand var det naivt att lita på Esbjörn Bolin. Men det finns helt enkelt människor som helt saknar heder. Inte ens hans trognaste försvarare i tråden trodde att han återigen skulle svika sitt ord efter att ha undertecknat förlikningsavtalet tillsammans med sina egna advokater.

Det krävs en helt igenom usel och ohederlig människa för svika sitt hedersord tre gånger och dessutom anklaga sina egna advokater för tvång och bedrägeri.
2021-12-08, 08:57
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Du skall nog hålla dig till att köpa begagnade bilar då du uppenbart inte förstår hur en fastighetsaffär går till och hur den skiljer sig åt mot en bilaffär. Har knappast inträffat att bilregistret har lagt en registrering vilande pga en tvist vilket Lantmäteriet inte har något problem med.
2021-12-08, 11:45
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Att något framkommit i tråden är knappast ett tecken på att det är sant, i synnerhet inte i denna tråd.

Så att Esbjörn skulle varit i kontakt med en mäklare får vi nog ta med en nypa salt. Enligt Ebba ville Esbjörn inte koppla in någon mäklare. Om han varit i kontakt med en mäklare kan man ju bara beklaga att han inte sålde via denna.

Tramsa om lantmäteriet ni. Denna fastighetsaffär är inte färdig. Det pågår fortfarande rättsliga processer om den. Givetvis låter de lagfarten ligga vilande till processerna är färdiga.

Jag menar det är ju konstigt om alla utom Ebba gör fel i detta. I tråden har det skyllt på allt från opartiska journalisterna till felaktiga lagar, och ett rättsväsen som är emot Ebba personligt.
2021-12-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Att något framkommit i tråden är knappast ett tecken på att det är sant, i synnerhet inte i denna tråd.

Så att Esbjörn skulle varit i kontakt med en mäklare får vi nog ta med en nypa salt. Enligt Ebba ville Esbjörn inte koppla in någon mäklare. Om han varit i kontakt med en mäklare kan man ju bara beklaga att han inte sålde via denna.

Tramsa om lantmäteriet ni. Denna fastighetsaffär är inte färdig. Det pågår fortfarande rättsliga processer om den. Givetvis låter de lagfarten ligga vilande till processerna är färdiga.

Jag menar det är ju konstigt om alla utom Ebba gör fel i detta. I tråden har det skyllt på allt från opartiska journalisterna till felaktiga lagar, och ett rättsväsen som är emot Ebba personligt.
Ett rättsväsen som är emot Ebba personligt? Det var väl Esbjörn Bolins egna advokater som tvingade honom att sälja huset?
2021-12-08, 12:21
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Esbjörns val.
2021-12-08, 13:37
Medlem
Knut-Annes avatar
På Fredag är väl sista dag för komplettering?
Sjörövaren försöker nog med något, men jag tvivlar på att det duger, så förhoppningsvis skall detta vara över i början på nästa vecka.
2021-12-08, 13:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
På Fredag är väl sista dag för komplettering?
Sjörövaren försöker nog med något, men jag tvivlar på att det duger, så förhoppningsvis skall detta vara över i början på nästa vecka.

Mja, Svea Hovrätt kan ge ju ge ännu mer anstånd för en demensutredning, det som hände i fredags var ju att E*björn fick träffa en arbetsterapeut, sjöjuristen vill nog inte stanna vid så lite.

Och sorgligt nog så verkar domstolar vara väldigt generösa med att ge anstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in