2021-12-07, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Läser nu att FHI vill öka på restriktioner i Norge.
Dom anser det troligt att Omikron innebär allvarligare sjukdom enligt expressen.

Vad kan dom basera detta antagande på?
Jag har inte sett någon rapport ännu som visar på det.

På FHI:s hemsida står det att de tror att omikron skulle kunna ge allvarligare sjukdom hos redan vaccinerade och att det kan påverka bördan hos den redan belastade sjukvården. De skriver inte att omikron i sig ger allvarligare sjukdom.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/alvorlig-situasjon-rundt-omikronvarianten-i-norge/
Citera
2021-12-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Får vi korrekt info då?

Först gick moderna ut och sa att vaccinet inte skulle skydda och att det skulle ta ett halvår att ta fram ett nytt.

Då störtdök börsen. Jag läste en artikel som sa att vad som rapporterades närmsta tiden kommer att avgöra hur börsen tar detta.

Efter det gick pfizer ut med att vaccinet funkar jätte bra mot omikron och att en uppdaterad version av vaccinet skulle kunna tas fram på noll tid.

Samt den mycket dubbeltydiga nyheten att omikron verkar vara mild och att det är mycket barn under 5 år som behöver sjukhusvård.

Jag skulle gissa på att vi får information som är speciellt filtrerad för att skydda börsen.

Sedan kan nog myndigheter få ta del av något helt annat.

Det är svårt att veta.
Men infon som har kommit tidigare har ju många gånger visat sig vara felaktig.
Så det är svårt att lita på vad dom säger.

Men om Omicron är allvarligare viket påstås så bör väl iaf något som visar på det ha läckt ut?
Målet behöver inte vara börsen, det kan vara att få tveksamma att medicinera sig.

Läser också idag att Omikron tydligen funnits i USA sen 23e november.
Även det bör väl rimligen betyda att man bör ha sett indiktationer redan om det skulle vara allvarligare än delta i sjukdomsförlopp.
Citera
2021-12-07, 11:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
För gamla siffror. De aktuella är 79,5%. Ett rejält uppsving med vaccinpasset antagligen:
Antal vaccinerade
med minst 1 dos 7 611 128 84,2 %

med minst 2 doser 7 179 328 79,5 %

2021-12-03
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Så minst 80% idag.

Det är siffror för dem över 12 år. Jag tittar på google statistics för då kan jag göra en jämförelse mellan länder då man tittar på hela populationen.
Citera
2021-12-07, 11:43
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men varför har då länder som haft mycket mer omfattande smittspridning än Sverige som Belgien och Nederländerna ytterligare nu en mycket svår våg av coronasmitta? Borde det inte vara tvärtom?

Fast du tittar fortfarande blint på antal positiva pcr-tester ett land hittar.
Det säger absolut ingenting om det egentliga antalet smittade.

Tror du att vi låg på 500 smittade i veckan våren 2020 som statistiken visar?
Jag gissar på att du kan gångra den siffran med minst 50 i veckan så är det en rimlig gissning med hänsyn till inlagda och döda.

När det var som värst förra vintern så hittade vi runt 6000 i veckan men det är nog inte ens en bråkdel av alla smittade.

Det ENDA sättet att se hur många som infekteras är att mäta antikroppar och när vi mätt innan vaccinationen drog igång så pekar det på helt andra siffror.
Att 42% av barnen hade detekterbara nivåer av antikroppar runt V.42 utan vaccin är en väldigt tydlig fingervisning på hur utbredd denna smitta varit och är.

Det enda som skiljer Sverige från resten av Europa är det som ni skällt över i snart 2 år.
Vi fick inte panik och genomförde en massa panikåtgärder och precis som fohm sa så går detta inte över genom ett antal lockdowns och skolstängningar.

Det är inte lite naivt att tro att det är bara och stänga in hela världen i ett år och sen trycka i dom vaccin och vips så är covid borta.
Citera
2021-12-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
På FHI:s hemsida står det att de tror att omikron skulle kunna ge allvarligare sjukdom hos redan vaccinerade och att det kan påverka bördan hos den redan belastade sjukvården. De skriver inte att omikron i sig ger allvarligare sjukdom.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/alvorlig-situasjon-rundt-omikronvarianten-i-norge/

Ok, usel och rent felaktigt info i expressen igen då.
Att det är osäkert om vaccinet har effekt är i enlighet med den info som har publicerats.
Citera
2021-12-07, 11:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Så du menar att folk har blivit fullvaccinerade på 3-4 veckor sen dem bestämde det här med vaccinpass?
Du litar alltså inte på officiellt inrapporterade doser.

Ta upp det med FHM tycker jag.
Citera
2021-12-07, 11:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är siffror för dem över 12 år. Jag tittar på google statistics för då kan jag göra en jämförelse mellan länder då man tittar på hela populationen.
Okej!

Jag är ändå ganska säker på att det handlar om jämn fördelning i Sverige. Och definitivt befolkningstätheten om du jämför med Holland och Belgien.

Så lägg ihop faktorer. Det beror nog inte på någon enskild sak.

Karta över Tyskland - COVID-vaccin:

https://impfdashboard.de/

Edit:

Sverige i jämförelse:

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
Senast redigerad av arbetet 2021-12-07 kl. 12:02.
Citera
2021-12-07, 11:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Det är komiskt att du länkar något du skrev för ett år sedan. Redan då skrev du att vaccinet skulle vara en magisk lösning för flockimmunitet. Du hade fel då och du kommer ha fel inför framtiden också. Det går inte att skylla på "delta och omikron". Experterna skulle ha tagit hänsyn till detta från första början eftersom alla vet att virus muterar. Istället tar man fram ett snabbhastat vaccin, som visserligen är bra för äldre och sköra, men som betyder nada för yngre och för smittspridningen som sådan.

Man får helt enkelt anpassa sina antaganden efter ny information. Det som fanns att gå på då var fas3-studierna. Då var varken deltas egenskaper kända eller en avtagande vaccineffektivitet bestämd.
Citat:

Du skrev ju själv att vi skulle nå flockimmunitet med 70 procent? Vi hann inte ens nå de siffrorna innan viruset muterade igen.

Vad du än tycker och tänker så har vi fakta på att vaccinet inte stoppar smittspridningen. Oavsett vilka schysta formler du snickrar fram.
Läs hela inlägget och försök att förstå. Delta är mer smittsam och vaccineffektiviteten något lägre (och dessutom avtagande med tiden, som inte var känt då) . Omikron är förmodligen ännu mer smittsam och vaccineffektiviteten ännu lägre.

All information är provisorisk och det kan närsomhelst framkomma ny information som man får anpassa sig efter. Men det handlar om vilka värden som sätts in i ekvationerna och inte ekvationerna i sig.

Den som inte är förmögen att ta till sig ny info i ett ämne som detta kommer aldrig att ha en uppfattning som överensstämmer med verkligheten. Det är en styrka och inte en svaghet att kunna ta till sig ny information.
Citera
2021-12-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ja det ser bra ut för tillfället, har jag sagt något annat?

Jag vet inte hur vi ligger till i jämförelse med en normal influensasäsong.

Om barn under 5 år och neråt blir sjuka så kan de behöva medicineras ja, vissa har sjukdomar som kräver regelbunden medicinering.

Nu behöver dom snart inte ens ha någon sjukdom för att få regelbunden medicinering.
Citera
2021-12-07, 11:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nu behöver dom snart inte ens ha någon sjukdom för att få regelbunden medicinering.

Jag tror inte att de kommer att vaccinera små barn, såvida det inte kommer en variant som specifikt ger sig på små barn, då blir det nog fart under galoscherna.
Citera
2021-12-07, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Man får helt enkelt anpassa sina antaganden efter ny information. Det som fanns att gå på då var fas3-studierna. Då var varken deltas egenskaper kända eller en avtagande vaccineffektivitet bestämd.

Läs hela inlägget och försök att förstå. Delta är mer smittsam och vaccineffektiviteten något lägre (och dessutom avtagande med tiden, som inte var känt då) . Omikron är förmodligen ännu mer smittsam och vaccineffektiviteten ännu lägre.

All information är provisorisk och det kan närsomhelst framkomma ny information som man får anpassa sig efter. Men det handlar om vilka värden som sätts in i ekvationerna och inte ekvationerna i sig.

Den som inte är förmögen att ta till sig ny info i ett ämne som detta kommer aldrig att ha en uppfattning som överensstämmer med verkligheten. Det är en styrka och inte en svaghet att kunna ta till sig ny information.
Så man serverar folket ett vaccin och i det närmast beskriver det som ett mirakelmedel utan att berätta vedertagna saker som att vaccineffektiviteten sjunker och att virus muterar som kan tränga sig förbi vaccin?

Så om vi nu vet att vaccineffektiviteten är lägre, att vaccinet inte biter på varianterna, och att smittspridningen tilltar mer nu med vaccin än innan utan vaccin, vad är då meningen med covidpass?
Citera
2021-12-07, 11:56
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de kommer att vaccinera små barn, såvida det inte kommer en variant som specifikt ger sig på små barn, då blir det nog fart under galoscherna.

Du menar det som det lägligt rapporteras att Omikron gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in