2021-12-07, 11:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det dör nästan inga barn i Sverige, och de som vaccinerar sina barn är med all sannolikhet positivt inställda till vaccin.

Att ett vaccinrelaterat dödsfall skulle vara några antivaxxers barn som cyklade ihjäl sig, och att föräldrarna skulle exploatera sitt barns död för att rapportera in det som en bieffekt, är extremt långsökt och konspiratoriskt.

Det är ju fullt möjligt att det här var ett svårt sjukt barn som avlidit efter booster, men det är i princip statistiskt omöjligt att hitta ett hushåll där föräldrarna är antivaxxers, barnet vaccinerat, och där barnet råkar dö av en slump efter vaccination.

Du det var ett exempel, lika allvarligt som era fascistreferenser. Jag har ingen aning om barnets hälsostatus mer än att det avlidit, se det mer som en returnerad bajsmacka.
Citera
2021-12-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror man vore olämplig som förälder om man sa till sina barn att de kan dö. Man kan ta tillfället i akt att leka med sina barn, gå ut med dem och umgås med dem osv. Vaccinet är inte farligt, viruset däremot kan vara det.
Du kan väl ta den diskussionen med de som råkat illa ut av vaccinet och förklara att endast viruset kan vara farligt
Citera
2021-12-07, 11:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur förklarar du Belgien och Nederländerna då? De har ju haft det betydligt värre än Sverige i princip samtliga vågor, ändå ligger de nu skyhögt vad gäller smittspridning - igen. De ligger dessutom bägge något över Sverige vad gäller vaccinationstäckning. Tycks inte hjälpa?

De länderna har väldigt många Zwarte Piet som befinner sig på fel breddgrad.
Citera
2021-12-07, 11:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du kan väl ta den diskussionen med de som råkat illa ut av vaccinet och förklara att endast viruset kan vara farligt

Du kan ta samma diskussion med dem som råkat illa ut av viruset och förklara att endast vaccinet är farligt, du har hundratusentals att välja på, bara i Sverige.
Citera
2021-12-07, 11:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sverige är uppe i snart 80% fullvaccinerade och jag tror att det finns en tröskel där någonstans. I Tyskland har man dessutom regioner med låg täckning. Tysklands och Lettlands nivåer duger inte helt enkelt. Samma har vi sett med den s.k. flockimmuniteten som aldrig haft någon effekt någonstans fast man trodde det; de tydligaste exemplen Iran och Brasilien.

Sverige har enligt google statistics 69,3% fullvaccinerade, det är långt ifrån tillräckligt med delta och omikronvarianterna. Det som kan vara en fördel är att vi har en hel del konvalescenta.
Citera
2021-12-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
För att dom har haft lockdowns? Medans vi inte hade någon lockdown? ”Jävlas” du med viruset jävlas det med dig.

Fler har haft lockdown utan att viruset har ”hämnats”. Våra nordiska grannar och Irland tex. Viruset slår olika i olika länder och befolkningsgrupper men generellt tycks det inte gilla länder som är glest befolkade och rurala snarare än urbana. Länder med stora städer som London och New York har drabbats hårt. I städer trivs viruset.
Citera
2021-12-07, 11:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Läser nu att FHI vill öka på restriktioner i Norge.
Dom anser det troligt att Omikron innebär allvarligare sjukdom enligt expressen.

Vad kan dom basera detta antagande på?
Jag har inte sett någon rapport ännu som visar på det.
Får vi korrekt info då?

Först gick moderna ut och sa att vaccinet inte skulle skydda och att det skulle ta ett halvår att ta fram ett nytt.

Då störtdök börsen. Jag läste en artikel som sa att vad som rapporterades närmsta tiden kommer att avgöra hur börsen tar detta.

Efter det gick pfizer ut med att vaccinet funkar jätte bra mot omikron och att en uppdaterad version av vaccinet skulle kunna tas fram på noll tid.

Samt den mycket dubbeltydiga nyheten att omikron verkar vara mild och att det är mycket barn under 5 år som behöver sjukhusvård.

Jag skulle gissa på att vi får information som är speciellt filtrerad för att skydda börsen.

Sedan kan nog myndigheter få ta del av något helt annat.
Citera
2021-12-07, 11:35
Medlem
Citat:
Sverige har enligt google statistics 69,3% fullvaccinerade, det är långt ifrån tillräckligt med delta och omikronvarianterna. Det som kan vara en fördel är att vi har en hel del konvalescenta.

Vad gäller delta så ser det väl för tillfället bra ut?
Låg belastning på vården.
Är det högre än en normal influensasäsong?
Dom 30% är förmodligen till övervägande majoritet inte riskgrupper.
Jag gissar att majoriteten av dom dessutom redan har utsatts för covid-19.
Gruppen innehåller också barn från 5 och nedåt, tycker du dessa ska regelbundet medicineras?
Citera
2021-12-07, 11:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
För gamla siffror. De aktuella är 79,5%. Ett rejält uppsving med vaccinpasset antagligen:
Antal vaccinerade
med minst 1 dos 7 611 128 84,2 %

med minst 2 doser 7 179 328 79,5 %

2021-12-03
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Så minst 80% idag.
Citera
2021-12-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det hela kommer, på sikt att leda till att 80 procent av befolkningen kommer att ha hybridimmunitet och att Covid-19 kommer att vara historia.

Nej, riktiga mobbare säger inte "väx upp", utan, implicit "du måste bli som oss, annars så känner vi oss osäkra". Men vaccinpass handlar inte om mobbing!

hybridimmunitet? TRAMS! Finns ingen sådan. De skulle antyda att vaccinet fungerar vilket det uppenbarligen inte gör. Finns en sorts immunitet endast! Och den får du efter genomgången infektion.
Citera
2021-12-07, 11:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad gäller delta så ser det väl för tillfället bra ut?
Låg belastning på vården.
Är det högre än en normal influensasäsong?
Dom 30% är förmodligen till övervägande majoritet inte riskgrupper.
Jag gissar att majoriteten av dom dessutom redan har utsatts för covid-19.
Gruppen innehåller också barn från 5 och nedåt, tycker du dessa ska regelbundet medicineras?

Ja det ser bra ut för tillfället, har jag sagt något annat?

Jag vet inte hur vi ligger till i jämförelse med en normal influensasäsong.

Om barn under 5 år och neråt blir sjuka så kan de behöva medicineras ja, vissa har sjukdomar som kräver regelbunden medicinering.
Citera
2021-12-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
För gamla siffror. De aktuella är 79,5%. Ett rejält uppsving med vaccinpasset antagligen:
Så du menar att folk har blivit fullvaccinerade på 3-4 veckor sen dem bestämde det här med vaccinpass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in