2021-12-07, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Privata aktörer kan agera som de vill. Regeringen bör, överhuvudtaget, inte leka "smittskyddsexperter", utan följa de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger.

Fast privata aktörer borde inte bli uppmuntrade av regeringen att använda den här typen av vattendelande åtgärder och det sker nu.

Regeringen ger Folkhälsomyndigheten i uppdrag att ta fram förslag på åtgärder, Folkhälsomyndigheten agerar på regeringens önskemål.
Citera
2021-12-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ok, du tror alltså på en "zombie-katastrof" med massdöd och hjärtproblem. Du vet att, bara för att två saker sammanfaller i tid behöver inte innebära att de korrellerar i vetenskaplig mening Och inte ens saker som korrelerar behöver ha ett orsakssamband. Så regn beror alltså inte på att en massa människor fäller upp sina paraplyer!
Finns mer vetenskapligt stöd för att ökningen av hjärtproblem och spädbarnsdöd har att göra med vaccinen än till exempel att människans CO2-utsläpp påverkar klimatet nämnvärt.
Å andra sidan kanske du har samma förhållande till det fenomenet och i så fall är du ju i alla fall konsekvent.
Citera
2021-12-07, 10:57
Medlem
Så länge det är välgödda människor som styr kommer vi bara se förhastade och ogenomtänkta beslut i denna fråga. Paniken slår ut logiken.

Varje större mediaredaktion borde ha folk som får göra research och ifrågasätta alla beslut.

Så länge man tycker som den panikslagna massan tycks man kunna påstå vad som helst utan fakta att luta sig emot.

Inte en enda gång på en presskonferens med fhm har man ifrågasatt nyttan med att vaccinera personer som har max någon promilles chans att behöva sjukvård.

"Förbjud pälsdjur, jordnötter, skaldjur och allt, för jag är allergisk så alla får rätta sig efter mig!" - Ur en patetisk egoists bekännelser.
Citera
2021-12-07, 11:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tycker Sverige, hittills,har skött det ganska bra. Jag kommer att reagera, om, myndigheter och regeringen går till överdrift.

De har redan gått till överdrift.

Ser du inte hur irrationellt det är att utesluta baserat på vaccinstatus med ett rätt misslyckat vaccin istället för på smittstatus?

De flesta människor råkar ut för viruset en eller några få gånger, kanske utan att märka det, och smittar i några få dagar. Ändå förväntas vi gå runt nyvaccinerade år ut och år in, och uteslutas ur sammanhang normalt öppna för alla.

Det har redan gått till överdrift.
Artikel 27
1. Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-07 kl. 11:03.
Citera
2021-12-07, 11:00
Medlem
Citat:
Jag tycker Sverige, hittills,har skött det ganska bra. Jag kommer att reagera, om, myndigheter och regeringen går till överdrift.

Var går din gräns för överdrift?
För samhället i stort så känns den gränsen väldigt flytande och väldigt lätt att flytta på.
Hur ser det tex ut nu i samhället jämfört med en normal influensasäsong?
Om utvecklingen håller i sig med inläggningar på IVA i ungefär samma nivå ända in i januari anser du det fortfarande rättfärdigat med morötter för att ta medicin?
Citera
2021-12-07, 11:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
”Ta det lugnt några dagar efter att man fått ett vaccin”? Det har jag aldrig hört, vad jag kan minnas. Och jag har hunnit med många vaccin genom åren. Däremot skulle jag rekomendera unga människor som fått dessa ”vaccin” att ta det lugnt, med tanke på Myocarditys. Men å andra sidan förstår jag inte varför någon skulle rekomendera unga människor ett experimentellt ”vaccin” de inte behöver. Nu behövs ju ingen rekomendation, utan man säger bara sprutan=inträde på krogen. Vet ingen ungdom som tagit dessa sprutor av någon annan anledning än social press. Och det känns så där faktiskt…..Hoppas vi slipper se tillbaka på detta med det ångest.

Jag brukar själv ta det lugnt ett par dagar efteråt. Vad är det som är så bråttom? Skulle jag rekommendera något så är det att se till att sköterskan aspirerar.
Citera
2021-12-07, 11:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Då hade det inte rapporterats in som en "misstänkt vaccinbiverkning".

Det kan föräldrarna göra.
Citera
2021-12-07, 11:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo men de kanske inte mår bra av att höra att de kan dö om de inte håller sig stilla. Nu vaccineras ju barn från 5 år i vissa delar av världen. Alla har inte sån impulskontroll. Och detta för ett vaccin de knappast behöver, utan måste ta så att inte farfar och gammelmormor dör. Om vaccinet är så farligt, varför ge det till de som inte behöver det?

Jag tror man vore olämplig som förälder om man sa till sina barn att de kan dö. Man kan ta tillfället i akt att leka med sina barn, gå ut med dem och umgås med dem osv. Vaccinet är inte farligt, viruset däremot kan vara det.
Citera
2021-12-07, 11:11
Medlem
Citat:
Det hela kommer, på sikt att leda till att 80 procent av befolkningen kommer att ha hybridimmunitet och att Covid-19 kommer att vara historia.

Nej, riktiga mobbare säger inte "väx upp", utan, implicit "du måste bli som oss, annars så känner vi oss osäkra". Men vaccinpass handlar inte om mobbing!
Mobbing är inte syftet, men det är den psykosociala effekten.

Man intalar ovaccinerade att de är skyldiga till pandemin, att de är smittspridare och att de inte förtjänar att vara en del av samhället. Ganska snart kommer de tro på det själva. Man förstör psyket på hundratusentals människor för att minska COVID-smittan med några tiotal procent.
Citera
2021-12-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan föräldrarna göra.
Det dör nästan inga barn i Sverige, och de som vaccinerar sina barn är med all sannolikhet positivt inställda till vaccin.

Att ett vaccinrelaterat dödsfall skulle vara några antivaxxers barn som cyklade ihjäl sig, och att föräldrarna skulle exploatera sitt barns död för att rapportera in det som en bieffekt, är extremt långsökt och konspiratoriskt.

Det är ju fullt möjligt att det här var ett svårt sjukt barn som avlidit efter booster, men det är i princip statistiskt omöjligt att hitta ett hushåll där föräldrarna är antivaxxers, barnet vaccinerat, och där barnet råkar dö av en slump efter vaccination.
Citera
2021-12-07, 11:19
Medlem
Läser nu att FHI vill öka på restriktioner i Norge.
Dom anser det troligt att Omikron innebär allvarligare sjukdom enligt expressen.

Vad kan dom basera detta antagande på?
Jag har inte sett någon rapport ännu som visar på det.
Citera
2021-12-07, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du får sätta dig in i hur flockimmunitet statistiskt fungerar innan du kommenterar vidare.

Här har du grunderna:
(FB) Varför blir vaccin-förespråkare provocerade av människor som inte vill vaccinera sig?

Flockimmunitet blir svårt att uppnå, dels med de otroligt smittsamma varianterna Delta och omikron, vad det verkar som. I kombination med en avtagande vaccineffektivitet blir det synnerligen svårt att uppnå och omöjligt med en låg vaccinationstäckning i vissa grupper.

Men flockimmunitet är egentligen bara en godtycklig gräns (i ett matematiskt perspektiv). Spridningen begränsas av alla faktorer som reducerar R-talet. Bland annat andelen vaccinerade.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8436367/#!po=3.33333
Det är komiskt att du länkar något du skrev för ett år sedan. Redan då skrev du att vaccinet skulle vara en magisk lösning för flockimmunitet. Du hade fel då och du kommer ha fel inför framtiden också. Det går inte att skylla på "delta och omikron". Experterna skulle ha tagit hänsyn till detta från första början eftersom alla vet att virus muterar. Istället tar man fram ett snabbhastat vaccin, som visserligen är bra för äldre och sköra, men som betyder nada för yngre och för smittspridningen som sådan.

Du skrev ju själv att vi skulle nå flockimmunitet med 70 procent? Vi hann inte ens nå de siffrorna innan viruset muterade igen.

Vad du än tycker och tänker så har vi fakta på att vaccinet inte stoppar smittspridningen. Oavsett vilka schysta formler du snickrar fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in