2021-12-07, 07:10
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det stämmer inte, både han och Ebba Busch står som ägare.

Icke på Lantmäteriet.
2021-12-07, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Icke på Lantmäteriet.
Det bör emot, men påståendet var så dumt med tanke på diskussionerna i tråden att jag kollade själv nu på morgonen.

Jo, på lantmäteriet när man som privatperson söker ägare på båda fastigheterna så kommer enbart Esbjörn upp.

Det fanns inget om nåt vilande beslut, tvist eller att även Ebba skulle stå som ägare. Det förhindrar kanske inte att så är fallet, men det är märkligt med tanke på de uppgifter som funnits i tråden senaste tiden.
2021-12-07, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det bör emot, men påståendet var så dumt med tanke på diskussionerna i tråden att jag kollade själv nu på morgonen.

Jo, på lantmäteriet när man som privatperson söker ägare på båda fastigheterna så kommer enbart Esbjörn upp.

Det fanns inget om nåt vilande beslut, tvist eller att även Ebba skulle stå som ägare. Det förhindrar kanske inte att så är fallet, men det är märkligt med tanke på de uppgifter som funnits i tråden senaste tiden.
Det är för att Ebba Busch har en vilande lagfart. Detta framgår även i Densias värdering på sidan 3 eftersom det är en viktig uppgift. Det låser åtgärder på fastigheten tills tvisten är avgjord.

https://cdn-148.anonfiles.com/v3wcY763ue/0aa4b94b-1638859697/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2043,%20Yttrande%20från%20svarandeombu d%20av.pdf
2021-12-07, 07:47
Medlem
Citat:
Nej, det är du som i vanlig ordning medvetet ljuger. Måste vara svårt att leva utan egen fantasi, utan du måste likt en parasit leva på andras.
Om du inte fattar att det jag skrev, är det på riktigt synd om dig.
Det var ett svar på din tvärsäkra fantasi om att bara för att han ev hade besökt en mäklare, så sökte han aktivt köpare till sommarstugan.

Det behöver liksom inte alls vara dina fantasier som stämmer förstår du.

Och Ebba är fortfarande inte lagfaren ägare till fastigheten, så hon har fortfarande inte köpt något hus.
Det är alltså bara du som får fantisera fritt i tråden? Det finns inte ens belägg för att han skulle ha besökt en mäklare. Jag ska försöka låta bli att parasitera på din fantasi även om det verkar finnas så gott om den så det räcker till ett helt kompani.

Ebba har köpt huset, klart och betalt, efter att Esbjörn tog emot pengarna skrev han på ett köpebrev. Det är inte ens överklagat så det får nog anses rätt färdigt.
2021-12-07, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men han kanske får det. Han har större chans än om han inte testar i alla fall. Och huset verkar onekligen viktigt för honom. Så självklart ska han söka rättelse om det är det som känns rätt för honom. Det är ju en rättighet vi har, att få saker. prövade.

Om huset är så viktigt för esb, varför tyckte hans ombud om att Busch slängde till mer pengar så skulle esb släppa huset?
2021-12-07, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är för att Ebba Busch har en vilande lagfart. Detta framgår även i Densias värdering på sidan 3 eftersom det är en viktig uppgift. Det låser åtgärder på fastigheten tills tvisten är avgjord.

https://cdn-148.anonfiles.com/v3wcY763ue/0aa4b94b-1638859697/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%2043,%20Yttrande%20från%20svarandeombu d%20av.pdf
Jag är med på vad du säger och det var just därför jag ville kolla påståendet som kändes märkligt. Varför finns då inte uppgiften att det är vilande när man kollar?

Frågan är dels om det ändrat sig i deras register senare än när densia tog ut underlaget eller om det faktiskt bara visas en del av underlaget när man kollar och får ett automatiserat utdrag som privatperson.

Det är ju inte bra i så fall om man som privatköpare skulle skriva eget avtal och inte ser korrekta ägarbilden.
2021-12-07, 08:02
Medlem
Citat:
Nej, det är du som i vanlig ordning medvetet ljuger. Måste vara svårt att leva utan egen fantasi, utan du måste likt en parasit leva på andras.
Om du inte fattar att det jag skrev, är det på riktigt synd om dig.
Det var ett svar på din tvärsäkra fantasi om att bara för att han ev hade besökt en mäklare, så sökte han aktivt köpare till sommarstugan.

Det behöver liksom inte alls vara dina fantasier som stämmer förstår du.

Och Ebba är fortfarande inte lagfaren ägare till fastigheten, så hon har fortfarande inte köpt något hus.

Du har fel! Civilrättslig ägare är köparen av Esbjörns gamla fastigheter. Hon blev ägare till den 20 aug 2020 vid påskriften av köpekontraktet. För att förstå detta behöver du och andra bara läsa detta: https://lagen.nu/dom/nja/1995s178 . Här förklarar Högsta Domstolen vad som gäller vid en fastighetsförsäljning. I denna dom fick även Lantmäteriet sig en läxa. Något de behöver även i detta fall, när de vägrar utfärda lagfart på köpebrev.
2021-12-07, 09:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men han kanske får det. Han har större chans än om han inte testar i alla fall. Och huset verkar onekligen viktigt för honom. Så självklart ska han söka rättelse om det är det som känns rätt för honom. Det är ju en rättighet vi har, att få saker. prövade.

Självklart ska han få sin sak prövad. Men ska han få sin sak prövad i all oändlighet och på motpartens bekostnad? Han och hans entourage gör inte mycket rätt i försöken att få tillbaka fastigheten i fråga. För mig ser det mest om som att det är åderlåtning på gång. Smutskastning av Ebba i media och stora ombudsomkostnader är väl synligt för de flesta.

Jag ställer mig frågan vad det är som ligger bakom den taktiken. För det måste vara en taktik. Så här spåndumma kan inte alla omkring Esbjörn vara. Hade man velat haft tillbaka fastigheten, hade man från den dagen man ångrade sig, bönat och bett om att få träffa Ebba. Man hade stått där med postväxeln i hand så hon hade fått igen sin handpenning, man hade erbjudit att stå för alla kostnader Ebba hade haft fram tills dess. Man hade bett snällt. Istället gör de tvärtom. De vill inte träffa Ebba. De kommunicerar bara genom media. Media prioriteras före rättssystemet och de ljuger friskt och kastar skit på den part de behöver komma överens med.

Jag ser det som att det är politiska krafter som styr i bakgrunden. Ebba ska bort. KD ska bort. Vilka är det som tjänar på det? Inte är det de borgerliga i alla fall. Sedan är övriga nyttiga idioter, som Majkgård, Lullamamamama (lär mig inte vad hon heter, sorry), Binninge osv. De har egna intressen i det här och de grundar nog sig i pengar pengar pengar på ett eller annat vis.
2021-12-07, 09:54
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Huset? Han har ju uppenbarligen inte brytt sig om att underhålla det på minst 30 år.

Nu har Esbjörn inte varit ägare till det så länge, så det är inte hans fel enbart att fastigheten är förfallen. Men nog har han bidragit till förfallet, genom att inte bara låta bli att underhålla stället, utan att använda det som ett skrotupplag.
2021-12-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Du har mer tålamod med trollen än vad jag har Kudos till dig! Du har så klart helt rätt i allt du skriver, och det har förklarats flera gånger redan, även direkt för Bergakungen, inklusive referens till prejudicerande dom.

Helt rätt där om att medias makt är för stor, inte minst i deras fria möjligheter att sprida rena lögner om offentliga personer, och vanliga svenssons också så klart ännu värre faktiskt.

Jag fick ett nytt svar från LM idag som bara var goddag yxskaft, en upprepning av deras förförra argumentativa "ursäkter". Jag ska sammanställa hela ordväxlingen med dem när det är "utrett" så ni får se hur de agerar, man kan knappt tro att deras handläggare gått ut grundskolan med godkända betyg.

Jag antar att du explicit frågat LM om det finns någon överklagan mot beslutet att förlänga vilandeförklaringen, eller ?
2021-12-07, 16:15
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
I denna dom fick även Lantmäteriet sig en läxa..
Inskrivningsmyndigheten sorterade dock under Domstolsverket fram till 1 juni 2008, därefter under Lantmäteriet.
2021-12-07, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Inskrivningsmyndigheten sorterade dock under Domstolsverket fram till 1 juni 2008, därefter under Lantmäteriet.

Korrekt! Inskrivningsmyndigheten var det som fick sig en läxa och nu är det den "nya" inskrivningsmyndigheten Lantmäteriet som behöver en. Den juridiska kunskapen har inte ökat genom den organisatoriska ändringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in