2022-02-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag vet, och om det ( förlikningsavtalet) faller så faller ju förlikningen. Och där med torde en tvist fortfarande vara aktuell.

Nej.
2022-02-14, 08:00
Medlem
Citat:
Jag vet, och om det ( förlikningsavtalet) faller så faller ju förlikningen. Och där med torde en tvist fortfarande vara aktuell.
Men varför skulle förlikningsavtalet falla?
Det skulle ju bara betyda att Esbjörn får ta även Ebbas kostander för ombud med mera.
För det är i princip det du avtalar om i ett sådant avtal - att var och en står för sina kostnader.
Faller den blir snart Esbjörn skyldig Ebba pengar.
2022-02-14, 08:56
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Vilken tvist?
2022-02-14, 09:11
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

SH har beslutat att ej pröva Esbjörns överklagan gällande stadsfästningen av förlikningen vilket innebär ett rättegångshinder mot att förlikningen prövas på nytt.
En rättslig tvist gällande bättre rätt till fastigheten är inte möjlig längre.

Däremot så kan det startas nya tvister, exempelvis att Esbjörn stämmer sina ombud eller någon/några i sin omkrets.
Tycker du att han skall göra detta då han uttryckte en viss misstro mot dem i sin överklagan?
2022-02-14, 11:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
SH har beslutat att ej pröva Esbjörns överklagan gällande stadsfästningen av förlikningen vilket innebär ett rättegångshinder mot att förlikningen prövas på nytt.
En rättslig tvist gällande bättre rätt till fastigheten är inte möjlig längre.

Däremot så kan det startas nya tvister, exempelvis att Esbjörn stämmer sina ombud eller någon/några i sin omkrets.
Tycker du att han skall göra detta då han uttryckte en viss misstro mot dem i sin överklagan?

Ja alltså förlikningen kan överklagas fast stadfästelsen inte kan prövas, det är ju ett enskilt mål.
Men då Esbjörn själv fullföljt ursprungligt köpeavtal efter förlikningen, tog emot 3.9 milj undertecknade köpebrev, så är det enda som nu i praktiken kan överklagas det sekretessbelagda avtalet.
Men jo nog kan Esbjörn twista ”so lets twist again like we did last summer”
2022-02-14, 13:51
Avslutad
Citat:

Finns det överhuvudtaget något som Esbjörns sida skulle kunna göra nu för att sätta stopp åtminstone tillfälligt igen för hela processen?
2022-02-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Finns det överhuvudtaget något som Esbjörns sida skulle kunna göra nu för att sätta stopp åtminstone tillfälligt igen för hela processen?
Absolut. Det finns ett par vägar att gå. Den hederliga vägen är att Esbjörn Bolin ringer upp Ebba Busch och hör sig för om möjligheten att få köpa tillbaka fastigheterna.
2022-02-14, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Absolut. Det finns ett par vägar att gå. Den hederliga vägen är att Esbjörn Bolin ringer upp Ebba Busch och hör sig för om möjligheten att få köpa tillbaka fastigheterna.

Men det skulle bli dyrt om han isf ska betala rätta marknadsvärdet på fastigheten.
2022-02-14, 14:17
Medlem
Man bör erkänna när någon som inte delar ens åsikter ändå hittar något.

Det argument du framför här håller jag inte med om, MEN det hade ju kunnat vara en väg för ESB att komma vidare, och den som anser att det skett sådan påverkan argumenterar ju rimligen för att det ska prövas.

I verkliga livet så faller argumentet eftersom det inte framhållits av ESB eller ombud.

Citat:

Och Ja, om du inte fattat det så tycker jag det mesta tyder på att hon innan kontraktskrivningen påverkade Esbjörn på ett otillbörligt sätt. Därför tycker jag att en prövning av detta vore önskvärt.

2022-02-14, 14:27
Medlem
Citat:
Men det skulle bli dyrt om han isf ska betala rätta marknadsvärdet på fastigheten.
Du menar det värde en mäklare värderar fastigheten till NU?
Fastighetens värde i augusti 2020 har vi redan rett ut flertalet ggr.
Ebba skulle ju förvisso kunna fortsätta vara generös* och låta honom köpa tillbaka det för just det priset

*på samma sätt som hon konsekvent genom detta bjudit på sina egna kostnader
2022-02-14, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Du menar det värde en mäklare värderar fastigheten till NU?
Fastighetens värde i augusti 2020 har vi redan rett ut flertalet ggr.
Ebba skulle ju förvisso kunna fortsätta vara generös* och låta honom köpa tillbaka det för just det priset

*på samma sätt som hon konsekvent genom detta bjudit på sina egna kostnader

Ja priset ska väl alltid vara av aktuellt värde för stunden då värdering görs, nu nu, då då.
2022-02-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ja minst 8-10 miljoner.
För det är ju vad Esbjörn anser att den är värd.
Så det hade ju varit jävligt dumt att ens föreslå det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in