2021-12-05, 18:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Där tycker jag du är orättvis. Naturligtvis är underrapporteringen allvarlig, och inte så lätt att göra något åt, för rapporteras det inte så kommer det inte fram att det finns något att rapportera. Särskilt för ett så snabbt framtaget vaccin som de mot sars-cov-2 så tycker man att alla borde uppmuntras att för det första rapportera alla misstänkta biverkningar till sjukvården, och sedan borde alla som rapporterat en biverkning ges möjlighet att kontrollera att och hur det rapporterats vidare till läkemedelsverket.

Det finns naturligtvis en poäng med att läkare och övrig personal kunnig i sjukvårdsterminologi sköter rapporteringen, men fler fall skulle nog rapporteras om även patienter lämna in en anmälan. Man skulle kunna tänka sig ett system där patienter faktiskt fick rapportera, och att en läkare el dyl sen blev involverad. Då skulle det skötas på ett professionellt sätt, och den som råkat ut för misstänkta biverkningar skulle själv få insyn i och kunna bidra till processen. Då först skulle kanske alla vaccinbiverkningar komma till myndigheternas kännedom. Läkarna själva är nog för slöa för att bry sig.

Det står ju på läkemedelsverkets sida att vissa biverkningar blir kända först när läkemedlet el dyl använts en längre tid och på en större grupp. Covidvaccinen är extrema i det avseendet, då de tagits fram snabbare än normalt och i stort sett hela jordens befolkning uppmuntras ta dem. Då måste man helt enkelt förvänta sig att nya biverkningar dyker upp, inte vifta bort dem som du med din larviga antiantivaxxpropaganda.

Du bygger hela ditt resonemang på en felaktig uppfattning, vem som helst får rapportera in till biverkningsregistret. Det är ingen underrapportering som du tror i Sverige. Jag tror inte att det underrapporteras ens i USA:s motsvarighet VAERS, då det är reglerat i lagen att alla event ska rapporteras (även om antivaxxsidan påstår det). Även där får patienter rapportera in.
Citera
2021-12-05, 18:49
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nej, min husläkare som jag haft i 15 år gick i pension förra året. Tror inte att en helt ny husläkare skulle ta mina bekymmer på så stort allvar när det i princip basuneras ut att de medicinska undantagen är väldigt få och de vill helst att man ska ta vaccinet under bevakning, men det hjälper ju inte om man får en anafylaktisk chock som de inte kan rädda en från. När man har omyndiga barn är det inte så lätt, hade jag inte haft covid hade jag nog inte tordats avstå, men nu väger det över åt andra hållet.

Lycka till med vaccinering, jag menar det verkligen. Helt okej att man väljer själv, men tvång till vaccinering är inhumant och oacceptabelt.
Citera
2021-12-05, 18:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag har mycket svårt att tro att det är så enkelt, det du nämner upplever jag som väldigt naivt.
Vi kommer troligen inte undan nya mutationer av virus, så mitt råd blir att skydda sig emot smitta under en lång tid framöver.

Jag snackar andningsskydd och distans emellan människor som kan vara smittade. Vem som helst kan vara smittad med vad som helst i princip utan att ens vara vetande och vi har idag virus som går förbi vaccin.

Se till att inte bli smittad eller föra smitta vidare och vi förhoppningsvis får viruset att dö ut och samtidigt minska ytterligare versioner av virus att utvecklas.

Nej, det går inte att få denna smitta att dö ut genom att hålla avstånd..

I en diktatur kanske, men inte i demokratier..
Citera
2021-12-05, 18:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Om du ser dig som ett kreatur styrt av staten så gör du antagligen allt de säger i din tro på att de vet bättre.
Men det finns fortfarande människor som inte låter sig styras som kreatur och ifrågasätter hur de blir behandlade av styrande.

Ja men det innebär kompromisser att leva i ett samhälle under en pandemi. Det är inte bara vad du vill hela tiden.
Citera
2021-12-05, 18:53
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej, det går inte att få denna smitta att dö ut genom att hålla avstånd..

I en diktatur kanske, men inte i demokratier..

Nu jävlar harklade du ur dig något som inte har någon vetenskaplig grund, kan du kanske komma med ett något bättre uttalande?
Citera
2021-12-05, 18:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du bygger hela ditt resonemang på en felaktig uppfattning, vem som helst får rapportera in till biverkningsregistret. Det är ingen underrapportering som du tror i Sverige. Jag tror inte att det underrapporteras ens i USA:s motsvarighet VAERS, då det är reglerat i lagen att alla event ska rapporteras (även om antivaxxsidan påstår det). Även där får patienter rapportera in.
Om jag inte visste att jag fick rapportera, så finns nog andra som inte vet det heller.

Vårdhandboken som jag citerade ur lägger ansvaret på "sjukvårdshuvudmannen" vem det nu är. Då bör det kanske vara på deras ansvar att informera patienten också. Information är en viktig del av vården.
Det är sjukvårdshuvudmannens ansvar att tillse att rapportering av misstänkta biverkningar sker. I praktiken är det dock hos sjukvårdshuvudmannen anställd hälso- och sjukvårdspersonal som sköter rapporteringen. Med hälso- och sjukvårdspersonal avses läkare, sjuksköterskor, tandläkare, apotekare och receptarier.
Inte ett ord om att patienter kan rapportera, själva, eller att de bör informeras om denna möjlighet. Inte undra på då att det inte rapporteras mer än en droppe i havet.

Hur går det till när man vaccineras, finns det någonstans man uppmanas rapportera biverkningar? Eller strider det mot mantrat "det är riskfritt"?
Citera
2021-12-05, 18:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Att vaccineringen hjälper mot allvarlig sjukdom och minskar risken för att avlida med Covid-19 verkar de flesta vara överens om. Speciellt då för de över 60 samt de som har underliggande sjukdomar.

Det som jag efterlyst är en serös debatt kring varför man vaccinerar de grupper som knappt har någon risk för att bli allvarligt sjuka eller avlida. Jag möts oftast av någon form av masspsykosbudskap typ att alla behöver vara vaccinerade för att smittan ska ta slut, skydda de som inte kan vaccineras, skydda de utsatta osv.

Jag saknar dock fortsatt ett svar på vad som krävs för att de som hejar på massvaccineringen ska stanna upp och ifrågasätta om det är rätt väg att gå, om nyttan verkligen överstiger risken. Speciellt då när man vill vaccinera våra unga.

Vad krävs för att du ska ifrågasätta vad som pågår?

Just nu ökar t.ex. andelen förlossningar med komplikationer över hela landet och antalet förlösta barn minskar.

Några exempel:
På Sahlgrenska i Göteborg är 29% av förlossningarna under november problematiska.
På Gotland är hela 76% av förlossningarna under november problematiska.
I Halland är mer än 50% av förlossningarna under november problematiska och det föds ca: 19% färre barn i oktober/november än vad som fötts under samma period under lång tid tillbaka.

OM det skulle vara så att vaccineringen på något sätt kan påverka reproduktionsförmågan, är det då inte en rätt dum sak att vaccinera samtliga personer inom 12 månader?

(FB) Rekordmånga allvarliga komplikationer i samband med förlossningar under sep/okt 2021
Det gör det ju inte lättare för vården heller med en massa extra komplikationer.
Citera
2021-12-05, 18:59
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Att vaccineringen hjälper mot allvarlig sjukdom och minskar risken för att avlida med Covid-19 verkar de flesta vara överens om. Speciellt då för de över 60 samt de som har underliggande sjukdomar.

Det som jag efterlyst är en serös debatt kring varför man vaccinerar de grupper som knappt har någon risk för att bli allvarligt sjuka eller avlida. Jag möts oftast av någon form av masspsykosbudskap typ att alla behöver vara vaccinerade för att smittan ska ta slut, skydda de som inte kan vaccineras, skydda de utsatta osv.

Jag saknar dock fortsatt ett svar på vad som krävs för att de som hejar på massvaccineringen ska stanna upp och ifrågasätta om det är rätt väg att gå, om nyttan verkligen överstiger risken. Speciellt då när man vill vaccinera våra unga.

Vad krävs för att du ska ifrågasätta vad som pågår?

Just nu ökar t.ex. andelen förlossningar med komplikationer över hela landet och antalet förlösta barn minskar.

Några exempel:
På Sahlgrenska i Göteborg är 29% av förlossningarna under november problematiska.
På Gotland är hela 76% av förlossningarna under november problematiska.
I Halland är mer än 50% av förlossningarna under november problematiska och det föds ca: 19% färre barn i oktober/november än vad som fötts under samma period under lång tid tillbaka.

OM det skulle vara så att vaccineringen på något sätt kan påverka reproduktionsförmågan, är det då inte en rätt dum sak att vaccinera samtliga personer inom 12 månader?

(FB) Rekordmånga allvarliga komplikationer i samband med förlossningar under sep/okt 2021

Där har vi en stor bit av det konsekvenstänk vi bör ha när vi börjar vaccinera stort och brett, vad är eventuella konsekvenser av vaccinering.
Senast redigerad av Vasteras 2021-12-05 kl. 19:14.
Citera
2021-12-05, 19:03
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men det innebär kompromisser att leva i ett samhälle under en pandemi. Det är inte bara vad du vill hela tiden.

Kompromisser, alla blir mer eller mindre drabbade på olika sett men här ser jag det som det är värt att använda ett andningsskydd för att minska smittrisken. Slipper du att bli smittad så har du redan direkt avvärjt det största problemet, så varför inte använda sig av det som till synes tycks vara det säkraste.
Citera
2021-12-05, 19:04
Bannlyst
Citat:
Lycka till med vaccinering, jag menar det verkligen. Helt okej att man väljer själv, men tvång till vaccinering är inhumant och oacceptabelt.

Tack!

Det är tvånget som blir så fel, jag håller med.
Citera
2021-12-05, 19:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om jag inte visste att jag fick rapportera, så finns nog andra som inte vet det heller.

Vårdhandboken som jag citerade ur lägger ansvaret på "sjukvårdshuvudmannen" vem det nu är. Då bör det kanske vara på deras ansvar att informera patienten också. Information är en viktig del av vården.
Det är sjukvårdshuvudmannens ansvar att tillse att rapportering av misstänkta biverkningar sker. I praktiken är det dock hos sjukvårdshuvudmannen anställd hälso- och sjukvårdspersonal som sköter rapporteringen. Med hälso- och sjukvårdspersonal avses läkare, sjuksköterskor, tandläkare, apotekare och receptarier.
Inte ett ord om att patienter kan rapportera, själva, eller att de bör informeras om denna möjlighet. Inte undra på då att det inte rapporteras mer än en droppe i havet.

Hur går det till när man vaccineras, finns det någonstans man uppmanas rapportera biverkningar? Eller strider det mot mantrat "det är riskfritt"?

Jag trodde det var allmän kännedom att man kan rapportera misstänkta biverkningar av läkemedel. Om inte så kanske dessa personer inte vet så mycket som de tror?

Nu vet jag inte vad du ska rapportera då du ju inte tagit sprutan. Tänkte du falskrapportera? Det avråder jag dig ifrån då de kommer att följa upp det.

Man går dit, får sprutan, väntar en kvart sen går man hem. Jag minns faktiskt inte om de nämnde något om var man kan rapportera.
Citera
2021-12-05, 19:07
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Jag tror att den nya varianten Omikron blir slutet på pandemin.

Den verkar vara extremt smittsam, men väldigt mild.

Skippa massvaccinering nu, vaccin enbart till riskgrupper, låt den löpa genom jordens befolkning.

Sen återgår vi till business as usuall.

Fast det är kanske något man inte vill. Tänk dig att du får styra och ställa vad andra får och får inte göra.
Tänkt dig i framtiden när man har kommit på något nytt vaccin/läkemedel man vill testa, och istället för att gå den vanliga vägen kan man tvinga sin befolkning att testa det utan att någon kan säga nej, för gör du det blir det finkan eller dryga böter. Vilket paradis för kommunismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in