2021-12-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Under september och oktober 2021 minskar antal födda barn gentemot tidigare år och av de som fötts har rekordmånga förlossningar skett med allvarliga komplikationer. Andelen kejsarsnitt är högre än på minst 8 år.

Normalt ligger andelen förlossningar utan allvarliga komplikationer på ca 78% men under september och oktober har siffran sjunkit till 73% respektive 71% vilket är 5% lägre än någon tidigare månad sedan data började publiceras på https://www.medscinet.com/gr/resultat.aspx.

Andelen förlossningar som sker via kejsarsnitt ligger historiskt i snitt runt 17,5% och har under 2020-2021 ökat något mot tidigare år och legat runt 18%. Under september/oktober 2021 rapporteras dock rekordhöga nivåer på 19,8% i september och 19,2% i oktober.

Vad händer i förlossningsvården? Och varför minskar antalet förlossningar?

Novembers siffror följer tyvärr mönstret med ökad andel förlossningar med komplikationer och minskat antal förlossningar.

I vissa regioner är siffrorna så alarmerande att det borde stå på kvällstidningarnas löp. Varför uppmärksammas inte detta i media??

Exempel: I Halland sker nu mer än varannan förlossning med större komplikationer och antalet förlossningar har minskat med ca 19%.
Citera
2021-12-05, 20:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Novembers siffror följer tyvärr mönstret med ökad andel förlossningar med komplikationer och minskat antal förlossningar.

I vissa regioner är siffrorna så alarmerande att det borde stå på kvällstidningarnas löp. Varför uppmärksammas inte detta i media??

Exempel: I Halland sker nu mer än varannan förlossning med större komplikationer och antalet förlossningar har minskat med ca 19%.
Hur många förlossningar var det då i Halland under November, i totalt antal?
Citera
2021-12-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur många förlossningar var det då i Halland under November, i totalt antal?

283. Länk till data finns i första inlägger.
Citera
2021-12-06, 14:18
Medlem
Trendkurva för riket, cred till kontot Sorken80.

https://imgur.com/a/s4Bmwxk
Citera
2021-12-06, 18:00
Medlem
udons avatar
Förlossningsskador ökar för att folk kommer i allt sämre fysiskt skick. Kvinnorna är feta och otränade. Deras snubbar skaffar egen gravidmage
Citera
2021-12-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Förlossningsskador ökar för att folk kommer i allt sämre fysiskt skick. Kvinnorna är feta och otränade. Deras snubbar skaffar egen gravidmage

Lustigt hur fort de blev feta.. måste ha varit mycket god sommarmat som gjorde att så pass många kvinnor fått komplikationer i samband med förlossning med start i september.
Citera
2021-12-13, 20:11
Medlem
udons avatar
Citat:
Lustigt hur fort de blev feta.. måste ha varit mycket god sommarmat som gjorde att så pass många kvinnor fått komplikationer i samband med förlossning med start i september.

Det går snabbare än man tror. Fetman hos 4-åringar har ökat snabbt under pandemin.
Citera
2021-12-13, 20:29
Medlem
Vad jag har hört på våran gata:
Riktigt feta människor märker ju knappt av att dom är gravida och föder väldigt lätt nästan som en överaskning.
Citera
2022-01-10, 21:14
Medlem
Citat:
Under september och oktober 2021 minskar antal födda barn gentemot tidigare år och av de som fötts har rekordmånga förlossningar skett med allvarliga komplikationer. Andelen kejsarsnitt är högre än på minst 8 år.

Normalt ligger andelen förlossningar utan allvarliga komplikationer på ca 78% men under september och oktober har siffran sjunkit till 73% respektive 71% vilket är 5% lägre än någon tidigare månad sedan data började publiceras på https://www.medscinet.com/gr/resultat.aspx.

Nu har ett kvartal gått och det ser sämre och sämre ut för varje månad. Trendkurvan ger mig ont i magen.

I december är andelen förlossningar UTAN större komplikationer nere i 72%!
Vissa förlossningskliniker djupdyker och är på väg under 50% om det här fortsätter

Vad är det som händer??? Någon som har insikt?

(Trendkurva i bildlänken)
https://ibb.co/vsfvQ7N
Citera
2022-01-11, 21:36
Medlem
Citat:
Nu har ett kvartal gått och det ser sämre och sämre ut för varje månad. Trendkurvan ger mig ont i magen.

I december är andelen förlossningar UTAN större komplikationer nere i 72%!
Vissa förlossningskliniker djupdyker och är på väg under 50% om det här fortsätter

Vad är det som händer??? Någon som har insikt?

(Trendkurva i bildlänken)
https://ibb.co/vsfvQ7N

Nu får gärna någon med än mer insyn och koll rätta mig om jag har fel, men någonstans där avvikelsen initieras började man diagnostisera bristningar i samband med förlossning på ett nytt sätt.
Om dessa diagnoskoder på något sätt räknas som en komplikation och ingår i det statistika underlaget har jag ingen aning om. Men det hade ju kunnat vara en möjlig förklaring.
Citera
2022-01-12, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FayWray
Nu får gärna någon med än mer insyn och koll rätta mig om jag har fel, men någonstans där avvikelsen initieras började man diagnostisera bristningar i samband med förlossning på ett nytt sätt.
Om dessa diagnoskoder på något sätt räknas som en komplikation och ingår i det statistika underlaget har jag ingen aning om. Men det hade ju kunnat vara en möjlig förklaring.

Man har i vissa regioner börjat föra statistik på levatorskador vilket är en stor seger.
Det synliggör bättre hur svåra skador svenska kvinnor får av den undermåliga förlossningsvården. Sannolikt är siffrorna ännu högre.
Citera
2022-01-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Man har i vissa regioner börjat föra statistik på levatorskador vilket är en stor seger.
Det synliggör bättre hur svåra skador svenska kvinnor får av den undermåliga förlossningsvården. Sannolikt är siffrorna ännu högre.

Exakt! 2020 etablerades ju nya diagnoskoder för subgruppering av bristningar grad 2 (bristningar i den djupa delen av levatormuskulaturen). Det är väl det som börjat ge genomslag i statistiken? Tidigare har det inte registerförts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in